90 روش برای افزایش بهره وری در 90 روز - قسمت سوم

4 اسفند 1395 - 9:12
مدیریت شخصی - 90 روش برای افزایش بهره وری در 90 روز - قسمت سوم
90 روش برای افزایش بهره وری در 90 روز - قسمت سوم
امتیاز مطلب: 90%

90 روز و 90 روش برای اینکه بهره وری خود را در سال 2017 افزایش دهید. به کار گیری برخی از این روش ها، تنها به چند دقیقه زمان نیاز دارد، اما تاثیر زیادی را بر میزان بهره وری شما خواهند داشت. برخی از آنها نیز به زمان بیشتری نیاز دارند، به ویژه اگر به ایجاد و توسعه ی یک عادت رفتاری مربوط باشد؛ اما به محض اینکه این عادت ها شکل بگیرند، برای همیشه از مزایای آن بر میزان بهره وری خود بهره مند خواهید شد.

روش استفاده از این راهکارها به خود شما بستگی دارد. می توانید مواردی که با سلیقه ی شما سازگاری دارد را انتخاب کنید و یا اینکه در طی 90 روز، تمام این روش ها را به کار بگیرید. علاوه بر این می توانید روش های دیگری را نیز به روتین روزانه ی خود اضافه کنید. اما به یاد داشته باشید که نگران کمبود وقت نباشید. هر زمان که بهره وری شما بیشتر باشد، در واقع زمان بیشتری را برای خودتان فراهم کرده اید. در ادامه با یوکن همراه شوید.

قسمت سوم :

61. تنها یک کار که می توانید انجام دهید را به عهده بگیرید تا کار فرد دیگری را آسان تر کنید.

تمامی افراد با فراز و نشیب های فراوانی روبرو می شوند و همه ی آنها نیز با ناراحتی و خستگی های آن مواجه هستند.

اگر می خواهید که کار فرد دیگری را آسان تر و پر بازده تر کنید، از آنها درخواست کنید؛ تنها کافیست بگویید: "چه کاری می توانم انجام دهم تا کار شما آسان تر شود؟" فرد مورد نظر به طور قطع به شما پاسخ می دهد. هرگز کارمندان خود را به یک کار مشابه مجبور نکنید.

62. انتظارات را ساده تر کنید.

هر زمان که پروژه ای را قبول می کنید، حتما با این رفتار نیز مواجه می شوید که: "حالا که در حال انجام این کار هستید، می توانید همچنین یک کار دیگر را نیز انجام دهید و ...."

تصمیم گیری برای اینکه چه کاری را انجام دهید، بسیار مهم است؛ اما تصمیم گیری برای کارهایی که نمی خواهید انجام دهید، از این هم مهم تر است. هر موقعیت، پروژه و ابتکاری با یک هدف اصلی شکل می گیرد؛ و 90 درصد از تلاش افرادی که برای آن فعالیت می کنند، باید در جهت همان هدف باشد. دستاوردها بر پایه ی تلاش ها ایجاد می شوند، اما تمرکز نیز در این میان بی تاثیر نیست. کارهای فرعی را کنار گذاشته و کارمندان را برای انجام کارهای مهم تر تشویق کنید.

این کار باعث بهبود عملکرد آنها شده و زمان بیشتری را برای انجام کارهای متفاوت، در اختیار آنها قرار می دهد.

63. کتاب راز استعداد، نوشته ی دنیل کویلی را بخوانید.

ما تلاش می کنیم که مهارت های بیشتری را یاد گرفته و مهارت های فعلی را تقویت کنیم. کویلی در کتاب خود از روشهای علمی استفاده کرده و به شما نشان می دهد که چطور می توان در هر زمینه ای، به بهترین ها تبدیل شد.

اگر امتحان کردن چیزهای جدید را با موفقیت پشت سر بگذارید، تمایل شما برای امتحان کردن موارد دیگر نیز بیشتر می شود؛ با این کار زندگی غنی تری را تجربه می کنید.

64. تمامی تعهد ها به نفس را کنار بگذارید.

همه ی ما کارهایی را انجام می دهیم که بیشتر به نفسمان بر می گردد؛ و نتیجه ی آن را در نظر نمی گیریم. برای مثال، شاید تنها به خاطر اینکه شما را "استاد" بنامند، در دانشگاه تدریس می کنید. شاید  در مصاحبه های رادیویی شرکت می کنید، چون می خواهید که مشهور شوید.

