10 ترفند موثر برای افزایش کیفیت بازاریابی محتوا

1 بهمن 1399 - 11:00
بازاریابی - 10 ترفند موثر برای افزایش کیفیت بازاریابی محتوا
10 ترفند موثر برای افزایش کیفیت بازاریابی محتوا
امتیاز مطلب: 93%

شما به عنوان فردی که استراتژی بازاریابی را مشخص می‌کند، احتمالا گاهی اوقات به بن‌بست خورده‌اید؛ با خود تصور می‌کنید که تمام راهکارها و تاکتیک‌ها از جمله بازاریابی محتوا را نیز به کار بسته‌اید اما به نتیجه‌ی دلخواه خود نرسیده‌اید. ترفندها و راهکارهای بی‌شماری برای بازاریابی محتوا وجود دارند؛ اما انتخاب یکی از هزاران ترفند، می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، به ویژه اگر نویسنده‌ی خوبی نباشید. تولید محتوای باکیفیت به خلاقیت نیاز دارد؛ البته به یاد داشته باشید که تمام مطالب منتشر شده در بلاگ شما، نباید برای قشر خاصی از مردم مناسب باشد. با یوکن همراه باشید.

در سال 2013، استفاده از رسانه‌های دیجیتالی به 50 درصد رسید؛ این بدان معناست که مردم ترجیح می‌دهند از منابع آنلاین استفاده کنند. فراموش نکنید که صرف «تولید» محتوا از تازگی مطلب، نوآورانه بودن آن، قابلیت ترویج و پذیرفتن آن مطالب، مهم‌تر است. استراتژی‌های بازاریابی محتوا باید به گونه‌ای تعیین شوند که بین خلاقیت و قابلیت عرضه در بازار تعادل ایجاد کند. انجام این کار چندان ساده نخواهد بود، چرا که خلاق بودن ساده نیست، به ویژه اگر ذهن شما از مسائلی مثل بازگشت سرمایه انباشته شده باشد. تا به حال هیچ دستورالعمل قطعی برای بازاریابی محتوا تعیین نشده است، با این‌حال هنوز هم می‌توان از ترفندهایی استفاده کرد. در ادامه با بهترین روش‌ها برای بازاریابی محتوا آشنا خواهید شد:

1. شفاف و واضح باشید

هیچ چیزی تا این اندازه مهم نیست؛ پذیرش و هضم محتوای گیج‌کننده و طولانی بسیار دشوار است. شما می‌خواهید مخاطب هدف را از محصول پیشنهادی خود مطلع کنید؛ بنابراین، هرچقدر که شفافیت در مطلب شما وجود نداشته باشد، آن‌ها نیز محتوای شما را نادیده می‌گیرند. با بیان شفاف و روشن پیام خود، در واقع  برای توسعه‌ی محتواییکه مناسب مخاطب است تلاش می‌کنید و مورد رضایت او قرار می‌گیرد.

البته فراموش نکنید که نباید تمام ایده‌ها را به صورت یک‌جا ارائه دهید و منتظر موفقیت باشید. کوین کین که در زمینه‌ی بازاریابی محتوا فعالیت کرده و یک استراتژیست ارتباط به شمار می‌رود به Orbit Media Studios گفته است که باید راه خود را در میان سروصدا و شلوغی این روزهای اینترنت پیدا کرده و مخاطب هدف خود را مشخص کنید تا محتوای شما بتواند مردم را به حرکت وادار کند. با تیم تولید محتوای خود استراتژی‌ها را مشخص کنید. باید بدانید که چه محتواهایی می‌تواند مخاطب مورد نظر شما را جذب کند. علاوه بر این، باید بدانید که چه موضوعاتی می‌تواند بیشترین تاثیر را بر فالوورها یا دنبال‌کنندگان شما داشته باشید؛ برای مشخص کردن این دسته از موضوعات باید زمان زیادی بگذارید و منابع گسترده‌ای را بررسی کنید. با شفافیت هر چه بیشتر محتوا، پژواک و طنین آن نیز بیشتر خواهد شد.

2. در تولید محتوا ثابت قدم باشید

در استراتژی بازاریابی محتوا، همیشه استوار و ثابت‌قدم باشید. اگر بازاریاب یا نویسنده محتوا هستید، به یاد داشته باشید که لحن یکسان و موزون را در مقاله حفظ کنید. برای مثال، متنی که نوشتار آن را به عنوان یک مربی یا تاثیرگذار آغاز کرده‌اید، نمی‌توانید با لحن یک تازه‌کار به پایان ببرید. اگر نوشتار شوخ‌طبعانه‌ای دارید، حتما باید در طول متن، آن را حفظ کنید. ثبات در لحن محتوا باعث می‌شود که خواننده از یک متن به متن‌های دیگر نیز رجوع کند.

