7 راهکار برای کنار آمدن با استرس های شغلی که هرگز شما را ترک نمی کنند

15 اسفند 1395 - 2:03
مدیریت شخصی - 7 راهکار برای کنار آمدن با استرس های شغلی که هرگز شما را ترک نمی کنند
7 راهکار برای کنار آمدن با استرس های شغلی که هرگز شما را ترک نمی کنند
امتیاز مطلب: 98%

درآمد کم، رقراری ارتباط های طولانی مدت و حجم کاری غیر قابل توجیه، جزء 80 درصد از دلایل اصلی هستند که در کارمندان، استرس ایجاد می کند. این افراد از امنیت شغلی مطمئن نیستند و دائما نگران وضعیت شغلی خود هستند. علاوه بر این، کارمندان با حجم کاری بالا و پروژه های متنوع درگیر هستند و زمانی که بالاخره موفق می شوند تا روی پروژه ای تمرکز کنند، متوجه می شوند که برای مدت طولانی دوام نداشته است. برآورد ها نشان می دهد که کارکنان به صورت میانگین در هر یک ساعت، 7 مرتبه با مزاحمت دیگران مواجه می شوند.

بازسازی های بزرگ سازمان، مذاکرات دائمی و فشارهایی که از طرف مدیران وارد می شوند، از جمله ی این موراد هستند. به آسانی می توان نشانه های استرس کارمندان را شناسایی کرد، اما ارائه ی راه حل برای آنها بسیار دشوار است. برخی از مدل های استرس مربوط به کار، به گونه ای هستند که تقریبا اجتناب ناپذیرند؛ اما می توان تصمیم گرفت که چطور در لحظه به آن پاسخ دهیم و شرایط را مدیریت کنیم. در ادامه به معرفی 7 راهکار برای به حداقل رساندن تاثیرات منفی اضطراب و استرس دائمی کار می پردازیم؛ با یوکنهمراه شوید:

1. تکنیک های تنفس را تمرین کنید.

تحقیقات انجام شده در دانشگاه کلیولند ثابت کرده اند که نفس عمیق، یکی از روش های موثر در کاهش استرس به شمار می رود. تمرین های تنفس باعث می شود که روند تولید هورمون های استرس زای بدن آهسته تر شود.

نویسنده و فیزیکدان استر استرنبرگ، به مقایسه ی واکنش های تنفس بدن با حالت راندن یک ماشین پرداخته و گفت: "زمانی که استرس را تجربه می کنید، در واقع پاهایتان روی پدال گاز قرار دارد و تا آخر آن را فشار می دهید. اما زمانی که آهسته حرکت می کنید، نفس عمیق می کشید؛ این همان حالتی است که ترمز کردن ایجاد می کند."

2. مشکلات خود را با دوستانتان در میان بگذارید.

صحبت کردن با دوستان درباره ی مسائل و مشکلات گوناگون یکی از بهترین روش ها برای رها سازی بخشی از اضطرابی است که تجربه می کنید. علاوه بر کاهش سطح استرس، اگر مشکلات خود را با کسانی که به آنها عشق می ورزید در میان بگذارید، ممکن است راه حل هایی را به شما ارائه کنند که به ذهن خودتان نمی رسیده است.

3. نگرانی های خود را به مدیرتان ابراز کنید.

متاسانه بسیاری از کسانی که استرس بالایی را در محیط کار تجربه می کنند، جرات نمی کنند که نگرانی و مشکلات خود را به مدیر یا رئیس خود در میان بگذارند. اما به خاطر داشته باشید که ارائه ی مشکلات، بخشی از وظیفه ی شماست. اگر شما به طور مشخص به دلیل ایجاد کننده ی استرس اشاره کنید، فرصتی را فراهم می کنید تا جلساتی در این باره شکل گرفته و به ارائه ی راه حل برای مشکل پرداخته شود. فشار غیر ضروری کار را از روی خود بردارید و زمان هایی را برای بیان نگرانی ها اختصاص دهید.

4. روز خود را با هدف بهره وری بیشتر برنامه ریزی کنید.

تقریبا همه به طور قطع باور دارند که کار کردن به مدت 8 تا 9 ساعت در پارتیشن های کوچک اداره ها، بالاترین بهره وری و بازده را دارد. اما متاسفانه اینطور نیست. نشستن در یک فضای مشابه و برای 8 تا 9 ساعت متوالی به بهره وری منجر نخواهد شد. اگر توانایی تمرکز کردن روی پروژه ای که به شما محول شده را نداشته باشید، تنها با استرس بیشتری مواجه می شوید. در نتیجه، با خستگی هر چه بیشتر و بدون انرژی به خانه و به سمت خانواده، دوستان و یا سایر علاقه مندی های خود می روید.

برای زمان های استراحت کوتاه مدت برنامه ریزی کنید. کمی راه بروید، آب بنوشید، حرکات کششی انجام دهید، نهار سالم بخورید و تکنیک های نفس کشیدن را تمرین کنید تا بتوانید تمرکز دوباره را به دست آورید.

5. اولویت های خود را مشخص کنید.

رسیدن به ضرب العجل ها و حجم کاری بالا از دلایل اصلی ایجاد استرس به شمار می روند. اگر احساس می کنید که پروژه های سنگین به شما فشار می آورند، پس باید هرچه سریع تر وظایف خود را اولویت بندی کنید.

در گام اول باید نقش خود در سازمان را مشخص کنید. سپس، اولویت های استراتژیک شرکت را تعریف کنید و در آخر، اهداف شخصی خودتان را اولویت بندی کنید. از این مرحله به بعد می توانید یک لیست To-Do تهیه کنید که مهم ترین اهداف را در مرکزیت خود دارد و با اهداف شخصی و حرفه ای در یک راستا قرار می گیرد.

6. یک رژیم غذایی سالم و الگوی خواب مناسب را برای خود مشخص کنید.

افرادی که اصطلاحا سرشان شلوغ است و استرس زیادی را تجربه می کنند، ترجیح می دهند که مهم ترین مولفه های یک سبک زندگی متعادل را نادیده بگیرند: یک رژیم غذایی سالم و الگوی خواب منظم. تغذیه ی ضعیف موجب مضطرب شدن سیستم انسان ها می شود که نه تنها می تواند به مریضی و بی حالی شما منجر شود، بلکه بهره وری شما را نیز در محیط کاری کاهش می دهد. اگر برای مدت طولانی، استراحت مناسب نداشته باشید، این احتمال وجود دارد که با بیماری و کاهش عملکرد مغز مواجه شوید.

7. زمان های شخصی خود را حقیقتا شخصی کنید.

مطمئن شوید که زمان هایی که برای خلوت خودتان اختصاص داده اید، حقیقتا برای خود شما باشد. استرس های ناشی از کار به آسانی راه خود را پیدا می کنند. این کار می تواند روی روابط و توانایی قطع ارتباط با محیط کاری تاثیر گذار باشد. اگر به سختی می توانید حالت و روحیه ی مربوط به کار را ترک کنید، کارهایی را برای ساعت های بعد از کار اختصاص دهید و به فعالیت های مختلف بپردازید. برای مثال می توانید حقیقا گوشی همراه خود را خاموش کرده و اجازه ندهید که دیگران در زمان های خلوت شما خللی وارد کنند.

تشخیص اولین نشانه ی استرس مربوط به کار یکی از اولین مراحل برای ارائه ی راه حل و از بین بردن آن است. روی هدف اصلی خود متمرکز شوید، خودتان را مطابق با آن تنظیم کنید و روتینی را در نظر بگیرید که اعصاب شما را کنترل می کند و باعث می شود که میزان اضطراب و استرس را تحت کنترل داشته باشید.

 

منبع: entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-05-23 13:19:00
دسته بندی ها