آمازون چطور به موفقیت رسید؟ رازهای بزرگ موفقیت از زبان جف بزوس!

23 اسفند 1396 - 8:00
بازاریابی اینترنتی - آمازون چطور به موفقیت رسید؟ رازهای بزرگ موفقیت از زبان جف بزوس!
آمازون چطور به موفقیت رسید؟ رازهای بزرگ موفقیت از زبان جف بزوس!
امتیاز مطلب: 96%

جف بزوس (Jeff Bezos)، مدیرعامل و بنیان گذار خرده فروشی آمازون، یکی از ثروتمندترین افراد دنیاست. او در جوانی استارتاپ جدیدی را راه اندازی کرد و حالا یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های آنلاین در سراسر دنیا به حساب می‌آید؛ اما آیا می دانید آمازون چطور توانست به موفقیت برسد؟ در ادامه با یوکن همراه باشید تا 15 راز موفقیت را از زبان جف بزوس بیان کنیم.

همین حالا دست به کار شوید

وقتی دست به کار شوید حتماً می توانید به خواسته‌هایتان برسید. خیلی‌ها فکر می کنند قبل از اجرای هر تصمیمی، باید بهترین راه حل ممکن را پیدا کنند، اما این طرز فکر سبب شکست و سکون می شود. جف بزوس چنین عقیده‌ای ندارد و با این که می داند برخی تصمیمات ممکن است پیامدهای زیان باری داشته باشند، باز هم دست از تلاش بر نمی دارد.

جف بزوس می گوید: "وقتی قرار باشد کارهایی انجام دهید که می دانید نتیجه بخش خواهند بود، پس خیلی از گزینه‌های موجود را از دست می دهید."

بزوس در سال 1994 میلادی با سخت‌ترین تصمیم زندگی خود رو به رو شد؛ او می‌بایست در شغل فعلی خود می ماند یا شغل پردرآمدش به عنوان معاون ارشد شرکت D. E. Shaw را رها می کرد تا خرده فروشی آنلاین را راه اندازی کند. جف بزوس از شغل خود کناره گرفت و به سیاتل رفت، در نهایت تصمیم گرفت دامنه‌ی Amazon.com را خرید؛ این همین کاری بود که او را به موفقیت رساند.

بزوس در توسعه‌ی آمازون کارمندان خود را به ریسک پذیری تشویق می کرد که موفقیت‌های قابل توجهی را برای این شرکت در پی داشت. آمازون امکان خرید با یک کلیک را فراهم کرد اما نتوانست با خرده فروشی ebay رقابت کند؛ اما بزوس توجهی به این اشتباهات نمی کرد. در این باره می گوید: "ما دوست داریم خیلی از گزینه‌ها را امتحان کنیم. در این بین به راه حلی می رسیم که بسیار راهگشاست."

این نگرش همواره در آمازون استفاده می شود تا جایی که "عمل گرایی" یکی از ارزش‌های اصلی این شرکت به حساب می‌آید.

کاری انجام دهید که در آینده از انجام ندادن آن پشیمان می شوید

وقتی جف بزوس می خواست از شغلش استعفا دهد و آمازون را راه اندازی کند، دریافت در تصمیمات مهم زندگی‌اش از چارچوب مشخصی پیروی نمی کند. پس چارچوبی تحلیلی برای خود درست کرد: "چارچوب اختصاصی خود را چارچوب کمینه سازی پشیمانی می نامم و با آن تصمیمات آسان‌تری خواهم داشت. با این چارچوب، 80 سالگی خود را تصور کرده و از خود می پرسم: از انجام ندادن چه کاری، پشیمانم؟"

بزوس به این باور رسید در 80 سالگی برای ترک شغلش در جوانی تأسف نخواهد خورد، زیرا می توانست در همان سن جوانی، شغل دیگری پیدا کند. پس به نتیجه رسید سرمایه گذاری نکردن در بازار کسب و کارهای آنلاین، همان کاری است که در 80 سالگی برای آن افسوس خواهد خورد.

جف بزوس گفت: "مطمئن بودم اگر شکست هم بخورم، باز پشیمان نمی شوم، اما این را هم می دانستم تصمیمی که از بابت آن پشیمان می شدم، استفاده نکردن از این فرصت بود."

شما هم می توانید از راهکار بزوس استفاده کنید تا ببینید به سمت چه تصمیماتی ترغیب خواهید شد.

