تصمیماتی که تمامی کارآفرینان باید با آن روبرو شوند

25 بهمن 1395 - 4:47
کار آفرینی - تصمیماتی که تمامی کارآفرینان باید با آن روبرو شوند
تصمیماتی که تمامی کارآفرینان باید با آن روبرو شوند
امتیاز مطلب: 94%

یکی از مشکلاتی که تمامی کارآفرینان با آن روبرو هستند این است که باید تصمیمات سختی را اتخاذ کنند. اما از آنجاییکه فرصت ها اغلب در لباس تصمیمات ظاهر می شوند، بنابراین تمامی صاحبان کسب و کار نیز باید با آن کنار آمده تا تجربیات خود را گسترش دهند.

شما در سراسر زندگی کسب و کاری خود با تصمیمات مختلفی روبرو می شوید. برخی از آنها تاثیرات کوچکی را در موفقیت کسب و کار شما دارند؛ اما تاثیر برخی دیگر را نمی توان ارزش گذاری کرد.

در این مطلب، 5 تصمیم عمده ای که کارآفرینان با آن روبرو هستند را جمع آوری کرده ایم؛ با یوکن همراه شوید:

اسکات بلسی، یکی از بنیانگذاران Behance می گوید: "موضوع مطرح کردن ایده نیست، بلکه تبدیل کردن آنها به واقعیت است."

1. آیا باید ایده ی خود را به واقعیت تبدیل کنم یا خیر.

تصمیم های آینده ای که با آن روبرو می شوید، به اولین تصمیمی بستگی دارد که موضوع تبدیل ایده به واقعیت را مطرح می کند. برای تصمیم گیری باید مواردی مثل استعفا از کار فعلی و از دست دادن منبع مالی ماهیانه را در نظر بگیرید. یا اینکه همانند بسیاری از کارآفرینان، به این فکر می کنید که کدام ایده را به کسب و کار تبدیل کنید.

 توماس ادیسون می گوید: "تعدد فرصت ها بسیار بیشتر از توانایی هاست."

2. آیا باید شرایط فعلی را گسترش دهم و یا اینکه همین حالت را حفظ کنم؟

کنترل کسب و کار کوچک شما آسان تر است، علاوه بر اینکه با ریسک های زیادی روبرو نمی شوید؛ چرا که مولفه های اجرایی هر روز را خودتان شاهد هستید. با اینحال، وسوسه های گسترش کار بسیار زیاد هستند. گاهی اوقات منابع مالی بیشتر شما را وسوسه می کند و در برخی مواقع نیز فرصت های جدید و هیجان انگیز چنین تمایلی را در شما ایجاد می کنند.

فرقی نمی کند که در حال حاضر در چه شرایطی هستید، تصمیم گیری برای گسترش کسب و کار یا حفظ شرایط فعلی، یکی از بزرگ ترین تصمیماتی است که بیشتر صاحبان کسب و کار با آن روبرو هستند.

نباید این تصمیم را سطحی در نظر گرفت؛ اگر تصمیم گرفته اید که سطح کسب و کار خود را با استخدام نیروهای کار جدید، افزایش مدل های محصول، شریک شدن با کسب و کار دیگر و غیره گسترش دهید، باید مطمئن شوید که این کار را به درستی انجام داده و تمام زوایای آن را بررسی کنید.

آیا از یک سیستم مناسب برای مدیریت رشد برخوردار هستید؟ آیا از استراتژی های مناسب برای حصول اطمینان از حفظ موقعیت فعلی بهره می برید؟ چه بازار یا شرایط اقتصادی می تواند روی شکست یا موفقیت شما تاثیرگذار باشد؟

درو هوستون، مدیرعامل و بنیانگذار دراپ باکس می گوید: "نگران شکست نباشید. تنها کافیست که یکبار تصمیم درست را بگیرید."

3. آیا باید تسیم شوم یا خیر.

راه اندازی یک کسب و کار بسیار دشوار است؛ و این احتمال وجود دارد که در آینده ی نه چندان نزدیک شاهد نتایج کار سخت خود باشید. احتمالا، همین مسائل مالی باعث می شود که ادامه ی کار را رها کنید؛ و یا اینکه نتایج نا امید کننده، باعث بروز کمبود نوآوری در کار شود.

فرقی نمی کند که چه دلیلی این تصمیم را پیش روی شما قرار داده، لازم است بدانید که تمامی کارآفرینان، بارها و بارها با این تصمیم روبرو شده اند. بازیکن تنیس افسانه ای، بیورن بورگ می گوید: "بهترین نقطه قوت من، مقاومت است. من هرگز در یک مسابقه تسلیم نمی شوم. هرچقدر هم که به شکست نزدیک باشم، تا آخرین توپ بازی می کنم. نتیجه ی بازی های من نشان داده که بسیاری از شکست های احتمالی را به پیروزی تبدیل کرده ام."

