با این 9 ویژگی سخنرانی حرفه‌ای و تأثیرگذار خواهید شد

16 شهریور 1397 - 4:00
مدیریت شخصی - با این 9 ویژگی سخنرانی حرفه‌ای و تأثیرگذار خواهید شد
با این 9 ویژگی سخنرانی حرفه‌ای و تأثیرگذار خواهید شد
امتیاز مطلب: 90%

خیلی از افراد از سخنرانی در جمع واهمه دارند، اما گاهی برای پیشرفت نیاز است این کار انجام شود؛ پس باید در مقابل افراد زیادی با طرز فکرهای مختلف بایستید و عقاید و نظرات خود را بیان کنید. خیلی از سخنرانان به‌راحتی در جمع صحبت می‌کنند و می‌توانند توجه حاضرین را به خود جلب کنند. در ادامه با یوکن همراه باشید تا اصلی‌ترین ویژگی سخنرانان بزرگ را با شما در میان بگذاریم.

می‌خواهیم در ادامه مطلب 9 ویژگی سخنرانان موفق را مطرح کنیم که تمام این ویژگی‌ها ازنظر علمی اثبات شده‌اند.

سخنرانان بزرگ اعتمادبه‌نفس بالایی دارند

بنا بر مطالعات انجام‌گرفته، سخنرانانی که اعتمادبه‌نفس زیادی دارند در مقابل مخاطبان باهوش‌تر و دوست‌داشتنی‌تر هستند و حرف‌هایشان نیز قابل‌باورتر است. شاید بتوان اعتمادبه‌نفس را اصلی‌ترین عامل موفقیت در سخنرانی تلقی کرد. اغلب سخنرانان برای صحبت کردن در جمع مضطرب می‌شوند، پس اضطراب و کمی عصبانیت در سخنرانی خیلی غیرعادی نیست.

به گفته پژوهشگران دو دسته سخنران در دنیا اعم از سخنرانان مضطرب و سخنرانان دروغ‌گو وجود دارد؛ اما نگران نباشید از دو روش می‌توان با اضطراب سخنرانی مقابله کرد:

هیجان داشته باشید

وقتی به موضوع سخنرانی‌تان علاقه‌مند و هیجان‌زده باشید، این هیجان در حین سخنرانی خودش را نشان می‌دهد و به یک باره تمام اضطرابتان فراموش می‌شود. نتیجه‌ی مطالعات اعلام می‌کند به جای "اضطراب" از واژه‌ی "هیجان" استفاده کنید تا سخنرانی‌تان با آرامش بیشتری برپا شود.

صداقت را فراموش نکنید

نباید در حین سخنرانی از کلمات پیچیده استفاده کنید و صحبت‌هایتان خیلی راحت و صادقانه باشد. سخنرانی کردن را زیاد تمرین کنید اما متن صحبت‌هایتان را حفظ نکنید زیرا ممکن است بخشی از متن را به دلیل استرس فراموش کنید و باعث تپق زدنتان شود که نتیجه‌ای جز بی‌حاصل بودن سخنرانی نخواهد بود.

پس برای این‌که سخنرانی حرفه‌ای باشید، تنها نباید بر اضطراب خود غلبه کنید، بلکه نیاز است روی موضوع و متن سخنرانی نیز تسلط داشته باشید و با آمادگی کامل در مقابل حضار قرار گیرید.

سخنرانان بزرگ شور و اشتیاق زیادی دارند

سخنرانان حرفه‌ای درباره موضوع سخنرانی شور و اشتیاق زیادی از خود نشان می‌دهند. حتماً می‌دانید سخنرانی بدون اشتیاق، هیچ جذابیتی ندارد و مخاطبان زیادی نیز جذب نخواهد کرد. پس اگر می‌خواهید مخاطبان خود را تحت تأثیر قرار دهید، باید احساسات خود را خالصانه و با شوق فراوان ابراز کنید. البته نباید تصور کنید برای نشان دادن احساسات و اشتیاق و علاقه خود نیاز است صدایتان را بالا ببرید و دست‌هایتان را خیلی تکان دهید، این حرکات شاید اغراق‌آمیز به نظر برسد و مخاطبان را دل‌زده کند. پیشنهاد می‌شود احساسات خود را کنترل کنید و روی برقراری ارتباط با مخاطبان تمرکز داشته باشید.

مطالعات نشان می‌دهد در محیط‌های کاری ایالات‌متحده آمریکا شور و شوق زیادی وجود ندارد؛ به‌طوری‌که 55 درصد نیروی کار علاقه‌ای به محیط کاری خود ندارند و 16 درصد آن‌ها نیز کاملاً با محیط کار خود ناآشنا هستند. پس وقتی ارتباط خوبی با کار خود برقرار نکرده باشید، شور و اشتیاق درباره موضوع سخنرانی هم نتیجه‌ی زیادی ندارد و سخنرانی موفقی را برایتان به ارمغان نمی‌آورد. گاهی نیاز است درباره موضوع سخنرانی جستجو کنید و به علاقه‌مندی‌های خود برسید که نسبت به آن شور و شوق نشان دهید.