به دنبال پیشرفت تدریجی باشید

به نظر شما چقدر زمان نیاز است تا یک استارتاپ به پیشرفت و سوددهی برسد؟ باید بدانید آمازون شش سال بعد از تأسیس به سوددهی رسید. در آن زمان، سود آمازون از درآمد 1 بیلیون دلاری شرکت، تنها 5 میلیون دلار بود. این میزان سود در طی شش سال خیلی قابل توجه نیست، اما این رویه در برنامه‌ی کسب و کار بزوس، کاملاً معمولی بود. بزوس خیلی به دنبال سوددهی نبود، تنها می خواست با پایین نگه داشتن قیمت‌ها درآمد شرکت را دوباره سرمایه گذاری کند. این روش خیلی مورد توجه سرمایه گذاران قرار نگرفت، اما بزوس در آینده توانست با استراتژی خود سرمایه گذاران را به سود برساند.

بازاریابی دهان به دهان را به کار گیرید

آمازون برای بازاریابی کسب و کار خود بودجه‌ی زیادی نداشت؛ اما دهان به دهان کردن برای شناخته شدن شرکت بسیار مؤثر است.

جف بزوس می گوید: "وقتی بتوانید تجربه‌ی خوبی برای مشتریانتان فراهم کنید، مشتریان تجربه‌ی خود را با یکدیگر در میان می‌گذارند. تبلیغات دهان به دهان بسیار کاراست."

بازاریابی دهان به دهان مؤثرترین روش برای پیشرفت هر کسب و کاری است. تنها باید محصولات و خدماتی را ارائه دهید که ارزش صحبت کردن داشته باشد.

یادتان باشید "مشتری" از هر چیزی مهم‌تر است

حتماً شنیده‌اید می گویند "حق با مشتری است"، اما آمازون بیش از هر سازمانی به مشتری‌های خود اهمیت می دهد. به گفته‌ی جف بزوس، رضایت مشتری از هر چیزی مهم‌تر است و اساس کسب و کار آمازون به حساب می‌آید. او در این باره می گوید: "چیزی که اهمیت دارد این است روی مشتری تمرکز زیادی شود. هدف ما این است به مشتری مدارترین کسب و کار دنیا تبدیل شویم."

جف بزوس خدمات مشتری را بهترین مزیت رقابتی آمازون می داند: "دلیلی که ما در تمام مدت فعالیتمان نسبت به دیگر رقبا در حوزه‌ی کسب و کار آنلاین عملکرد بهتری داشته‌ایم، این است که همانند لیزر روی تجربه‌ی مشتری متمرکز شده ایم."

تجربه‌ی مشتری در کسب و کار آنلاین، بسیار اهمیت دارد. تبلیغات دهان به دهان به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر می شود و دیگر رقبا به اندازه یک کلیک با شما فاصله دارند. پس باید همانند لیزر روی رضایت مشتری تمرکز کنید تا بتوانید به اعتبار برند خود بیافزایید.

به دنبال راهی باشید که با آن پول کمتری از مشتری می گیرید

خیلی از شرکت‌ها و کسب و کارهای آنلاین تلاش می کنند تا به هر بهانه‌ای از مشتری طلب پول کنند. آمازون هم می تواند همانند شرکت‌های هواپیمایی یا نمایندگی‌های خودرو با بهانه‌های مختلف قیمت‌ها را افزایش دهد، اما هیچ وقت این استراتژی را دنبال نکرد، بلکه همواره به کارمندان خود می گوید به دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری باشید تا از قیمت پیشنهادی به مشتریان کاسته شود.

جف بزوس: "دو نوع شرکت وجود دارد؛ شرکت‌هایی که می خواهند پول بیشتری از مشتری بگیرند و شرکت‌هایی که در تلاش‌اند تا مشتری پول کمتری پرداخت کند. کسب و کار ما از نوع دوم است."

بله همین طور است؛ می توانید قیمت‌ها را با بهانه‌های مختلف بالا ببرید و درآمدتان را افزایش دهید، اما می دانید این کار سبب نارضایتی مشتریان می شود و در طولانی مدت سوددهی‌تان را پایین می آورد؟ پس پیش از این که قیمت‌ها را بالا ببرید، مدل کسب و کار خود را به مدلی ارزان و با بهره‌وری بالاتر تبدیل کنید تا هم مشتری هزینه‌ی کمتری را بپردازد و هم شما به هدفتان برسید.