شفافیت - وضوح - متن سرراست - بازاریابی‌محتوا - تولیدمحتوا - استراتژیست محتوا

3. ترفندهای سئو یا بهینه‌سازی موتور جست‌وجو را رعایت کنید

بهینه‌سازی موتور جست‌وجو، شعار نیست. سئو می‌تواند استراتژی محتوای شما را به عرش برده یا آن را به فرش بیاندازد. سئو در آغاز برای بازاریاب‌ها بسیار مشکل و پیچیده بود؛ اما در حال حاضر و با توجه به روش‌هایی که مطالب در گوگل، بینگ و یاهو جستجو می‌شوند، سئو در استراتژی بازاریابی شما به راحتی در دسترس بوده و بسیار ضروری است.

اولویت‌بندی سئو

برای داشتن محتوای آنلاین موثر، باید مطمئن شوید که به دست مخاطب مورد نظر شما می رسد. سئو یکی از بهترین روش هایی است که به طور طبیعی می تواند از طریق بازاریابی محتوا، باعث افزایش مخاطبان شود. اگر این تاکتیک ها را اولویت بندی نکنید، از قافله عقب می مانید. محتوای شما باید از مراحل زیر عبور کند:

الف. از کلیدواژههای قوی استفاده کنید 

کلید واژه‌ ها برای افزایش مخاطب حیاتی هستند. برای پیدا کردن لغت‌هایی که در صنعت شما، بیشتر از همه سرچ می‌شوند، می توانید از ابزاهای جستجوی کلیدواژه مثل Keywordtool.io، SEMrush یا Google ADWords استفاده کنید. بعد از این‌که کلیدواژه‌ی موردنظر خود را پیدا کردید، از آن در تیتر، بدنه‌ی اصلی مطلب و توضیحات متا استفاده کنید تا گوگل بتواند به راحتی مطلب شما را ارزیابی کند. به یاد داشته باشید که محتوای شما نباید تعداد زیادی از کلیدواژه‌ها را در خود جای دهد؛ چرا که نمره منفی خواهد داشت.

ب. متن ALT را فراموش نکنید

تصاویر نیز همانند بدنه‌ی اصلی متن باید بهبود یابند. خاصیت آلت باید به گونه‌ای شفاف و گویا باشد که موتورهای جستجوگر بتوانند محتوا را با تصور تطابق دهند. علاوه بر این، خاصیت آلت برای کسانی که با اختلالات بینایی مواجهند، مورد استفاده قرار می گیرد؛ بنابراین، توضیحات بیش از اندازه که هیچ‌کس تمایلی به خواندن آن‌ها ندارد را در توضیحات ALT قرار ندهید. گاهی اوقات، چیزهایی که توسط این خاصیت یافت می‌شوند شما را متعجب می‌کنند.

ج. لینک‌های خروجی اضافه کنید

برای بهبود هرچه بیشتر محتوا، باید از لینک‌های خروجی استفاده کنید، لینک‌هایی که خواننده را به صفحات خارج از وب سایت شما ارجاع می‌دهد. این سایت‌ها علاوه بر اعتبار، باید دامین آتوریتی بالایی داشته باشند. از ابزاهایی مثل Moz استفاده کنید تا از Domain Authority وب‌سایت موردنظر باخبر شوید.

د. به صفحه‌های داخلی لینک دهید

لینک‌های داخلی نیز همانند لینک‌های خروجی ضروری‌اند. لینک‌های داخلی کمک می‌کنند تا خواننده زمان بیشتری را در صفحات وب‌سایت شما سپری کند. علاوه بر این، مخاطب شما درمی‌یابد که شما یک منبع معتبر هستید که موضوعات بی‌شماری را پوشش داده‌اید. لینک‌های خروجی را به گونه‌ای تنظیم کنید که در یک پنجره‌ی جداگانه باز شوند؛ اما بهتر است که لینک‌های داخلی، مستقیما به منبع اصلی برسند.

4. قصه‌گو باشید

تعداد زیادی از بازاریاب‌ها به استراتژی‌های خلاقانه در محتوا، نگاهی گذارا دارند؛ دقیقا به همین دلیل است که شما باید نویسنده‌های عالی را به کار بگیرید. زمانی که محتوای شما از یک لحن منحصر به فرد برخوردار باشد، در کسب و کار شما شناخته خواهد شد. کلماتی که در پست‌های خود استفاده می‌کنید، کمپانی شما را می‌سازند. هرگز نباید لحن محتوا و کلیت کمپانی را از هم متمایز کنید.

قصه گویی - استوری تلینگ - بازاریابی‌محتوا - تولیدمحتوا - استراتژیست محتوا

با گفتن داستان‌های زیباتر، برقراری ارتباط آسان ‌تر می‌شود و جرقه‌ی مکالمه‌های بیشتر و بهتر با مخاطبان زده می‌شود. استراتژی مدیریت محتوا باید به گونه‌ای تعیین شود که خواننده‌ها را وادار کند که از نام تجاری شما در میان سایرین صحبت کنند. نوشتار فوق‌العاده و لحن قصه‌گویی، شما را سردمدار این عرصه خواهد کرد. اگر برای استراتژی محتوای خود کمی هزینه کنید، بیشتر از هزینه‌ی صرف شده عایدتان نمی‌شود.

در عوض، تمرکز خود را روی استخدام کسانی قرار دهید که علاوه بر حفظ لحن کمپانی شما، خواننده را نیز به برقراری ارتباط با مطالب و صرف زمان روی صفحات وب سایت ترغیب می‌کنند.

5. در رسانه‌های اجتماعی فعال باشید

زمانی که صحبت از توزیع محتوا به میان می‌آید، رسانه های اجتماعی بهترین دوست شما خواهند بود. از این‌که استراتژی محتوا با رسانه‌های اجتماعی، در هم ادغام شوند هراسی نداشته باشید؛ با خواندن مطالب زیر از نگرانی شما کاسته می شود:

  • بیش از 80 درصد مدیران ارشد معتقدند که آینده‌ی گرایشات بازایابی به محتوای مشتری اشاره دارد.
     
  • تقریبا 70 درصد از بازاریابان B2B، محتوای خود را در تمامی کانال‌ها از جمله رسانه‌های اجتماعی قرار می‌دهند.
     
  • 94 درصد از بازاریابی محتوا در رسانه‌های اجتماعی از محتوای اصلی نوشته شده نشات می‌گیرد.
     
  • 92 درصد از بازاریاب‌ها معتقدند که رسانه‌های اجتماعی برای عملکرد و ادامه‌ی روند کسب و کار حیاتی‌اند.

شبکه های اجتماعی - سوشال مدیا - بازاریابی‌محتوا - تولیدمحتوا - استراتژیست محتوا

در حال حاضر، رسانه‌های اجتماعی بیشتر از همیشه موضوع بحث های برنامه ریزی برای بازاریابی محتوا قرار می گیرند. کاربران اینترنت، هر روز بیشتر از روز قبل به توییتر، فیس بوک، اینستاگرام و حتی شبکه‌های جدید مثل اسنپ چت رو می‌آورند. شما باید با توجه به بازخودرهای مختلف، حضور خود را در شبکه‌های اجتماعی پررنگ‌تر کنید.

6. قالب‌بندی بصری را حفظ کنید

مقاله‌های لیستی، از محبوبیت ویژه‌ای برخوردارند، چرا که خواندن آن آسان‌تر است. شما باید جلوه‌های بصری را برای کاربران خود حفظ کنید. به گزارش Social Media Examiner، 19 درصد از کسب و کارها معتقد بودند که دارایی‌های بصری اصلی، مهم‌ترین شکل محتوا هستند.

شما باید یک جریان دائمی از مقاله، تصویر، نقل قول، بررسی و سایر جلوه‌های بصری را در محتوای خود قرار دهید که نتیجه‌ی آن در نهایت، برای خوانده جذاب باشد. هیچ چیز به اندازه ی محتوایی که سراسر آن را یک متن تشکیل می‌دهد، خسته‌کننده نیست. زمانی که هیچ تصویری وجود نداشته باشد، حتی 500 کلمه نیز کسل‌کننده خواهد بود.

اگر کمپانی‌ها در بازاریابی محتوا از جلوه‌های بصری استفاده کنند، خواننده‌ها نیز مدت زمان بیشتری را در صفحات وب‌سایت سپری می‌کنند، روی لینک‌های داخلی بیشتری کلیک می‌کنند و اغلب دوباره به وب‌سایت شما مراجعه می‌کنند. تمام این موارد در مجموع، شانس خرید از کمپانی شما را بیشتر می‌کند.

