10 عادت بد که بازدهی شما را پایین می‌آورد

16 اسفند 1398 - 6:10
مدیریت شخصی - 10 عادت بد که بازدهی شما را پایین می‌آورد
10 عادت بد که بازدهی شما را پایین می‌آورد
امتیاز مطلب: 95%

وقتی صحبت از بهره وری و بازده بالا به میان می آید، حتی کوچکترین موارد نیز تاثیر گذار هستند. انرژی خود را با این عادت های رفتاری اشتباه از بین نبرید.

شما مجموعه ای از عادت هایتان هستید. زمانیکه به عادت های بد اجازه ی خودنمایی دهید، آنها نیز به مرور زمان راه رسیدن به موفقیت را برای شما دشوار می کنند. چالش این دسته از عادت ها این است که بسیار زیانبارند و به آرامی در شما رخنه می کنند، تا جایی که متوجه آسیب های آنها نمی شوید. وارن بافت در این باره می گوید: "زنجیره ی عادت ها به قدری سبک هستند که احساس نمی شوند، تا زمانیکه استحکام آنها به اندازه ای برسد که دیگر قابل شکستن نباشند."

کنار گذاشتن عادت های بد، به کنترل شخصی نیاز دارد. تحقیقات نشان می دهد که اجرای این روش، ارزش امتحان کردن را دارد؛ چرا که کنترل شخصی، نقشی حیاتی را در مسیر موفقیت ایفا می کند.

روانشناسان دانشگاه پنسیلوانیا، آنجلا داکورث و مارتین سلیگمن، تحقیقاتی را انجام داده اند که طی آن امتیازات IQ دانشجویان و سطح خود کنترلی آنها را در زمان ورود به دانشگاه اندازه گیری کردند. چهار سال بعد، زمانی که آنها میانگین نمره های دانشجویان را مورد بررسی قرار دادند، دریافتند که میزان خود کنترلی در به دست آوردن بالاترین نمره ها، دو برابر مهم تر از سطح آی کیو دانشجویان است.

برای خود کنترلی باید عادت های خوب را در وجود خود گسترش دهید و عادت های بد را به طور کل کنار بگذارید؛ این رفتار در نهایت به اخلاق کاری مناسب و بهره وری بالا منجر می شود. خود کنترلی مانند یک ماهیچه است که برای ساختن آن باید تمرین کنید. ماهیچه ی خود کنترلی خود را با کنار گذاشتن این عادت های بد، تقویت کنید ، با یوکن همراه باشید :

1. استفاده از گوشی، تبلت و کامپیوتر در تختخواب

این یکی از بدترین عادت هایی است که مردم حتی متوجه آسیب های آن به بازده و بهره وری خود نمی شوند. نور آبی نمایشگرها با طول موج کوتاه خود، نقش مهمی را در حالت روحی، سطح انرژی و کیفیت خواب شما ایفا می کنند. خورشید در طول روز، حجم گسترده ای از این نور آبی رنگ را منتشر می کند. زمانی که در معرض این نور هستیم، طول موج های کوتاه آن باعث می شوند که هورمون خواب آور ملاتونین، تولید نشود که در نهایت شما را هوشیار ترمی کند. اما در بازه ی بعدازظهر، نور آبی اشعه های آفتاب کاهش می یابد که باعث می شود بدن روند تولید ملاتونین را به آرامی آغاز کند. زمانی که آفتاب به طور کل غروب می کند، بدن شما انتظار ندارد که در معرض نور آبی قرار بگیرد و نسبت به آن عکس العمل نشان می دهد.

بیشتر دستگاه های مورد علاقه ی ما، از جمله موبایل، تبلت، کامپیوتر و غیره، نور آبی با طول موج کوتاه را منتشر کرده که مستقیما به صورت ما می تابد. قرار گرفتن در معرض این نور، روند تولید ملاتونین ر مختل کرده که در نهایت توانایی خوابیدن را از بین می برد و یا اینکه از کیفیت خواب شما می کاهد. همانطور که همه ی ما تجربه کرده ایم، خواب ناآرام در طول شب می تواند اثرات مخربی را به همراه داشته باشد. بهترین لطفی که می توانید به خود بکنید این است که بعد از صرف شام، از این دستگاه ها استفاده نکنید. تلویزیون در این دسته از دستگاه ها جا نمی گیرد؛ حداقل تا زمانی که با فاصله ی زیاد از آن به تماشای برنامه ها می نشینید.