هر کاری که صرفا برای ارضای نفس خود انجام می دهید، اتلاف وقت است. به کارهایی فکر کنید که فقط به خاطر اینکه شما را باهوش تر، مهم تر و یا جالب تر نشان می دهند، انجام می دهید. اگر هیچ ارزشی را برای شما فراهم نمی کند، از انجام آن خودداری کنید.

65. به خاطر 5 درصد بیشتر تلاش نکنید.

احتمالا بسیاری از شما از روحیه ی رقابتی برخوردار است، به همین دلیل نیز به شدت برای آن تلاش می کنید. برای مثال دوچرخه سواری را در نظر بگیرید، شما سریع تر هستید؛ اما در مقایسه با بسیاری از افراد دیگر، هیچ قدرتی ندارید. شکست در مقابل آنها، شما را دیوانه می کند. پس تلاش می کنید که سرعت خود را افزایش دهید تا اینکه در نهایت بتوانید چند کیلومتر بیشتر را رکاب بزنید.

این مدل از پیشرفت ها، هیچ اهمیتی ندارند. شما می توانید این زمان را برای دستیابی به اهداف مهم تر اختصاص دهید. به کارهایی فکر کنید که توانایی قابل قبولی در آنها دارید، سپس تلاش کنید که آنها را تقویت کنید.

66. بهترین روش برای "نه" گفتن را پیدا کنید.

اکثریت افراد در مقابل درخواست های گوناگون، به صورت پیش فرض پاسخ مثبت می دهند، چرا که نمی خواهند رفتار بی ادبانه، گستاخانه و غیر صمیمی را نشان دهند. اما متاسفانه، این کار باعث می شود که مسئولیت های بیشتری را به عهده بگیریم که حقیقتا توانایی آنها را نداریم.

باید بدانید که چطور می توان در بهترین حالت ممکن از کلمه ی "نه" استفاده کرد. شاید به سادگی بگویید: "متاسفم، اما وقت ندارم." روش خودتان برای نه گفتن را انتخاب کرده و آن را تمرین کنید تا طبیعی تر به نظر برسد.

67. تعهد به زمان هایی که برای خودتان اختصاص می دهید را کنار بگذارید.

احتمالا شما نیز کارهایی را انجام می دهید که به درستی از دلیل آن مطلع نیستید. شاید با خودتان فکر کنید که یک سرگرمی خوب بوده و یا اینکه برای سلامت روان شما مفید است. اما اگر واقع بین تر باشید، تاثیر خاصی را در بر ندارد. این کار را انجام می دهید، چون همیشه انجام داده اید. به رفتارهای خود دقت کنید و در میان آنها، این موارد را پیدا کنید.

68. به خودتان بگویید: "تلاش می کنم تا بهتر انجام دهم."

همه ی ما اشتباهاتی را مرتکب شده ایم، کارهایی را انجام داده ایم که می توانستیم بهتر انجامشان دهیم.

افراد موفق انتظار ندارند که بهترین باشند، اما فکر می کنند که می توانند بهتر از قبل باشند. پس به روز قبل خود نگاه کنید، به این فکر کنید که چه چیزهایی بر وفق مراد شما بوده اند، چیزهایی که برخلاف میل شما بوده را نیز پیدا کنید و مسئولیت تمامی آنها را به عهده بگیرید. سپس به خودتان قول بدهید که امروز را بهتر از روز قبل خواهید بود.

69. محدودیت های سخت گیرانه تعیین کنید.

ضرب العجل ها و بازه های زمانی، پارامترهایی را تعیین می کنند، اما طور معمول روش درستی را به کار نمی گیرند. کارها و ظایف باید زمان بندی شوند، باید ارزیابی کنید که انجام دادن یک کار خاص، به چند دقیقه زمان نیاز دارد و تنها همان را برای انجام آن اختصاص دهید. برای مثال تصمیم بگیرید که تنها ده دقیقه را برای چک کردن شبکه های اجتماعی اختصاص دهید، تنها ده دقیقه.

روزهای اول ناامید می شوید، چرا که احتمالا نمی توانید تمامی کارهای لازم را در محدوده ی زمانی انجام دهید. اما روز بعد، بخش هایی که احساس می کنید ضروری نیستند را حذف می کنید. روز سوم نیز به اولویت بندی کارها می پردازید. در روز پنجم به این نتیجه می رسید که 10 دقیقه، زمان کافی برای انجام دادن کارهای مهم را در اختیار شما قرار خواهد داد.

کاری را مشخص کنید، محدوده ی زمانی آن را تعیین کنید و به آن پایبند باشید. ضروریت، مادر خلاقیت است.

70. یک روتین شبانه انتخاب کنید.

اولین کاری که انجام می دهید، مهم ترین کار به شمار می رود؛ چرا که وضعیت مابقی روز را تعیین می کند. پس حرکت هوشمندانه تر این است که از شب قبل، برای اولین کاری که روز بعد انجام می دهید، آماده شوید. یک لیست و تعدادی یادداشت تهیه کنید. اطلاعات را بررسی کنید. خودتان را برای روز بعد و ایجاد عوامل انگیزشی آن آماده کنید.

71. برای خود یک روتین صبحگاهی تعیین کنید.

کاری که از شب قبل آماده کرده اید را با آرامش کامل انجام دهید. فرض کنید که یک قهرمان المپیک هستید و روتین صبحگاهی شما برای مسابقه ی بعدی الزامی است. در این کار اهمال نکنید. از جای خود بلند شده، خودتان را مرتب کنید، صبحانه بخورید و به کار خود ادامه دهید.

72. به برنامه ی ProdPod گوش کنید.

این برنامه که توسط سیدنی اسمیت اجرا می شود، تنها دو دقیقه طول می کشد. اما تمامی اطلاعات لازم را در همین دو دقیقه در اختیار شما قرار می دهد. هرچقدر هم که مشغول باشید، قطعا می توانید دو دقیقه را برای این کار اختصاص دهید.

73. برخی از کارها را به دیگران واگذار کنید.

مجبور نیستید که تمامی کارها را خودتان به تنهایی انجام دهید. سه یا چهار کاری که انجام می دهید و بازگشت ملموسی دارد را یادداشت کنید؛ فرقی نمی کند که فروش یا توسعه ی کارمندان را در نظر گرفته باشید.

کارهایی که بهتر انجام می دهید را نیز شناسایی کنید؛ همین مساله باعث می شود که بالاترین بازده را داشته باشید. سپس کارهای دیگر که به تخصص شما نیاز ندارد را به دیگران واگذار کنید.

74. کتاب قدرت عادت، نوشته ی چارلز داهیگ را بخوانید.

ما از مجموعه ی کارهایی که انجام می دهیم، تشکیل شده ایم و کارهایی که انجام می دهیم، از عادت هایمان تشکیل شده اند. داهیگ در این کتاب به شما نشان می دهد که چطور عادت های بد را شناسایی کرده و آنها را به عادت های خوب تبدیل کنید.

آیا می خواهید که احساس خوشحالی بیشتری را تجربه کنید؟ پس عادت هایتان را تغییر دهید؛ این کار در عین ساده بودن، بسیار پیچیده است.

اما ارزش این همه تلاش را خواهد داشت؛ چرا که تغییر دادن یک عادت می تواند زندگی شما را متحول کند.

75. چیزهایی که اغلب خراب می کنید را درست کنید.

شاید از کسانی هستید که جلسه ها یا تماس های مهم را فراموش می کنید، سپس تلاش می کنید که زمان، تاریخ و فرد مورد نظر را به خاطر بیاورید. البته که تمام اینها اتلاف وقت خواهد بود. پیشنهاد می کنیم که تمامی کارها را در همان لحظه، در تقویم خود یادداشت کنید.

این احتمال وجود دارد که حداقل یک یا دو مورد از وظایف خود را به درستی انجام  ندهید. شاید از ابزارهای مناسب برخوردار نیستید؛ بنا بر هر دلیل دیگری که وجود دارد، تلاش کنید تا هرچه سریع تر آنها را برطرف کنید. با این کار در زمان صرفه جویی می کنید.

76. روش اندازه گیری وظایف خود را تغییر دهید.

همه ی ما به مرور زمان، روش های مخصوص به خودمان را برای اندازه گیری عملکردمان اعمال می کنیم. شاید روی زمان متمرکز می شوید، یا اینکه کیفیت و یا حتی نتیجه را در نظر می گیرید. تمامی این روش ها موثر هستند؛ اما وابستگی به یک یا دو مورد می تواند فرصت های پیشرفت را از بین ببرد.

اندازه گیری عملکرد با استفاده از روش های مختلف، باعث می شود که با چشم انداز جدیدی به اطراف نگاه کنید.

77. دقیقا عکس کاری را انجام دهید که همیشه انجام داده اید.

اگر هنوز هم به هدف خود نرسیده اید، پس روشی که به کار گرفته اید، کارآمد نیست. رویکرد خود را تغییر دهید. هدفی که برای آن تلاش می کنید را انتخاب کرده و از زاویه ی دیگری برای آن تلاش کنید. اگر می خواهید در مسابقه ی ماراتن پیروز شوید و دوندگی های مکرر پاسخگو نیست، پس تمرین های دیگری را به کار بگیرید. گاهی اوقات، تغییرات کوچک کارساز هستند.

78. روز کاری خود را به گونه ی جدیدی آغاز کنید.

زودتر از خواب بیدار شوید، دیرتر بیدار شوید، بعد از یک ساعت کار کردن، ایمیل ها را چک کنید و روی میز کار خود، غذا بخورید. کاری که به طور معمول انجام می دهید و همیشه به یک شکل، آن را به پایان می رسانید را انتخاب کنید و این بار، روش دیگری را برای انجام آن به کار بگیرید.

79. عادت های رفتاری دیگران را امتحان کنید.

افراد موفق، اغلب به خاطر عادت هایی که ایجاد و حفظ می کنند، به موفقیت می رسند. به افرادی که در زمینه ی فعالیتی شما موفق شده اند، با دقت نگاه کنید. آنها چه کارهایی را به طور معمول انجام می دهند؟ سپس یکی از عادت های آنها را انتخاب کرده و خودتان، آن را به اجرا بگذارید. زمانی که روش های خوبی وجود دارند، نیازی نیست که روش خودتان را ایجاد کنید.

80. کاری که می خواهید به شکل بهتری انجام دهید را به دیگران بیاموزید.

زمانی که چیزی را به دیگران یاد می دهید، خودتان نیز بیشتر یاد می گیرید. زمانی که راهنمایی یا منتوری فرد دیگری را به عهده می گیرید، بیشتر از حس کمک به دیگران، نصیبتان خواهد شد. چیزهایی را درباره ی خودتان می آموزید و خوشبختانه، انگیزه ی بیشتری پیدا می کنید.

81. به برنامه ی بازگشت به کار گوش کنید.

مرلین مان و دن بنجامین برنامه ی جالبی را درباره ی بهره روی، ابزارها، برقراری ارتباط و محدودیت ها تولید کرده اند. هر قسمت از این برنامه، یک ساعت تا یک ساعت و نیم از زمان شما را به خود اختصاص می دهد. این برنامه برخلاف پادکست های دیگر، روش های کاربردی زیادی را به شما آموزش می دهد. این برنامه نگاه عمیق تری را به موضوعات مهمی مثل کار، هویت و انتظارات دارد.

82. به کسانی که به کمک نیاز دارند، کمک کنید.

منتظر نمانید که از شما کمک بخواهند. کسی که با مشکلاتش دست و پنجه نرم می کند را انتخاب کرده و به او کمک کنید. از او نپرسید که در چه زمینه ای به کمک شما نیاز دارد؛ خودتان به صورت مشخص، کاری را انتخاب کرده و به او کمک کنید. زمانی که این کار را انجام می دهید، به آنها نشان داده اید که برایشان ارزش قائل هستید.

به کسانی که فکر می کنید به کمک نیاز ندارند هم کمک کنید. برای مثال، به نظر نمی رسد افرادی که بالاترین بهره وری را دارند، به کمک نیاز داشته باشند؛ بناراین، آنها هرگز از این نعمت برخوردار نمی شوند. در نتیجه، آنها اغلب تنها هستند.

با این کار، رابطه ی صمیمانه تری را با آنها برقرار می کنید؛ علاوه بر این، زمانی فرا می رسد که شما نیز به مهارت و استعدادهای آنها نیاز خواهید داشت.

83. به همه کمک کنید.

کمک کردن به دیگران احساس بی نظیری را در شما ایجاد می کند. با نگاه دقیق تر به محیط اطراف می توانید افراد نیازمند بیشماری را پید اکنید. حسی که در شما به وجود می آید، بالاتر از احساسی است که در آنها ایجاد می شود.

84. از دفترچه یادداشت استفاده کنید.

ریچارد برانسون بارها اعلام کرده است که اگر دفترچه یادداشت ساده ی خود را همیشه و در همه حال در اختیار نداشت، نمی توانست کمپانی بزرگ ویرجین را تاسیس کند. او همیشه این دفترچه یادداشت را همراه دارد.

تا به حال چند ایده ی بزرگ را فراموش کرده اید؟ افرادی که بهره وری بالایی دارند، با یادداشت کردن همه چیز، ذهن خود را خالی می کنند.

