اگر از موفقیت می‌ترسید این کارها را انجام دهید

18 خرداد 1399 - 6:10
مدیریت شخصی - اگر از موفقیت می‌ترسید این کارها را انجام دهید
اگر از موفقیت می‌ترسید این کارها را انجام دهید
امتیاز مطلب: 90%

کسی تا به حال اقرار نکرده است که از موفقیت می‌ترسد اما به‌عنوان یک کارآفرین این ترس را در همه جا مشاهده کرده‌ام. ممکن است شما نیز در اطراف خود این ترس را مشاهده کرده باشید؛ بنابراین چگونه می‌توان رفتارهای موفقیت گریزی را شناسایی کرد؟ و اگر این رفتارها را در خود مشاهده می‌کنید، چگونه می‌توانید با این ترس مقابله کنید؟ در ادامه با یوکن همراه باشید.

رفتارهای موفقیت‌گریزانه مردم:

  • پروژه‌های خود را به اتمام نمی‌رسانند (هم در منزل و هم در محل کار).
  • بیش‌تر از آن‌چه عمل کنند، حرف می‌زنند.
  • چندین پروژه را در آن واحد انجام می‌دهند و در هیچ کدام از این پروژه‌ها به طور کامل تمرکز نمی‌کنند.
  • هدف‌ها و نگرش‌هایشان نسبت به چندین سال پیش تغییر نمی‌کند.
  • خود را دست کم می‌گیرند.
  • به آسانی حواسشان پرت می‌شود.
  • همیشه به این فکر می‌کنند که به اندازه‌ی کافی خوب نیستند.
  • زمانی که در مرز رسیدن به موفقیت هستند، همه چیز به هم می‌خورد.

اگر از موفقیت می‌ترسیم چه کار کنیم؟

در هنگام ترس از موفقیت مسئله این نیست که شما نمی‌خواهید موفق شوید، بلکه آن را می‌خواهید و برای آن سخت تلاش می‌کنید اما حقیقت این است که: اگر موفقیت برای شما به سادگی اتفاق نمی‌افتد، پس به صورت ناخودآگاه بخشی از شما موفقیت را نمی‌خواهد. ضمیر ناخودآگاه شما 95 درصد از اعمال شما را کنترل می‌کنند، بنابراین توجه به آن حائز اهمیت است.

3 ترس ناخودآگاه مربوط به موفقیت که ممکن است با آن مواجه باشید و راه‌حل‌های آن‌

1. ترس از مادی ظاهر شدن

"رد شدن یک شتر از سوزن آسان‌تر از وارد شدن یک شخص ثروتمند به پیشگاه خداوند است."

"افراد ثروتمند طمع کار هستند."

" بخشیدن بهتر از گرفتن است."

جمله‌های ذکر شده مادی بودن افراد موفق و ثروتمند را نشان می‌دهد.

رابطه‌ی ما با معنویت و پول رابطه‌ای پیچیده است.

در حقیقت پول مانند یک مظهر است؛ نمادی چیزی که می‌خواهیم و چیزی که نمی‌خواهیم، چیزی که به دست می‌آوریم و به دست نمی‌آوریم، چیزی که می‌بخشیم و نگه می‌داریم، چیزی که برای داشتنش هر کاری انجام می‌دهیم و کاری انجام نمی‌دهیم. به طور خلاصه، پول با درستی و صداقت ما رابطه‌ای پیچیده دارد.

خودفروخته بودن، بیش از حد بلند پرواز بودن، خودخواه بودن، سطحی‌نگر بودن، تعدادی از برچسب‌هایی هستند که ما از آن‌ها ترس داریم زیرا که باعث بد جلوه دادن ما در میان مردم می‌شوند.

‌راه‌حل

شما نمی‌توانید همه را راضی نگه‌دارید، مهم نیست که چقدر خوب یا مهربان هستید همه از شما خوششان نخواهد آمد؛ در عوض بر اینکه در خدمت چه کسی و چرا در خدمت او هستید، تمرکز کنید این افراد می‌توانند در خانه، در کسب و کار یا در جامعه شما باشند.

مشخص کنید که چه چیزی از خود را می‌خواهید به دیگران ببخشید. عشریه یک تمرین معنوی است که بسیاری از افراد موفق آن را دنبال می‌کنند که در آن درصدی از درآمد خود که معمولا 10درصد است را به یک سازمان مذهبی یا خیریه می‌بخشند. شما هم می‌توانید عشریه‌ای از زمان و انرژی خود را به افراد دیگر بدون در نظرگرفتن چیزی در ازای آن، اختصاص دهید.

به عبارت دیگر، با بخشش به صورت منظم، کمال خود را حفظ کنید.

2. ترس از  به چشم آمدن

ترس از به چشم آمدن می‌تواند شما را به زانو در بیاورد. در گذشته، من ایده‌های درخشان بسیاری داشتم که به من کمک می‌کرد به صورت آنلاین بیشتر به چشم بیایم، اما من هیچ‌کدام از آن‌ها را عملی نکردم. دلیلش هم این بود که من به خود می‌گفتم که من این همه توجه را نمی‌خواهم یا این همه کار سخت ارزش تلاش را ندارد.

اما حقیقت ماجرا این بود که من نگران خارق‌العاده شدن بودم. هم‌رنگ جامعه شدن آسان است، که این امر به معنی طرد نشدن یا نگران نبودن در مورد احتمال اینکه کسی از شما احساس نارضایتی کند، خواهد بود.

راه‌حل

این نقل‌قول از ماریان ویلیامسون را بخوانید. هربار که این متن را بخوانید حس خواهید کرد که به تازگی تحصیل کرده‌اید.

عمیق‌ترین ترس، ناکافی بودنمان نیست. عمیق‌ترین ترس ما این است که ما بیش از اندازه قدرتمند هستیم. تاریکی وجود ما را نمی‌ترساند بلکه این نور وجود ماست که باعث ترسمان می‌شود. ما از خودمان می‌پرسیم، من که هستم که بتوانم، با استعداد، زیبا و افسانه‌ای باشم؟ اما واقعا شما چه کسی نیستید؟ شما جزوی وجود از خداوند هستید. اینکه شما نقش ناچیزی در دنیا داشته باشید بی‌معنی است. هیچ نکته مثبتی در مورد کوچک کردن خود برای اینکه دیگران احساس ناامنی نکنند، وجود ندارد. ما همه باید همانند کودکان بدرخشیم. ما متولد شدیم تا با جلال خداوند که درون ماست آشنا شویم. این شامل تعدادی از ما نمی‌شود بلکه همه ما را شامل می‌شود و وقتی بگذاریم که نور درونمان بدرخشد، به صورت ناخودآگاه به دیگران نیز اجازه درخشش می‌دهیم. با آزادسازی خود از ترس‌هایمان به صورت خودکار حضورمان دیگران را نیز از ترس‌هایشان آزاد می‌کند.

تکنیک‌های فراوانی وجود دارند که می‌توانید برای مقابله با ترس به چشم آمدن از آن استفاده کنید. یکی از روش‌های مورد علاقه‌ی من استفاده کردن از کلمه‌ی "اگرچه" است. کافی است بگویید "اگرچه ( موقعیت و احساس خود را بگویید) حاضر هستم/خوشحال هستم که (احساسی که می‌خواهید داشته باشید بیان کنید)" برای مثال: "اگرچه باید در مقابل کلاس صحبت کنم و احساس شرمندگی می‌کنم، حاضر هستم یک سخنرانی عالی ارائه بدم و احساس خوبی داشته باشم."

3. ترس از تغییر

تغییر یک پدیده‌ی طبیعی و بخشی از زندگی است. هیچ چیز ثابت باقی نمی‌ماند. موفقیت به صورت ذاتی به این معنی است که باید چیز متفاوتی را تجربه کنید، چیزی که در گذشته نداشته‌اید. موفقیت به این دلیل که شما در حال ورود به منطقه‌ای ناشناخته هستید می‌تواند ترسناک باشد. تصور کنید که در تمام زندگی‌تان اضافه‌وزن داشته‌اید، لاغر بودن برای اولین بار در زندگی چگونه خواهد بود؟ زمانی که لاغر شدید چگونه باید لباس بپوشید؟ چگونه باید رفتار کنید؟ با چه کسانی می‌توانید معاشرت کنید؟

تغییر می‌تواند شگفت‌انگیز یا کلافه کننده و یا رهایی‌بخش یا ترسناک باشد، اما همچنین اجتناب‌ناپذیر نیز است.

راه‌حل

اگر تغییر اجتناب‌ناپذیر باشد (که هست)، بنابراین اولین کاری که باید انجام دهید این است که بدانید واقعا چه چیزی را می‌خواهید. زندگی که خواهان آن هستید را توصیف کنید و بدون هیچ قضاوتی، آن را در کاغذی یادداشت کنید. اکنون می‌توانید با به اشتراک گذاشتن نگرش زندگی خود با شخصی که او را دوست دارید و به او اعتماد دارید، پیوستن به گروهی که هدف یکسانی دارند، گرفتن یک مربی و یا خواندن کتابی مربوط به هدفتان حمایت کسب کنید.

منبع: Lifehack

نویسنده مطلب
نگار بخش‌زاده - نگار بخش‌زاده
متولد ۱۳۷۶، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه گیلان، علاقمند به یادگیری زبان‌های خارجی و مقالات حوزه موفقیت

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-07 10:06:45
دسته بندی ها