سخنرانان بزرگ نقش بازی نمی‌کنند

در هنگام سخنرانی خودتان باشید و خیلی از شخصیت واقعی‌تان فاصله نگیرید. اگر از خود واقعی‌تان جدا شوید، هرچقدر هم روی موضوع سخنرانی مسلط باشید و حرف‌هایتان را با اشتیاق و اعتمادبه‌نفس بیان کنید، بازهم مخاطب آن‌ها را قبول نمی‌کند و فکر می‌کند اغراق می‌کنید.

زمانی می‌توانید در کسب‌وکارتان موفق شوید که سیاست‌های بازاریابی شما صادقانه باشد و در نتیجه ی آن به فروش بالایی دست یابید. اکنون سخنرانی هم همانند دیگر کارها به صداقت نیاز دارد و وقتی می‌توانید یک سخنران مقبول و حرفه‌ای شوید که حرف‌های خود را بدون اغراق بزنید.

برای این‌که اعتبار سخنرانی‌تان بالا رود و بتوانید نظر مخاطبان را به خود جلب کنید توصیه می‌شود:

متن سخنرانی را حفظ نکنید

برای این‌که در سخنرانی خود واقعی‌تان را نشان دهید، نباید هیچ متنی را حفظ کنید. سخنرانی را تمرین کنید و در هر بار سعی کنید از جملات جدیدی بهره ببرید. با این کار در هنگام سخنرانی تغییر جملات سبب به هم ریختن تمرکزتان نمی‌شود و بهتر می‌توانید ارائه‌تان را اجرا کنید. حفظ کردن متن سخنرانی سبب می‌شود تا میان شما و مخاطب فاصله ایجاد شود و ارتباط دوطرفه خوبی میان شما به وجود نیاید.

صدایتان را عوض نکنید

باید در هنگام سخنرانی صدای طبیعی خود را حفظ کنید. وقتی سخنران تلاش می‌کند با صدای بهتری حرف بزند، به ارتباط خود با مخاطب لطمه وارد می‌کند. پس نیاز نیست همانند مجری‌های رادیو حرف بزنید، بلکه سخنرانی‌تان با صدای طبیعی و عادی باشد. شاید در خلال سخنرانی نیاز باشد کمی مکث کنید، پس از مکث کردن نترسید و چندثانیه‌ای به خود استراحت دهید.

سخنرانان حرفه‌ای به تُن صدایشان اهمیت می‌دهند

برای یک سخنرانی خوب نباید لحن کلامتان خیلی رسمی باشد زیرا به نظر می‌رسد خیلی تمرین کرده‌اید. البته خیلی هم نباید به‌سرعت و تُن صدای خود بی‌اهمیت باشید زیرا لحن نامناسب سخنرانی سبب دل‌زدگی مخاطبان می‌شود و پیامتان به‌درستی به گوش آن‌ها نمی‌رسد. پیشنهاد می‌شود برای داشتن یک سخنرانی موفق و حرفه‌ای روی آهنگ و تُن صدای خود کار کنید. بهتر است صدای خود را ضبط کرده و به آن گوش دهید تا به اشکالات آهنگ کلام خود پی ببرید. زمانی یک سخنرانی موفق و تأثیرگذار خواهید داشت که با صدای طبیعی و عادی خود حرف بزنید.

سخنرانان موفق خیلی کش‌وقوس نمی‌دهند

باید سخنرانی‌تان مختصر و مفید باشد. مثلاً در تمام مدت‌زمان سخنرانی حرف نزنید بلکه زمانی را به پرسش و پاسخ اختصاص دهید و از نظرات حضار مطلع شوید. در سخنرانی باید پیام خود را به گوش مخاطبان برسانید، پس نیاز نیست تمام‌وقت خود را به حرف زدن بگذرانید و حتی گاهی بهتر است اجازه دهید سخنرانی‌تان زودتر تمام شود. باید از زمان سخنرانی‌تان استفاده ی بهینه ببرید، مختصر و مفید صحبت کنید و بازخوردی از حاضرین به دست آورید و زمانی را به پرسش و پاسخ اختصاص دهید.

در سال 2009 میلادی پژوهشی توسط دایان داکت (Dianne Dukette) و دیوید کرنیش (David Cornish) انجام گرفت که نشان می‌دهد افراد بزرگ‌سال تنها تا 20 دقیقه می‌توانند روی مسئله‌ای تمرکز کنند و پاسخ آن‌ها به محرک‌ها تنها چند ثانیه است. پس زمانی که به‌عنوان سخنران در مقابل حضار قرار می‌گیرید، تنها 8 ثانیه نیاز دارید تا توجه مخاطبان را به خود جلب کنید. اگر سخنرانی‌تان بیش از 20 دقیقه طول می‌کشد، کمی دست نگه دارید و صحبت‌های خود را در قسمت‌های 20 دقیقه‌ای به گوش حضار برسانید تا باعث خستگی و از دست دادن تمرکزشان نشوید.

