چه خصوصیات اخلاقی باعث می‌شود که یک مدیر را قابل اعتماد بدانیم؟

6 فروردین 1399 - 6:10
مدیریت تیمی - چه خصوصیات اخلاقی باعث می‌شود که یک مدیر را قابل اعتماد بدانیم؟
چه خصوصیات اخلاقی باعث می‌شود که یک مدیر را قابل اعتماد بدانیم؟
امتیاز مطلب: 91%

تنها مدیریت یک سازمان با مجموعه باعث نمی شود که یک "رهبر خوب" باشید؛ برای به دست آوردن عنوان رهبر باید بر این 6 خصیصه مسلط شوید.

یک حقیقت ناراحت کننده: گزارشات منتشر شده از Gallup نشان می دهد که نزدیک بر 70 درصد از نیروی کار در ایالامت متحده با کار خود ارتباط برقرار نمی کنند و یا کاملا آن را رها کرده اند.

اما در این میان چه کسی مقصر است؟ حتما این موضوع را شنیده اید که: افراد از شرکت یا کار خود استعفا نمی دهند، بلکه مدیر خود را ترک می کنند. جیم کلیفتون، مدیر عامل Gallup در این باره می گوید: "بزرگترین تصمیمی که در زمینه ی کاری می گیرید، این است که چه کسی را به عنوان مدیر خود می شناسید. زمانی که فرد اشتباهی را با این عنوان بنامید، هیچ چیزی نمی تواند این تصمیم را اصلاح کند."

بهترین مدیران را می توان به عنوان رهبران عالی نیز شناخت. اما رهبری تنها یک عنوان نیست؛ بلکه چیزی است که باید آن را به دست آورید. در یوکن با 6 رفتار یا خصیصه آشنا می شوید که راه تسلط بر آنها را به شما نشان می دهد:

1. کاملا و در تمامی شرایط صادق باشید

زمانی که تحت هر شرایطی با کارکنان خود صادق هستید، آنها نیز تمایل دارند تا این صداقت را جبران کنند. اگر شرکت شما دوره ی سختی را تجربه می کند، آن را با پرسنل خود در میان بگذارید. از قبل آنها را در جریان بگذارید که ممکن است پاداش پایان سال را دریافت نکنند، یا اینکه اجازه ی مرخصی ندارند و حقوق آنها افزایش نمی یابد. آنها را توجیه کنید که در صورت عملکرد بهتر و افزایش فروش، این موارد جبران خواهند شد. بدین ترتیب می توانید روی تک تک آنها حساب کنید و باعث ایجاد روحیه ی تیمی در میان آنها می شوید. صداقت همیشه بهترین سیاست است.

2. حامی آنها باشید

از کارکنانی که در معرض ترفیع شغلی هستند و یا جدیدا شغل خود را تغییر داده و یا شرایط سختی را در زندگی شخصی خود می گذارنند حمایت کنید. زمانی که مدیران به کارکنان خود به عنوان یک انسان اهمیت می دهند و از انتخاب های شغلی آینده ی آنها حمایت می کنند، کارکنان نیز در مسیر شغلی خود، احساس اعتماد به نفس و آرامش می کنند؛ خواه در حال ترفیع باشند و یا اینکه به کار همیشگی خود ادامه دهند.

3. به رها کردن قدرت تمایل داشته باشید

در میان رهبران موفق، بسیاری از افراد را پیدا می کنید که قدرت را رها کرده و آن را به اعضای تیم واگذار کرده اند. آنها این کار را انجام می دهند، چرا که به توانایی های تیم خود ایمان دارند. با رها کردن قدرت و واگذار کردن این عنوان، قدرتی را در اختیار دیگران قرار می دهید تا تصمیمات خود را اتخاذ کنند؛ این مساله می تواند فرهنگ فعال و موفقیت رهبری- رهبری را ایجاد کند و جایگزین روش واکنشی رهبری- دنبال کننده باشد.

4. با معرفی و نشان دادن خوبیهای دیگران، عنوان خوب را با آنها به اشتراک بگذارید

رهبران خوب با تقسیم کردن شرایط، عملکرد دیگران را بهتر می کنند. از آنجاییکه تواضع و فروتنی یکی از نقاط قوت آنها به شمار می رود، به جای اینکه از موقعیت خود برای دستاوردهای شخصی، ترفیع ها و تقاضاهای فردی استفاده کنند، آنها را به اشتراک گذاشته و با بهتر کردن وضعیت کارکنان خود، رسیدن به موفقیت را برایشان فراهم می کنند.

5. آنها به دنبال ورودی و بازخورد از افراد هم رده‌ی خود هستند

اگر می خواهید بدانید که در مسیر رهبری خود، چه عملکردی دارید، به راحتی می توانید این موضوع را با افراد در میان گذاشته و از آنها بپرسید. برای پرسیدن این سوال باید متواضع باشید. شنیدن و پذیرفتن پاسخ ها از این نیز چالش برانگیز تر است و به تواضع بیشتری نیاز دارد.

6. اشتباهات خود را بپذیرید

این خصوصیت به اصالت درونی نیاز دارد. رهبر از خود راضی و خودپسندی که موقعیت خود را در هر شرایطی به زبان آورده و برای عقاید و نقطه نظرات دیگران احترامی قائل نیست، رهبری است که پیروان کمتری دارد. رهبران فراموش نشدنی با پیروان وفادار، تا اندازه ای از عملکرد خود مطمئن هستند که از پذیرفتن اشتباهات خود هراسی ندارند. برای آنها، مهم این است که مساله ی درست را تشخیص دهند، نه اینکه تحت هر شرایطی، حق را با خودشان بدانند. آنها اغلب اعتراف می کنند که اشتباه کرده اند و جواب همه ی سوالات را نمی دانند.

 

منبع: inc

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-03-25 09:45:29
دسته بندی ها