10 راهکار هوشمندانه ای که عزت نفس شما را تقویت می کند

5 اردیبهشت 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - 10 راهکار هوشمندانه ای که عزت نفس شما را تقویت می کند
10 راهکار هوشمندانه ای که عزت نفس شما را تقویت می کند
امتیاز مطلب: 98%

برخی افراد با این خصیصه متولد می شوند؛ اما برخی دیگر باید برای به دست آوردن آن تلاش کنند. عزت نفس درواقع احساسی است که نسبت به خود دارید که توسط افکار شما تعیین می شود؛ عزت نفس توسط ارزیابی هایی که بر مبنای برداشت هایی که از خودتان دارید، شکل می گیرد.

همانطور که می دانید، یک عزت نفس سالم در دستیابی به موفقیت و رسیدن به اهداف ضروری است. اگر شما از کسانی هستید که عزت نفس قدرتمندی را در وجود خود احساس می کنید، احتمالا نمی توانید احساس افراد فاقد این خصیصه را درک کنید.

اما اگر از کسانی هستید که برای ایجاد این روحیه تلاش می کنید، می توانید این 10 راهکار را به کار بگیرید؛ با یوکن همراه شوید:

1. مراقب باشید که چه چیزهایی را درباره ی خودتان می گویید؛ چرا که خودتان نیز آنها را می شنوید.

کمتر پیش می آید که به حرف هایی که درباره ی خودمان می زنیم، فکر کنیم؛ گاهی اوقات خودمان نیز باید ساکت شویم و به این حرف ها گوش کنیم. اگر این کار را می کردیم، حتما تحمل شنیدن آن را نداشتیم. اگر یکی از دوستان یا فرزند شما خطایی را مرتکب شود، شما آنها را تحقیر و سرزنش می کردید؟ البته که نه. پس چرا چنین رفتاری را با خودتان دارید؟ مطمئن شوید که حرف هایی که به خودتان می زنید، بازتاب دهنده ی احساسی باشد که می خواهید، نه حسی که واقعا دارید.

2. نقاط قوت خود را تقویت کرده و به نقاط ضعف متکی نباشید.

شما از موهبت ها، مهارت ها و استعدادهای بیشماری برخودار هستید؛ پس چرا وقت خود را برای چیزهایی که ندارید هدر می دهید؟ در عوض روی کارهایی که به خوبی انجام می دهید متمرکز شوید. مهارت های خود را به حد اعلا برسانید و نقاط ضعف را کنار بگذارید.

3. کمال گرایی را به عنوان دشمن خود بشناسید.

زمانی که روی کمال گرایی متمرکز می شوید، در واقع به تخریب خود دامن زده اید. کمال گرایی احساسی را در شما ایجاد می کند که گویی هرگز به اندازه ی کافی خوب نیستید. این خصیصه ی آزاردهنده، دشمن خلاقیت است. همین وجود ناکامل شما بی نقص است؛ این حقیقت را قبول کنید. برای پیشرفت تلاش کنید، نه کمال؛ زمانی که بهترین خود را به نمایش می گذارید، از کار خود لذت خواهید برد.

4. افرادی که به شما نزدیک هستند را با دقت بیشتری انتخاب کنید.

افرادی که به شما نزدیک هستند، از اهمیت ویژه ای برخوردارند. آنها سطح موفقیت شما و احساسی که نسبت به خودتان دارید را تعیین می کنند. تمایلات درونی خود را برای انتخاب افراد نزدیک به کار بگیرید؛ افرادی که شما را می شناسند، از قدرت های شما باخبر هستند، رویاهای شما را درک می کنند، برداشت درستی از ترس هایتان دارند و با تمام این شرایط، به شما باور دارند. زمان خود را با کسانی سپری کنید که برای شما ارزش قائل هستند و از کسانی که دائما ایرادهای شما را گوشزد می کنند، دوری کنید.

5. مراقب چیزهایی که فکر می کنید باشید؛ چون قدرت افکار باورنکردنی است.

تمام عکس العمل های ما ناشی از افکار ماست؛ بنابراین نباید اهمیت افکار را نادیده بگیرید. افکار منفی در نهایت به رفتارهای منفی منجر می شوند؛ اما افکار مثبت، فعالیت های مثبتی را در پی خواهند داشت. اگر به خوبی از قدرت افکار خود باخبر باشید، هرگز فکر منفی دیگری را به ذهن خود راه نمی دهید.

