با این 10 روش می توانید ذهن خود را به یک کارخانه ی تولید ایده تبدیل کنید

25 بهمن 1395 - 4:45
مدیریت شخصی - با این 10 روش می توانید ذهن خود را به یک کارخانه ی تولید ایده تبدیل کنید
با این 10 روش می توانید ذهن خود را به یک کارخانه ی تولید ایده تبدیل کنید
امتیاز مطلب: 99%

بسیاری بر این باورند که تمامی انسان ها با ذهنی خلاق متولد شده اند. خلاقیت ها به شکل های متنوعی نمود پیدا می کنند و موضوع کیفیت آنها مطرح نیست. این احتمال وجود دارد که ارتباط شما با بخش پردازش ایده ی مغزتان قطع شده باشد؛ اما قطعا روش هایی برای بازیابی آن وجود دارد.

در ادامه با 10 راهکار آشنا می شوید که این بخش را فعال می کند؛ با یوکن همراه شوید:

1. یک دفترچه یادداشت برای ایده هایتان بردارید.

همیشه یک دفترچه یادداشت به همراه داشته باشید و همه چیز را در آن بنویسید. ایده ها مثل طعمه ی ماهیگیری هستند؛ زمانی که یکی از آنها به ذهنتان خطور می کند، می توانید از آن برای پیدا کردن ایده های بزرگ تر و بهتر استفاده کنید. هر چیزی که فکر می کنید می تواند یک نقطه ی آغاز باشد را یادداشت کنید.

2. جلسه های پرفشار جریان مغزی را برگزار کنید.

اینجاست که مرحله ی ماهیگیری آغاز می شود. ذهن خود را آزاد کنید و اجازه دهید که از یک ایده به سمت ایده های بزرگ تر پرواز کند. جلسه های جریان مغزی، ذهن شما را در حالت خلاق قرار می دهد.

3. هر شب 10 ایده را یادداشت کنید.

این روش به نوعی برنامه ی روز بعد شما خواهد بود. قبل از اینکه به خواب بروید، ایده های جدیدی را بنویسید و روز بعد را با مولفه های اولیه برای کار آغاز کنید. این روش به شما مسیر می دهد و از موانع بروز خلاقیت جلوگیری می کند. هر شب این کار را انجام دهید؛ احتمالا به خوبی می توانید 6 ایده ی جدید را بنویسید، مابقی آنها به قدرت ذهنی بیشتری احتیاج دارد؛ پس پیشنهاد می کنیم که سخت تر برای آن تلاش کنید.

4. ایده ها را بکشید.

اجازه دهید که دست هایتان روی کاغذ خط خطی کند، سپس شاهد شگفتی ذهن خود باشید. ایده های خود را با نقاشی و طراحی ابراز کنید. به یاد داشته باشید که برای بهره بردن از مزایای نقاشی ها، حتما نباید یک نقاش باشید. پیشنهاد می کنیم این کار جالب را انجام دهید.

5. به دنبال تجربه ها باشید.

اجازه دهید که تجربه ها زندگی شما را هدایت کنند. تجربه کردن چیزهای جدید، چشم انداز شما را گسترش می دهد و الهام بخش خواهد بود. افرادی که بیشترین بهره را از زندگی خود می برند، ایده های بهتر و خلاقانه تری را پردازش می کنند.

6. لوازم الکترونیکی خود را خاموش کنید.

از کامپیوتر فاصله بگیرید. حتی زمانی که در حال یادداشت کردن و یا جریان مغزی هستید، از روش قدیمی خودکار و کاغذ استفاده کنید. لوازم الکترونیکی را خاموش کنید و ذهن خود را از حواس پرتی ها پاک کنید. به زودی متوجه می شوید که نه تنها هوشیارتر هستید، بلکه بهتر می توانید دقت خود را متمرکز کرده و روند پردازش ایده را تقویت کنید.

7. قهوه بنوشید.

قهوه باعث بیدار شدن ذهن و جرقه زدن قوه ی خلاقیت می شود. قهوه در واقع سوخت ژنراتور ایده های شماست. این روش را با راهکارهای قبلی ترکیب کنید، چرا که احساس آزادی ذهن را در شما ایجاد می کند.

8. با افراد خلاق معاشرت کنید.

افراد خلاق را برای معاشرت انتخاب کنید؛ کسانی که الهام بخش شما هستند و بازخوردهای خود را در اختیار شما قرار می دهند. ایده های خود را با آنها به اشتراک بگذارید. از افرادی که در گروه های اجتماعی شما هستند ایده بگیرید؛ سپس گروه های اجتماعی خود را گسترش دهید و هر زمان که ایده ی جدیدی مطرح شد، در آن همکاری کنید.

9. کارها را به اتمام برسانید.

در حالت به اتمام رساندن کارها قرار بگیرید. زمانیکه ایده ی جدیدی مطرح شد، آن را گسترش دهید و در میانه ی راه رهایش نکنید. احساسی که به سرانجام رساندن کارها ایجاد می کند، موجب رهاسازی دوپامین شده که در نهایت این راهکار را به یک عادت تبدیل می کند.

10. هیچگاه خودتان از خودتان نا امید نشوید.

هرگز فکر نکنید که به اندازه ی کافی خلاق نیستید و یا اصلا با این قابلیت متولد نشده اید. خلاقیت یک حالت و روحیه است، نه یک مدل مغزی. زمانی که شرایط پیرامون مطابق میل شما پیش نمی رود، آن را رها کنید و کمی به خودتان استراحت دهید. به جای اینکه خودتان را مجبور کنید، از پردازش ایده، یک عادت بسازید و بدانید که این مساله زمان بر خواهد بود.

تبدیل ذهن به یک کارخانه ی تولید ایده می تواند در زندگی شخصی و شرایط شغلی شما تفاوت چشمگیری را ایجاد کند.

 

منبع: Entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-05-29 18:07:00
دسته بندی ها