عادت‌های اشتباهی که برای رسیدن به موفقیت، باید از آن‌ها دست برداریم

18 اسفند 1398 - 6:10
مدیریت شخصی - عادت‌های اشتباهی که برای رسیدن به موفقیت، باید از آن‌ها دست برداریم
عادت‌های اشتباهی که برای رسیدن به موفقیت، باید از آن‌ها دست برداریم
امتیاز مطلب: 99%

موفقیت تنها با سخت کوشی به دست نمی آید، بلکه باید بتوانید هوشمندانه و با برنامه ریزی صحیح جلو بروید و کارهای خود را به بهترین نحو ممکن به انجام برسانید. برای این منظور باید عادت‌های اشتباه را در زندگی خود کنار بگذارید؛ اما چه عادت‌هایی ما را از مسیر موفقیت دور می کند؟ با یوکن همراه باشید.

بهترین راه حل ممکن برای دست یابی به موفقیت این است که از کمترین زمان ممکن، بیشترین بهره را ببرید. اولین قدم برای چنین هدفی، کنار گذاشتن عادت‌های اشتباه در زندگی است.

حتماً شما هم هر روز کارهای اشتباهی را تکرار می کنید، غافل از این که از مسیر پیشرفت دور خواهید ماند. پس قبل از این که به سوی هدفتان گام بردارید، نگاهی به زندگی خود داشته باشید و با حذف اشتباهات، مسیر درستی را برای تحقق اهدافتان پیدا کنید.

در ادامه 18 عادت اشتباه و بد که می تواند ما را از زندگی عقب بیندازد را معرفی می کنیم.

زنگ هشدار-خواب -بیدارشدن

تکرار زنگ هشدار تلفن

شاید شما هم جزو افرادی باشید که وقتی صبح، ساعت گوشی‌تان زنگ می خورد آن را برای 10 دقیقه دیگر تنظیم می کنید. لازم است بدانید این اشتباه‌ترین کار ممکن است. با این کار خواب راحتی نخواهید داشت و به سلامتی خود آسیب می رسانید.

وقتی با اولین آلارم گوشی از خواب بیدار می شوید، غدد بدن هورمون بیداری ترشح می کند تا برای شروع یک روز جدید آماده شوید؛ اما وقتی دوباره می خوابید، این روند از بین می رود. علاوه بر آن، 10 دقیقه خواب بیشتر سبب سرحالی‌تان نمی شود و برای تجدید قوا و بیرون کردن خستگی از بدن به خواب عمیقی نیاز دارید.

کار شبانه‌روزی و خواب ناکافی

"آریانا هافینگتون" در مورد "انقلاب خواب" می گوید خواب مناسب شبانه سبب کارایی بیشتر و در نهایت موفقیت بالاتر خواهد شد. خواب کامل کمک می کند تا تصمیمات بهتری اتخاذ کنید و به ایده‌های ارزشمندی برسید.

پژوهش‌ها نشان می دهد بهره وری پایین در محل کار ارتباط مستقیمی با کم خوابی و بدخوابی شبانه دارد. بخش جلویی مغز که مسئولیت حل مشکلات را برعهده دارد، با بی‌خوابی کوچک می شود. بدین ترتیب کار کردن شبانه روزی و بدون وقفه سبب حواس پرتی شده و عملکرد مغز را دچار مشکل می کند.

بهترین راه حل برای خواب کافی و مناسب این است که کار خود را در ساعت مشخصی کنار گذاشته و به جسم و روح خود استراحت دهید.

در دست داشتن موبایل در هنگام خواب

برای داشتن خواب مناسب و آرام باید تمام وسایلی که سبب ایجاد اختلال در روند خواب می شود را کنار بگذارید. نمایشگر LED موبایل، تبلت و لپ تاپ با داشتن نورهای آبی به بینایی فرد آسیب زده و سبب توقف تولید ملاتونین (هورمون تنظیم کننده خواب) در مغز می شود. مطالعات دانشمندان نشان می دهد، افرادی که ملاتونین پایینی دارند بیشتر از دیگران آماده‌ی افسرده شدن هستند.

صبحانه نخوردن

تنها استراحت برای پر انرژی بودن کافی نیست و باید به موارد دیگری هم توجه داشته باشید. کارشناسان می گویند صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی برای هر فردی است. پس وقتی از خواب بیدار می شوید، باید چند ساعت غذا نخوردن را جبران کنید.

صبحانه سبب تنظیم قند خون و سوخت و ساز بدن می شود. پس می توانید با خوردن صبحانه تمرکز و کارایی بیشتری در طی روز داشته باشید. وقتی قند خون پایین می آید، تمرکز کردن روی مسائل مختلف سخت شده، صبوری خود را از دست می دهید و دائماً احساس خستگی و فرسودگی خواهید داشت.

البته باید در وعده صبحانه غذاهای مناسبی میل کنید. مثلاً، غذاهای دارای کربوهیدرات، سبب بالا رفتن قند خون می شود. علاوه بر آن، غذاهایی که فیبر بالا دارند مانند میوه‌ها و دانه‌های خوراکی باعث ثبات قند خون می شوند.

انجام کارهای سخت در پایان روز

خیلی از افراد کارهای آسان را در ابتدای صبح انجام می دهند و کارهای دشوار را به ساعات پایانی موکول می کنند. این یک عادت اشتباه است که سبب کارایی پایین می شود و در پایان روز می بینید که هیچ یک از کارهای خود را به درستی انجام نداده‌اید.

دانشمندان می گویند، افرادی که کارهای سخت را در ابتدای روز انجام می دهند، وظایف خود را با موفقیت بیشتری به انجام می رسانند.

ایمیل-تلفن همراه-پیام ها

خواندن ایمیل‌ها به طور مرتب

وقتی دسترسی دائمی به اینترنت داشته باشید، وسوسه می شوید مدام ایمیل‌ها و پیام‌های خود را چک کنید؛ اما با این کار، 25 دقیقه از ساعت کاری خود را از دست می دهید. علاوه بر آن، خواندن پی در پی ایمیل‌ها و پیام‌های دریافتی سبب حواس پرتی و از دست دادن تمرکزتان نیز خواهد شد.

پیشنهاد می کنیم برای نیم ساعت گوشی خود را کنار گذاشته، ایمیل‌هایتان را رها کنید و با تمرکز و عمیق مشغول کار شوید.

صرف غذاهای ناسالم در وعده ناهار

برای داشتن انرژی کافی در طی روز، باید غذاهای سالم بخورید. مصرف غذاهای چرب که قند بالایی دارند سبب می شوند تا احساس خواب آلودگی کنید و تنها تا ساعت 3 بعدازظهر انرژی داشته باشید. بهتر است غذاهای پروتئین دار، سبزیجات و خوراکی‌های دارای چربی مفید، صرف کنید.

پایبند نبودن به اصول اخلاقی

برای ایجاد عادت‌های خوب باید خودمان را گول نزنیم و به تمام اصول اخلاقی که برای خود وضع کرده‌ایم، پایبند باشیم. این که بخواهیم بعد از یک هفته صرفه جویی و رژیم غذایی به سراغ غذاهای سنگین و گران قیمت برویم، برهم زدن قوانین است و سبب می شود به اهداف خود در جهت دست یابی به زندگی بهتر نرسیم.

نیاز نیست به این فکر کنید بسیار سخت کوش هستید و محدودیت‌های زیادی در زندگی دارید، بلکه به این فکر باشید که با این روند می توانید پیشرفت کنید، پس انداز خوبی داشته باشید و کارهای جدیدی انجام دهید.

عدم توانایی برای اولویت‌بندی کارها

خیلی‌ها فکر می کنند برای دست یابی به موفقیت، باید اهداف زیادی برای خود تعیین کنند تا اگر یکی از آن‌ها به بن بست خورد، هدف دیگری را در پیش بگیرند.

وارن بافت، یکی از ثروتمندان دنیا، ایده‌ی جالبی برای این مسئله دارد. او روزی متوجه می شود خلبان شخصی‌اش نتوانسته به اهداف خود برسد، بافت از او می خواهد تا 25 چیزی که می خواهد قبل از مرگ به آن‌ها دست یابد را یادداشت کند. سپس به او می گوید 5 مورد از مهم‌ترین رویاهایش را مشخص کند و بقیه را کنار بگذارد.

با این روند می توانید در مسیر مشخصی قدم بردارید و به موفقیت‌های بیشتری برسید.

نشستن-استراحت-ارامش

نشستن در تمام طول روز

نیلوفر مرچانت، نویسنده ی کتاب "کسب راه حل‌های تجاری از طریق استراتژی گروهی"، در بین راهکارهای پیشنهادی خود، برپایی جلسات کاری در حین راه رفتن را برای پیشرفت بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها توصیه می کند.

او می گوید، استشمام هوای تازه و برگزاری جلسات در فضای باز، تأثیر بیشتری نسبت به نشستن در اتاق کنفرانس و نوشیدن قهوه دارد. به عقیده‌ی او، برگزاری جلسات در هوای آزاد به جای پشت میز نشینی، سبب بیان ایده‌های جدیدتر و اتخاذ تصمیمات بهتر می شود.

انجام چند کار به طور هم‌زمان

خیلی از مردم فکر می کنند انجام چند کار به طور هم‌زمان بهتر است، اما مطالعات نشان می دهد تنها 2 درصد مردم با انجام چند کار به‌طور هم‌زمان، به موفقیت می رسند.

پس انجام چند کار به طور هم‌زمان یک عادت اشتباه بوده و سبب می شود تمرکز و کارایی کمتری برای انجام مسئولیت‌هایتان داشته باشید.

ورزش نکردن

مطالعات نشان می دهد ورزش صبحگاهی و عصرگاهی سبب بهبود کیفیت خواب می شود. بنا بر نتایج منتشر شده از تحقیقات علمی، یک ساعت ورزش تا 45 دقیقه خواب را بیشتر می کند. البته این خواب، باکیفیت تر بوده و سبب می شود انرژی و کارایی بیشتری داشته باشید. علاوه بر آن، ورزش مداوم سبب می شود استرس کمتر، روحیه و حافظه بهتر و بدن سالم‌تری داشته باشید.

چرخیدن در فضای مجازی

خیلی‌ها دسترسی دائمی به اینترنت دارند، به همین خاطر هر سؤالی که برایمان پیش می آید، به سراغ مرورگر می رویم تا آن را سرچ کنیم. کارشناسان پیشنهاد می کنند سؤالات و فکرهای خود را روی کاغذ بنویسید تا وقتی کاری برای انجام دادن ندارید، به دنبال پاسخ آن‌ها بروید.

برنامه‌ریزی زیاد و متفرقه

افرادی که به دنبال موفقیت و پیشرفت هستند، به منظور بالا بردن کارایی و بهره‌وری خود برای هر ساعت زندگی‌شان برنامه دارند؛ اما همیشه اتفاقات غیرقابل پیش بینی رخ می دهد و تمام بخش‌های زندگی مطابق برنامه پیش نمی رود. برای این منظور، بهتر است برای 4 تا 5 ساعت از زندگی خود برنامه ریزی داشته باشید و مابقی را آزاد بگذارید تا بتوانید به کارهای متفرقه و شخصی هم رسیدگی کنید.

نداشتن برنامه‌ریزی

باید در قدم اول نتیجه نهایی را مشخص کنید و برای دست یابی به آن، قدم‌های کوچک مشخص کرده و به انجام برسانید. با این راهکار، در بین راه می توانید عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار داده و ببینید در جهت درستی قرار گرفته‌اید یا نه؛ در صورت نیاز، برنامه ریزی خود را تغییر دهید تا به نتیجه‌ی بهتری برسید.

شرکت-شغل-کار-جلسات کاری-رییس شرکت-همکاران-همکاری

شرکت در جلسات متعدد

شرکت در جلسات کاری غیرضروری به بازدهی و موفقیت شما آسیب می رساند. امروزه ابزارهای ارتباطی زیادی چون ویدئوچت، مسنجر و اپلیکیشن های پیام رسان وجود دارد و بهتر است برای مسائل مهم یا معرفی محصولات و فناوری‌های جدید جلسه برگزار کنید.

"بابی هریس"، مؤسس شرکت BlueGrace Logistics، در این باره می گوید: خیلی از مردم به جلسات کاری اهمیت نمی دهند، مگر این که دستور جلسه‌ی برنامه ریزی شده‌ای وجود داشته باشد و دقیقا مشخص شود چقدر زمان نیاز است. هریس پیشنهاد می کند نیمی از زمان تعیین شده برای برگزاری جلسه را فرد متقاضی دهید.

ایده‌آل گرا بودن

نویسنده کتاب "Alain de Botton" می گوید، جدا از تنبلی، دلیل اصلی طفره رفتن از کار، ترس از این است که نتوانید وظایفتان را به درستی انجام دهید. او در ادامه گفت: "ما وقتی کاری را شروع می کنیم که ترس از انجام ندادن آن‌ها بر ترس بر درست انجام ندادنشان غلبه کند و این کمی از وقتمان را می گیرد. "

برای مقابله با تنبلی و طفره رفتن از کار باید دست از ایده آل گرایی برداریم و کمتر روی جزئیات امور متمرکز شویم.

 

منبع: Businessinsider

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-02-22 12:35:45
دسته بندی ها