تغییرات کوچک و تأثیرگذاری که زندگی را برایتان دل‌نشین‌تر می‌کند

28 مرداد 1397 - 4:00
مدیریت شخصی - تغییرات کوچک و تأثیرگذاری که زندگی را برایتان دل‌نشین‌تر می‌کند
تغییرات کوچک و تأثیرگذاری که زندگی را برایتان دل‌نشین‌تر می‌کند
امتیاز مطلب: 93%

آیا دوست دارید در زندگی خود تغییراتی ایجاد کنید که شما را خوشحال‌تر و موفق‌تر از قبل کند؟ البته کمتر کسی به دنبال ایجاد تغییر است، زیرا تعهد به کاری که می‌تواند زندگی‌مان را تغییر دهد کمی استرس آور است. در ادامه با یوکن همراه باشید تا 8 تغییر کوچکی که زندگی‌تان را تغییر می‌دهد بیان کنیم. این تغییرات به‌قدری کوچک و البته تأثیر گذار هستند که می‌توانید به سادگی اجرایشان کنید.

ذهنتان را روی خوش بینی تنظیم کنید

حتماً می‌دانید احساسات ما روی افکار و رفتارهایمان تأثیر مستقیم دارند. به همین خاطر وقتی با گله و شکایت به رختخواب می‌رویم، خواب راحتی نخواهیم داشت.

اطرافمان پر از چیزهای منفی است که هیچ کاری هم از دستمان بر نمی‌آید؛ اما باید بتوانیم ذهن خود را برای خوش بینی برنامه ریزی کنیم. البته با داشتن ذهن مثبت نمی‌توان بر تمام افکار منفی غلبه کرد، اما روش‌هایی وجود دارد که می‌توانیم با استفاده از آن‌ها تمام منفی‌های اطراف خود را مهار کنیم:

  • دفتر سپاسگزاری داشته باشید. به جای این که برای نداشته هایمان شکایت کنیم، هر روز درباره چیزهایی که داریم بنویسیم و شکر گذار باشیم. این کار سبب می‌شود تا شادتر شویم، بهره وریمان بالا رود و شب‌ها نیز راحت‌تر بخوابیم.
  • جملات تأکیدی مثبت بسازید و تکرار کنید. این جملات سبب می‌شود زودتر به هدفتان برسید.
  • با افرادی مشورت کنید که سبب شادیتان می‌شوند. یادتان باشد رابطه با افراد خوشحال سبب می‌شود تا احساسات و عواطف آن‌ها به شما منتقل شود.
  • توجهی به فکرهای منفی نداشته باشیم.
  • فعالیتمان را زیاد کنیم. ورزش کردن سبب ترشح هورمون اندورفین می‌شود. در حالی که بی‌تحرکی باعث فکرهای منفی و اضافی خواهد شد که تنها افسرده‌مان می‌کند.

هشدار ساعتتان را نیم ساعت زودتر کوک کنید

صبح زود بیدار شدن یکی از رفتارهای تأثیرگذار افراد موفق است. البته نیاز نیست همانند مدیرعامل اپل، ساعت 3:45 از رختخواب بیرون بیایید، اما بهتر است روزتان را نیم ساعت زودتر شروع کنید. پس اگر تا به حال رأس ساعت 7 از خواب بیدار می‌شدید، حالا زنگ هشدار را روی 6:30 بگذارید.

نیم ساعت زودتر بیدار شدن را به انجام کارهای نتیجه بخش چون ورزش، مطالعه، مدیتیشن، صبحانه خوردن با خانواده، برنامه ریزی برای کارهای روز و خواندن ایمیل‌ها اختصاص دهید. پس با این کار نیازی نیست صبح باعجله و بدون صبحانه خوردن از خانه خارج شوید. با برنامه ریزی دقیق و انجام کارها سر زمان مشخص، خود را به هدفتان نزدیک‌تر می‌کنید.

خیلی سریع کارهای خانه را انجام دهید

تنها 5 دقیقه زمان نیاز است تا ظرف‌های صبحانه را بشویید یا رختخواب خود را جمع کنید. این زمان خیلی روی انجام کارهایتان تأثیر ندارد، اما اگر انجامشان ندهید روی هم جمع می‌شوند. لیوان‌ها در طول روز ظرف‌شویی را پر می‌کنند و تمیز کردن آن زمان زیادی از شما می‌گیرد. در حالی که اگر تنها چند دقیقه زمان صرف می‌کردیم و همان موقع می‌شستیم، دچار این دردسر نمی‌شدیم.

جالب است بدانید، افرادی که به سرعت تمیز کاری می‌کنند، هر روز صبح تختشان را مرتب می‌کنند، خوشحال‌تر و موفق‌ترند؛ زیرا انجام این کارها به آن‌ها احساس موفق بودن و منظم بودن می‌دهد.

بیشتر از توانایی‌تان قول ندهید

شاید به راحتی بتوانید برای خود هدف تعیین کنید. مثلاً توصیه می‌شود برای خواب راحت‌تر ورزش کنید. تنها گفتن این حرف ساده است، وقتی مجبور هستید در طول روز 12 ساعت کار کنید؛ اما اگر هدف‌هایتان را ساده‌تر تعریف کنید، تعهد به آن‌ها راحت‌تر خواهد بود و انجام آن‌ها نیز ساده‌تر می‌شود. باید گام‌های کوچک بردارید تا به پیشرفت برسید. اگر می‌خواهید ورزش سنگین‌تری انجام دهید، نباید همان اول به سراغ دو ماراتن بروید. توصیه می‌شود برای شروع کمی پیاده روی کنید، ده عدد شنا بروید یا ورزش هفت دقیقه‌ای در خانه انجام دهید. یا اگر تصمیم به مدیتیشن و مراقبه دارید، با 5 دقیقه تمرین در روز شروع کنید.

این مسئله در حوزه کاری‌مان نیز صدق می‌کند. نباید بیشتر از توانایی خود قول بدهیم و روی حرف‌هایمان متعهد نباشیم.

خیلی قابل پیش بینی نباشید

کارهای روزمره، ما را تبدیل به ربات می‌کند که هر روز باید کارهای تکراری را انجام دهیم. بهتر است خیلی قابل پیش بینی نباشیم. حداقل هفته‌ای یک بار کار جدیدی انجام دهید که قبلاً دست به آن نزده‌اید. اسکی روی برف بروید، غذاهای خارجی درست کنید، از فروشگاه جدیدی خرید کنید.

تجربیات جدید سبب ایجاد حس خوشحالی در ما می‌شود، نگرشمان را تغییر می‌دهد، سبب شناخت موقعیت‌های جدید می‌شود، انرژی‌مان را بالا می‌برد و سبب می‌شود بهتر پذیرای تغییرات نو باشیم.

شکر گذار باشید و کمتر شکایت کنید

باید سعی کنید در زندگی‌تان خوش بین باشید. در سخت‌ترین روزهای زندگی‌ام، باز هم تلاش می‌کردم و همواره این نکته را در ذهن داشتم که علی رغم شکست استارتاپم، هنوز خانواده و دوستانی دارم که حامی من هستند. با این کار بهتر می‌توانم از شرایط بحرانی و سخت زندگی گذر کنم.

شکر گذاری بهترین روش برای ایجاد احساس بهتر است. برای اتفاقات خوبی که امروز رخ داده، شکر گذار باشید. شاید بهتر باشد دفترچه‌ای شکر گذاری داشته باشید، زیرا این کار زندگی‌تان را متحول می‌کند.

  • کسانی که شکر گذار هستند، بیشتر فعالیت بدنی دارند و به آینده خوش بین‌ترند.
  • شکر گذاری روزانه سبب بالا رفتن انگیزه، اراده، انرژی، توجه و آگاهی فرد می‌شود و احتمال ابتلا به افسردگی را از بین می‌برد.
  • کسانی که به شکر گذاری درباره داشته‌هایشان فکر می‌کنند، در مورد آن حرف می‌زنند و تشکرهایشان را می‌نویسند، به اطرافیان خود کمک می‌کنند و به آن‌ها حمایت عاطفی می‌رسانند.
  • افراد شکر گذار خیلی به مادیات اهمیت نمی‌دهند، به کسی حسادت نمی‌کنند و همیشه می‌خواهند داشته‌های خود را با دیگران تقسیم کنند.
  • شکر گذاری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند.

وقتی به دوستان، خانواده و همسر خود نشان دهید قدردانشان هستید، روابطتان با آن‌ها بهتر خواهد شد. یکی از بهترین راهکارها، تشکر صادقانه است. احساس خوبی است وقتی کسی به خاطر انجام کارهای روزانه یا گوش دادن به صحبت‌هایش از ما تشکر کند.

خودتان را با کسی مقایسه نکنید

نباید خیلی روی دارایی دیگران و نداشته های خودمان تمرکز کنیم. همیشه کسی هست که زندگی بهتری دارد، در خانه مجلل‌تری زندگی می‌کند، خودروی گران‌تری سوار می‌شود و به سفرهای شگفت‌انگیزتری می‌رود. شاید دوستمان زودتر از ما ازدواج کند، این‌ها هیچ کدام دلیل نمی‌شود که خودمان را با دیگری مقایسه کنیم.

مقایسه خود با دیگران سبب می‌شود به جای این که به دنبال موفقیت و رویاهایمان بروید، مدام موفقیت دیگران را در ذهن خود مرور کنیم. وقتی آزاد کاری می‌کردم، اطرافیانم مرا مورد سرزنش قرار می‌دادند، زیرا به قدر آن‌ها درآمد نداشتم؛ اما من از کارم راضی بودم، چون هر زمان و هر جایی که می‌خواستم امکان کار کردن وجود داشت و از انجام آن لذت می‌بردم؛ اما در مقابل دوستانی داشتم که همیشه از زود بیدار شدن، رابطه با همکاران و شغلشان گله و شکایت می‌کردند.

کارهای عقب افتاده را انجام دهید

هر کسی ممکن است کارهای عقب افتاده داشته باشد. با برنامه ریزی و انجام کارهای کوچک، از جمع شدن کارها روی هم جلوگیری می‌کنیم و دیگر مجبور نیستیم یک روز کامل را برای انجام آن‌ها صرف کنیم.

 اگر کارهای ناتمام و عقب افتاده زیادی داشته باشید، همیشه نگران و استرس خواهید داشت و بار سنگینی روی دوش خود احساس می‌کنید.

وقتی اولویت‌های روزانه‌مان را تهیه کردیم، کارهای تکراری را هم به آن اضافه کنیم، مثلاً در پایان روز دفتر کارمان را تمیز کنیم یا تماس تلفنی بگیریم، با این راه حل تمام کارهای مهم را انجام داده‌ایم.

با این تغییرات کوچک ذهن آرام‌تری خواهید داشت و از زندگی لذت بیشتری می‌برید.

منبع: Entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-08-19 13:44:45
دسته بندی ها