نکاتی که سخت‌کوشی شما را تقویت می‌کند تا به موفقیت برسید

22 بهمن 1398 - 6:10
مدیریت شخصی - نکاتی که سخت‌کوشی شما را تقویت می‌کند تا به موفقیت برسید
نکاتی که سخت‌کوشی شما را تقویت می‌کند تا به موفقیت برسید
امتیاز مطلب: 92%

برای این که فرد سخت کوشی باشید و به موفقیت برسید باید در کارهای خود پشتکار داشته باشید. البته خصوصیاتی چون پشتکار و اراده‌ی بالا در ذات برخی افراد بیشتر نمود می‌کند اما سخت‌کوشی اکتسابی است و با تلاش و صرف زمان به دست می‌آید. شاید دلتان بخواهد کارمندی سخت‌کوش باشید، لازم است بدانید کارمندان سخت‌کوش دارای خصوصیات دیگری چون خوش‌بینی، اعتماد به نفس و اراده‌ی بالا نیز هستند. در ادامه با یوکن همراه باشید تا نکاتی را بیان کنیم که به شما کمک می‌کند از کارمندان سخت‌کوش باشید.

نکته اول: عادات خوب را در خود گسترش دهید

خوش‌بین باشید

برای این که کارمندی سخت‌کوش باشید باید خوش بینی را تمرین کنید، در این صورت است که کار زیاد فشار زیادی به شما وارد نمی‌کند. در تمام مشکلات و اتفاقات منفی و سخت جوانب مثبت را در نظر بگیرید. بیشتر افراد خوش‌بین توجهی به رخدادهای منفی ندارند و آن‌ها را گذرا می‌دانند، به همین خاطر روی مشکلات تمرکز نمی‌کنند.

برای این که فرد سخت‌کوشی باشید، کارهای زیر را انجام دهید:

*بدبینی به شما انرژی منفی می‌دهد و کارایی‌تان را پایین می‌آورد. نباید از مسئولیت‌های خود فرار کنید، بلکه آن‌ها را فرصتی بدانید تا تلاش و وجدان کاری خود را به مدیرتان نشان دهید.

*همواره موفقیت‌های خود را به یاد داشته باشید. با این کار جرئت می‌کنید در شغل خود جلو بروید و کارهای جدیدی را انجام دهید.

با افکار غیرمنطقی خود مقابله کنید

باید از خواسته‌های درونی تان مطلع باشید، روی خصوصیات مثبت خود تمرکز کنید و نگذارید افکار منفی شما را بهم بریزد. لازم است تمام افکار و باورهای اشتباه و غیرمنطقی را از ذهنتان دور کنید.

*تفکر همه یا هیچ سبب محدودیت می‌شود و از سخت‌کوشی و پیشرفتتان جلوگیری خواهد کرد. باید با انرژی و انگیزه بالا گام بردارید و از کار خود لذت ببرید. لازم است حتی موفقیت‌های کوچک را هم جشن بگیرید و به آن افتخار کنید.

مشکلات را با دید جدیدی نگاه کنید

باید در برخورد با مشکلات مثبت اندیش باشید. با این کار موقعیت خود را با نگاهی مثبت می‌بینید و فشار کار کمتری را احساس خواهید کرد. پس ذهن آرام‌تری داشته، سخت‌کوشی‌تان بیشتر می‌شود و برای مشکلات راه‌حلی پیدا می‌کنید.

چند کار را هم‌زمان به دست نگیرید

شاید فکر کنید سخت‌کوشی به این است که چند کار را هم‌زمان انجام دهید؛ اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد با این کار ممکن است موارد مهم را جا بیندازید و درنهایت با خطا کردن کیفیت کار پایین‌تری را از خود نشان دهید. وقتی چند کار را هم‌زمان به دست بگیرید تنها خودتان را گیج می‌کنید و بخشی از مغز که وظیفه حل مسئله را به عهده دارد نمی‌تواند عملکرد خوبی از خود نشان دهد. البته این کار می‌تواند در طی زمان به مغزتان هم آسیب برساند.

گله و شکایت ممنوع!