85. زمان های کوتاهی را در روز برای چک کردن ایمیل ها اختصاص دهید.

افرادی که بهره وری بالایی دارند، در تمام طول روز به چک کردن ایمیل ها نمی پردازند. آنها با هر صدای دینگ یا ویبره، به سراغ دستگاه هایشان نرفته و اینباکس را به حال خود می گذارند. در عوض، چک کردن ایمیل ها را نیز همانند سایر کارهای خود، برنامه ریزی کرده و با دقت بیشتری به بررسی آنها می پردازند.

86. به والدین خود زنگ بزنید.

حقیقت امر این است که آنها دلتنگ شما هستند و از شنیدن صدای شما خوشحال خواهند شد. شما نیز با این کار احساس بهتری نسبت به خودتان خواهید داشت.

87. جلسه ها را منحل کنید.

مارک کیوبان، سرمایه گذار بزرگ آمریکایی در این باره می گوید: "هرگز در جلسه ای شرکت نکنید، مگر اینکه یکی از طرفین در حال نوشتن چک باشد."

جلسه ها و انواع دیگر ملاقات های حضوری، تنها اتلاف وقت هستند. آنها به طور معمول دیرتر از زمان تعیین شده تشکیل می شوند، افراد مناسبی در آنها حضور پیدا نمی کنند، موضوعات مختلف و بی ربطی مطرح می شود و اغلب بیشتر از حد معمول طول می کشند. تا حد امکان در این جلسه ها حاضر نشوید. تعداد کمی از آنها را برگزار کرده و اگر شما مسئول آن هستید، در کوتاه ترین حالت ممکن، آن را به اتمام برسانید.

88. برنامه های مشخصی را برای روزهای خاصی از هفته تعیین کنید.

افراد فوق العاده موفق، اغلب روزهایی از هفته را برای بررسی موضوعات مشخص در نظر می گیرند. برای مثال، روزهای پنجشنبه برای بررسی مسائل مالی و روزهای دوشنبه، برای مدیریت مشتریان فعلی در نظر گرفته می شود.

89. تنها یک بار به هر کاری دست بزنید!

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که ایمیلی را باز کنید، اما بررسی کامل آن را به زمان دیگری موکول کنید؟ چند بار تا به حال ایمیلی را خوانده اید، اما جواب آن را به تعویق انداخته اید؟

افراد فوق العاده موفق تلاش می کنند که به همه چیز "تنها یک بار دست بزنند." اگر انجام دادن کاری به 5 تا 10 دقیقه زمان نیاز دارد، در همان لحظه به آن رسیدگی کنید. در صورتیکه به سرعت به آن کار بپردازید، استرس کمتری را تجربه خواهید کرد؛ چرا که پس زمینه ی ذهن شما نخواهد بود.

90. کاری که از انجام آن می هراسید را انجام دهید.

همه ی ما از چیزی واهمه داریم، از اتفاق افتادن یا نیفتادن برخی رویدادها می ترسیم، از چیزهایی که قدرت تغییر آنها را ندرایم، واهمه داریم و از طرز فکر دیگران نسبت به خودمان می ترسیم. بنابراین، آسان تر این است که تعلل کنیم و منتظر بمانیم که لحظه ی درست فرا برسد.

در این بین متوجه می شوید که روزها، هفته ها، ماه ها و سال ها را از دست داده اید که در نهایت به مرگ رویاهایتان می انجامد.

اجازه ندهید که ترس ها، سد راه شما شوند. برای هر کاری که برنامه ریزی کرده اید، هر کاری که رویای آن را دارید، تنها کافیست که گام اول را بردارید. اگر می خواهید که کسب و کار، محصولات یا خدمات خود را گسترش دهید، گام اول را بردارید.

ترس های خود را کنار بگذارید. کاری انجام دهید، هر کاری. در غیر اینصورت امروز را از دست داده اید. به محض اینکه فردا فرا برسد، امروز را برای همیشه از دست داده اید.

امروز، با ارزش ترین دارایی شماست، این تنها چیزی است که باید از اتلاف آن بترسید.

 

در ادامه می توانید سایر قسمت های این مقاله را در زیر دنبال کنید :

90 روش برای افزایش بهره وری در 90 روز - قسمت اول

90 روش برای افزایش بهره وری در 90 روز - قسمت دوم

90 روش برای افزایش بهره وری در 90 روز - قسمت سوم

 

منبع: inc

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-05-27 13:07:00
دسته بندی ها