2. گشت و گذار بیش از اندازه در وب

قبل از اینکه به طور کامل روی کاری متمرکز شوید، 15 دقیقه به زمان نیاز دارید. به محض متمرکز شدن، وارد حالتی از بهره وری افزوده می شوید که "جریان" نامیده می شود. محققان نشان داده اند افرادی که وارد حالت جریان می شوند، 5 برابر بیشتر از حالت های دیگر بازده دارند. زمانی که از کار خارج می شوید تا مسائلی مانند اخبار، فیس بوک، نتیجه ی بازی فوتبال شب گذشته و غیره را چک کنید، از این جریان خارج می شوید. این بدان معناست که برای بازیابی تمرکز دوباره، به 15 دقیقه ی دیگر زمان نیاز دارید. با ورود و خروج مکرر از روی کار اصلی، در آخر روز در می یابید که هیچ بهره وری نداشته اید.

3. چک کردن گوشی موبایل در حین مکالمه‌ها

هیچ چیز به اندازه ی چک کردن یک پیام کوتاه یا نگاهی گذرا به گوشی موبایل، تمرکز روی مکالمات روزانه را از بین نمی برد. زمانی که در حال مکالمه هستید، تمام تمرکز خود را روی موضوع بحث قرار دهید. اگر شما هم به اندازه ی طرف مقابل در بحث شریک شوید، به همان اندازه نیز از آن لذت خواهید برد.

4. بررسی نوتیفیکیشن‌های بیشمار

نوتیفیکیشن های متعدد، کابوس بهره وری هستند. مطالعات نشان می دهند که گوشی همراه یا کامیپوترها، هر چند لحظه یکبار نوتیفیکشن هایی را دریافت می کنند که با نگاه کردن و چک کردن آنها، بهره وری شما نیز رو به زوال می رود. شاید احساس کنید که با نگاه کردن های متعدد به موبایل و هر زمان که یک نوتیفیکیشن دریافت می کنید، از بهره وری و بازده شما نمی کاهد، اما حقیقتا اینطور نیست. به جای این کار می توانید تمام آنها را در ساعات های استراحت، چک کنید. ثابت شده که این روش باعث افزایش بهره وری در محیط کار می شود.

5. پاسخ مثبت به درخواست‌ها در زمان‌هایی که حقیقتا باید بگویید «نه»

تحقیقات به عمل آمده در دانشگاه کالیفرنیا در سانفرانسیسکو نشان می دهد، هر زمان که بیشترین نیاز را به "نه" گفتن دارید، تجربه ی استرس، فرسودگی شغلی و حتی افسردگی نیز بیشتر می شود؛ در همین لحظات نیز فرایند خود کنترلی تحت تاثیر قرار می گیرد. "نه" گفتن برای بسیاری از افراد، نمونه ی بارز چالش خود کنترلی است. "نه" کلمه ی قدرتمندی است که نباید از گفتن آن هراس داشته باشید. هر زمان که زمان نه گفتن فرا می رسد می توانید از عبارت های "فکر نمی کنم بتوانم" یا "مطمئن نیستم" استفاده کنید. پاسخ منفی به یک تعهد جدید، در واقع باعث می شوند که تعهدات فعلی خود را محترم بشمارید؛ علاوه بر این، فرصتی را فراهم می کند که با موفقیت آنها را به سرانجام برسانید. به خودتان یادآوری کنید که "نه" گفتن، تمرینی است برای خود کنترلی که باعث تقویت این حالت در آینده می شود و از تاثیرات منفی تعهدات بیش از اندازه جلوگیری می کند.

6. فکر کردن به افرادی که ذهنیتی مسموم دارند

افراد با افکار سمی، همیشه در اطراف شما وجود دارند و تلاش می کنند در ذهن شما نیز نفوذ کرده و در آنجا لانه کنند. هر زمان که احساس می کنید ذهن شما به همکار یا فرد دیگری مشغول شده که شما را عصبانی می کند، تلاش کنید که روی افراد دیگری متمرکز شوید که در واقع قدردان حضور آنها هستید. مطمئن باشید افراد بیشماری وجود دارند که لایق توجه شما هستند. پس فکر کردن به افراد مسموم، آخرین کاریست که می توانید انجام دهید. با فکر کردن آنها، ذهن خود را آشفته و اشغال نکنید.

7. انجام دادن چندین کار در طول جلسات

هیچگاه نباید نیمی از تمرکز خود را روی یک کار بگذارید، مخصوصا جلسات کاری. اگر یک جلسه به تمام توجه و تمرکز شما نیاز ندارد، پس از اول در آن حضور پیدا نکنید. بنابراین، در جلساتی که باید تمام توجه خود را به کار ببندید، حضور پر رنگ تری داشته باشید و کارهای دیگر را به زمان های دیگر موکول کنید. انجام دادن چندین کار در حین جلسات کاری باعث می شود که تاثیر جدیدی در وجود شما شکل بگیرید؛ تاثیری که در آن فکر می کنید از سایرین مهم تر هستید.

غیبت کردن-گفت و گو -مکالمه

8. غیبت کردن

کسانی که غیبت می کنند، لذت خود را از بدشانسی و بد اقبالی دیگران می گیرند. شاید در وهله ی اول، صحبت کردن درباره ی زندگی شخصی یا حرفه ای افراد دیگر جالب و سرگرم کننده باشد، اما به مرور زمان خسته کننده خواهد شد و در نهایت، احساس بدی را در وجود شما ایجاد خواهد کرد. نکات مثبت بیشماری وجود دارند که می توان از آنها یاد گرفت، پس وقت خود را با غیبت کردن درباره ی افراد دیگر هدر ندهید. اشاره به نقل قول حکیمانه ی النور رزولت خالی از لطف نیست، او در این باره می گوید: "ذهن های بزرگ درباره ی ایده ها بحث می کنند، ذهن های متوسط درباره ی رویدادهای مختلف و ذهن های کوچک، درباره ی مردم."

9. اقدام به عمل در زمانیکه از حصول موفقیت مطمئن شوید

بیشتر نویسنده ها زمان های زیادی را برای شخصیت پردازی داستان های خود سپری می کنند؛ حتی هزاران برگه را برای چیزهایی سیاه می کنند که می دانند هرگز در کتابشان نخواهد بود. آنها این کار را انجام می دهند، چرا که می دانند ایده ها برای توسعه یافتن، به زمان نیاز دارند. اکثر آدم ها تا زمانی که ایده ی خوبی برای اجرا نداشته باشند، هیچ حرکتی نمی کنند؛ آنها در جای خود باقی می مانند چرا که می دانند ایده ی آنها بی نقص نیست و محصول خوبی به همراه نخواهد داشت. حال سوال اینجاست، تا زمانی که بی حرکت مانده اید و به ایده ی خود فرصت رشد نمی دهید، چطور می دانید که محصول شما مفید نخواهد بود؟ نویسنده جودی پیکو می گوید: "شما می توانید یک صفحه ی بد را ویرایش کنید، اما ویرایش یک صفحه ی خالی غیر ممکن است."

10. مقایسه‌ی خود با دیگران

تا زمانی که احساس لذت در شما با مقایسه ی خود با دیگران به وجود می آید، بدانید که مولد خوشبختی خود نخواهید بود. اگر کاری را انجام داده اید که احساس خوبی را در شما به وجود آورده، پس به دیگران اجازه ندهید که این احساس را از شما بگیرند. البته می دانیم که نمی توان عکس العمل های به وجود آمده ناشی از حرف دیگران را نادیده گرفت، اما حداقل کاری که می توان انجام داد این است که خودتان را با دیگران مقایسه نکنید و دیدگاه های دیگران را با کمی تردید قبول کنید. بدین ترتیب، جدای از حرف و رفتار دیگران، ارزش شما از درون شکل می گیرد و رشد می کند. به یاد داشته باشید که شما هیچ وقت به اندازه ای که دیگران می گویند، خوب یا بد نیستید.

کلام آخر

با تمرین خود کنترلی برای حذف این عادت های بد، می توانید به طور همزمان، ماهیچه ی خود کنترلی را نیز تقویت کنید و عادت های مخربی که می تواند آینده ی شغلی و شخصی شما را از بین ببرد، کنار بگذارید.

 

منبع: Entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-02-17 12:50:24
دسته بندی ها