رویاها خیالی هستند اما با هدف‌گذاری مناسب می‌توان به آن‌ها دست یافت

18 خرداد 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - رویاها خیالی هستند اما با هدف‌گذاری مناسب می‌توان به آن‌ها دست یافت
رویاها خیالی هستند اما با هدف‌گذاری مناسب می‌توان به آن‌ها دست یافت
امتیاز مطلب: 99%

همه ما در نقطه‌ای از زندگی خود در رسیدن به هدفی شکست خورده‎‌ایم. به رغم بهترین تلاش‌هایمان، شرایط و عدم انگیزه می‌تواند ما را از حرکت به جلو متوقف سازد. حتی هدفمندترین افراد هم گاهی از خود می‌پرسند که آیا راهی که در پیش گرفته‌اند راهی مناسب برای زندگی‌شان هست یا نه؟ در ادامه با یوکن همراه باشید.

وقتی که زندگی پیچیده می‌شود، هدف‌ها و رویاهای ما در زندگی کم‌ رنگ می‌شوند؛ با گذشت زمان، ممکن است تمام اشتیاق‌های خود را از دست دهیم. اگر به یاد داشته باشیم که اهداف و رویاها لزوما یک چیز نیستند، در این صورت می‌توانیم به اهدافمان دست‌ بیابیم.

رویاها خیالی هستند و هدف‌ها براساس واقعیت، آن‌ها با هم فرق دارند.

یکی از بزرگ‌ترین تصورات اشتباه ما در مورد تنظیم هدف‌هایمان این است که میل و خواسته شما برای دستیابی به هدف کافی است. همان‌گونه که لس براون می‌گوید

" قبرستان ثروتمندترین مکان روی زمین است؛ زیرا در آنجا شما امیدها و آرزوهایی که هرگز برآورده نشدند، کتاب‌هایی که هرگز نوشته‌ نشدند، شعرهایی که هرگز سروده نشدند، اختراعاتی که هرگز منتشر نشدند و درمان‌هایی که هرگز کشف نشدند را پیدا می‌کنید که همه به این دلیل بوده‌است که فردی از برداشت اولین قدم ترسیده‌ بود؛ پس یا با مشکلات روبرو شویم یا اینکه رویاهای آن‌ها را با خود حمل کنیم."

بخواهید وزن کم کنید، کتاب بنویسید، برای بازنشستگی پول جمع‌کنید، یا اینکه بخواهید کسب و کاری را شروع کنید همه رویا هستند.  با انتخاب استراتژی درست می‌توانید رویاهای خود را به اهداف و اهداف خود را به واقعیت تبدیل کنید. هر هدفی با یک آرزو شروع می‌شود، اما وقتی هدفی را تنظیم می‌کنید، شما به برداشتن گام‌های عملی برای رسیدن به آنچه می‌خواهید، می‌پردازید. رویای بدون تنظیم هدف همانند سفر به یک کشور خارجی بدون نقشه است.

 دستیابی به اهداف همیشه زیبا نیست، آماده مواجه‌شدن با چالش‌ها باشید.

هنگامی که به افراد موفق جهان مانند ورزشکاران المپیک، نوآوران، کارآفرینان و نویسندگان پرفروش نگاه می‌اندازید شما فقط نتیجه تلاششان را مشاهده می‌کنید. از آن جایی که نمی‌توانیم تلاش آن‌ها را ببینیم، این ممکن است تصور اشتباهی برای ما ایجاد کند که موفقیت آن‌ها با تلاش کمی بدست‌ آمده‌است.

این تصور که هدف‌های شما به واقعیت پیوسته‌اند، می‌تواند آسان و انگیزه‌دهنده باشد. شما می‌توانید خود را در لباس موردعلاقه‌تان بعد از لاغر شدن تصورکنید یا کتابتان را بر روی قفسه کتاب‌فروشی تصورکنید. چیزی که ممکن است به آن فکر نکنید ولی باید در نظر بگیرید این است که دستیابی به هدف‌های شما همیشه آسان و خوش‌آیند نخواهندبود.

شما شرایطی را تجربه خواهیدکرد که در آن عزم شما مورد آزمایش قرار می‌گیرد. اگر شما مایل به فداکاری نباشید یا با اهداف خود پیش‌ نروید، رسیدن به موفقیت سخت خواهدبود. شما برای دست‌یابی به اهدافتان باید برای مواجه‌شدن با چالش‌ها آماده‌‎باشید.

برای رسیدن به اهداف خود، باید برنامه خوبی داشته باشید.

حدود 80 درصد افرادی که تصمیماتی برای سال جدید می‌گیرند در ماه فبریه از آن تصمیمات دست می‌کشند. آمار نشان می‌دهد که بسیاری از ما اهداف بسیار عالی داریم اما در پیش‌بردن این اهداف به مشکل بر می‌خوریم.

مراحل زیر را برای آغاز تنظیم اهداف خود انجام‌دهید

1. دیدگاه خود را بیان‌کرده و آن را یادداشت کنید.

بعضی افراد از برنامه‌ریزان خاصی استفاده می‌کنند، بعضی نیز اهداف خود را به شکل برچسب بر روی تابلو می‌‌چسبانند و یا اهداف خود را بر روی کاغذ می‌نویسند. مهم نیست که چه روشی را انتخاب می‌کنید، احتمال موفقیت شما در صورتی که گام‌های هدف خود را که شامل راه‌حل چالش‌هاست بنویسید، بیشتر می‌شود و وقتی که حس کردید که تمرکز خود را از دست‌داده‌اید می‌توانید به این اسناد برای الهام و انگیزه‌گرفتن مراجعه کنید. مهم‌ترین بخش این است که چیزی که می‌خواهید باید کاملا مشخص شود.

2. اول از همه موانع را پیش‌بینی کنید.

اگر راه موفقیت آسان بود، تصمیمات شکست‌خورده بسیاری وجودنداشت. غرور، منفی‌نگری، تلاش‌های نامشخص و ترس از شکست می‌تواند اهداف شما را به کلی از بین‌ببرد و فاکتورهایی مانند زندگی شخصیتان، مسئولیت‌های کاری و نگرانی‌های مالی نیز می‌توانند برنامه‌های شما را مختل کنند. اگر شما بتوانید چالش‌ها و مشکلات را پیش‌بینی کنید، می‌توانید تمامی برنامه‌های خود را بدون هیچ مشکلی حفظ کنید.

  • شما می‌دانید که می‌خواهید کتاب بنویسید، اما شما همچنین یک کار تمام وقت برای پرداخت صورت‌حساب‌ها و قبض‌های خود دارید. برخی از بزرگ‌ترین موانع شما زمان و پول است. گام‌های مشخصی را برای پول در آوردن و اختصاص‌دادن زمان به نوشتن را بنویسید.
  • من یک ساعت زودتر از زمانی که باید برای کار بیدار شوم، بیدار شده و آن زمان را به نوشتن اختصاص می‌دهم.
  • من خود را مسئول نوشتن 500کلمه در روز می‌دانم، حتی اگر برای رسیدن به این هدف تا دیروقت بیدار بمانم.
  • من هزینه‌های غیرضروری خود را کاهش می‌دهم تا در هرهفته مقداری پول صرفه‌جویی کنم که بتوانم ساعت‌هایی را که در محل کار صرف می‌کنم کاهش‌داده و زمان بیشتری را به نوشتن اختصاص‌دهم.
  • مسئولیت‌پذیری ایجاد کنید. اشتراک‌گذاری هدف خود در شبکه‌های اجتماعی، شرکت در یک چالش آنلاین یا در مورد هدف خود با بهترین دوستتان صحبت کردن می‌تواند شما را در زمان‌های چالش‌ برانگیز راهنمایی کند. شما حتی ممکن است ‌بتوانید با افرادی که هدفشان همانند هدف شماست کار کنید. با برنامه‌ریزی جلسات منظم با ‌آن‌ها می‌توانید در مسیر درست باقی‌ بمانید. دوستی که در شما مسئولیت‌پذیری ایجاد می‌کند می‌تواند کسی باشد که وقتی حس می‌کنید می‌خواهید تسلیم شوید با او تماس بگیرید.

3. هدف خود را در یک محدوده قرار دهید.

  • دقیق و مشخص این کافی نیست که بگویید می‌خواهید وزن کم کنید؛ چرا می‌خواهید این چند کلیو را کم کنید؟ هرچقدر در هدف خود مشخص‌ و دقیق‌تر باشید، دست‌یابی به اهداف و پیش‌بینی چالش‌ها آسان‌تر خواهدبود.
  • قابل اندازه‌گیری اهداف مراحلی دارند که قابل اندازه‌گیری هستند؛ چگونه می‌خواهید وزن کم‌کنی؟ اهداف قابل اندازه‌گیری می‌توانند به معیارهای کوچک‌تر تقسیم شوند که این به شما در حفظ مسیر کمک خواهدکرد.
  • قابل دستیابی رویاهای شما می‌توانند به اندازه‌ای که می‌خواهید بزرگ باشند اما اهداف شما باید طوری تنظیم شوند که بتوانید آن‌‌ها را انجام‌دهید؛ آیا کم‌کردن 25کیلو در یک ماه برای شما شدنی است؟ شما باید به کارهایی که باید انجام‌دهید و اینکه آیا مایل به انجام  آن‌ها هستید فکر کنید. اگر اهداف خود را معقولانه  انتخاب کنید از ناامیدی و خستگی در کار جلوگیری خواهید‌کرد
  • داشتن هدفی مناسب اهداف شما باید چیزی باشند که واقعا می‌خواهید. آیا شما پزشکی را بخاطر خواسته و میل قلبی خود می‌خوانید یا اینکه این خواسته والدین شما است؟ بهترین اهداف اهدافی هستند که به شما انگیزه می‌دهند، نه اهدافی که دیگران فکر می‌کنند به شما انگیزه می‌دهد.

محدودیت زمانی بدون هیچ مهلتی، زندگی شما تمام می‌شود و تمام رویاهایتان به باد می‌رود. هم اکنون چه قدم‌هایی می‌توانید بردارید؟ در 3ماه، 6ماه یا 1سال آینده از خود چه انتظاری دارید؟

 

منبع: Lifehack

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-06 15:46:10
دسته بندی ها