8 راه دست‌یابی به موفقیت؛ نگرش مثبت و تمرکز روی مسیر سبب موفقیت می‌شود

27 مرداد 1399 - 6:10
مدیریت شخصی - 8 راه دست‌یابی به موفقیت؛ نگرش مثبت و تمرکز روی مسیر سبب موفقیت می‌شود
8 راه دست‌یابی به موفقیت؛ نگرش مثبت و تمرکز روی مسیر سبب موفقیت می‌شود
امتیاز مطلب: 96%

شاید شما هم وقتی به یک سال قبل نگاه می‌کنید، هیچ پیشرفتی در زندگی‌تان نمی‌بینید و حتی ممکن است از تغییرات به وجود آمده شگفت‌زده شوید؟ ممکن است از خود سؤال کنید آیا نسبت به پارسال احساس موفقیت بیشتری دارید یا می‌خواهید زمان به عقب برود و تصمیمات دیگری بگیرید. درهرحال هر فردی در پی موفقیت است، در ادامه با یوکن همراه باشید تا راههای دستیابی به موفقیت را برایتان بازگو کنیم.

هر انسانی شکست را در زندگی خود تجربه می‌کند، اگر احساس ناامیدی و یاس دارید و از خودتان می‌پرسید چطور می‌توان تمام شکست‌ها را به موفقیت تبدیل کرد ادامه مقاله را از دست ندهید.

هیچ‌وقت فکر نکنید همه‌چیز به پایان رسیده و دیگر روی خوش زندگی را نخواهید دید، چرا که با این فکر ناامیدی بر تمام اهداف و رویاهایتان سایه می‌اندازد.

1. تعریفی از موفقیت برای خود داشته باشید

اگر موفقیت را خیلی سخت برای خود تعریف کرده باشید با هر مشکل و شکستی، احساس ناامیدی به سراغتان می‌آید. یادتان باشد "هیچ‌چیز در این جهان قطعی نیست." پس نباید خیلی زود نا امید شویم و عزت‌نفس خود را از دست دهیم.

2. به چیزهایی که از شکست کسب می‌کنید تمرکز کنید

وقتی به یک مصاحبه استخدامی می‌روید اما کارفرما شما را نمی‌پذیرد دو راه مقابلتان قرار دارد؛ یا دائماً به این فکر هستید که شکست خورده‌اید یا به این نتیجه می‌رسید که در مصاحبه بعدی عملکرد بهتری خواهید داشت و این تجربه در فرصت بعدی به کمکتان می‌آید. "دالایی لاما" درباره دستاوردهای مثبت شکست می‌گوید: "گاهی بهترین اتفاق زندگی، به دست نیاوردن چیزی است که به دنبالش هستید."

حتماً می‌دانید خیلی از افراد موفق، کارآفرینان و شرکت‌ها بعد از شکست‌های بزرگ به موفقیت رسیده‌اند. نباید همیشه به دنبال موفقیت مالی باشید، گاهی منظور از موفقیت، موفقیت شخصی است که شما را از یاس و ناامیدی دور کرده و به ادامه زندگی امیدوارتان می‌کند. شاید بهترین دستاورد زندگی این باشد که قدرتمند زندگی کنیم و نگذاریم نا امیدی زندگی‌مان را فلج کند.

3. هر چیزی که یاد می‌گیرید را به کار ببندید!

اغلب افراد نمی‌توانند آموخته‌های خود را به کار ببندند. از طرفی می‌دانیم برای به وجود آوردن تغییرات مثبت نیازمند پایداری و انسجام هستیم، از طرفی به این درک رسیده‌ایم که انجام دوباره یک کار برای دست‌یابی به نتیجه متفاوت، شدنی نیست. هیچ فردی نمی‌تواند به ما بگوید برای ساخت زندگی موردعلاقه‌مان باید کدام کار را همانند قبل انجام دهیم و برای کدام کار به دنبال روش متفاوتی باشیم. دست‌یابی به این آگاهی بر عهده خودمان است؛ این‌که بدانیم کدام روش ما را به موفقیت می‌رساند و کدام روش را باید کنار بگذاریم.

4. بیشتر روی مسیر دست‌یابی به هدفتان متمرکز شوید

وقتی به هدف تعیین‌شده خود نمی‌رسید به این معنا نیست که هیچ‌وقت نمی‌توانید به چیزی که می‌خواهید دست یابید. وقتی به نتیجه دلخواهتان نرسیدید تصور نکنید تمام زندگی بر فنا رفته است.

وقتی هدف برایتان ارزشمند باشد و به راهتان ادامه دهید، در نهایت امکاناتی پیدا می‌کنید که به نیاز شما پاسخ ‌دهد. تمرکز بر مسیر به شما کمک می‌کند تا انجام مراحل کار و تمرکز بر آن برایتان آسان‌تر شود. این بدین معنا نیست که دیگر هدفی برای خود تعیین نخواهید کرد و میزان پیشرفتتان را نمی‌سنجید بلکه به معنای آن است که احساس موفقیت را در خود می‌پرورانید و در هر قدمی که برمی‌دارید، احساس لذت خواهید داشت.

5. همه‌چیز در کنترل ما نیست

قطعاً تلاش و سخت‌کوشی سبب دست‌یابی به نتیجه خوبی می‌شود، اما باید بپذیریم که گاهی مسائلی در مسیر هدف به وجود می‌آید که کنترلش از دستمان خارج است. به همین خاطر ممکن است تلاش زیادی برای هدف خود داشته باشیم اما به نتیجه نرسیم.

وقتی در مصاحبه‌های استخدامی زیادی شرکت می‌کنید و پیروز نمی‌شوید، به این معنا نیست که شما هیچ تلاشی نمی‌کنید بلکه نشان‌دهنده این است که رقبای بهتری در پیش روی خود دارید که تجربه بیشتری کسب کرده‌اند. پس قبول کنید همیشه به همان میزانی که تلاش می‌کنید به موفقیت و پیشرفت نخواهید رسید. با این حال اگر عزمی جدی داشته باشیم و با اراده گام برداریم، قطعاً با احتمال بیشتری به نتیجه موردنظرمان می‌رسیم.

6. خود را خوش‌شانس بدانید

"ریچار وایزمن"، روانشناس و نویسنده کتاب "فاکتور شانس" می‌گوید: کسانی که همیشه به دنبال ایده‌های نو هستند خود را خوش‌شانس‌تر از بقیه تلقی می‌کنند. در واقع تمایل این افراد برای ارتباط برقرار کردن با سایرین در کنار توانایی آن‌ها برای برخورد با مشکلات بدون این‌که گرفتار یاس و ناامیدی شوند، سبب شده تا خوشبخت و خوش‌شانس‌تر از بقیه باشند. پس اگر دید مثبتی نسبت به مسائل زندگی داشته باشیم، فرصت‌های بیشتری را جلوی روی خود خواهیم دید. در واقع تفاوت افراد خوش‌شانس و بدشانس این است که خوش‌شانس‌ها افق‌های روشن را می‌بینند اما بدشانس‌ها دائماً سرشان رو به پایین است و تنها خود را غرق در گرفتاری‌ها و مشکلات نظاره می‌کنند.

7. اهداف مشخص و زیرکانه‌ای داشته باشید

دلیل اصلی شکست این است که خود را برای آن آماده می‌کنید. اهداف دست‌یافتنی، واقع‌گرایانه، مشخص و قابل‌اندازه‌گیری نقش مؤثری در موفقیت دارند. پس اگر برنامه‌ی منظمی در زندگی‌تان داشته باشید، با احتمال بیشتری به موفقیت می‌رسید به نسبت وقتی‌که گرفتار کارهای خانه و خانواده هستید.

8. به هر مشکلی به دید فرصت نگاه کنید

وقتی از بیرون به هر مسئله‌ای نگاه کنیم شاید به ظاهر به خواسته‌مان نرسیده باشیم، اما برای به دست آوردن نیازمان آمادگی بیشتری داریم. مهم تر از دست‌یابی به خواسته‌مان، احساس رضایت از کاری است که انجام داده‌ایم. پس اگر چنین نگرشی داشته باشیم موفق شدن سخت نخواهد بود و هر فردی توان رسیدن به آن را دارد.

 

منبع : tinybuddha

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-08-10 15:58:16
دسته بندی ها