سخنرانان حرفه‌ای ارتباط خوبی با مخاطب برقرار می‌کنند

باید بتوانید پیام خود را به خوبی به مخاطبان انتقال دهید. خیلی سخت است در میان جمعی صحبت کنید که نظرات متفاوتی دارند و حتی اثبات درستی حرف‌ها نیز کار مشکلی است. در زمان سخنرانی همیشه افرادی مشغول کار با گوشی موبایل، تبلت و ... هستند. برخی‌ها هم نوت برداری می‌کنند و به حرف‌هایتان خیلی دقیق گوش می‌دهند. این شما هستید که به‌عنوان یک سخنران توانمند و حرفه‌ای باید توجه همه را به خود جلب کنید. هیچ‌وقت در سخنرانی نمی‌توانید مخاطب را مجبور به گوش دادن کنید یا به او بگویید تلفن خود را کنار بگذارد، اما همواره باید فضایی به وجود آورید که حضار جذب سخنان شما شوند.

توصیه می‌شود از طریق داستان‌گویی، توجه به مخاطب خاص، با شوخی درباره کارها و رفتارهای خود حرف زدن و توجه به زبان بدن، با مخاطب ارتباط برقرار کنید.

داستان‌گویی ویژگی اصلی سخنرانان حرفه‌ای است

داستان‌گویی سبب می‌شود تا مخاطب هیجان‌زده شود و در بحث وارد شود. این ویژگی سخنرانان حرفه‌ای و توانمند است که به‌عنوان ابزاری قدرتمند در ارائه‌های خود استفاده می‌کنند. داستان‌گویی سبب می‌شود تا ارتباط بهتری میان سخنران و مخاطب ایجاد شود. پس با این کار گوش دادن و جذابیت سخنرانی را برای مخاطب بیشتر خواهید کرد. وقتی موضوعی را داستان وار تعریف می‌کنید، مخاطب بهتر می‌تواند مطالب را در ذهن خود حفظ کند و احساس خستگی نیز نخواهد کرد.

سخنرانان بزرگ و حرفه‌ای به‌گونه‌ای حرف می‌زنند که اصلاً احساس نمی‌کنید در جلسه‌ی سخنرانی حضور دارید، بلکه به نظر می‌رسد فردی از تجربیات خود داستان ساخته است. در این زمینه می‌توانید داستان‌هایی از تجربیات قبلی خود تعریف کنید یا حتی مرتبط با موضوع سخنرانی‌تان به سراغ داستان‌ها و حکایت‌های قدیمی بروید.

سخنرانی‌های TED بهترین روش‌ها و ایده‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد، زیرا این سخنرانی‌ها معمولاً به‌صورت داستانی از تجربیات افراد ارائه می‌شود.

داستان‌ها قابل درک هستند و بهترین ابزار ارتباطی برای انتقال پیام‌ها به‌حساب می‌آیند. زمانی که موضوع و متن سخنرانی‌تان را مشخص می‌کنید، به این مسئله توجه کنید که چگونه مخاطب را به چالش بکشانید و او را وارد بحث کنید.

سخنرانان حرفه‌ای مطالب مهم را تکرار می‌کنند

نباید در سخنرانی خود تکرار و بازگویی را فراموش کنید، زیرا با این کار مخاطب بهتر می‌تواند پیام شما را بپذیرد و به شفاف‌سازی موضوع کمک می‌شود. باید نکات اصلی و مهم سخنرانی را تکرار کنید تا توجه مخاطب جلب شود. یک یا دو بار تکرار کردن نکات اصلی در طول سخنرانی کافی نیست، بلکه پیشنهاد می‌شود بار سوم هم برای حاضرینی که متوجه نشده‌اند، تکرار کنید.

سخنرانان حرفه‌ای زیاد تمرین می‌کنند

خیلی از افراد تصور می‌کنند برای این‌که سخنرانی طبیعی و صادقانه‌ داشته باشند، تمرین نیاز نیست. آن‌ها می‌گویند وقتی تمرین شود در مقابل مخاطبان خود واقعی خود را نشان نخواهند داد. درحالی‌که این طرز فکر اشتباه است و با تمرین کردن آمادگی بیشتری خواهید داشت و بهتر و راحت‌تر می‌توانید در جمع حرف بزنید.

در زمان تمرین کردن باید دقیقا فضای سخنرانی اصلی را برای خود درست کنید و حتی‌الامکان در حضور چندین نفر این کار را انجام دهید. نباید متن سخنرانی خود را به‌آرامی در طی مسیر رسیدن به خانه تمرین کنید، زیرا این کار نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه ممکن است به ضررتان هم تمام شود.

تمرین کنید تا اعتمادبه‌نفستان زیادتر شود و بهتر بتوانید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید، این همان هدف اصلی سخنرانی است که شما را به موفقیت می‌رساند.

کلام آخر

باید موضوع سخنرانی را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که خودتان باور دارید مخاطب می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند. برای این‌که یک سخنران حرفه‌ای و توانمند شوید، نیاز به تجربه و تمرین دارید. از طریق 9 ویژگی ذکر شده می‌توانید سخنرانی تاثیرگذاری داشته باشید و در زمره سخنرانان حرفه‌ای قرار گیرید.

 

منبع : magneticspeaking

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-09-05 12:27:57
دسته بندی ها