گاهی اوقات، تسلیم شدن بهترین و یا تنهاترین انتخاب است. اما اگر عقل سلیم داشته باشید و به کار ادامه دهید، متوجه خواهید شد که تنها در یک قدمی موفقیت هستید.

جک ولچ، مدیرعامل سابق GE می گوید: "یک شرکت جهانی واقعی، شرکتی است که از هوش و منابع تمامی جهان استفاده می کند."

4. آیا باید منابع را گسترش دهم و یا از نیروهای داخلی استفاده کنم؟

تمامی کسب و کارها، روزی به شرایطی می رسند که به پرسنل و مهارت های جدید نیاز دارند. به همین دلیل، یکی از بزرگ ترین تصمیماتی که صاحبان کسب و کار با آن روبرو می شوند این است که آیا افراد جدید را استخدام کنند و یا اینکه از منابع خارجی استفاده کنند.

متاسفانه در این بخش، هیچ کس نمی تواند به شما کمک کند؛ اما می توانید این فاکتورها را برای تصمیم گیری در نظر داشته باشید:

  • هزینه ی حقوق و دستمزد و مزایا در مقابل هزینه های پیمانکار
  • مدل شغل یا فعالیت. برای مثال، در فعالیت هایی مثل بازاریابی آنلاین، حسابداری و IT اغلب به راحتی می توان از منابع خارجی استفاده کرد. اما موقعیت های شغلی مثل روابط عمومی و فروش را باید در نزدیکی خود داشته باشید.
  • فرهنگ شرکت. اگر از فرهنگ شرکت قدرتمندی برخوردار هستید که باید در تمامی نقش ها و وظایف اجرا شود، پس باید نیروی کار جدید استخدام کنید.
  • نوع صنعت و محیط رقابتی. اگر صنعتی که در آن فعالیت می کنید، بازار رقابتی سنگینی دارد، پس استخدام نیروی کار جدید می تواند از ریسک شرایط بکاهد.

اگر می خواهید کاری را انجام دهید که با نیروی کار داخلی با هزینه ی 600.000 دلار و با نیروی های خارجی با هزینه ی 37000 دلار انجام می شود، کدام را انتخاب می کنید؟

وارن بافت می گوید: "قمت چیزی است که پرداخت می کنید؛ اما ارزش چیزی است که دریافت می کنید."

5. قیمت گذاری محصول یا خدمات

مشخص کردن نقطه ی مورد نظر برای قیمت محصول یا خدمات، یکی از اساسی ترین تصمیماتی است که یک کارآفرین در طول عمر کسب و کار خود باید اتخاذ کند. شما چطور محصول یا خدمات خود را قیمت گذاری می کنید که ارزش واقعی محصول را در بر داشته و در بازار رقابتی، توانایی ماندگاری داشته باشد؟

برای تعیین قیمت محصول یا خدمات باید چنین مواردی را در نظر داشته باشید:

  • باید درک درستی از بازار هدف و میزان تمایل مردم برای پرداخت داشته باشید.
  • باید بدانید که توانایی متحمل شدن چه هزینه هایی را دارید؛ تمامی هزینه های سبک و سنگین مربوط به تولید محصول را در نظر بگیرید.
  • باید بدانید که محصول شما چگونه با دیگر محصولات مشابه مقایسه می شود؛ و یا اینکه توانایی اضافه کردن قابلیت های بیشتر و با کیفیت را دارید.
  • چطور می خواهید جایگاه خود را در بازار پیدا کنید؟ آیا می خواهید به عنوان شرکتی شناخته شوید که محصولاتی با بالاترین کیفیت را ارائه می دهد؟ یا ارزان ترین؟

کارآفرین بودن همیشه به این معناست که باید تصمیمات سختی را اتخاذ کنید. مواردی که در اینجا به آنها اشاره شد، تنها تعداد اندکی از مسائلی است که در طول دوره ی رشد کسب و کار خود باید به آنها بیاندیشید. هر کدام از این تصمیمات، ریسک پذیری مخصوص به خود را نیاز دارد؛ اما خوشبختانه، این خصیصه ایست که در تمامی کارآفرینان وجود دارد و یا حداقل اینکه اجازه نمی دهند که عدم پذیرش ریسک در روحیه ی آنها، مانع رشد کسب و کارشان شود.

شما چه تصیماتی را به این لیست اضافه می کنید؟ بزرگ ترین تصمیم شما به عنوان یک کارآفرین چه بوده است؟

 

منبع: Entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-05-29 12:15:00
دسته بندی ها