7 چالشی که برای دستیابی به موفقیت های بیشتر به شما کمک می کند

28 اسفند 1395 - 9:29
مدیریت شخصی - 7 چالشی که برای دستیابی به موفقیت های بیشتر به شما کمک می کند
7 چالشی که برای دستیابی به موفقیت های بیشتر به شما کمک می کند
امتیاز مطلب: 91%

رویکردهایی که افراد موفق در مواجهه با مشکلات انتخاب می کنند حقیقتا شگفت انگیز است. دقیقا همان چیزهایی که افراد دیگر از آن به عنوان سدهای غیر قابل نفوذ یاد می کنند، برای اینگونه از افراد در واقع چالش هایی است که با آغوش باز پذیرا می شوند و از آن عبور می کنند.

اعتماد به نفس افراد موفق در مواجهه با سختی ها از توانایی آنها در رها کردن احساسات و انرژی های منفی نشات می گیرد؛ این احساسات دقیقا همان چیزی هستند که مانع سایر افراد می شود.

مارتین سلیگمن از دانشگاه پنسیلوانیا، بیش از هر فرد دیگری درباره ی این پدیده تحقیق کرده و به این نتیجه رسیده است که موفقیت در زندگی، از یک تمایز اساسی ناشی می شود: شما باور دارید که شکست هایتان از کمبودهای شخصی و چیزهایی که فراتر از قدرت کنترل شما هستند، نشات می گیرد؛ یا اینکه آنها را اشتباهاتی می دانید که با تلاش بیشتر، از سر راه برداشته می شوند.

موفقیت، تنها چیزی نیست که توسط طرز تفکر شما تعیین می شود. سلیگمن نشانه های میزان بالایی از افسردگی را در افرادی یافته که شکست هایشان را به کمبودهای شخصی نسبت می دهند. اما افراد خوش بین، نگرش بهتری دارند؛ آنها شکست های خود را فرصت های یادگیری می دانند و باور دارند که در آینده، عملکرد بهتری خواهند داشت.

اینگونه از طرز تفکرهای موفقیت به هوش احساسی یا EQ نیاز دارد؛ بنابراین جای تعجبی نیست که در میان یک میلیون نفری که در آزمون های TalentSmart شرکت کرده اند، 90 درصد از هوش احساسی بالایی برخوردار بودند.

حفظ چنین نگرشی آسان نیست. به طور مشخص، هفت چیز وجود دارد که چنین نگرشی را از بین می برد. این چالش ها می توانند افراد را به نابودی بکشانند، چرا که شبیه به سدهایی به نظر می رسند که عبور از آنها غیر ممکن است. البته این درباره ی افراد موفق صدق نمی کند، این چالش ها هرگز نمی توانند اینگونه از افراد را تضعیف کنند. برای آشنایی بیشتر با یوکن همراه شوید:

1. سن

سن در حقیقت تنها یک عدد است. افراد موفق اجازه نمی دهند که سن و سالشان، شخصیت و توانایی های آنها را تعریف کند. تنها کافیست به زندگی بتی وایت و سایر کارآفرینان جوان نگاهی بیاندازید. تراویس برادبری، نویسنده ی این متن از تجربیات خود می گوید: "به یاد دارم که در سال نهایی دانشگاه، یکی از استادان همیشه به ما می گفت که آنقدر جوان و بی تجربه هستیم که نمی توانیم کارهای مشاوره ای انجام دهیم. او می گفت که چندین سال را باید برای شرکت های دیگر کار کنیم تا بتوانیم برای راه اندازی یک شرکت مشاوره ای مستقل، امیدوار باشیم. من جوان ترین عضو آن کلاس بودم و همزمان با اینکه حرف های او را می شنیدم، در حال انجام کارهای مشتریان مشاوره ای خودم بودم. بدون شکست، مردم احساس می کنند که باید بر اساس سن، به شما بگویند که چه کارهایی را انجام دهید یا ندهید. به حرف های آنها گوش نکنید." بدون شک، افراد موفق به این حرف ها توجهی نمی کنند. آنها از قلب خود پیروی کرده و اجازه می دهند که عشق و شورشان آنها را هدایت کند.

2. منفی بافی

زندگی همیشه همانطور که شما می خواهید پیش نمی رود؛ به یاد داشته باشید که شما نیز همانند دیگران از همان 24 ساعت در شبانه روز بهره مند هستید. افراد موفق از زمان خود به درستی استفاده می کنند. آنها به جای اینکه به خاطر نداشته های خود غر بزنند، به چیزهایی که دارند فکر می کنند و قدردان آنها هستند. سپس بهترین راه حل ممکن را پیدا می کنند، مشکل را برطرف کرده و به راه خود ادامه می دهند.

زمانی که موج منفی بافی از طرف افراد دیگر ساتع می شود، افراد موفق می توانند با تعیین محدودیت ها و فاصله گرفتن از آنها، از دریافت این انرژی منفی خودداری کنند. از این زاویه به آن نگاه کنید: اگر فردی که غر می زند را یک فرد سیگاری فرض کنید، آیا باز هم کنار او می نشینید و تمام روز را از آن هوای مسموم تنفس می کنید؟

البته که نه. شما از آنها فاصله می گیرید و باید همین کار را در برخورد با افراد منفی باف نیز انجام دهید. یکی از بهترین روش ها برای توقف کسانی که دائما غر می زنند این است که از آنها بپرسید که برای رفع مشکلاتشان، چه راه حل هایی را در نظر دارند. در این صورت مکالمه ی شما به سمت پربازده تری سوق داده می شود و یا اینکه طرف مقابل را به خاموشی و تفکر دعوت کرده اید.

3. افراد سمی

افراد موفق به یک تفکر ساده باور دارند: شما میانگینی از پنج نفری هستید که بیشترین وقت خود را با آنها سپری می کنید. کمی به این موضوع فکر کنید. برخی از موفق ترین شرکت ها در سال های اخیر، توسط بهترین زوج ها تشکیل شده اند. استیو جابز و استیو وازنیاک از کمپانی بزرگ اپل در یک محله زندگی می کرده اند، بیل گیتس و پال آلن از کمپانی مایکروسافت در مدرسه با هم آشنا شده اند و سرگی برین و لری پیج از گوگل نیز در استنفورد با هم آشنا شده اند.

همانطور که افراد بزرگ می توانند در رسیدن به توانایی های بالقوه به شما کمک کنند، افراد سمی نیز می توانند شما را تا ورطه ی نابودی بکشانند. اینگونه از افراد از هر روشی مثل منفی بافی، خشونت، سندروم قربانی یا دیوانگی، می توانند استرس را شما ایجاد کنند که باید تحت هر شرایطی از آن فاصله بگیرید.

اگر از شرایط فعلی زندگی خود ناراضی هستید، تنها کافیست به اطراف خود نگاه کنید. در اکثر مواقع، افرادی که با آنها معاشرت می کنید، ریشه ی مشکلات شما هستند. تا زمانیکه با افراد مناسبی در تعامل نباشید، به بالاترین نقطه ی مورد نظر خود نمی رسید.

4. چیزی که مردم فکر می کنند

هر زمان که احساس رضایت و لذت را از مقایسه ی خود با دیگران دریافت کنید، باید بدانید که دیگر افسار سرنوشت خود را به دست ندارید. به سختی می توان در مقابل تفکر و حرف های دیگران، هیچ عکس العمل یا واکنشی نشان نداد؛ اما در هر صورت نباید دستاوردهای خود را دست کم بگیرید و هیچ وقت نباید تمامی حرف هایی که درباره ی شما زده می شود را باور کنید. در این صورت، فرقی نمی کند که دیگران درباره ی شما چطور فکر می کنند؛ چرا که ارزش شخصی شما از درون نشات می گیرد.

افراد موفق می دانند که توجه و دقت به حرف هایی که درباره شان زده می شود، اتلاف وقت و انرژی است. زمانی که افراد موفق نسبت به کاری که انجام داده اند، احساس خوبی دارند، اجازه نمی دهند که عقیده ی دیگران به آن لتمه ای وارد کند.

