18 مهارت ارتباطی که شما را در شغلتان به موفقیت می‌رساند

29 شهریور 1400 - 11:00
رفتار سازمانی - 18 مهارت ارتباطی که شما را در شغلتان به موفقیت می‌رساند
18 مهارت ارتباطی که شما را در شغلتان به موفقیت می‌رساند
امتیاز مطلب: 91%

برای موفقیت در هر شغلی نیاز به تجربه و مهارت‌های تخصصی دارید، اما این کافی نیست. گفته می شود روابط عمومی یا مهارت‌های ارتباطی نیز نقش مؤثری در موفقیت شغلی ما دارند. با یوکن همراه باشید.

دیوید پارنل (David Parnell)، نویسنده و مشاور در زمینه ارتباطات، می‌گوید: مهارت برقراری ارتباط یا همان روابط عمومی به معنای داشتن ویژگی‌هایی مختلفی است که فرد از طریق آن‌ها می تواند با دیگران ارتباط خوبی برقرار کند. به عقیده‌ی او، گاهی این ویژگی‌ها در قالب «دوست‌داشتنی بودن» یا «شخصیت خوب داشتن» معنا می‌یابد. البته برای داشتن این ویژگی‌ها باید برخی صفات دیگر را در خود به وجود آورید تا ارتباطی مثبت و سازنده با دیگران داشته باشید.

در ادامه قصد داریم شما را با اصلی‌ترین مهارت‌های ارتباطی آشنا کنیم که برای موفقیت شغلی نیاز است.

لین تیلور (Lyn Taylor)، مشاور ارتباطی و نویسنده‌ی کتاب «روش‌های کنترل رفتارهای رئیس‌گرایانه» مهارت‌های مذکور را «ارتباطی مؤثر با در نظر گرفتن مصلحت طرفین» معرفی می‌کند. او درباره رفتار در محیط‌های کاری می‌گوید:

کارمندان تمایل دارند در محیط‌های دوستانه کار کنند؛ زیرا محیط‌های جدی، بازدهی و راندمان آن‌ها را پایین می آورد. با تقویت مهارت‌های ارتباطی می توانید بازده کار را بالا ببرید. کسانی که هوش اجتماعی بالایی دارند، در محیط کار به مدیرانی مقتدر و با نفوذ تبدیل می‌شوند. آن‌ها به این باور رسیده‌اند که اعتماد به روابطی که بر پایه‌ی احترام است، رمز موفقیت شغلی و افزایش بهره وری است. با ایجاد مهارت‌های ارتباطی، رفتارهای منفی‌گرایانه کاهش می‌یابد و می‌توان جلوی تمام تنش‌ها و اختلافات را گرفت.

1. مهارت برقراری ارتباط با دیگران

یکی از مهارت‌های ارتباطی مهم در زمینه‌ی کاری، ارتباط با دیگران و درک موقعیت و نظرات آن‌هاست. گاهی به راحتی می توان ارتباط برقرار کرد؛ همین که می‌توانیم موافقت یا مخالفت خود را به راحتی با دیگران در میان بگذاریم در واقع با آن‌ها ارتباط برقرار کرده‌ایم. اگر با تجربه و باهوش باشید، با هر فردی می‌توانید ارتباط برقرار کنید.

2. ایجاد مهارت سخنوری

مهارت حرف زدن در جمع را می توان یکی از مهم‌ترین مهارت‌های ارتباطی در نظر گرفت. تسلط ما بر بیان موضوع، تأثیر فوق‌العاده‌ای روی مخاطب می گذارد و سبب می شود برای شنیدن نظرات و ایده‌های ما رغبت بیشتری داشته باشد. تیلور درباره مهارت سخنوری می گوید: «اگر استعداد لازم را در شیوه‌ی گفتاری و نوشتاری داشته باشید، موفقیت به شما نزدیک خواهد بود. در جهانی که به سبب پیشرفت تکنولوژی، امکان ارتباط دائم فراهم شده، بسیار مهم است که نظرات خود را واضح و روشن بیان کنید.»

پارنل در این باره می گوید:

هر فردی جهان‌بینی و درک متفاوتی از مسائل دارد، پس باید کلام‌مان روشن باشد و از ایجاد ابهامات معنایی اجتناب کنیم. کسانی که به اصول ارتباطی پایبند هستند با گفتار شفاف خود از بروز هر ابهامی جلوگیری می‌کنند.

3. مدارا با دیگران

یکی از مهارت‌های ارتباطی، مدارا کردن است. کسانی که اهل مدارا هستند، صبر بیشتری از خود نشان می‌دهند و در شرایط سخت و تنش‌زا می‌توانند خون‌سردی خود را حفظ کنند. اگر نتوانید این شرایط را به خوبی مدیریت کنید، قطعا خبری از موفقیت شغلی نخواهد بود. مدارا با دیگران و تحمل کردن وضعیت، ویژگی مثبتی است که در نظر رئیستان می‌آید.

4. اعتماد کنید                                                      

یک رابطه‌ی مثبت و مؤثر بر پایه‌ی اعتماد شکل می گیرد. اعتماد یکی از مهارت‌های ارتباطی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. وقتی به موفقیت شغلی می‌رسید که قابل اعتماد باشید و به مخاطب خود احساس امنیت دهید.

5. در زمان مناسب، همدلی و مهربانی خود را بروز دهید

وقتی می‌توانیم موقعیت طرف مقابل را درک کنیم که خود را در جایگاه او بگذاریم. پس شرایط را از دید دیگران بررسی کنید و هر جا نیاز بود، از کمک و همدلی دریغ نکنید. در محیط کار و زندگی شخصی، حمایت و همدلی خود را به اطرافیانتان نشان دهید، زیرا این رفتارها احساس مثبتی را در مخاطب شما به وجود می‌آورد.

اگر در محل کار رفتارهای مناسبی نداشته باشید، ارتباطاتتان محدود شده و به پیشرفت شغلی نخواهید رسید. پس می‌توان همدلی را ارزشمندترین مهارت ارتباطی دانست.

هر فردی در زندگی خود با مشکلات و چالش‌های زیادی رو به رو است، برای داشتن رابطه‌ای مؤثر و سازنده باید بدانیم چه زمانی به دیگران کمک برسانیم.

6. خوب گوش دهید

قبل از این که سخنران موفقی باشیم باید مهارت گوش دادن را در خود به وجود آوریم. گوش دادن تأثیر به سزایی در تقویت ارتباطات ما دارد. شنونده‌ی خوب به مخاطب خود توجه می‌کند. او زمانی را به تحلیل گفته‌های طرف مقابل اختصاص داده و سپس به حرف‌های او واکنش نشان می‌دهد. شنونده‌ی خوب بودن مهارتی است که با تمرین به دست می‌آید و بازخورد مثبتی را در دیگران به دنبال خواهد داشت.

7. به مخاطبتان توجه کنید

وقتی ارتباطی مثبت و مؤثر خواهید داشت که طرف مقابل توجه شما را نسبت به خودش درک کند. اگر می‌خواهید تظاهر کنید به او توجه دارید، هیچ شانسی برای موفقیت شغلی نخواهید داشت. یکی از راهکارهایی که علاقه شما را به طرف مقابل نشان می‌دهد، به یاد داشتن تاریخ‌ها و رویدادهای مهم زندگی است.

8. منعطف باشید

«دوست‌داشتنی بودن» و «داشتن شخصیت خوب» به هم وابسته‌اند. تصور کنید یک فرد معتاد یا زندانی شخصیت قابل قبولی در جامعه ندارد، اما این فرد اگر توانایی خوبی در برقراری ارتباط داشته باشد، می تواند توجه دیگران را به خود جلب کند و شرایط را به نفع خود تغییر دهد. پس اگر بتوانید در زندگی خود فردی انعطاف‌پذیر باشید، به یک شخصیت دوست‌داشتنی تبدیل خواهید شد.

9. قضاوت عادلانه

یکی از مهارت‌های ارتباطی قضاوت درست و عادلانه است. برای دست یابی به این مهارت باید گوش شنوا داشته باشیم و جهان پیرامون خود را به دقت ببینیم. خیلی از تصمیمات و واکنش‌های ما به قضاوت‌هایمان وابسته است، حتی این مهارت در انتخاب دوست مناسب نیز به ما کمک می رساند.

10. مذاکره کنید

وقتی شناخت کافی از مخاطب خود به دست آوردید و مهارت سخنوری را کسب کردید، حالا زمان آن است تا با بیانی قدرتمند در مقابل طرف مقابل قرار گیرید و او را به انجام آنچه که می خواهید، متقاعد کنید. مهارت مذاکره به ما کمک می کند تا در پیشنهادات کاری و دریافت حقوق و مزایای بهتر به هدفمان برسیم. وقتی به عنوان ویزیتور یا بازاریاب مشغول فعالیت هستید، مهارت مذاکره به شما کمک می کند تا مشتری را ترغیب کنید محصول یا خدمت شما بهترین انتخاب برای او است.

11. روشن‌فکر باشید

وقتی روشن فکر باشید و در مقابل هیچ ایده و نظری از خود واکنش نشان ندهید، فردی منعطف به نظر می رسید و افراد بیشتری تمایل خواهند داشت با شما کار کنند. برای ایجاد احترام و اعتماد در دیگران باید به آن‌ها اطمینان دهید نظرشان برای شما مهم است و به کار گرفته می شود.

12. بیشتر بخندید

افرادی که روحیه‌ی شاد دارند، به دنبال تنش و جر و بحث نخواهند بود. حتی می‌توانید فشار کار را با خندیدن و شوخ طبعی کمتر کنید و به موفقیت شغلی برسید. پس در محیط کار شاد باشید تا ارتباطات سازنده تری را تجربه کنید.

13. طرف مقابلتان را بشناسید

لازم است مخاطب خود را به خوبی بشناسید و مطابق با شرایط او حرف بزنید. شاید این مهارت خیلی به چشم نیاید اما می تواند روابط شما را به شکست برساند.

14. صداقت داشته باشید

رابطه‌ی مثبت و نتیجه بخش بر پایه‌ی اعتماد شکل می گیرد و برای ایجاد اعتماد نیز صداقت لازم است. در هر رابطه‌ای، صداقت داشته باشید تا به موفقیت برسید.

15. از زبان بدن کمک بگیرید

زبان بدن اهمیت بسیاری در ارتباطات ما دارد. در واقع بخش زیادی از روابط ما از زبان بدن تأثیر می پذیرد و به عنوان یکی از مهم‌ترین مهارت‌های ارتباطی معرفی می‌شود. جالب است بدانید، حتی وقتی که با طرف مقابل حرف نمی زنیم، باز هم در حال برقراری ارتباط با او هستیم. پس برای داشتن ارتباطی مؤثر باید مراقب حالت بدن، طرز بیان، ظاهر و صدای خود باشیم.

16. رفتار مناسب

برای ارتباطی تأثیر گذار باید از کلمات احترام آمیز همانند «لطفا» و «متشکرم» استفاده کنید. بیان این کلمات به همراه لبخند به طرف مقابل می‌فهماند روند انجام کار از نتیجه‌ی آن مهم‌تر است.

17. روش حل مسئله

همیشه مسائل زیادی در پیش روی ما وجود دارد. مهم این است بتوانیم برخورد درستی با آن‌ها داشته باشیم و شیوه حل مسئله را یاد بگیریم. اگر در محل کار فعال باشید، فشار کاری کمتری به همکاران خود وارد می کنید و این تأثیر زیادی در ارتباطات شما خواهد داشت.

18. حامی خوبی باشید

هر کسی دوست دارد دیگران توانایی‌های او را باور داشته باشند. وقتی با تشویق از طرف مقابل خود حمایت می کنید، به او انگیزه کافی برای رسیدن به هدفش را می‌دهید. در محل کار همکاران خود را تشویق کنید و به آن‌ها انگیزه دهید. مطمئن باشید همکارانتان دوست دارند با افراد با انگیزه و پر انرژی همانند شما کار کنند.

با استفاده از نکات بالا می توانید مهارت‌های ارتباطی را در خود تقویت کنید. کسانی که شناخت بهتری از احساسات و روحیات اطرافیان خود دارند، در کارشان موفق‌ترند. استفاده از مهارت‌های ارتباطی، ما را زودتر به اهدافمان می‌رساند. البته باید مهارت‌های ارتباطی‌مان اصولی و درست باشد.

منبع: Forbes

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-09-21 01:49:13
دسته بندی ها