7. عملکرد رقیبان خود را تحت نظر داشته باشید

بر هیچ کس پوشیده نیست که کمپانی‌ها و نام‌های تجاری همیشه در حال رصد کردن رقیبان خود هستند. نظارت بر عملکرد رقیبان، یکی از روش‌های عالی برای باقی ماندن در صدر صنعت شماست؛ شما از این طریق درمی‌یابید که چه نوعی از محتوا همیشه موفق است.

البته این بدان معنا نیست که ایده‌های بازاریابی محتوا را از رقیبان خود بگیرید. بین نظارت بر رقیبان و پیروی کردن از آن‌ها، تفاوت بزرگی وجود دارد. تلاش کنید تا از عملکرد رقیبان خود مطلع شوید و از نقاط ضعف آن‌ها برای بهینه کردن استراتژی بازاریابی محتوای خود استفاده کنید. البته می‌دانیم که از حرف تا عمل فاصله‌ی زیادی وجود دارد. با تمام این اوصاف، باید بدانید که چه چیزی در میان مخاطبان، بازخورد بهتری دارد؛ و نظارت بر بلاگ‌های دیگر، پست‌های شبکه های اجتماعی و خبرنامه‌های کمپانی‌ها می‌تواند ایده‌های بهتری را برای برقراری ارتباط و رسیدن به موفقیت، فراهم کند.

8. به بازخوردهایی که از طرف مشتریان دریافت می‌کنید، توجه کنید

به صدای مشتریان گوش دهید، خواه شکایت باشد، خواه پرسش. این روش در ایجاد محتوای شما نقش اساسی دارد، چرا که گوش دادن به مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی، ایده‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

مدیریت تمام کانال‌های شبکه‌های اجتماعی به منظور اهداف تولید محتوا، کار چندان ساده‌ای نیست. استفاده از ابزار Sprout Social به شما کمک می‌کند تا بازخوردهای مختلف از پلتفرم‌های مختلف را به راحتی رصد کنید. برقراری ارتباط در شبکه‌های اجتماعی را از طریق این ابزار آسان‌تر کنید.

9. نگاهی دوباره به مطالب گذشته داشته باشید

نگاه دوباره و هدف گذاری مجدد در محتواهای قدیمی باید بخشی از استراتژی بازاریابی محتوا را در بر بگیرد. این روند از نقطه نظر سئو، می‌تواند در بهبود رنک محتوا در موتورهای جستجوگر کمک کند.

با در نظر گرفتن این روش در استراتژی بازاریابی محتوا، می‌توانید هزینه‌های تولید محتوا را کاهش دهید. به یا د داشته باشید که هدف‌گذاری مجدد باید با لحن کمپانی مطابقت داشته باشد. این کار را از پست‌هایی شروع کنید که با شرایط فعلی شرکت، هم‌گام نیستند.

برای بهینه سازی محتوا در تمام کانال‌های شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از ابزارهایی مثل BuzzSumo استفاده کنید. زمانی که تمام محتواها با استراتژی فعلی شرکت هم‌خوانی پیدا کرد، می توانید بهترین عملکرد محتوا را بازیابی کنید.

اهداف بلندمدت - هدف درازمدت - آینده نگری - بازاریابی‌محتوا - تولیدمحتوا - استراتژیست محتوا

10. برنامه‌های درازمدت داشته باشید

شاید ناراحت‌کننده باشد، اما حقیقت دارد که وب‌سایت شما، یک شبه به موفقیت دست نخواهد یافت. کنترل پست‌ها و تولید محتوا به زمان زیاد و انرژی نویسنده‌ها، بازاریاب‌ها و متخصصان سئو نیاز دارد. شما باید قبل از هر تصمیم گیری عجولانه، به محتوای خود اجازه‌ی نفس کشیدن بدهید. البته فراموش نکنید که راه‌هایی برای سرعت بخشیدن به این روند نیز وجود دارد.

تولید کاتالوگ‌های محتوا، با اتصال با مخاطب در کانال‌ها، ارتباط مستقیم دارد. استفاده از این روش‌ها می تواند مسیر بازاریابی محتوا در آینده را هموار کند.

منبع: Sproutsocial

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-01-19 23:52:45
دسته بندی ها