فرقی نمی کند که دیگران درباره ی شما چطور فکر می کنند، در هر صورت باید باور داشته باشید که شما، هرگز به اندازه ای که دیگران می گویند، خوب یا بد نیستید.

5. ترس

ترس چیزی نیست جز یک احساس سرگردان که تنها با تصورات شما قوت می گیرد. اما خطر، واقعی است؛ یک هجوم ناخوشایند از آدرنالین است که در هنگام عبور از خیابان و احتمال برخورد با اتوبوس به وجود می آید. این در حالیست که ترس، یک انتخاب است. افراد موفق بیشتر از هر کس دیگری از این موضوع مطلع هستند، بنابراین به آن اجازه ی ظهور نمی دهند. آنها به احساس سرخوشی که از غلبه بر ترس نشات می گیرد، اعتیاد دارند.

هرگز در زندگی به خاطر احساس ترس متوقف نشوید. اغلب می شنویم که مردم می گویند "بدترین چیزی که ممکن است برایتان رخ دهد چیست؟ شما را به کشتن می دهد؟" اما فراموش نکنید که مرگ، بدترین چیز نیست. بدترین چیزی که ممکن است برایتان رخ دهد این است که انگیزه ها و آرزوهای درونی بمیرند، در حالیکه هنوز زنده هستید.

6. گذشته یا آینده

گذشته و آینده نیز همانند ترس، محصول ذهن شما هستند. هرچقدر که به خاطر گذشته عذاب وجدان داشته باشید و هرچقدر که نگران آینده باشید، نمی توانید آن را تغییر دهید. افراد موفق به خوبی این موضوع را درک می کنند و تنها روی زندگی در حال تمرکز می کنند. اگر ذهن شما دائما در زمان دیگری سیر می کند، تمرکز روی لحظه ی حال و رسیدن به توانایی های بالقوه، غیر ممکن شده و نمی توانید واقعیت لحظه ی حال را درک کنید.

برای اینکه بتوانید در لحظه زندگی کنید، باید این دو کار را انجام دهید:

  1. گذشته ی خود را قبول کنید. اگر با گذشته صلح نکنید، هرگز شما را ترک نکرده و آینده ی شما را خواهد ساخت. افراد موفق می دانند که تنها زمان مناسب برای نگاه کردن به گذشته، زمانی است که باید مسیری که طی کرده اند را مرور کنند.
  2. عدم قطعیت آینده را قبول کنید و انتظارات غیر واقعی از خودتان نداشته باشید. نگرانی در زمان حال هیچ جایگاهی ندارد. همانطور که مارک تواین می گوید: "نگرانی مثل این است که قرضی را پرداخت کنید که حقیقتا به هیچ کس بدهکار نیستید."

7. موقعیت جهان

اگر دائما در حال پیگیری اخبار باشید، متوجه می شوید که چرخه ی پایان ناپذیری از جنگ، حمله های وحشیانه، اقتصاد بحرانی، شرکت های شکست خورده و فجایج زیست محیطی در جریان است. راحت تر این است که فکر کنیم جهان به سرعت رو به زوال می رود.

چه کسی می داند؟ شاید همینطور باشد. اما افراد موفق به این موارد توجه نمی کنند؛ چرا که خودشان را درگیر مسائلی که از کنترشان خارج است نمی کنند. در عوض آنها تمامی انرژی خود را روی چیزهایی متمرکز می کنند که قدرت آن را دارند: توجه و تلاش.

آنها توجه خود را روی چیزهایی که قدردان آن هستند متمرکز می کنند و به دنبال خوبی هایی هستند که در جهان جریان دارد. آنها تلاش خود را روی انجام دادن کارهایی متمرکز می کنند که می تواند زندگی و جهان اطرافشان را بهتر کند؛ چرا که این گام های کوچک، همان چیزی است که جهان را به مکان بهتری برای زندگی تبدیل می کند.

نتیجه گیری نهایی

موفقیت شما از طرز تفکرتان سرچشمه می گیرد. با تمرکز و نظم، می توانید مطمئن باشید که این چالش ها هرگز نمی توانند مانع دستیابی به اهداف و توانایی های بالقوه تان شود.

 

منبع: Entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-05-23 10:27:00
دسته بندی ها