5 درس زندگی که تمام کارآفرینان باید بیاموزند

21 بهمن 1395 - 11:07
کار آفرینی - 5 درس زندگی که تمام کارآفرینان باید بیاموزند
5 درس زندگی که تمام کارآفرینان باید بیاموزند
امتیاز مطلب: 99%

همه ی ما همزمان با ورود به دوره ی بزرگسالی، باید هزاران درس را بیاموزیم تا بتوانیم در موفقیت های آینده از آنها استفاده کنیم. برادر بزرگ تر خود را نزنید، چون ممکن است که با ضربه ی سنگین تر او مواجه شوید، یک کیک کامل را برای شام نخورید، چون ممکن است دل درد بگیرید، قبل از رد شدن از خیابان، به هر دو طرف نگاه کنید چون ممکن است تصادف کنید؛ اینها درس هایی هستند که در کودکی آموخته ایم.

همزمان با بزرگتر شدن ما، آموزه های ما نیز بزرگ می شوند؛ البته اگر هوشمندانه عمل کنیم و هرگز دست از یادگیری بر نداریم. همه ی ما احتمالا هزاران درس دیگر را در طول دوره ی باقی مانده از زندگیمان می آموزیم؛ اما اگر یک کارآفرین هستید، باید میزان این آموزه ها را دو برابر کنید.

اگر در حال پرورش یک ایده ی جدید هستید و یا یک کسب و کار جدید را راه اندازی می کنید، پس احتملا پاسخ همه ی پرسش ها را در اختیار ندارید. این کار غیر ممکن است. ما در طول زندگی و مطابق با زمان، در حالیکه دائما اشتباهاتی را مرتکب می شویم، باید درس هایی را بیاموزیم. مسیر رسیدن به موفقیت، بسیار طولانی و دشوار است؛ اما با استفاده از تجربه ی کارآفرینان دیگر که در گذشته و قبل از شما، درس هایی را آموخته اند، می توان به این مراحل سرعت بخشید.

در ادامه در یوکن با درس هایی آشنا می شوید که در مسیر کارآفرینی با آنها مواجه خواهید شد؛ پس بهتر است که هر چه سریع تر آنها را بیاموزید:

1. تصمیم گیری در لحظه ی پر تنش، اصلا ایده ی خوبی نیست.

اگر کسب و کار خود را به تازگی راه اندازی کرده اید و یا اینکه مدیریت یک تجارت میلیارد دلاری را به عهده دارید، در هر صورت با شرایطی مواجه می شوید که باید چندین تصمیم با اهمیت را اتخاذ کنید؛ اما به یاد داشته باشید که اگر برای کار خود اهمیت زیادی قائل هستید، این احتمال وجود دارد که احساسات شما کنترل اوضاع را به دست بگیرند.

تام ویلانت، مدیرعامل YapStone در این باره می گوید: "کارآفرینان، افراد پر شور و اشتیاقی هستند؛ بنابراین، تصمیم گیری در شرایط پر تنش برای آنها دشوارتر می شود. یک لطفی به خودتان بکنید و هیچ تصمیمی نگیرید."

تام به عنوان یک رهبر، قبل از جواب دادن باید تمامی متغیرها را بررسی می کرد. او در ادامه اضافه می کند: "تصمیم هایی که از روی احساسات گرفته شوند، به نتایج نامطلوب منجر خواهند شد. برای تصمیم گیری های منطقی باید یک قدم به عقب برگردید. در غیر اینصورت، ریسک هایی که متحمل خواهید شد، بسیار زیاد خواهند بود. اگر هیجان زده هستید، پس کمی با خود خلوت کنید و احساست خود را کنترل کنید، حقایق را کنار هم بگذارید و بهترین تصمیم ممکن را بگیرید."

فراموش نکنید که احساسات خود را کنترل کنید و تنها در شرایطی که بیشترین منطق را ابراز می کنید، تصمیم بگیرید.

2. شکست ها بیشتر از آنچه که شما فکر می کنید، مزیت دارند.

احتمالا همه ی کارآفرینان می دانند که باید "شکست های خود را با آغوش باز بپذیرند." به یاد داشته باشید که همه ی ما انسان هستیم و ممکن است گاهی اوقات مسیری را اشتباه طی کرده و یا خطایی را مرتکب شویم؛ بنبراین، خودتان را سرزنش نکنید. علاوه بر این، شکست ها بیشتر از آنچه که فکر می کنید، برای شما مفید خواهند بود.

شکست نه تنها فرصت یادگیری از اشتباهات گذشته را در اختیار ما قرار می دهند، بلکه به عقیده ی افراد حرفه ای در عرصه های مختلف کسب و کار، این اشتباهات باعث می شوند که در فرصت های بعدی، تصمیم های بهتری را اتخاذ کنید. بعد از یک شکست، عبور کردن از این مراحل و روبرو شدن با مراحل جدیدتر، آسان تر خواهد بود.

3. احتمالا ترس شما هرگز از بین نمی رود.

ترس یکی از دلایل اصلی برای عدم ورود بسیاری از افراد به عرصه ی کارآفرینی است. واقعا ترسناک است. حتما همه ی شما می دانید که نزدیک بر 90 درصد از کسب و کارهای نوپا، شکست می خورند؛ همین حقیقت باعث شده که بسیاری از افراد دست از تلاش بردارند. اما اگر واقعا درباره ی چیزی که به آن عشق می ورزید، اشتیاق دارید، حتما راهی را پیدا می کنید که با شرایط سازگار شوید.

