دارا خسروشاهی، مدیرعامل ایرانی – آمریکایی، چطور مدیرعامل کمپانی اوبر شد؟

14 مرداد 1400 - 11:00
بیوگرافی - دارا خسروشاهی، مدیرعامل ایرانی – آمریکایی، چطور مدیرعامل کمپانی اوبر شد؟
دارا خسروشاهی، مدیرعامل ایرانی – آمریکایی، چطور مدیرعامل کمپانی اوبر شد؟
امتیاز مطلب: 90%

دارا خسروشاهی به‌عنوان کارآفرین و فعال تجاری در آمریکا شناخته می‌شود که در ایران زاده شد و اکنون مدیرعامل شرکت تکنولوژی‌های اوبر است. او در 27 آگوست 2017 میلادی توسط هیئت مدیره اوبر برای این سمت برگزیده شد. با یوکن همراه باشید.

دارا خسروشاهی، متولد سال 1348 (1969 میلادی) در تهران است. او در یک خانواده‌ی ثروتمند که مؤسس شرکت سرمایه گذاری البرز بودند چشم به جهان گشود. خانواده‌ی خسروشاهی بعد از انقلاب به آمریکا مهاجرت کردند و دارا به‌عنوان یک شهروند آمریکایی رشد یافت. او در سال 1991 میلادی موفق به دریافت مدرک کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه براون آمریکا شد. در سال‌های 1991 تا 1998 نیز در کمپانی سرمایه گذاری "Allen & Company" مشغول شد و از سال 1995 تا 1998 به سمت مدیریت این شرکت انتخاب گشت.

دارا خسروشاهی چند سال در نقش مدیر ارشد شرکت بزرگ اینترنتی و رسانه‌ای آمریکا یعنی IAC فعالیت کرد. سرانجام در سال 2003 میلادی، شرکت IAC تصمیم به خرید کمپانی اکسپدیا گرفت و خسروشاهی مدیریت آن را عهده دار شد. او بعد از 12 ساعت فعالیت مستمر در شرکت اکسپدیا، سرانجام پیشنهاد مدیرعاملی اوبر، بزرگ‌ترین سرویس تاکسی اینترنتی جهان را پذیرفت.

در حال حاضر، دارا خسروشاهی یکی از ثروتمندترین و مشهورترین مدیرعاملان صنعت تکنولوژی است و در سال 2016 میلادی با حقوق سالیانه 96 میلیون دلار، رتبه اول را در بین مدیران حوزه فناوری آمریکا کسب کرد.

پدر او، حسن خسروشاهی از کارآفرینان مشهور است که کارخانه جات زیادی از جمله "تولید دارو"، "مینون"، "تی دی"، "تولی پرس" و ... را در ایران تأسیس کرد و دارنده مدرک دانشگاهی در رشته‌های اقتصاد و حقوق از دانشگاه تهران است.

حسن خسروشاهی در سال 1981 بعد از نقل مکان به کانادا، کمپانی Persis Holdings را تأسیس کرد که اولین فعالیت تجاری او به حساب می‌آید. بعد از مدتی، اولین شعبه‌ی فروشگاه‌های معروف Future shop توسط او در کانادا تأسیس شد که به فروش تجهیزات الکترونیکی می‌پردازد و در سال 2001 میلادی توسط best buy خریداری شد. لازم است بدانید میزان ثروت حسن خسروشاهی در سال 2012 میلادی در حدود 940 میلیون دلار برآورد شد.

خانواده‌ی دارا خسروشاهی در سال‌های زندگی در ایران، 15 کارخانه را اداره می‌کردند. کارخانه جات خسروشاهی در صنایع مختلفی چون مواد غذایی تا دارو، لوازم آرایشی و بهداشتی و شوینده‌ها بوده‌اند. از آن سال‌ها، پودر لباسشویی "دریا" را به یاد داریم که با تاید آن زمان رقابت می‌کرد.

دارا خسروشاهی به توصیه پدرش که پزشکی را بهترین حرفه می‌دانسته، برای جراح شدن به دانشگاه راه یافت. او علاقه‌ای به پزشکی نداشت و به همین دلیل بعد از مدتی در رشته‌ی مهندسی بیوالکتریک ادامه تحصیل داد. او در سال 1991 میلادی مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه براون دریافت کرد.

دارا خسروشاهی بعد از فارغ‌التحصیلی دو انتخاب داشت، یا باید ادامه تحصیل می‌داد یا به دنیای کسب و کار وارد می‌شد. او بعد از فارغ‌التحصیلی به‌عنوان کارآموز وارد شرکت Allen & Company شد و در آنجا به فعالیت‌های سرمایه گذاری و بورس اوراق بهادر پرداخت.

در زمانی که خسروشاهی مدیرعامل اکسپدیا بود، این شرکت مسافرتی در بیش از 60 کشور جهان فعالیت می‌کرد و توانست با برندهایی چون Hotels.com و Hotwire که سرویس‌های آنلاین رزرواسیون هستند، درآمد خود را به طور قابل توجهی افزایش دهد. میزان درآمد این شرکت در ابتدای کار خسروشاهی به 2.1 میلیارد رسید که نشان از موفقیت این مدیر ایرانی – آمریکایی دارد.

اکنون خسروشاهی به‌عنوان مدیرعامل شرکت اوبر معرفی می‌شود که خیلی از فعالان عرصه فناوری و صنعت حمل و نقل را به تعجب واداشته است. هیئت مدیره و سرمایه گذاران اوبر که به دنبال مدیرعاملی جدید به جای تراویس کالانیک بودند، خسروشاهی را معرفی کردند، البته او در بین نامزدهای این سمت قرار نداشت. هنوز خسروشاهی این پست را نپذیرفته، اما احتمالاً او با وجود قراردادی که تا سال 2020 میلادی با اکسپدیا دارد، مدیرعاملی بزرگ‌ترین تاکسی اینترنتی دنیا را قبول خواهد کرد.

پیش بینی می‌شود خسروشاهی در آینده به‌عنوان مدیر یکی از ارزشمندترین استارتاپ های دنیای فناوری شناخته شود. در حال حاضر، ارزش این شرکت توسط سرمایه گذاران اوبر در حدود 60 میلیارد دلار اعلام شده است. البته این سمت، مشکلات زیادی برای خسروشاهی در بر خواهد داشت. او باید مدیریت این تاکسی اینترنتی را به عهده گرفته و بعد از تمام دعواهای حقوقی و مدیریتی، اوبر را به موفقیت قبلی برساند.

خسروشاهی بعد از دریافت سمت مدیریت اوبر، با مشکلاتی چون دعواهای مدیرعامل قبلی با سرمایه گذار اصلی تاکسی اینترنتی یعنی Benchmark، مسائل مالی و مشکلات قانونی خودروهای خودران اوبر رو به رو خواهد شد. پس او با دریافت این پست، باید به دنبال حل مشکلات مالی اوبر باشد و یک مدیر مالی حرفه‌ای استخدام کند.

لازم به ذکر است، دارا خسروشاهی سابقه‌ی چندانی در صنعت حمل و نقل ندارد. البته او از سرمایه گذاران Convoy است که نوعی اوبر برای خودروهای سنگین به‌حساب می‌آید. پس خسروشاهی با سختی‌های زیادی همراه بوده و باید مهارت‌های لازم برای مدیریت اوبر را به دست آورد.

باید ببینیم مدیر موفق ایرانی - آمریکایی می‌تواند اوبر را سر و سامان دهد و از بحران بیرون آورد یا نه؟ او از همان روز اول باید چند مدیر ارشد استخدام کند و برای پاسخ گویی به شکایات گوگل در دادگاه حضور یابد.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-08-06 03:52:33
دسته بندی ها