4 چیزی که زمان را هدر می‌دهند و باعث کاهش بهره‌وری می‌شوند

18 اسفند 1398 - 6:00
مدیریت زمان - 4 چیزی که زمان را هدر می‌دهند و باعث کاهش بهره‌وری می‌شوند
4 چیزی که زمان را هدر می‌دهند و باعث کاهش بهره‌وری می‌شوند
امتیاز مطلب: 97%

قطعا با حذف این موارد، از تاثیر آن بر بهره وری خود متعجب می شوید.

برای انجام دادن وظایف خود در طول روز، مدت زمان مشخصی را در اختیار دارید؛ اما به نظر می رسد که علیرغم تمام تلاش ها، باز هم زمان کافی در اختیار ندارید. گاهی اوقات، پس از پایان روز به نظر می رسد که هیچ کاری را به پایان نرسانده اید و احساس می کنید که بازده کمتری داشته اید. اما شاید دلیل این امر، کمبود زمان نیست؛ بلکه مدل استفاده ی ما از زمان است. بنابراین، به منظور استفاده ی بهتر از ساعات روز و رسیدن به اهداف، از موارد زیر دوری کنید، با یوکن همراه باشید :

1. شبکه‌های اجتماعی

شبکه های اجتماعی می توانند بهره وری شما در ساعات کاری را از بین ببرند؛ البته این در شرایطی است که وظیفه ی کنترل شبکه های اجتماعی جزئی از وظایف روزانه ی شما نباشد. شبکه های اجتماعی برای استفاده از شبکه، برقراری ارتباط با دوستان قدیمی و دنبال کردن جدیدترین ترندها، بسیار مفید است؛ اما اگر هدف مشخصی از این کارها ندارید و تنها به دنبال موضوعاتی برای غیبت کردن و گذران وقت هستید، شبکه های اجتماعی می توانند بزرگ ترین عامل برای هدر دادن زمان باشند. اگر می خواهید حساب های شخصی خود را چک کنید، باید این کار را در ساعات استراحت نهار انجام دهید.

2. جلسه‌ها

جلسه هایی که در آخرین لحظات برنامه ریزی می شوند و یا جلساتی که بدون هدف مشخصی، شکل می گیرند، در هدر رفت زمان و جلوگیری از بازده بالا نقش اساسی دارند؛ این نوع از جلسه ها باعث می شوند که از کار اصلی خود باز بمانید. به جلسه هایی که در طول هفته در آن شرکت کرده اید، فکر کنید؛ کدام یک از آنها حقیقتا الزامی بوده اند؟ احتمالا تعدادی محدودی از آنها مفید بوده است. به همین منظور، باید "نه" گفتن به جلسه های غیر ضروری را یاد بگیرید و در عوض، روی کارهایی متمرکز شوید که باید تا آخر روز به اتمام برسانید. علاوه بر این، می توانید بسیاری از کارها را با یک مکالمه ی تلفنی سریع، انجام دهید؛ مجبور نیستید برای هم مساله ی کوچک، در جلسه ها شرکت کنید.

3. ایمیل‌ها

نوتیفیکیشن های ایمیل که هر از چند گاهی روی نمایشگر کامپیوتر ظاهر می شوند، احساس اضطراری را ایجاد می کنند که گویی باید هرچه سریع تر آنها را چک کنید. اگر با ظاهر شدن هر کدام از این پیام ها روی نمایشگر، به سراغ آنها بروید، در آخر روز متوجه می شوید که هیچ کار مفیدی انجام نداده اید و زمان شما به هدر رفته است؛ چرا که برای تمرکز دوباره روی کار اصلی، به زمان نیاز دارید. اگر منتظر یک ایمیل مهم نیستید، پس برای چک کردن آنها یک برنامه ی زمانی مشخص کنید؛ برای مثال می توانید در ساعت های استراحت نهار، در طول صبح و یا بعدازظهرها، به بررسی ایمیل ها بپردازید. ترجیحا برای چک کردن پیام های گوشی همراه نیز از همین برنامه استفاده کنید.

4. انجام دادن چندین کار به صورت همزمان

شاید تعجب کنید، اما حقیقت دارد که انجام دادن چندین کار به صورت همزمان می تواند در از بین بردن بهره وری شما نقش اساسی داشته باشد. این مورد را با یک مثال بیان می کنیم: اگر همزمان با انجام دادن کار اصلی، ایمیل های خود را نیز چک کنید، متوجه می شوید که برای تکمیل هر کدام از آنها، در مقایسه با حالتی که آنها را به صورت مجزا انجام می دهید، زمان بیشتری صرف کرده اید. به بیان دیگر، زمان بیشتری را هدر داده اید. با انجام دادن چندین کار به صورت همزمان، باید تمرکز و توجه خود را بین چندین کار تقسیم کنید و از آنجاییکه برای انجام دادن هر کدام از آنها، تمرکز و توجه کمتری را صرف کرده اید، در نتیجه، برای به اتمام رساندن آنها به زمان بیشتری نیاز دارید. کارها را به صورت جداگانه انجام دهید و زمانیکه یکی از کارها را به انتها رساندید، به سراغ کار دیگر بروید.

 

منبع: Entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-03-09 11:49:46
دسته بندی ها