تاثیر مدیریت زمان بر زندگی شخصی

17 اسفند 1398 - 6:10
مدیریت زمان - تاثیر مدیریت زمان بر زندگی شخصی
تاثیر مدیریت زمان بر زندگی شخصی
امتیاز مطلب: 95%

احتمالاً اصلی‌ترین مشکلی که مردم امروزه دارند کمبود زمان است. افرادی که سر کارند کارهای زیادی باید انجام دهند و زمان خیلی کمی برای زندگی شخصی خودشان دارند. بیشتر مردم در مسئولیت‌ها و کارشان غرق می‌شوند و هر چه سخت‌تر کار می‌کنند این احساس بیشتر می‌شود. شما به جای اینکه خیلی واضح تصمیم بگیرید که دلتان چه می‌خواهد پیوسته به اتفاقاتی که در اطرافتان می افتد عکس العمل نشان می‌دهید و به زودی همه‌ی حس کنترلتان را از دست می‌دهید. در ادامه با یوکن همراه باشید.

زمان ارزشمندترین منبع شما است، با ارزش‌ترین چیزی است که دارید و با هیچ چیز نمی‌توانید آن را عوض کنید یا نمی‌توانید آن را ذخیره کنید. فقط می‌توان آن را به فعالیت‌های با ارزش بالاتر یا فعالیت‌های با ارزش پایین‌تر اختصاص داد. همه‌ی کارها نیازمند زمان است. فکر کردن مداوم به زمانتان پیش از آن که آن را سپری کنید به سرعت باعث بهبود مدیریت زمان و افزایش بهره وری تان می‌شود. من همیشه فکر می‌کردم که مدیریت زمان یک ابزار کسب و کار است مثل ماشین حساب یا تلفن همراه. این چیزی است که باعث افزایش بهره وری شما و در نهایت دریافت پول بیشتر می‌شود. بعد آموختم که مدیریت زمان یک مهارت یا فعالیت محیطی نیست. این هسته‌ی مرکزی فعالیت‌های شما است که هر چیز دیگری به آن وابسته است.

افزایش بهره وری از طریق اهداف شخصی

در زندگی کاری شما، تقاضاهای زیادی از طرف دیگران از شما می‌شود که زمان کمی که قرار بوده به انتخاب خود بگذرانید را از شما می‌گیرد. در خانه شما می‌توانید به مقدار زیادی بر نحوه‌ی استفاده از زمان خود کنترل داشته باشید و بهره وری روزانه‌ی خود را از طریق اهداف شخصی افزایش دهید. مدیریت زمان شخصی با خود شما شروع می‌شود. این کار با فکر کردن به این که چه چیزی واقعاً برای شما در زندگی مهم است شروع می‌شود. شما باید اهداف خود را در سه حوزه‌ی اصلی زندگی‌تان بچینید. این دلیلی است که شما صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوید، دلیلی که سخت کار می‌کنید تا مهارت‌هایتان را افزایش دهید. دلیل نگرانی شما در مورد پول و بعضی وقتها دلیل احساس ناامیدی به خاطر کمبود زمان. اهداف مشهود و غیر مشهود شخصی و خانوادگی شما چیست؟ یک هدف مشهود خانوادگی می‌تواند داشتن خانه‌ی بزرگتر، ماشین بهتر، تلویزیونی بزرگتر، برنامه ریزی برای یک تعطیلات یا هر چیز دیگری که نیازمند پول است باشد. یک هدف نامشهود می‌تواند ساختن رابطه‌ای با کیفیت بالاتر با همسر و فرزندان، صرف وقت بیشتر با خانواده و پیاده روی و مطالعه‌ی بیشتر کتاب باشد. دستیابی به این هدف شخصی و خانوادگی عصاره‌ی واقعی مدیریت زمان و هدف اصلی آن است.

اهداف کاری و شغلی خود را روشن کنید

حوزه‌ی دوم اهداف، اهداف کسب و کار است. یعنی اهداف "چگونگی" که روشی برای دستیابی به اهداف شخصی "چرایی" هستند. چگونه می‌توانید به سطحی از درامد برسید که به اهداف فامیلی دست پیدا کنید. چگونه می‌توانید مهارت‌ها و توانایی‌هایی که شما را در اوج موفقیت شغلی نگاه می‌دارند را توسعه دهید؟ اهداف شغلی و تجاری کاملاً ضروری هستند. مخصوصاً وقتی که در تعادل با اهداف شخصی و فامیلی باشند.

اقدامات کلیدی مدیریت زمان

اصل مدیریت زمان می‌گوید که زمان‌های سخت زمان‌های آسانی را بیرون می‌کنند، یعنی زمان‌های سختی مثل زمان کار کردن، زمان‌های راحتی مثل زمانی که با خانواده سپری می‌کنید را بیرون می‌کند. اگر شما کارهایتان را در اداره به دلیل عدم استفاده‌ی درست از زمان به سرانجام نرسانید به ناچار باید از زمانی که باید با خانواده بگذرانید بزنید و به کارتان برسید. درنتیجه از آنجا که خانواده‌تان برایتان مهم است خود را در یک تضاد ارزشی می‌بینید. سه سؤال کلیدی وجود دارد که می‌توانید دائماً از خود بپرسید تا زندگی شخصی خود را در تعادل نگاه دارید. نخستین سؤال این است که "چه چیزی واقعاً برای من مهم است؟" سپس مطمئن شوید که در حال انجام کاری در راستای پاسخ این سؤال هستید. دومین سؤال این است که "باارزش‌ترین فعالیت من چیست؟" در زندگی شخصی این به این معنا است که "چه کاری است که می‌کنم و به من بیشترین لذت و رضایت را می‌دهد؟ در بین کارهایی که می‌توانم در یک زمان انجام دهم کدام کار بیشترین ارزش را به زندگی من می‌افزاید؟" و سؤال نهایی که باید بارها و بارها از خود بپرسید این است که "الان چگونه به بهترین وجه از زمانم استفاده کنم؟"

از آنجا که در یک زمان تنها می‌توانید یک کار را انجام دهید، باید مداوما زندگی شخصی خود را مدیریت کنید تا بتوانید یک کار، مهم‌ترین کار، را در هر زمان انجام دهید.

تنظیم اولویت‌های شخصی

مدیریت زمان شخصی شما را قادر می سازد که انتخاب کنید اول چه کاری را انجام دهید، بعداً چه کاری را انجام دهید و کدام کارها را اصلاً انجام ندهید. شما را قادر می‌سازد تا هر جنبه‌ای از زندگی خود را مدیریت کنید تا به بیشترین میزان لذت، شادکامی و رضایت از فعالیت‌هایتان برسید. بابت خواندن این مقاله در مورد مدیریت زمان و افزایش بهره وری از شما سپاسگزارم، لطفاً نظرات و ایده های خود را در قسمت نظرات ثبت کنید و این صفحه را به اشتراک بگذارید.

 

منبع : Briantracy

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-03-04 14:27:53
دسته بندی ها