به دنبال نوآوری باشید

شاید انسان‌های معمولی از تغییر هراس داشته باشند، اما جف بزوس از سکون و پیشرفت نکردن می ترسد و به همین خاطر آمازون همیشه در حال بهبود و تکامل است. آمازون در ابتدا تنها یک فروشگاه اینترنتی کتاب بود، اما توانست کار خود را گسترش دهد. اکنون، هر چیزی را می توان در آمازون پیدا کرد، به طوری که این شرکت پذیرای خدمات اینترنتی نیز هست و می توانید تمام وسایل موردنیاز خود را خریداری کنید و درب منزل تحویل بگیرید.

سرسخت اما انعطاف پذیر باشید

جف بزوس: "برای نوآوری و پیشرفت، باید هم سرسخت و هم منعطف باشید."

شاید با خودتان بگویید مگر می توان هم سرسخت و هم منعطف بود؟ بلکه این پارادوکس با ارزش آمازون است. بزوس در این باره می گوید: "وقتی سرسخت نباشید، هیچ وقت به دنبال آزمون و خطا نخواهید رفت و اگر انعطاف پذیر نباشید نیز تلاشتان بی ثمر و بیهوده خواهد بود و نمی‌توانید برای مشکلتان، راه حل خوبی پیدا کنید. "

سرسختی و منعطف بودن دو خصوصیت ارزشمند هستند و برای موفقیت و پیشرفت در زندگی باید میانه رو باشید.

نگاهی واقع‌گرایانه به مسائل داشته باشید

خیلی از کارآفرینان جوان توقع دارند با کمی تلاش به موفقیت‌های چشمگیر برسند، اما این طرز تفکر تنها سبب نا امیدی و شکست می شود. بزوس معتقد است کارآفرینان باید واقع گرا باشند تا کمی از فشارهای وارد شده به آن‌ها کاسته شود.

بزوس می گوید: خیلی خوب است که کارآفرینان واقع گرا باشند. اگر از زمان راه اندازی استارتاپ خود قبول کنید که به احتمال 70 درصد با شکست مواجه می شوید، فشار کمتری را روی خود احساس خواهید کرد."

از خصوصیات مثبت رقبای خود تقلید کنید

خیلی خوب است که ایده‌های جدید و نو را به کار گیرید، اما گاهی می توانید خلاقیت خود را در مورد راه حل‌های موجود به کار ببندید.

جف بزوس: "ما از عملکرد رقبای خود درس می گیریم، یعنی می بینیم آن‌ها چه کاری را برای مشتریانشان انجام می دهند و تا جایی که می توانیم، از آن‌ها تقلید می کنیم."

پس پیشنهاد می شود رقبای خود را نادیده نگیرید، حتماً در عملکرد آن‌ها جنبه‌ی مثبتی وجود دارد که نیاز است از آن تقلید کنید.

خدماتی را ارائه دهید که نیاز اساسی مشتریانتان را برطرف می کند

باید ببینید مشتریانتان به چه محصولی و با چه ویژگی‌هایی نیاز دارند تا بتوانید به فروش بی‌نظیری دست یابید. باید سعی کنید محصولی بسازید که نیاز مشتریان را برطرف می کند. این همان استراتژی آمازون است که در تولید محصولات سفارشی خود به کار گرفته است. بزوس می گوید: " دو راهکار برای توسعه یک کسب و کار وجود دارد: به دنبال تولید محصولاتی باشید که در اندازه مهارت‌هایتان هستند و به خوبی از پس آن‌ها بر می‌آیید؛ یا دقیقا ببینید مشتریانتان چه چیزی می خواهند، شاید نیاز باشد برای تأمین نیاز مشتریانتان، مهارت‌های جدیدی را هم یاد بگیرید."

آمازون در سال 2006 به عنوان یک خرده فروشی آنلاین شروع به کار کرد و تمرکزی روی ساخت لوازم الکترونیکی نداشت؛ اما بزوس متوجه شد باید ابزاری باشد تا مشتریان بتوانند کتاب‌های الکترونیکی خریداری شده را در آن بخوانند؛ در این راستا اولین کتاب خوان کیندل در نوامبر 2007 روانه بازار شد و تمام کیندل های تولید شده در 6 ساعت به فروش رسیدند. اکنون در بین کتاب خوان‌های الکترونیکی، کیندل از همه بهتر است. کمپانی آمازون در نوامبر 2011 ادعا کرد در هر هفته بیش از 1 میلیون کیندل به فروش می رساند.