آلخاندرو چابان، بنیانگذار Yes You Can می گوید: "در حقیقت، ترس باید واقعیت تکراری روزانه ی شما را به تعویق بیاندازد. نمی توان به کسی توصیه کرد که ترس را کنار بگذارد. آن را کنار نگذارید، بلکه آن را رام خود کنید."

ترس، سد راه پیشرفت خواهد شد. ما را از تصمیم گیری و انجام دادن کارهایی که می توانند به بزرگ شدن کسب و کارمان منجر شوند، منع می کند. و از همه بدتر اینکه اعتماد به نفس ما را کاهش می دهند. شرکت کردن در یک جلسه ی کاری مهم، به اندازه ی کافی پر فشار است. اما اگر بدون اعتماد به نفس وارد چنین جلسه ای شوید، چه خواهد شد؟ احتمالا غیر ممکن خواهد بود.

تجربه ی طولانی آلخاندرو به عنوان یک بازیگر حرفه ای، راه هایی را برای مقابله با وحشت کارآفرین شدن در اختیار او قرار داده است. او می گوید: "به محض اینکه ترس خود را رام کنید و تمامی احتمالاتی که به شکست منجر خواهند شد را به دست فراموشی بسپارید، اعتماد به نفس شما را نیز باز خواهد گشت و نتایج متفاوتی حاصل خواهد شد.

4. همه چیز را به صورت رایگان ارائه ندهید.

بسیاری از مدل های استارتاپی شامل بخشی می شود که در آن قبل از دریافت هیچ مبلغی، باید مالکیت کاربران را به دست آورد. این مدل اغلب در اپلیکیشن ها و پلتفرم های اجتماعی انجام می شود. این رویکرد یک اشکال بزرگ دارد؛ این احتمال وجود دارد که سرمایه ی اولیه ی این کسب و کارهای نوپا، قبل از به دست آوردن هیچ درآمدی، به طول کل تمام شود.

زمانیکه در حال معرفی محصولی هستید که قصد فروش آن را دارید، در وهله ی اول باید توضیح دهید که این محصول، چه مشکلاتی را برطرف می کند. سپس، بعد از اینکه ایده ی شفافی را از بازار خود دریافت کرده اید، راهکاری را بسازید که مردم برای خرید آن تمایل داشته باشند. هیچ ایرادی ندارد که کار را از چیزهای کوچک شروع کنید. مارک جوزفسون توصیه می کند که روی 10 مشتری اول خود متمرکز شوید. چیزی بسازید که 10 نفر بخواهند آن را خریداری کنند. سپس این میزان را به 20، 40 و 100 نفر افزایش دهید.

او در این باره می گوید: "اگر می خواهید کاری را آغاز کنید، چیزی را بفروشید. در ازای آن پول دریافت کنید. به دنبال روش هایی برای فروش آن باشید و از کارآمدی محاسبت خود اطمینان حاصل کنید."

ارائه ی رایگان محصول یا خدمات، یکی از سریع ترین راه ها برای از بین بردن سرمایه است. کمپانی اوبر در نیمه ی اول سال 2016، به مقدار 1.2 میلیارد دلار از سرمایه ی خود را از دست داد؛ چرا که هزینه ها از درآمد ها بیشتر بود. پس به یاد داشته باشد که عملکرد موثری را با بودجه ی خود داشته باشید و همه چیز را به صورت رایگان، عرضه نکنید.

5. همه چیز در "اجرا" نهفته است.

همه می توانند یک ایده داشته باشند، همه ی افراد یک استراتژی تئوریک عالی دارند؛ اما اگر این موارد با یک برنامه ی اجرایی دست اول همراه نباشد، هیچ فایده ای نخواهند داشت.

دانی گمبل، بنیانگذار IdeaHacks در این باره می گوید: "اطلاعات بدون عمل، بی فایده است. در اختیار داشتن اطلاعات دقیق در زمان مناسب، بی فایده است؛ مگر اینکه دقیقا بدانید چگونه باید این اطلاعات را به اجرا بگذارید."

برنامه ی اجرایی شما باید بدون هیچ راه نفوذی ارائه شود؛ حتی اگر با یک تیم 3000 نفری یا 3 نفری کار می کنید. عدم برقراری ارتباط، تعریف نقش ها و اولویت ها، حتی بهترین ایده ها را با شکست مواجه می کند. برنامه ی اجرایی خود را به بهترین شکل و تا لحظه ی آخر، تنظیم کنید تا بهترین شانس ممکن برای موفقیت را فراهم کنید. یک محدوده ی زمانی مشخص کنید و اتفاقات را هر هفته و یا هر روز، با جدول زمانی خود، مطابقت دهید.

درس های لذت بخش زیادی وجود دارند که می توانید در مسیر کارآفرینی خود از آنها بهره مند شوید. تنها به خاطر داشته باشید که این نیز یک مسیر است. همزمان با تلاش هایی که در طی مسیر انجام می دهید، همچنان به آموختن ادامه دهید. زمان هایی را برای اشتراک گذاری تجربه های خود با کارآفرینان دیگر اختصاص دهید. شاید خودتان متوجه نشوید، اما این احتمال وجود دارد که ماجرای شما بتواند تاثیر چشمگیری را در زندگی شخصی و موفقیت کاری آنها داشته باشد. همه ی ما در این زمینه با هم شریکیم.

 

منبع: entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-06-01 13:24:00
دسته بندی ها