3 راهکار کلیدی برای نگهداشت کارمندان ارزشمند

18 اردیبهشت 1399 - 6:00
رفتار سازمانی - 3 راهکار کلیدی برای نگهداشت کارمندان ارزشمند
3 راهکار کلیدی برای نگهداشت کارمندان ارزشمند
امتیاز مطلب: 98%

اگر می خواهید شرکت خود را به یکی از بزرگ ترین شرکت های کشور تبدیل کنید که در طول سال های متمادی توانایی رقابت با دیگر بزرگان عرصه را داشته باشد، باید محیط سالمی را فراهم کنید که کارمندان شما برای کار کردن در آن لحظه شماری کنند و فکر استعفا دادن، هرگز به ذهنشان خطور نکند. به یاد داشته باشید که موفقیت هرچه بیشتر کسب و کارتان، توجه شرکت های دیگر را به با استعداد ترین کارکنان شما جلب می کند. برای جلوگیری از رفتن اینگونه از استعدادها، باید سازمانی را تشکیل دهید که اعضای تیم عاشق آن باشند. فاکتورهای زیادی برای ایجاد یک محیط سالم نقش دارند؛ اما روش هایی نیز وجود دارند که بدون نیاز به پرداخت مزایای هنگفت یا حقوق های سرسام آور نیز می توان به این مهم دست یافت. در ادامه در یوکن، برخی از آنها را معرفی خواهیم کرد:

1. اولین کارکنان خود را هوشمندانه انتخاب کنید.

شما به عنوان صاحب یک کسب و کار، فرهنگ شرکت خود را تعریف می کنید؛ به ویژه در شرایطی که کسب و کار کوچک خود را به تازگی راه اندازی کرده باشید. در این مرحله، هر انتخاب یا حرکتی که انجام دهید، تا همیشه اثر انگشت شما را به همراه خواهد داشت. زمانیکه سازمان شما رو به رشد است، نمی توانید به طور مستقیم، در همه ی کارها و در جزئیات اعضای تیم، نقش داشته باشید. تیم شما توسط سایر مدیران اداره می شود که تعاملات آنها با اعضای جدید، بسیار بیشتر از زمان هایی ست که با شما سپری می کنند. در این شرایط، فرهنگ شرکت توسط کسانی تعریف می شود که سابقه ی بیشتری را در شرکت داشته اند.

هرچقدر که کسب و کار کوچک تر باشد، نقش مالک آن در تعیین فرهنگ، بزرگ تر می شود. دلایل مشهودی وجود دارند که نشان می دهد مدیران باید در رفتارهای خود در مقابل اعضای تیم، مختار باشند. هرگز نباید تاثیر پنهان اولین استخدامی های خود را نادیده بگیرید. برای مثال، اگر اولین کسانی که برای کار استخدام کرده اید، افراد پر انرژی، هدایت پذیر و مهربان باشند، شما نیز نسبت به ادامه ی کار، ترغیب می شوید؛ حتی اگر به صورت خودآگاه به این امر اذعان نداشته باشید. از طرف دیگر، اگر کارکنان شما از افراد صالح اما بدون مهارت تشکیل شده باشند، به عدم موفقیت شما منجر خواهد شد. این باور غلط را کنار بگذارید که می گوید، خواسته و رفتار رهبر در برابر روحیه ی دیگران غیر قابل نفوذ است.

2. فرصت هایی را برای شکل گیری دوستی فراهم کنید.

کاری که محیط های سالم می کنند این است که دلایل زیادی را برای اعضای تیم فراهم می کنند تا دیگران نیز شخصا در آن سرمایه گذاری کنند. محکم ترین دلایل، همیشه پیرامون مردم می گردد. اعضای تیم شما می توانند تمام تلاش خود را به کار بگیرند، چرا که اهمیت قائل می شوند و دوست ندارند افراد دیگر را از خود نا امید کنند. این در شرایطی از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود که "افراد دیگر" را نه تنها همکاران، بلکه دوستان آنها تشکیل داده اند.

دستیابی به این هدف، به این معنا نیست که همه ی اعضای تیم برای دید و بازدیدهای مختلف در خارج از دفتر کار، دور هم جمع شوند؛ بلکه تمام اعضای تیم شما باید تمایل داشته باشند که با تمامی همکاران خود در خارج از محیط کاری، ارتباط اجتماعی داشته باشند. دوستی نباید از طرف شرکت، تحمیل شود؛ اما با فراهم کردن فرصت های مختلف می توان شانس شکل گیری دوستی را افزایش داد. شانس های بیشتری را برای اعضای تیم ایجاد کنید تا بیشتر یکدیگر را بشناسند. برای مثال، می توانید کمپین های گروهی تشکیل دهید.

3. برای ترفیع دادن، نگاه داخلی داشته باشید.

شرکت هایی که به سرعت در حال رشد هستند، به مدیرانی نیاز دارند که بتوانند پاسخگوی حجم نیاز برای رشد باشند. در این شرایط، وسوسه می شوید که از جای دیگر، افراد با تجربه تری را به کار بگیرید ؛ اما باز هم احساس می کنید که پرورش یکی از اعضای تیم خود می تواند آسان تر باشد. قدرتی که ترفیع دادن های داخلی ایجاد می کند را دست کم نگیرید. زمانی که این احساس را به جریان می اندازید، حالت قدرتمندی از فرصت در میان تمامی اعضای تیم شکل می گیرد.

زمانی که شما در استخدام های خود، نه تنها مهارت، بلکه خصوصیات دیگر، مثل سازگاری با فرهنگ شرکت را نیز در نظر می گیرید، اتفاق های جالبی رخ می دهند؛ همه منتظر رسیدن شنبه خواهند ماند تا دوباره در محل کار حاضر شوند. دوستی به مروز زمان، توسعه می یابد و عمیق تر می شود و محیطی را فراهم می کند که در آن همگی، با هم متحد هستند. دو مورد اول را به خوبی انجام دهید تا شاهد نتایج آن باشید. در مراحل بعد و برای حفظ روند موفقیت، ترفیع های شغلی را برای کسانی در نظر بگیرید که احترام و ستایش قابل توجهی را برای شرکت و اعضای تیم قائل هستند. این موارد، محیطی را فراهم می کنند که نسل های بعدی نیز از آن الگو می گیرند و آرزوی کار کردن در آن را خواهند داشت.

 

منبع: inc

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-05-06 14:17:54
دسته بندی ها