6. اجازه ندهید که گذشته، آینده ی شما را دیکته کند.

همه ی ما انسان ها در گذشته ی خود تجربه هایی داشته ایم که هنوز هم ما را تحریک می کند. اما نباید اجازه دهید که این تجربه های قدیمی، آینده ی شما را تحت تاثیر قرار دهد؛ به ویژه در شرایطی که احساسات گذشته را مواردی مثل بی ارزش بودن و نالایق بودن فرا گرفته است. درگیر گذشته بودن اجازه نمی دهد که تعریف درستی از خودتان داشته باشید. به یاد داشته باشید که گذشته، جایگاهی است که به شما آموزش می دهد؛ اما آینده شرایطی است که باید آموزه های خود را به کار بگیرید.

7. خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.

هیچ راهی بهتر از تقویت اعتماد به نفس نیست. زمانی که رفتارهای درونی و پشت صحنه ی خود را با رفتارهای عمومی و دستاوردهای دیگران مقایسه می کنیم، احساس عدم امنیت به ما دست می دهد. عدم مقایسه ی خود با دیگران، یکی از اساسی ترین روش ها برای رسیدن به موفقیت است. به آینه نگاه کنید، این همان فردی است که می توانید خود را با او مقایسه کنید. به جای اینکه خود را با دیگران اندازه گیری کنید، تلاش کنید که از روز گذشته ی خودتان بهتر باشید.

8. برای یادگیری مهارت های جدید تمایل داشته باشید.

یادگیری به شما کمک می کند تا اعتماد به نفس را در خود تقویت کنید. هرچقدر که به دانسته های شما افزوده شود، اعتماد به نفس نیز به همان میزان افزایش می یابد. اعتماد به نفس از یادگیری نشات می گیرد، مهارت از تجربه و طرز برخورد از رشد. به یاد داشته باشید که موفقیت برای کسانی محقق می شود که مهارت های بیشتری را می آموزند و آن را در روش های خلاقانه به کار می گیرند.

9. اجازه ندهید که اشتباهات شما را از ادامه ی مسیر بازدارند.

اگر اشتباه نکرده اید، به این معناست که به اندازه ی کافی تلاش نمی کنید. شکست بخشی از نوآوری است؛ و احتمالا مهم ترین بخش آن به شمار می رود. اشتباهات در واقع درگاه اکتشافات بزرگ هستند و در نهایت به بخشی از داستان موفقیت شما تبدیل می شوند. اگر هیچ گاه با اشکال مواجه نشویم، هرگز چیز جدیدی را یاد نگرفته و پیشرفت نخواهیم کرد. البته به یاد داشته باشید که هرگز یک اشتباه را دو مرتبه تکرار نکنید. اشتباه کردن در میان تمامی افراد رایج است، اما همه به یک اندازه از آن استفاده نمی کنند.

10. به سد راه خودتان تبدیل نشوید.

گاهی اوقات ما خودمان به سد راه مسیر موفقیت هایمان تبدیل می شویم. زمانی که به خودمان باور نداشته باشیم، بهای آن را با دستارودهایمان پرداخت می کنیم؛ اما اگر باور داشته باشیم، همه چیز دست یافتنی خواهد بود. زمانی که به خودتان ایمان دارید، قدرت را در درون خود احساس می کنید. درک می کنید که از چیزی که به نظر می رسد، قوی تر هستید، شجاع تر از باورهایتان هستید و از چیزی که فکر می کنید، باهوش تر می شوید.

نداشتن عزت نفس به منزله ی این است که با دست خالی، برای زندگی کردن تلاش کنید. برای به دست آوردن عزت نفس واقعی باید روی موفقیت هایمان متمرکز شویم و شکست ها و افکار منفی را کنار بگذاریم. تنها عزت نفس قدرتمند است که دستیابی به موفقیت را امکان پذیر می کند؛ این مساله زندگی ما را تعیین می کند؛ بنابراین از مثبت بودن، اعتماد و اطمینان آن اطمینان حاصل کنید.

 

منبع: inc

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-04-22 16:28:47
دسته بندی ها