6 راهکار تشخیص بهترین استعدادها در مصاحبه‌های شغلی

15 اردیبهشت 1399 - 6:00
رفتار سازمانی - 6 راهکار تشخیص بهترین استعدادها در مصاحبه‌های شغلی
6 راهکار تشخیص بهترین استعدادها در مصاحبه‌های شغلی
امتیاز مطلب: 94%

بهترین راه برای تشخیص بهترین استعدادها این است که مانند یک راهنما فکر کنید، نه افراد گارد مرزی؛ شما باید کسی باشید که باعث می شود فرد متقاضی به درون خود نگاه کند و بازتاب دهنده ی افکاری باشد که برای شما و آینده ی کسب و کارتان با اهمیت است. شما در این لحظات از خود می پرسید: "آیا او توانایی غلبه بر سختی ها را دارد؟ آیا تمامی جوانب شرایط کار فعلی خود را می شناسد و می داند که چگونه می توان برای بهبود اوضاع، عملکرد بهتری را به نمایش گذاشت؟"

اشتباه نکنید؛ شما به عنوان کارفرما، با مخاطرات زیادی روبرو هستید. استخدام افراد مناسب می تواند وضعیت شرکت یا بخش مورد نظر را به سطوح بهتری ارتقا دهد؛ این در حالیست که اشتباهات افراد نامناسب، بعد از سال ها و پروسه های طولانی نمایان می شود.

در ادامه با ترفندهایی آشنا خواهید شد که در تشخیص افراد درست به شما کمک می کنند؛ با یوکن همراه شوید:

1. افراد با اشتیاق را استخدام کنید

زمانیکه آگهی استخدام شما منتشر می شود، افراد زیادی برای آغاز همکاری، تقاضای کار می دهند. افرادی که از پس چندین تست برآمدند و احتمالا می توانند وظایف محول شده را به خوبی به سرانجام برسانند. اما اشتیاق واقعی در چیزهای اضافی است که ارائه می دهند. تشخیص این افراد در ترفیع های شغلی آسان تر است؛ البته اگر نگاه داخلی داشته باشید. حتما افرادی را در تیم خود می شناسید که عملکرد بهتری داشته اند، کسانی که جریان کاری بهینه ای را ایجاد کرده اند و حتی شب و روز کار می کنند. اما اگر می خواهید شانس خود را با افرادی که خارج از سازمان شما کار کرده اند، امتحان کنید، باز هم باید کسانی را انتخاب کنید که فراتر از محدودیت های تعریف شده، فعالیت می کنند. پس از نگاه انداختن به رزومه ی آنها، اجازه دهید که داستان فراز و نشیب های خود را بازگو کنند. کسی که توانایی مدیریت یک مصاحبه ی شغلی را داشته باشد، این جریان را از متقاضیان استخراج می کند.

2. افراد کنجکاو را استخدام کنید

چگونه می توان کنجکاوی را تشخیص داد؟ به نقطه نظرات آنها گوش کنید. متقاضیان می توانند اطلاعات مربوط به شرکت شما را از طریق یک جستجوی ساده در اینترنت پیدا کنند؛ آنها حتی به میزان رضایت کارکنان فعلی شما را نیز دسترسی دارند. اطلاعاتی که از طریق آنلاین در دسترس آنها قرار دارد، نه تنها باعث می شود که بهترین ها برای کار داوطلب شوند، بلکه باعث می شود که شما نیز بتوانید از میان آنها، بهترین ها را انتخاب کنید؛ تنها کافیست بدانید که کدام یک از آنها تا کشف اساسی ترین موارد نیز پیش رفته اند. از آنها بپرسید: "کدام یک از روش هایی که در دستاوردهای خود به کار می گیریم برای شما خوشایند است؟" یا "درباره ی ابتکارات اخیر ما اطلاعات زیادی منتشر شده است؛ نظر شما درباره ی آنها چیست؟" متقاضی سوپراستار شما نه تنها آنها را مطالعه کرده، بلکه اطلاعات زیادی را درباره ی بخش های مختلف نیز به دست آورده و می تواند ایده های خود را برای بخشی که مورد علاقه ی اوست، در اختیار شما قرار دهد. انتظار داشته باشید که این مصاحبه ها، دو طرفه باشند. این میزان از کنجکاوی و سرسختی در متقاضی می تواند برای شما مفید واقع شود.

3. افراد نترس و شجاع را استخدام کنید

کسانی که به دنبال کار هستند، موارد بسیاری را در رزومه ی خود قرار می دهند، اما وقتی برای مصاحبه حضور پیدا می کنند، قادر به اثبات توانایی های خود نخواهند بود. به دنبال حس Kaizen در آنها باشید؛ این اصطلاح ژاپنی به معنای بهبود مداوم است. این مفهوم به پیشروی به سمت موفقیت اشاره می کند، اما از زاویه ای بسیار شخصی، آن را مطرح می کند. آیا فردی که با آن مصاحبه می کنید، به اندازه ی کافی کنجکاو بوده و دائما به دنبال بهبود عملکرد و یا افزایش دانسته های خود است؟ این مسائل تنها در زمینه کاری مطرح نیستند؛ بلکه باید بدانید که آیا این روحیه را در زندگی شخصی، علاقه مندی ها و مهارت های فردی نیز حفظ می کنند یا خیر. یک معیار برای تشخیص میزان نترس بودن آنها وجود دارد؛ آیا آنها از اینکه روزی شکست بخورند تا بتوانند راه های جدیدی را به سمت موفقیت پیدا کنند، هراس دارند؟ هیچ کس نمی تواند این مساله را مخفی کند.

4. سایبورگ ها را استخدام کنید

البته منظور از این، استخدام ربات ها نیست. اگر از هوادارن فیلم های استار ترک باشید، می دانید که این اصطلاح به سبک خاصی از طرز تفکر اشاره می کند؛ سبکی که برای ما بسیار ارزشمند است. شما باید بدانید که آیا متقاضی شما می تواند این فرآیند سه مرحله ای را به اجرا بگذارد؟ 1) جذب آموزه های جدید 2) به کار گیری این اطلاعات در برنامه ها و تمرین های فعلی 3) اجرای سریع آنها.

در بازار پر هیاهوی این روزها، یک مجموعه مهارت اساسی مورد قبول واقع می شود: شما به افراد تیزهوشی که نشانه ها را تشخیص می دهند نیاز دارید.

5. از اعضای فعلی خود نظر بخواهید

حتی بهترین مدیران اجرایی نیز می توانند توسط افرادی که خود را به گونه ی دیگری نمایش می دهند، گمراه شوند؛ و یا حتی برعکس. گاهی اوقات نمی توان استعداد واقعی را میان چندین منقاضی پیدا کرد. افراد کاریزماتیک به آسانی می توانند شما را گمراه کنند. گاهی اوقات نیز نتیجه ی یک مصاحبه ی خوب، به موفقیت نهایی آن فرد منجر نمی شود. به همین دلیل است که شرکت های بزرگ، مصاحبه های چند مرحله ای دارند. به یاد داشته باشید که این شرکت روزی در استخدام افراد ارشد در بخش منابع انسانی، عملکرد موفقی داشته است؛ چرا که آنها هم فوق العاده باهوش هستند.

6. به یاد داشته باشید که مجموعه‌ی یک فرد را استخدام می‌کنید

در تمامی زمینه های کسب و کار، استعدادهای سوپراستار از نقطه نظرات و عقیده های بیشماری برخوردارند. کارکنان به دنبال چیزی بیش از برگه ی حقوق، مزایا و کار جالب هستند. آنها می خواهند در محیطی فعالیت داشته باشند که پاداش های مالی، اجتماعی و احساسی را به آنها اختصاص می دهد. چیزی که باعث می شود یک شرکت در آینده نیز به عنوان یک کارفرما ماندگار شود، فاکتور آسایش است. آیا محیط کار شما به گونه ایست که کارکنان برای سپری کردن اوقات خود در آن لحظه شماری کنند؟ شما باید استعدادی را به کار بگیرید که با فرهنگ شرکت شما سازگاری داشته باشد. کارکنان خود را ترغیب کنید که خودشان باشند و به آن باور داشته باشید؛ انرژی که از طریق آن آزاد می شود، باورنکردنی است.

فرد فوق العاده با استعدادی که برای دستیابی به موفقیت به او نیاز دارید، در دنیای اطراف شما وجود دارد. این احتمال وجود دارد که آنها نیز به دنبال فرصتی باشند که تنها شرکت شما آن را فراهم می کند. جستجوی خود را گسترده تر کنید و با دقت انتخاب کنید. چرا که در آینده باید فرد دیگری را وارد کشتی خود کنید.

 

منبع: entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-05-04 09:20:33
دسته بندی ها