6 مورد از اشتباهات رایج در بازاریابی

22 شهریور 1399 - 6:00
بازاریابی - 6 مورد از اشتباهات رایج در بازاریابی
6 مورد از اشتباهات رایج در بازاریابی
امتیاز مطلب: 94%

بزرگان کسب و کار معتقدند که رویکرد مشترکی در بازایابی دیده می شود. از این رو مهم نیست که چه هنجار صنعتی در زمان مورد نظر وجود دارد، بلکه تنها باید به سوی بازار هدف متمرکز شد. تنها چیزی که در مورد مشتریان باید دانست، این است که آنها چه کسانی هستند؟ کجا زندگی می کنند؟ چه چیزی می خواهند؟ و ... . پاسخ به این سوالات استراتژی بازاریابی را می سازد. در این میان بیشتر صاحبان کسب و کار معمولا مرتکب انجام اشتباهات رایجی در بازاریابی می شوند. با بررسی اشتباهات دیگران می توان از انجام آنها اجتناب کرد. با یوکن همراه باشید ،در ادامه قصد داریم اشتباهات رایج را در بازاریابی بررسی کنیم.

نخستین اشتباه رایج در بازاریابی صرف هزینه‌ی زیاد برای تبلیغات است

بیشتر کارآفرینان در پرداخت هزینه برای تبلیغات عجله می کنند زیرا می خواهند به صورت خودکار و با سرعت بالا به نتیجه برسند. بهترین رویکرد این است که ابتدا با مشتریان خود یک رابطه ایجاد کنید. زمانی که شما آنها را بشناسید، بدانید کجا هستند، چگونه و کی به آنها دسترسی خواهید داشت و علاقه مندی های آنها چیست، به صورت هدفمندتری برای تبلیغات هزینه خواهید کرد.

بازاریابی - تبلیغات پر هزینه

البته تبلیغاتی که با صرف هزینه همراه هستند، برای بازاریابی، ارزشمند خواهند بود، ولی این تبلیغات هنگامی به اوج کمال و ارزشمندی خواهند رسید که هزینه کسب مشتری (CPA) آن ها از ارزش طول عمر مشتری (CLV) کمتر باشد. اگر هزینه های شما بیشتر از ارزش مشتری باشد که بدست می آورید، کسب و کارتان متضرر خواهد شد. اگر هنوز نمی دانید که ارزش مشتری چیست، به سختی متوجه خواهید شد که در حال هدر دادن سرمایه خود هستید. تبلیغات پولی زمانی مفید خواهند بود که دریابید که چه معیارهایی برای شما ارزشمند هستند و اینکه بدانید چه مزایایی از کال-تو- اکشن ها (Call-to-Action) دریافت خواهید کرد.

دومین اشتباه رایج در بازاریابی، تعجیل در افیلیت مارکتینگ است

هدف از انجام این کار توسعه ی یک رابطه با سازمان ها و شرکت های وابسته به شما و تمامی مخاطبین و مشتریانشان پیش از آن که شما شروع به فروش محصول یا سرویس هایتان به آن ها کنید، است. شاید این نوع بازاریابی کار زیادی بطلبد اما ارزشمند خواهد بود. در این روش کسب درآمد آنلاین، سایتی به عنوان بازاریاب برای سایت شما بازدید کننده می فرستد، اگر این بازدید کننده از سایت شما خرید انجام دهد در این صورت درصدی از مبلغ فروش به بازاریاب تعلق می گیرد.

در واقع در وب سایت بازاریاب، محصولات شما تبلیغ می شود و اگر کاربری که در سایت بازاریاب است، برای خرید محصول شما ترغیب شود، پس از کلیک بر روی لینک محصول به وب سایت شما منتقل شده و در آنجا خریدش را انجام می دهد و پورسانت آن به بازاریاب تعلق می گیرد. در روش بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing), فروشنده تنها زمانی هزینه می کند که محصولاتش به فروش برسد و از طرف دیگر، بازاریاب ها با معرفی محصولات در سایت خود یا هر جای دیگر ازجمله تالارهای گفتگو ، درآمدهای خوبی کسب می کنند. حال اگر قبل از اینکه خودتان محصولی را به فروش برسانید، اقدام به افیلیت مارکتینگ کنید، مثل این است که در یک کنفرانس حضور پیدا کرده و ناگهان شخصی از شما درخواست استعانه کند. شاید این کار خوبی به نظر برسد ولی شما تازه با این فرد ملاقات داشته اید و نمی توانید به سرعت به او اعتماد کنید. رویکرد افیلیت مارکتینگ به نظر آسان است چون می توانید از مخاطبان بازاریاب استفاده کنید، اما در انتخاب سایت بازاریاب تعجیل نکنید. باید ابتدا با آنها وارد ارتباط اولیه شوید. به خصوص اگر قصد برند سازی داشته باشید.

سومین اشتباه رایج در بازاریابی، پیام‌های نامطلوب در شبکه‌های اجتماعی است

پیش از این در روش های موفقیت در کسب و کار و بازاریابی، بارها در مورد استفاده از مزایای شبکه های اجتماعی شنیده اید. اگر نخواهیم بگوییم که اهمیت شبکه های اجتماعی در کسب و کارها، بسیار حیاتی است، ولی با این حال می توان گفت که یکی از ابزارهای مفید در بازاریابی محسوب می شود. حال اگر به شکل نادرستی از آنها استفاده شود، نقش سوئی خواهند داشت. به طور مثال فرض کنید که با رویکردی شبیه به اینکه بگویید: " هی، ما یک وب سایت جدید راه اندازه ای کرده ایم، به آن سر بزنید"، شروع کنید، قطعا برای مخاطب جذاب نخواهد بود. این چیزی است که "broadcasting" خوانده می شود. در واقع این واژه زمانی به کار می رود که شما به جای صحبت و توضیح برای افراد، به صورت ناگهانی مطلبی را به آنها گوش زد می کنید.

پیامی که با broadcasting همراه باشد، مدت زمان زیادی تاثیر گذار نخواهد بود. مردم دوست ندارند که چیزی را به آنها گوش زد کنید. آنها خواستار ارتباط با شما و برند شما هستند. پلتفرم های اجتماعی برای ارتباطات اجتماعی، طراحی شده اند. وقتی شما پیامی را broadcast می کنید، جلوی توانایی خود برای ارتباط با مخاطبان را گرفته اید. بازاریابی امروزه به رابطه ای که با مخاطبانتان ایجاد می کنید، بستگی دارد. اگر بر روی ارتباط با مخاطبان خود، کار نکنید، هیچ کس به پیام های شما توجه نخواهد کرد. برخی از کارآفرینان معتقدند که باید در همه ی پلتفرم های شبکه های اجتماعی عضو بود. اما بهتر است که مشتریان خود را دنبال کنید، به طور مثال اگر آنها از فیسبوک استفاده نمی کنند، نیازی به حضور شما در فیسبوک نیست.

بازاریابی - شبکه های اجتماعی

چهارمین اشتباه رایج در بازاریابی، استخدام متخصص برای انجام کارهایی است که هیچ درکی از آنها ندارید

یکی از مواردی که معمولا افراد در بازاریابی با آن مواجه می شوند این است که علی رغم باهوش بودن، احساس حماقت می کنند. به یاد داشته باشید که اگر متوجه نمی شوید که هزینه ی چه چیزی را پرداخت می کنید و در واقع در مورد کار انجام شده درک درستی ندارید، احتمال اینکه فریب بخورید بسیار بالاست.

از سوال کردن نترسید، باید به جوابی برسید که شما را قانع و آگاه سازد. اگر در مورد مطلب خاصی گیج شده اید، این احتمال وجود دارد که فرد مقابل شما نیز سردرگم باشد و با اطلاعات مبهم به نتایج نامطلوب برسید. متخصصی که استخدام می کنید باید توانایی این را داشته باشد که شما را آگاه سازد و تمام موارد را برای شفاف سازی موضوع به شما توضیح دهد. او باید روشی بیابد تا به راحتی مطالب مجهول را برای شما قابل فهم سازد.

پنجمین اشتباه رایج در بازاریابی، محدود کردن بازارا هدف به خانواده و دوستان است

شاید خیلی از محصولات و سرویس هایی که شما ارائه می دهید، مورد نیاز خانواده و یا دوستانتان باشد. این به این معنی نیست که باید آن را در اختیار آنها قرار دهید. آنها بازار هدف شما نیستند. بازار هدف خود را گسترش دهید. خود را محدود به اطرافیان نکنید.

ششمین اشتباه رایج در بازاریابی، طول دادن بیش از حد زمان عرضه است

گاهی اوقات هیچ کاری پیش نمی بریم ولی در عمل مشغول کارهای زیادی هستیم. وسواس بیش از حد، پیش از ارائه ی محصول بازار را از چنگ شما در می آورد. همیشه دلایل منطقی وجود دارد که نشان دهد محصول یا سرویس شما در حد کمال خوب نیست. بی عیب و نقص کردن محصول، زمان زیادی از شما خواهد گرفت.

رید هافمن می گوید: "اگر زمانی که محصول خود را عرضه می کنید کمی خجالت زده نشوید، قطعا زمان زیادی را پیش از عرضه ی آن هدر داده اید."

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-05 16:52:39
دسته بندی ها