گزارش اختصاصی یوکن از همایش یلدای کارآفرینان استارتاپی - پنل سوم ( صندوق های سرمایه گذاری جسورانه )

11 دی 1395 - 11:16
کار آفرینی - گزارش اختصاصی یوکن از همایش یلدای کارآفرینان استارتاپی - پنل سوم ( صندوق های سرمایه گذاری جسورانه )
گزارش اختصاصی یوکن از همایش یلدای کارآفرینان استارتاپی - پنل سوم ( صندوق های سرمایه گذاری جسورانه )
امتیاز مطلب: 91%

قرار است در 30 آذر، یعنی شب یلدا، هر سال اکوسیستم استارتاپی ایران به دلایل بسیار از جمله جذاب بودن و نوپا بودن این اکوسیستم، دور همی بزرگی را شکل دهند و در فضای دوستانه و مثبت از بیم ها و امیدهایشان، از آرزوها و دغدغه هایشان  نسبت به  روزهای پیش رو با یکدیگر سخن بگویند و تمام علاقه مندان به کارآفرینی و مفاهیم استارتاپی را هم به این دورهمی دعوت کنند.

اکبر هاشمی به عنوان دبیر همایش "یلدای کارآفرینان استارتاپی" هدف از  این دورهمی فرهنگی و مثبت در اکوسیستم استارتاپی ایران را گردهمایی فعالان و بازیگران کلیدی اکوسیستم استارتاپی و مطرح کردن دغدغه ها، بیم ها  و امیدهای آنها عنوان کرد. شب یلدا فرصتی برای همدلی و همزبانی کسب و کارهای استارتاپی، ایستادگی در این فضا و خالی نکردن میدان با وجود تمام موانع و چالش ها است. جدای از رقابت های بین استارتاپ ها برای کسب سهم بیشتری از بازار، در این محفل بسیاری از فعالان این حوزه در یلدای 95 دور هم جمع شدند، تا از نزدیک دغدغه و صدای همدیگر را بشنوند.

یلدای کارآفرینان استارتاپی 95 از ساعت 12 ظهر روز سه شنبه 30 آذر ماه در سالن همایش های کتابخانه ملی ایران آغاز شد و تا ساعت 7 عصر به طول انجامید. بسیاری از فعالان بخش های مختلف استارتاپی، فروش زودهنگام بلیت همایش و  تعامل مثبت بین گروه های استارتاپی در طول این همایش، فعالیت ها و اقدامات این چنینی می تواند الگو و جنبشی مثبت برای توسعه و گسترش پویایی اکوسیستم استارتاپی ایران باشد. این دورهمی یلدایی شامل سه پنل بود.

مهترین حامیان این همایش بسیاری از استارتاپ ها و سایت های موفق بوده اند که عبارتند از: سایت شنبه، باشگاه موفقان، روزانه اصفهان امروز، کلوپ مدیران، مجله کارآفرینان موفق، سایت آی تی ایران، ایوند، بانی، راه پرداخت، کنسرسیوم کسب و کارهای اینترنتی، مامان پز، میوا، روزنامه ایران، اتاق بازرگانی اصفهان، همفکر مشهد و ....

 

پنل سوم – مدیران صندوق های سرمایه گذاری جسورانه

پنل سوم به مدیریت شهرام شریف از روزنامه‌نگاران با‌سابقه و از فعالان اکو‌سیستم استارت‌آپی ایران‌، طولانی ترین پنل این دورهمی بوده است که پذیرای 5 نفر از مدیران صندوق های خطرپذیر است. سعید رحمانی مدیر عامل سرآوا پارس، شهاب جوانمردی مدیر‌عامل شرکت فناپ و رضا زرنوخی رئیس انجمن صندوق‌های جسورانه ایران از اعضای این پنل بودند. هدف این پنل بررسی تامین و کسب سرمایه مالی برای استارتاپ ها از طریق سرمایه گذاری داخلی و خارجی بوده است.

شهاب جوانمردی عنوان کرد: به واسطه ی عدم شناخت کافی از این حوزه، سرمایه گذاران سرمایه اندکی به این اکوسیستم تزریق می کنند و سعی می کنند سرمایه خود را جایی وارد کنند که ریسک های آن قابل محاسبه و اندازه گیری باشد.

شهاب جوانمردی به عنوان مدیرعامل فناپ امید به گسترش بازار فناوری را عامل مهمی برای اهمیت به این بازار عنوان کرد و افزود: به زودی ایران در یک افق ده ساله، یکی از مطرح ترین اکوسیستم های کارآفرینی دنیا خواهد شد. در حال حاضر عدد سرمایه گذاری در این اکوسیستم زیر 100 میلیارد تومان می باشد. وی همچنین ادامه داد:  حوزه خدمات 80 درصد از حوزه  GDP را تشکیل میدهد در حالیکه در ایران این عدد کمتر از 50 درصد بوده که نیازمند به توجه و اهمیت ویژه به این بخش به ویژه از منظر سرمایه گذاری است. به طوریکه بسیاری از سرمایه گذاران سنتی به دلیل عدم شناخت این اکوسیستم، یا وارد سرمایه گذاری در این بخش نمی شوند یا سرمایه اندکی را به این اکوسیستم تزریق می کنند.  وی بر تقابل موجود بین  اکوسیستم استارتاپی ایران و سرمایه گذاران سنتی اشاره کرد و گفت:   اکوسیستم استارتاپی ایران می بایست سرمایه گذار سنتی را برای ورود به این حوزه ترغیب کند و برای آنها این اطمینان خاطر را ایجاد کند که شاهد بهترین فرصت ها خواهند بود. وی بر علاقه مندی سرمایه گذار بیرونی اشاره کرد و ادامه داد. قوانین حاکم بر ایران  تعیین می کند که سرمایه گذار خارجی می تواند در حوزه استارتاپ ها سرمایه گذاری داشته باشد یا خیر و اگر در حوزه های دیگر سرمایه گذاری خارجی صورت می گیرد در حوزه استارتاپی نیز  می بایست شاهد سرمایه گذاری خارجی نیز باشیم. البته باید به شرایط و قوانین اقتصاد دیجیتال در کشور نیز توجه شود.

رضا زرنوخی در ارتباط با چالش های سرمایه گذاری در حوزه استارتاپ ها عنوان کرد: هوشمندی در ارتباط با همراهی استارتاپ ها هنوز از سمت سرمایه گذاری به درستی شکل نگرفته است. ما منتورهای خوبی داریم، شتابدهنده ها و استارتاپ ها اکوسیستم کارآفرینی را شکل داده اند اما به اندازه کافی نتوانستیم موفقیت های این اکوسیستم را به سرمایه گذار نشان دهیم. ما اگر استارتاپی نداشته  باشیم که به دنبال برند شدن در بازار داخلی و بین المللی باشد، سرمایه گذار سنتی نیز رغبتی برای سرمایه گذاری نشان نخواهد داد. وی همچنین افزود: سرمایه گذاری برای استارتاپ ها نیاز به توجه جدی دارد و  هوشمندی از سوی تیم استارتاپی را می طلبد و تنها ابزار سرمایه کافی نیست.  ما همچنین هنوز قادر به ترسیم موفقیت های این اکوسیستم استارتاپی ایران نیستیم و اگر بتوانیم این موفقیت را ترسیم کنیم موقعیت های بیشتری برای سرمایه گذاری فراهم میشود. وی همچنین در مورد خطر بالا رفتن توقعات سرمایه گذاران خارجی خاطر نشان کرد:  سرمایه گذاران زیادی به این بوم زیست کارآفرینی حسادت می ورزند.

سعید رحمانی  مدیر عامل سرآوا  در ادامه به مدل های نوین سرمایه گذاری در استارتاپ ها اشاره داشت و بر لزوم ایجاد صندوق های سرمایه گذاری مخاطره پذیر اما تحت نظارت سازمان بورس تاکید ورزید. وی  همچنین عنوان کرد که سرمایه گذاری در سرآوا از بخش سنتی آغاز شد.  وی همچنین یکی از بزرگترین مخاطرات سرمایه گذاری در اکوسیستم کارآفرینی  و کسب و کارهای نوپا را نبود فضای امن کسب و کار و عدم شفافیت در این  حوزه عنوان کرد و براین نکته نیز اشاره داشت که بسیاری از استارتاپ ها در مراحل آغازین رشد خود نیازی به اخذ سرمایه ندارند و می بایست در مراحل نهایی سرمایه از سوی سرمایه گذار به بدنه استارتاپ تزریق شود.

 

در ادامه می توانید آنچه در "همایش یلدای کارآفرینان" گذشت را در قسمت های زیر دنبال کنید :

 

منبع: UCAN

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-06-17 11:19:00
دسته بندی ها