شاید نتوانید از شکایت کردن دست بکشید، اما باید بدانید با این کار هیچ گره‌ای باز نمی‌شود. وقتی بدون هیچ هدفی مدام از شرایط خود گله و شکایت کنید، تنها ذهنتان را منفی می‌کنید که نتیجه‌ای جز استرس و افسردگی ندارد. پس حداقل اگر شکایت می‌کنید راه‌حلی برای آن داشته باشید، چرا در صورت نداشتن ایده‌هایی برای حل مشکل به فردی سخت‌کوش تبدیل نخواهید شد.

ارتباطات اجتماعی‌تان را تقویت کنید

در محل کار با همکاران خود تعاملات دوستانه داشته باشید تا بتوانید با جدیت بیشتری کار کنید و با اهداف خود دست یابید.

*زمانی که با همکارانتان همدلی و هم صحبتی می‌کنید، مشکلات را از افق دیگری دیده و به راه‌حل‌های بسیار خوبی دست خواهید یافت.

*همدلی سبب می‌شود تا رابطه‌ی مستحکم‌تری با همکاران خود داشته باشید و در نهایت رضایت شغلی بیشتری خواهید داشت. تحقیقات انجام گرفته نشان یمی دهد بخشی از مغز در زمانی که فرد درد دارد یا وقتی که درد کشیدن دیگران را می‌بیند، فعالیت مشابه ای دارد و بخشی از مغز که باید پاسخ درد را بدهد شروع به فعالیت می‌کند.

*وقتی با اطراف یا نخود ارتباط نزدیک‌تری داشته باشید، از جزئیات کارها مطلع بوده و عملکرد موفق‌تری خواهید داشت.

نکته دوم: مسئولیت‌های بیشتری را به عهده بگیرید

به موقع اضافه کاری کنید

وقتی وظایفتان را انجام دادید یا ساعات کاری‌تان به پایان رسید، در زمانی که هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن باقی مانده، اضافه کاری کنید تا تعهد و سخت‌کوشی خود را به مدیر و همکاران خود نشان دهید. حتی می‌توانید از مدیر خود بپرسید پروژه‌های دیگر روند رو به پیشرفتی دارد و آیا به کمک شما نیاز دارند؟

*خیلی هم نباید در اضافه کاری زیاده‌روی کنید زیرا کار کردن بیش‌ازاندازه سلامتی‌تان را به خطر می‌اندازد.

موفقیت‌های کوچک را هم جشن بگیرید

نباید هیچ یک از موفقیت‌های خود هر چند کوچک را نادیده بگیرید، چرا که گام‌های کوچک باعث پیشرفت می‌شود. روی هر بخش از شغلتان که می‌خواهید پیشرفت کنید متمرکز شوید و برای دست یابی به آن سخت‌کوش باشید.

مسئولیت کارهایتان را قبول کنید

وقتی می‌توانید به کارهایتان به خوبی رسیدگی کنید که با آن‌ها مواجه شوید. شاید خیلی سخت باشد که مسئولیت تمام کارهای خود را به عهده بگیرید، اما رسیدگی به موقع به مسائل امکان‌پذیر نیست، مگر این که عمیقاً به دنبال آن‌ها باشید.

*نیازی به توضیحات غیرضروری و توجیه کارهای اشتباهتان نیست.

*در سمینارها و کلاس‌های مختلف شرکت کنید تا توانایی‌های خود را بهبود دهید.

*وقتی می‌توانید جلوی ضعف‌هایتان را بگیرید که از افکار منفی جلوگیری کنید. شاید بهتر باشد کمی به کارهای جانبی مشغول شوید، مثلاً پیاده‌روی کنید یا تفریحات موردعلاقه‌تان را انجام دهید. حتی می‌توانید از فردی کمک بخواهید تا حمایت و راهنمایی‌تان کند.

*برای این که بتوانید در مقابل کارهای خود احساس مسئولیت داشته باشید، باید تغییرات اساسی به وجود آورید. مثلاً از مدیرتان بخواهید به صورت خصوصی درباره مسائل کاری با شما حرف بزند.

گام بردارید

برای این که اعتمادبه‌نفستان بالا رود از کارهای ساده و کوچک شروع کنید تا به مسئولیت‌های مهم‌تر برسید. با داشتن اعتمادبه‌نفس می‌توانید از فرصت‌های بیشتری بهره ببرید.

* قبل از بیان هر ایده‌ای باید درباره امکان اجرای آن فکر کنید. شاید خیلی راحت بتوانید از ایده‌ی خود دفاع کنید، اما با ارائه ایده‌هایی که به اجرا نمی‌رسند تنها در مقابل دیگران احساس خجالت خواهید داشت.

از همدیگر حمایت کنید

وقتی در محل کارتان یک سیستم حمایتی داشته باشید راندمان بالاتری از خود نشان داده و فشار کار کمتری خواهید داشت. وقتی می‌خواهید ترفیع بگیرید یا در حال بررسی موقعیت جدیدی هستید از حمایت همکاران خود استفاده کنید.

*وقتی همکارانتان به کمک شما نیاز دارند در کنار آن‌ها باشید.

*نباید دائماً خودتان را با همکاران مقایسه کنید زیرا باعث ایجاد احساس نارضایتی می‌شود. البته این کار کمی مشکل است، زیرا معمولاً مدیران میان تیم کاری خود رقابت ایجاد می‌کنند تا انگیزه و کارایی آن‌ها را بالا ببرند.

نکته سوم: در مسیرتان ثابت قدم باشید

از جملات تأکیدی مثبت استفاده کنید

گفت‌وگوهای درونی تأثیر به سزایی روی ذهن ما دارد و سبب می‌شود باورها و احساسات مثبت یا منفی داشته باشیم. از طریق جملات تأکیدی مثبت می‌توانید قدرت ذهنتان را به بهترین شکل ممکن در دست بگیرید.

*جملات تأکیدی مثبت را در زمان حال بیان کنید تا نگرانی کمتری درباره آینده خود داشته باشید.

*درباره ترس‌ها و نگرانی‌هایتان با خود حرف بزنید تا بتوانید آن‌ها را از بین ببرید.

پیگیر آرزوهایتان باشید

وقتی تلاش کنید هر چه بیشتر عزم و اراده خود را به کار گیرید، قوی‌تر خواهید شد. پس به سمت هدف خود بروید و با افکار مطمئن گام بردارید. اگر باور داشته باشید اراده‌ی کمی دارید، آرزوهایتان نیز محدودتر خواهد شد.

*با ورزش کردن مراقب سلامت جسم و روح خود باشید، زیرا با این کار ذهنتان نیز فعالیت بهتری خواهد داشت.

مراحل دست‌یابی به هدف را تجسم کنید

با تجسم کردن درک بهتری از هر مسئله‌ای خواهید داشت. روی مراحل دست‌یابی به هدفتان تمرکز کنید و خود را در حال انجام این کار متصور شوید تا احساس آرامش و اطمینان داشته باشید.

زمانی را به مراقبه و مدیتیشن اختصاص دهید

محققان می‌گویند مدیتیشن تأثیر فوق‌العاده‌ای روی افزایش قدرت یادگیری، تمرکز و اراده دارد. 10 دقیقه تنفس عمیق، تمرکز روی زمان حال و آرام کردن ذهن سبب می‌شود تا بهتر بتوانید روی مسائل کاری خود متمرکز شوید و احساس بهتری از کار خود به دست آورید.

پیشرفتتان را بسنجید

باید موفقیت‌های خود را یادداشت کنید و آن‌ها را با خود مرور کنید. با این کار متوجه می‌شوید که چقدر در شغلتان پیشرفت کرده‌اید و عملکرد بهتری را از خود نشان می‌دهید.

تلاشتان را متوقف نکنید

حتی افراد موفق هم بعد از شکست به سختی می‌توانند خود را متقاعد کنند تا دوباره به سمت هدف گام بردارند، اما افراد سخت‌کوش بسیار مقاوم و مبارزه طلب‌اند. پس وقتی شکست می‌خورید از حرکت بازنایستید و شرمنده نشوید. هر فردی ممکن است در زندگی خود با شکست مواجه شود. از جملات تأکیدی مثبت استفاده کنید تا احساسات منفی‌تان کاهش پیدا کند و برای رسیدن به هدف خود راه جدیدی را امتحان کنید.

 

منبع : Wikihow

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-09 10:35:36
دسته بندی ها