شاید اطرافیان نتوانند ایده‌های شما را به خوبی درک کنند

وقتی ایده‌ی فوق‌العاده‌ای دارید، جای تعجب ندارد که خیلی‌ها متوجه منظور شما نشوند. هر چه ایده‌تان نوآورانه‌تر باشد، احتمال این که دیگران منظور شما را متوجه نشوند، بیشتر است. جف بزوس در این زمینه تجربه‌های خوبی دارد. در شرکت آمازون، هیچ ایده‌ی جدیدی به خاطر ترس از نافهمی و استقبال نکردن مشتریان رها نمی شود. حتی آمازون روی ایده‌های جدید که خیلی از افراد باور ندارند، با جدیت تمام تمرکز می کند و باور دارد روزی این ایده‌ها به تحقق می پیوندند.

در استخدام کارمندان جدید دقت کنید

آمازون به دنبال استخدام کارمندانی است که بیشترین تطابق را با نیازهای شغلی این شرکت داشته باشند. جف بزوس می گوید: "شاید با 50 نفر مصاحبه کنم و هیچ کسی را استخدام نکنم، این بهتر است تا این که فرد نالایقی را استخدام کنم."

بزوس برای استخدام کارمندان خیلی وسواس گونه عمل می کند، زیرا باور دارد همین کارمندان آینده و سوددهی شرکت را رقم می زنند. آمازون در سال 2012 میلادی موفق شد 56 هزار نفر از بهترین و با استعدادترین کارمندان جهان را به استخدام خود درآورد.

به دنبال سوددهی بلند مدت باشید

خیلی‌ها می گویند باید در زمان حال زندگی کرد، اما بزوس اعتقاد دیگری دارد و می گوید: "به زندگی پیش روی خود بیندیشید و به گونه‌ای برای آینده برنامه ریزی کنید که در نهایت، سبب رضایت خاطرتان می شود. "

استراتژی آمازون بدین گونه است که سود دهی آینده بسیار بهتر از سود امروز است. او می گوید: "ما گاهی برخی تصمیمات را تحلیل می کنیم و در نهایت متوجه می شویم این تصمیم در کوتاه مدت سبب کاهش فروش می شود، اما باز هم اجرایش می کنیم."

جف بزوس دلیل این کار را چنین توضیح می دهد: "وقتی اعداد و ارقام نشان می دهد کاهش قیمت‌ها سبب سوددهی کمتر خواهد شد، این برآورد در مورد حالا یا ماه آینده درست است، اما شاید در 10 سال آینده، وقتی که مشتری‌های بیشتری جذب می شوند، زیاد دقیق نباشد. "

بزوس خیلی روی سوددهی کوتاه مدت تأکید ندارد و ترجیح می دهد قیمت‌ها را متعادل نگه دارد تا مشتریان ترغیب شوند دوباره از آمازون خرید کنند.

به دنبال پیشرفت‌های بیشتر باشید

جف بزوس می گوید: "من هنوز به پایان راه نرسیده‌ام. سخت کوش باشید و تاریخ را رقم زنید."

شاید تصور کنید جف بزوس به بهترین دستاوردهای کارآفرینی رسیده، اما خود بزوس می گوید مسیر زیادی تا پایان دارد و هنوز برای تبدیل آمازون به یک شرکت ماندگار، باید تلاش کند. به گفته‌ی او، اینترنت و آمازون هنوز در اول راه هستند.

جف بزوس با وجود تمام موفقیت‌ها، تلاش می کند کسب و کار پایداری برای خود رقم بزند. اگر شما هم به دنبال چنین موفقیتی برای کسب و کار خود هستید، تمام تلاشتان را به کار ببندید.

 

منبع: incomediary

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-07-24 10:21:47
  • نظرات
تصویر آواتار FBAMAP
   FBAMAP

خیلی ممنون بابت مقاله خوبتون لطفا درباره کسب درآمد ارزی از آمازون هم مقاله ای بنویسید

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

تصویر آواتار FBAMAP
   FBAMAP

خیلی ممنون بابت مقاله خوبتون لطفا درباره کسب درآمد ارزی از آمازون هم مقاله ای بنویسید

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها