چرا افراد موفق همیشه به یک شکل لباس می‌پوشند؟

9 اسفند 1398 - 6:10
مدیریت شخصی - چرا افراد موفق همیشه به یک شکل لباس می‌پوشند؟
چرا افراد موفق همیشه به یک شکل لباس می‌پوشند؟
امتیاز مطلب: 92%

اگر توجه کرده باشید متوجه خواهید شد که لباسی که افراد موفق روزانه می‌پوشند تقریبا به یک شکل است و تنها ممکن است در فصل‌ها متفاوت فرق کند اما دلیل این یکنواختی در پوشیدن لباس چیست؟ در ادامه با یوکن همراه باشید.

هرروزه ما صدها تصمیم مختلف برای زندگی خود می‌گیریم برای مثال آیا باید گزینه Snooze را بزنم یا نه؟ چه زمانی باید به سر کار یا مدرسه بروم؟ آیا امروز ورزش کنم؟ اگر امروز ورزش می‌کنم در چه ساعتی؟ برای نهار باید چه بخورم؟ امروز باید بیشتر کار کنم یا به خانه بروم؟و غیره.

روزانه صدها تصمیم و حتی بیشتر از  آن در زندگی روزمره ما وجود دارد. برخی از تصمیمات مهم هستند، اما اکثر آن‌ها بی‌اهمیت هستند. متاسفانه، مطالعات نشان می‎دهند که به عنوان انسان، ظرفیت‌ ما برای تصمیم‌گیری درست به طور مداوم بسیار محدود است.

این مطالعات به این معناست که هنگامی که شما امروز صبح از قدرت مغز خود برای اینکه تصمیم‌ بگیرید صبحانه چه بخورید استفاده  کردید، در آینده قدرت مغز شما در تصمیم‌گیری برای خوردن یا نخوردن یک قطعه کیک در بعدازظهر کمتر خواهد بود. این چیزی است که عنوان خستگی تصمیم شناخته می‌شود، که  یک وضعیت روانی است که در آن تصمیمی که هم‌اکنون می‌گیرید مهارت تصمیم‌گیری شما را در آینده کاهش می‌دهد.

جان تیرنی، نویسنده همکار کتاب پرفروش نیویورک تایمز "قدرت اراده" می‌گوید

"خستگی تصمیم توضیح می‌دهد که چرا افراد معمولی از دست خانواده و همکاران خود عصبانی شده، شلخته لباس می‌پوشند، غذاهای ناسالم از سوپرمارکت خریداری می‌کنند و نمی‌توانند در مقابل درخواست فروشنده برای ضدزنگ کردن ماشینشان مقاومت کنند. فرقی نمی‌کند که چه مقدار تلاش می‌کنید که منطقی و باهوش باشید، شما نمی‌توانید بدون پرداخت هزینه بیولوژیکی پشت سر هم تصمیم‌گیری کنید. این خستگی کاملا نسبت به خستگی فیزیکی عادی متفاوت است زیرا شما آگاه نیستید که خسته هستید اما انرژی ذهنی شما کم است."

به عبارت ساده، هر تصمیمی که می‌گیرید از انرژی ذهنی شما استفاده می‌کند. تنها یک عمل ساده در مورد اینکه آیا باید گزینه الف یا ب را انتخاب کنید شما را خسته کرده و قدرت مغزتان را کاهش می‌دهد. این به این معنی است که هرچه شما در طول روز تصمیمات بیشتری بگیرید، روند تصمیم‌گیری شما ضعیف‌تر خواهد شد.

به همین دلیل بسیاری از افراد موفق مانند باراک اوباما، استیو جابز، مارک زاکربرگ و آلبرت انیشتین تصمیم گرفتند تا میزان تصمیم‌هایشان را در طول روز با کارهایی مانند انتخاب یک لباس خاص برای پوشیدن کاهش دهند.

آن‌ها دریافتند که هرچه زمان کمتری صرف تصمیم‌گیری شود به معنای قدرت مغزی و زمان بیشتر برای کارهای دیگر است.

اکثر اوقاتی که اوباما در اداره سپری می‌کرد، همیشه یک کت و شلوار خاکستری یا آبی می‌پوشید. اوباما دلیل کار خود را در مقاله‌ای در "ونیتی فیر" از مایکل لوئیس این‌گونه توضیح داد که

"شما دیده‌اید که من تنها کت و شلوار آبی و خاکستری می‌پوشم. من با این کار سعی دارم تصمیمات خودم را کاهش دهم، من نمی‌خواهم که در مورد چیزی که می‌خورم یا لباسی که می‌پوشم تصمیم بگیرم، زیرا من تصمیمات زیادی برای گرفتن دارم. شما باید بر روی انرژی تصمیم‌گیری تمرکز کنید، شما باید یک روال عادی برای خود ایجاد کنید و نمی‌توانید حواس خود را با تصمیمات متعددی که برای شما پیش‌ می‌آید پرت کنید."

استیوجابز هرروز لباس یقه اسکی مشکی، شلوار جین آبی و کفش‌ها کتانی می‌پوشید. این لباس‌ها به سرعت تبدیل به لباس مخصوص و بخشی از نام تجاری کمپانی اپل شد. استیوجابز نیز می‌دانست که توانایی مغز برای گرفتن تصمیمات خوب محدود است، او می‌دانست که حتی یک دقیقه بیشتر استفاده کردن از قدرت مغز برای انتخاب لباس می‌تواند از قدرت مغز او در انتخابات مهم شرکتش کم کند.

آلبرت انیشتین نیز به داشتن تعدادی کت و شلوار خاکستری مشهور بود تا وقت و قدرت مغز خود را سر انتخاب لباسی که باید بپوشد هدر ندهد.

اگر شما به طور مداوم نگران این هستید که هرروز باید چه لباسی بپوشید، این نگرانی در طول روز از لحاظ ذهنی شما را خسته خواهد کرد. به منظور صرفه‌جویی در مصرف قدرت ذهن برای انتخاب‌ها و تصمیمات مهم روز، شما باید یاد بگیرید که تصمیمات کوچکی که هرروز می‌گیرید را به صورت خودکار در ذهن خود اعمال کنید تا به طور مداوم در مورد آن‌ها فکر نکرده و قدرت مغر خود را هدر ندهید.

کارهایی که برای صرفه‌جویی در قدرت مغزتان می‌توانید انجام دهید به شرح زیر است

1. همانند استیوجابز، مارک زاکربرگ و انیشتین تعدادی تی‌شرت، ژاکت و شلوار و لباس‌هایی موردعلاقه خود را پیدا کرده و مقادیر زیادی از آن‌ها را خریداری کنید و سپس اساسا هرروز همان لباس‌ها را بپوشید.

2. برنامه زمانی مشخصی را برای تمرین در هرروز برای خود تعیین کنید تا به طور مداوم از قدرت مغز خود برای زمان مناسب برای تمرین کردن استفاده نکنید.

3. خرید مواد غذایی را یک روز خاص در هفته انجام دهید.

4. یک روال روزانه را برای خود طراحی کنید. صبح پر است از تصمیمات عادی روزانه که شما می‌توانید یاد بگیرید کارهایی مانند لباس پوشیدن، غذا خوردن، زمان ترک منزل، زمان بیدار شدن و غیره را به یک حالت خودکار در آورید. شما با طراحی یک روال روزانه می‌توانید تصمیمات صبحگاهی خود را خودکار کنید.

5. هرروز یک سری وعده غذایی را که مصرف کنید را درست کنید، این برنامه می‌تواند یک ابزار رژیمی بسیار خوب نیز باشد، اما هدف اصلی از این کار این است که شما نگران درست کردن غذا و انتخاب مواد لازم با ارزش غذایی در هر وعده در روز نباشید.

این تصمیم‌ها تنها پنج تصمیم از صدها تصمیمی است که شما باید یاد بگیرید در روز از آن‌ها یک روال عادی بسازید، اما به راستی شما تنها می‌توانید حدود 80درصد از تصمیمات روزانه خود را به صورت خودکار در آورید. شما فقط باید از این مفهوم آگاهی داشته باشید و یاد بگیرید که کدام تصمیم‌ها دارای ارزش و اهمیت بالا نیستند و آن تصمیم‌ها را  از زندگی خود حذف کنید.

منبع: Linkedin

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-26 10:03:33
  • نظرات
تصویر آواتار نیکو
   نیکو

سلام بنظرم خیلی مطلب ناقصی بود و یه موضوع رو فقط از یک بعد مورد بررسی قرار داده بود. اول اینکه قبلا یه جا خوندم که مارک زاکربرگ گفته بود برای جلوگیری از اتلاف وقتش این کارو میکه، نه بخاطر اینکه انرژی تصمیم گیریش کم میشه. نکته بعدی اینکه اگه فرض کنیم این نظریه درست هم باشه، نیازی نیس همیشه از یک الگوی تکراری استفاده کنیم(همیشه تیشرت توسی). بلکه میشه تعمیمش داد و از 5 ست مشخص در طول هفته به ترتیب استفاده کرد، که نخواد برای تصمیم گیری انرژی ای صرف شه. مورد بعدی اینکه این کار بیشتر شبیه زندگیه رباطی هستش که ما لباس مشخص، برنمه غذایی مشخص، زمان بندی مشخص و... داشته باشیم، کما اینکه تا حد زیادی الان هم همینطوره، همه سر ساعت مشخصی بیدار میشیم، میریم توی خیابون، میریم سرکار، ناهار میخوریم، سر ساعت مشخص برمیگردیم، میخوابیم و این چرخه ادامه داره... در آخر اینکه حتی اگه فرض کنیم که این موضوع درست هم باشه و قرار باشه انرژی تصمیم گیری ما کم شه، خب این که فقط یه فاکتور هستش، از طرف دیگه این انتخابای روز روی چندین فاکتور مهم توی زندگی ما اثر مثبت خواهند گذاشت. مثلا تاثیر مثبت روی خلاقیت ذهنی، روی امید به زندگی و و و...

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار سامان
   سامان

مطلب جالبی بود و واقعا لذت بردم ممنون که راهکار هم ارائه دادید واسش

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها