در محل کار خود واقعی تان را به نمایش نگذارید

14 مهر 1399 - 3:50
مدیریت شخصی - در محل کار خود واقعی تان را به نمایش نگذارید
در محل کار خود واقعی تان را به نمایش نگذارید
امتیاز مطلب: 93%

در محل کار خود واقعی تان را به نمایش نگذارید!

امروزه جمله ای که بیشتر از همیشه برای رسیدن به موفقیت در زندگی کاری تان از دیگران می شنویم جمله «خودت باش» است. این عبارت کوتاه را مدیران ارشد شرکت های بزرگ و یا سخنرانان جشن های فارغ التحصیلی در دانشگاه ها، همه از آن استفاده می کنند، در دید اول کاملا منطقی و کاربردی به نظر می رسد. اما آیا در بازار کار هم واقعاً مفید خواهد بود؟

یکی از افرادی که توانسته است با موفقیت از این جمله استفاده کند معاون ارشد کمپانی نرم افزاری «ScribbleLive» کانادا، «مایکل فردریش» است. عبارت خودت باش برای فردریش این معنی را داشته که سر کار شلوارک بپوشد و با مشتریان بالقوه خودمانی باشد، و تا کنون با همین سبک کار کردن توانسته به زندگی موفقی دست پیدا کند.

مطابق گفته های آقای فردریش، او توانسته به لطف تسلط داشتن روی زبان های خارجی و مهارت های رفتاری که در طول سفرهای خود بدست آورده، به جا رفتن به دانشگاه کسب کرده، شغل هایی با درآمد بالا بدست بیاورد. او توانسته بر خلاف رفتارهای غیر عادی خود در شرکت، ارتقای درجه هم بدست آورد.

مایکل 44 ساله می گوید: «نگران خراب شدن وجهه ی خودم به معنای سنتی کلمه نیستم. من خودم را همین گونه که هستم قبول کرده ام و به این موضوع افتخار می کنم.» اما آیا عبارت «خودت باش» در مورد تمام افراد صادق است؟ چه میزان از خودِ واقعی را باید به همکاران مان نشان دهیم؟ و آیا این نوع رفتار برای بعضی افراد نسبت به دیگران مناسب تر است یا خیر؟

مرز های ناپیدا

مطابق گفته های پروفسور «هرمینیا ایبارا»، مدرس رفتار و رهبری سازمانی در دانشکده های بازرگانی دانشگاه های لندن و اینسید فرانسه، نشان دادن خودِ واقعی همیشه گزینه مناسبی نیست، و گاهی هم نتیجه ای برعکس دارد.

مطابق تحقیقات او، افرادی که ارتقای درجه پیدا می کنند، اگر تصویر ثابتی از خودِ واقعی داشته باشند، معمولاً بیش از دیگران با ریسک عدم دستیابی به موفقیت در نقش جدید مواجه می شوند. آن ها به جای تطبیق دادن خودشان با شرایط جدید، همچنان مثل گذشته عمل می کنند.

طبق حرف های خانم ایبارا، برای مثال افرادی که بسیار خودمانی و صمیمی هستند، افکار و احساسات خودشان را با دیگران به اشتراک می گذارند، و در نتیجه باعث می شود تا اعتبار و تاثیرگذاری اش را از دست بدهد. او همچنین اعتقاد دارد که: «ساده ترین تعریف از خودِ واقعی، صادق بودن با خویشتن است. اما در واقع خویشتن می تواند خودِ امروز من باشد، خودی که همیشه بوده ام یا خودی که فردا خواهم بود.»

خود ارزیابی

مردم معمولا «واقعی بودن» را یک بهانه برای ماندن در محیط امن اطراف خود قرار می دهند. مطابق حرف های ایبارا افراد بیشتر اوقات می گویند: «من این گونه نیستم.» و با این طرز تفکر، از تغییرات و تحولات فرار می کنند.

با استناد به حرف های «مارک اسنایدر»، روانشناس اجتماعی که در دانشگاه مینه سوتا، راحتی افراد برای مطابقت دادن رفتارشان با شرایط جدید، بستگی به میزان «آفتاب پرست» یا «رُک» بودن شان دارد. او برای تعیین میزان این موضوع یک تست روانشناسی با عنوان «ترازوی خود ارزیابی» طراحی کرده است.

اسنایدر اعتقاد دارد آفتاب پرست ها، زندگی را یک فرصت برای بازی در نقش های مختلف می دانند، در نهایت کلمات و حرکات خود را برای تاثیر گذاری مناسب، با دقت انتخاب می کنند. در مقابل انسان های رک، روابط اجتماعی را نوعی وسیله برای به نمایش گذاشتن خودِ واقعی شان قرار می دهند.

مشکل اصلی با عبارت «خودت باش» در بازار کار، مزیت شاخص آفتاب پرست ها نسبت به انسان هایی است که صادق هستند. چرا که بیشتر مشاغل خصوصا در سطوح بالای سازمانی، نیاز دارند تا از نقش بازی کردن و مهارت های اثرگذاری استفاده کنند و بیشتر مناسب افرادی است که رفتار خودشان را متناسب با شرایط عوض می کنند.

ثابت کردن لیاقت

مجموعه تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته حاکی از آن است که اتفاقا وقتی که شما به سطوح بالای سازمانی می رسید، قدرت و فرصت مناسبی برای «واقعی» بودن خودتان پیدا می کنید؛ در حقیقت برای این که به چیزی که روانشناسان اجتماعی آن را «اعتبار فردی» می نامند، برسید، باید زمان زیادی صرف کنید.

پروفسور ایبارا بیان می کند: «افراد مسن امتحان کرده اند، آزمایش انجام داده اند، از طریق آزمون و خطا نسخه های مختلفی از خودشان را تجربه کرده اند، هر آن چه که به دردشان می خورد را پیدا کرده اند و در نهایت سبک خودشان را ایجاد کرده اند. آن ها با حسن نیت به دانشجویانی که جوان هستند می گویند خودت باش، در حالی که از یاد می برند که همین فرآیند، برای خودشان چیزی نزدیک به 30 سال طول کشیده است.»

«جرمیا استون» مسئول استخدام در شرکت «Hudson PRO» در نیویورک می گوید: «قسمتی از خطر جمله ی خودت باش در این موضوع پنهان شده است که مردم تصور می کنند تا همین حد هم کافی است. منظور از این جمله این نیست که وقتی شما به یک مصاحبه یا یک محیط کاری می روید باید با دیگران هم مثل رفیقان خود رفتار کنید، بلکه به این معنی است که وارد ارتباط واقعی با افراد دیگری هم بشوید که شخصیت شما را درک کنند و مسائل مهم و چیز هایی که برای شما ارزشمند هستند را خواهند شناخت. در مجموع جمله «خودت باش» نصیحت بدی نیست، اما صرفا کاربردی هم نخواهد بود.

دیدگاه مایکل فردریش هم در باب این موضوع جالب است، او عبارت «خودت باش» را جمله ای عاقلانه نمی داند و می گوید: «چطور می توانی خودت باشی وقتی هنوز خودت را نشناختی؟ خودت را بشناس و ببین چه چیزی باعث خوشحالی تو می شود.»

 

منبع: Business Insider

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-10-05 19:00:05
دسته بندی ها