چگونه با شخصی که از ما عصبانی است آشتی کنیم؟

28 خرداد 1399 - 6:00
مدیریت شخصی - چگونه با شخصی که از ما عصبانی است آشتی کنیم؟
چگونه با شخصی که از ما عصبانی است آشتی کنیم؟
امتیاز مطلب: 92%

همه‌ی ما زمانی در شرایطی که شخصی از ما دلخور است بوده‌ایم. این شخص می‌تواند همسر، دوست، همکار و یا حتی یک غریبه باشد. اگر شما شخصی هستید که دوست دارید همه از شما راضی باشند و از ناراحت کردن دیگران نفرت دارید پس ماندن در این شرایط برای شما عذاب آور خواهد بود و تلاش خواهید کرد که این مشکل را حل کرده و شرایط را بهتر کنید. اما چگونه می‌توانید با شخصی که از دست شما عصبانی و ناراحت بوده است آشتی کنید؟ در ادامه با یوکن همراه باشید.

4 روش برای حل کردن این مشکل

هر شرایطی منحصر به فرد است و شما باید بهترین روش برای نزدیک شدن به فرد عصبانی و ناراحت را در آن شرایط به خصوص پیدا کنید؛ با این حال در بیش‌تر مواقع تکنیک‌ها و روش‌هایی که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم کارساز خواهند بود.

1. تلافی نکنید

قانون شماره اول این است که از تلافی کردن اجتناب کنید. صرف نظر از کار انجام شده توسط شخص عصبانی و ناراحت شما نباید برای تلافی در مقابل کاری انجام بدهید. این عمل تنها آن شخص را عصبانی‌تر می‌کند. برای مثال، زمانی که در ترافیک هستید و شخصی به دلیل پایین بودن سرعت شما عصبانی می‌شود و از شما سبقت می‌گیرد، اگر شما نیز برای تلافی از او سبقت بگیرید، خشم و عصبانیت آن‌ها را بیشتر خواهید کرد.

ممکن است بسیار سخت باشد اما هیچ‌گاه عمل از روی عصبانیت را با عملی از روی عصبانیت پاسخ ندهید. حتی اگر احساس می‌کنید به شما بی احترامی شده است باید غرور خود را کنار گذاشته و آن را فراموش کنید. حواستان باشد که طعنه آمیز جلوه نکنید زیرا این عمل عصبانیت را بیش‌تر برمی‌انگیزد.

2. نشان دهید که به آن‌ها اهمیت می‌دهید

به جای نشان دادن خشم خود، به آن شخص نشان دهید که به شرایط آن‌ها اهمیت می‌دهید. گوش دادن به آن‌ها می‌تواند نگرش آن‌ها را نسبت به خودتان تغییر دهد. برای نشان دادن اهمیت خود می‌توانید این جمله‌ها را بیان کنید:

  • می‌توانید به من بگویید مشکل چیست؟ شاید بتوانم به شما کمک کنم.
  • متاسفم که چنین احساسی دارید. آیا کاری از دست من برمی‌آید؟
  • این اتفاق نباید رخ می‌داد. چه حسی دارید؟

همین جمله‌های کوچک برای به حرف انداختن شخص عصبانی و ناراحت کافی ست. شما ممکن است با حرف زدن بتوانید مشکل خود را حل کرده و با هم آشتی کنید.

3. احساسات خود را بیان کنید

اگر شخص عصبانی قصد دعوا و جر و بحث را با شما دارد، سریع‌ترین روش برای اجتناب از آن این است که احساسات خود را نشان دهید. به آن‌ها بگویید که عصبانیت آن‌ها باعث می‌شود چه حسی داشته باشد برای مثال باعث می‌شود احساس ترس، گیجی و یا نگرانی به شما دست بدهد و به آنان بگویید که با سخنان و اعمال خود قصد ناراحت کردن و اذیت کردن آن‌ها را ندارید.

4. فضا را شاد کنید

شما در این روش باید مواظب باشید؛ اما یک دعوا یا مشاجره می‌تواند با شاد شدن فضا خاتمه یابد. شما می‌توانید این کار را با گفتن یک جوک، لبخند زدن و یا نگرش جدیدی را راجع موضوعی که  اهمیت چندانی ندارد بیان کردن انجام دهید. دانستن آنکه این کارها را چه زمانی انجام دهید باعث پیشرفت شما در زندگی می‌شود.

 اجازه ندهید شخص دیگری روز شما را خراب کند

زمانی که همه چیز گفته و انجام شد، برای شما غیرممکن است که احساسات دیگران را کنترل کنید. فرقی نمی‌کند چقدر تلاش می‌کنید، بعضی از افراد عصبانی خودشان می‌خواهند عصبانی بمانند. اگر ممکن بود، نگذارید روزتان خراب کنند. مهربانی را انتخاب کنید و شما شخص بهتری خواهید بود.

منبع: Lifehack

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-15 14:13:58
  • نظرات
تصویر آواتار فاطمه
   فاطمه

بنظر من باید با هرکی مثل ودش رفتار کرد تا فک نکنه تو نوجشی که هرجی گفتی تو هیچکی نگی

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار
   کاربر مهمان

نامزد من بهم گفت تو یک پیام رسان نرو ولی من رفتم اشتباه کردم الانم پشیمونم ولی اون یک مدت منو بلاک کرد الانم که ازاد کرده هرچی بهش پیام دادم جواب نمیده میشه راهنمایی کنین

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار محمد محمدی
   محمد محمدی

سلام یک مشکی دارم مشکلم اینکه من با یک فرد دعوا گرفتم و او را از نادانی زدم دوستم این صحنه را دید و با من قهر کرد وقتی می خوام با او صحبت کنم می گوید نمی خوام ببنمت برو چاره چیست

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
تصویر آواتار مدير سايت
مدير سايت

سلام دوست عزیز. آیا روش هایی که در این مقاله مطرح شده است را امتحان کرده اید؟


تصویر آواتار ملیکا ویونس
   ملیکا ویونس

باهمه نمیشه این طور رفتار کرد چه راهی برای اشتی کسی که مقسره اصلی اون باشه هست

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار امیرحسین
   امیرحسین

اصلا کمکی نکرد

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار مبینا
   مبینا

به نظرمن خیلی خوب راهنمایی کردیدولی بعضی افرادهم عصبانی اندوهم کینه ای باچنین افرادی چه کنیم؟ لطفا راهنماییم کنید خیلی برام مهمه متچکرم

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
تصویر آواتار تیم تحریریه یوکن
تیم تحریریه یوکن

مبینای عزیز ممنون از اینکه مطلب رو مطالعه کردی و بازخورد دادی. خوشحالیم که راهکارها مفید بوده براتون. نحوه‌ی صحیح برخورد با افرادی که نمی‌توانند دیگران را ببخشند یا همان افراد کینه‌ای هم به اندازه‌ی یک مطلب کامل می‌تواند مفصل باشد. درباره این موضوع در مقاله‌‌های بعدی براتون می‌نویسیم. فقط یک نکته رو در نظر داشته باشید که افراد مختلف براساس ویژگی‌های شخصیتی، باورها، اعتقادات و ارزش‌هایشان رفتار می‌کنند و همان‌طور که می‌دانید تغییر دادن سبک و الگوی دیگران کار سختی است و هر شخصی تا زمانی که خودش نخواهد تغییر نمی‌کند. بنابراین اگر با فرد یا افرادی مواجه‌اید که نمی‌توانند ببخشند و کینه‌ای هستند بهتر است کمی نگاه خودتان را نسبت به این موضوع تعدیل کنید. طبیعتا همه‌ی اطرافیان ما کامل نیستند و آن‌طور که ما انتظار داریم رفتار نخواهند کرد.

تصویر آواتار فاطمه
فاطمه

من که واسم مهم نیست فقط هرجور رفتار کرد همون رفتارو باهاش دارم خیلی بهتره تا اینکه بری منت کشی


تصویر آواتار الهه س
   الهه س

نظرتون عمومی بود...ولی با همه نمیشه اینجوری برخورد کرد.لطفا راهنمایی کنید که با آدمهای عصبی مزاج چجوری رفتار کنیم ؟ آدمهایی احساس میکنن تو هر شرایطی حق با اوناست!

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
تصویر آواتار تیم تحریریه یوکن
تیم تحریریه یوکن

کاملا حق با شماست دوست عزیز. قطعا راهکارهایی که ارائه شد در همه‌ی موقعیت‌ها و تعامل با همه‌ی افراد نتیجه‌ی یکسانی دربرنخواهد داشت. بهترین نحوه‌ی برخورد با افرادی که احساس می‌کنند همیشه حق با آنهاست و همچنین افراد عصبی‌مزاج، مدیریت هیجان و رفتار جرأتمندانه است. مقاله «جرأت‌مندی و ابراز وجود چیست و چرا باید رفتار جرأتمندانه را یاد بگیریم؟» و همچنین مقاله «مهارت مدیریت هیجان چیست و چرا باید هیجاناتمان را مدیریت کنیم؟» را می‌توانید در این باره مطالعه کنید.


تصویر آواتار احمدی
   احمدی

امیدوارم سو استفاده ازنحوه برخورد نداشته باشند چون فرهنگ سازی محکمی نشده همه طالب ظالمند نه مظلوم جای حق وناحق واقغا عوض شده مخصوصا تواداره جات

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
تصویر آواتار تیم تحریریه یوکن
تیم تحریریه یوکن

شاید باشند افرادی که از این نحوه‌ی برخورد سوءاستفاده می‌کنند اما اگر نگرش هر فرد این‌گونه باشد که «من مسئول رفتار خودم هستم از این رو اصول صحیح را رعایت می‌کنم» در آینده‌ای نه‌چندان دور در این زمینه فرهنگ‌سازی شود. به امید آن روز


تصویر آواتار
   کاربر مهمان

مطالب و البته مطلب بشدت زیبا و آموزنده و کاربردی بود واقعا متشکرم

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار واقعه بیین
   واقعه بیین

تا فرهنگ یک جامعه درست نشود درک وفهم متقابل ایجاد نمی شود مثل امروز ه که مردم ما در عدم یک آموزش صحیح وفشار رندگی همه عصبی هستند وکوچکترین تحمل وتامل را ندارند که همان تخریب فرهنگ شده است

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار ع.میم
   ع.میم

خوب بود ولی اینکه از فارسی کتابی گاهن استفاده میکنین زیاد جالب نیست اگه از فارسی روان و کرم تر استفاده کنین خییییلی تاثیرش بیشتر میشه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها