روش‌هایی که مادران شاغل می‌توانند از زنان دیگر در محل کار خود حمایت کنند – قسمت اول

31 فروردین 1400 - 11:00
زنان موفق - روش‌هایی که مادران شاغل می‌توانند از زنان دیگر در محل کار خود حمایت کنند – قسمت اول
روش‌هایی که مادران شاغل می‌توانند از زنان دیگر در محل کار خود حمایت کنند – قسمت اول
امتیاز مطلب: 91%

با پیشرفت جوامع، نقش زنان در شرکت‌ها و تجارت‌های مختلف افزایش یافته‌؛ گرچه هنوز برای برابری کامل زنان و مردان در محیط کاری راه درازی باقی مانده است. به منظور توانمند سازی زنان در مشاغل، بهتر است زنان با حمایت از یکدیگر عرصه را برای هم باز کنند و عامل پیشترفت یکدیگر شوند. در ادامه با یوکن همراه باشید.

ممکن است با این ضرب‌المثل «پشت هر مرد موفق یک زن موفق وجود دارد» آشنا باشید، در بیشتر مواقع این ضرب‌المثل صحت دارد اما جالب است بدانید زمانی که نقش‌ها عوض می‌شود بیانیه مذکور دیگر صدق نمی‌کند؛ این امر به این دلیل است که هیچ مرد موفقی پشت زن موفق نیست و دستاورد‌های او نتیجه کمک یک مرد نیستند بلکه نتیجه شایستگی و استقلال خود اوست.

در دوره‌ای که اکنون در آن زندگی می‌کنیم در همه جای دنیا بسیاری از زنان دارای مواضع قدرت در زمینه‌های گوناگون وجود دارند و به اندازه همتایان مرد خود در زمان تصمیم‌گیری‌های مهم و رهبری کسانی که از آن‌ها پیروی می‌کنند توانا هستند؛ گرچه با این فراز و نشیب‌ها جامعه هنوز هم راه درازی دارد تا زنان به‌صورت حقیقی موانعی که از رسیدن آن‌ها به جایگاه قدرت مردان جلوگیری می‌کند را از بین ببرند.

زنان شاغل

هیچ انکاری وجود ندارد که یک رقابت ناگفته میان زنان و مردان برای کسب بهترین سمت‌ها در محل کار وجود دارد؛ این مسئله جای تعجب ندارد زیرا زنان همیشه به صورت فعالانه برای برابری حقوق و احترام یکسان نسبت به مردان تلاش کرده‌اند. مسئله جالب توجه این است که زنان با زنان دیگر نیز در حال رقابت هستند تا از حفظ  منافع شخصی خود اطمینان حاصل کنند. با توجه به این امر که رده استاندارد در میان زنان و مردان در فضای کارِ معمول کمی بیشتر به سمت مردان تمایل دارد، زنان نباید برای بالا بردن موقعیت خویش همکاران زن دیگر خود را پایین بکشند.

در واقع برای آن‌ها بهتر است که یک جبهه متحد ارائه دهند و از اینکه همه آن‌ها قادر به  رسیدن به هدف  خودشان هستند و از حمایت یکدیگر در این فرایند، اطمینان حاصل کنند. مادران شاغل بهترین مشعل‌داران برای این حرکت رو به ترقی هستند زیرا آن‌ها سختی چالش‌هایی را که برای زنان شاغل وجود دارد را درک کرده و می‌دانند که برای حل این مشکلات چه کارهایی نیاز دارند انجام دهند.

با این حال، این لزوما به این معنی نیست که زنان شاغلی که بچه ندارند نسبت به مادران شاغل این مشکلات و درگیری‌ها را تجربه نمی‌کنند. زنان به طورکلی موانع و آزمایش‌هایی را تجربه می‌کنند که از فراتر رفتن توانایی‌های درونی آن‌ها در کار جلوگیری می‌کند؛ اما با وجود، این مادران فقط شغل خود را نگه نمی‌دارند بلکه تمام تلاش خود را برای حمایت از خانواده‌ی خود نیز می‌کنند، آن‌ها برای کمک به همکاران زن خود برای یادگیری و پیدا کردن راه‌های موفقیت در فضای‌ کار مردمحور در موقعیت بهتری هستند.

تعصبات رسمی را به آن‌ها آموزش دهید

به عنوان یک مادر، شما مسئول هستید تا به کودکان خود اینکه چه چیزی در این دنیا بد یا خوب است را آموزش دهید؛ این اصل در نصیحت همکاران زنتان، به خصوص در تعصبات رسمی مانند تبعیض جنسیتی و نژادپرستی در محل کار نیز صدق می‌کند. با اینکه بیشتر مردم درحال حاضر در برابر  بی‌عدالتی‌های اجتماعی-سیاسی که در اطراف ما اتفاق می‌افتند حساس‌تر هستند، هنوز هم مواردی در شرکت‌ها و تجارت‌ها به دلیل نداشتن آگاهی از اینکه نژاد یا برتری جنسیتی مانع زنان و مردان برای رسیدن به اهداف شغلشان می‌شوند وجود دارد. این چیزی است که شما باید به طور فعالانه با آن مقابله کنید، زیرا  هرگونه تعصب، به ویژه آن‌هایی که معمولی به حساب می‌آیند، کاملا در هر شرایطی غیرقابل قبول‌اند چه برسد به اینکه در یک محیط کسب و کار حرفه‌ای باشد.

تعصبات رسمی را به آن‌ها آموزش دهید

این مهم است که شما به همکاران خود یاد بدهید تا دلسوزی بیشتری نسبت به دیگران نشان‌ دهند و اینکه دیگران را به دلیل عقاید مذهبی، شکل ظاهری یا طرز تفکر متفاوت قضاوت نکنند. یک رویکرد مادرانه در مکالمات خود در مورد تعصبات محل کار القا کنید، زیرا پرخاشگر بودن به عنوان موعظه‌ بیش از حد تلقی می‌شود و زنان دوست ندارند که کسی آن‌ها را مجبور به گوش کردن به حرف‌هایشان بکند. بعد از اینکه سخنان خردمندانه خود را به آن‌ها گفتید به آن‌ها آزادی عمل بدهید تا خودشان تصمیم بگیرند.

بهترین شیوه‌ها را به آن‌ها نشان دهید

اگر همکار زنی به تازگی در محل کار شما وارد شده باید این را وظیفه خود بدانید که بی‌تفاوت نباشید و او را زیر بال و پر خود بگیرید. در مکالمه گاه به گاه با یک همکار جدید گرم، دوستانه و صمیمی بودن یک چیز است و اینکه او ببیند شما بحث را پیش می‌برید یک چیز کاملا متفاوت است. منظور ما این است که برای جلب اعتماد یک همکار جدید شما باید واجب‌ترین قوانین که در دفتر شما به شدت اجرا می‌شوند را به او اطلاع دهید. قطعا زمانی که همکار جدید، شما را در حال نقض قوانین بعد صحبت در مورد لزوم اجرای آنان با او مشاهده کند باعث بد جلو دادن خود می‌شوید.

بهترین شیوه‌ها را به آن‌ها نشان دهید.

نه تنها این مسئله باعث می‌شود که یک آدم دورو به نظر برسید، بلکه یک دوست که می‌توانست بخش ارزشمندی از شبکه حمایتی خواهری در محل کار شما باشد را از دست می‌دهید؛ با این حال، اگر شما را به عنوان یک کارمند الگو که یک فرد صادق و بدون هیچ قصد پنهانی است ببینند در این صورت هیچ مشکلی برای ایجاد دوستی جدید و یک منبع هدایت در حل مشکلات بودن نخواهید داشت. زمانی که راجب موضوعی مطمئن نیستید از پیروی از قوانین رسمی اطمینان حاصل کنید تا صداقت شما زیر سوال نرود.

 

منبع: successstory

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-04-21 01:30:19
دسته بندی ها