15 اشتباه زبان بدن که افراد موفق از آن‌ها دوری می‌کنند

26 اسفند 1398 - 6:00
مهارت‌های ارتباطی - 15 اشتباه زبان بدن که افراد موفق از آن‌ها دوری می‌کنند
15 اشتباه زبان بدن که افراد موفق از آن‌ها دوری می‌کنند
امتیاز مطلب: 95%

آیا در هنگام برخورد با دیگران، به زبان بدن خود توجه دارید؟ بدن ما زبان مخصوص به خودش را دارد و در برخی مواقع از کلماتی استفاده می کند که خیلی مناسب نیست. اگر به زبان بدنتان اهمیت نمی دهید، وقت آن رسیده تا به آن توجه کنید، زیرا ممکن است با این کار موفقیت خود را به تعویض بیندازید. با یوکن همراه باشید.

زبان بدن شما، بخش جدایی ناپذیری از هویت شماست، اما ممکن است به آن فکر هم نکنید. وب سایت TalentSmart، آزمایشی روی یک میلیون نفر انجام داده و ادعا می کند در 90 درصد مشاغلی که باید عملکرد خوبی داشته باشند، افرادی به کار گرفته شده که هوش هیجانی بالایی دارند. این افراد از اهمیت نشانه‌های غیر گفتاری در ارتباطات خود مطلع‌اند و به خوبی می توانند زبان بدن خود را کنترل کنند.

در ادامه 15 اشتباه رایج را معرفی می کنیم که افراد با هوش هیجانی بالا از آن‌ها دوری می کنند.

1. خمیده بودن

خمیده بودن نشان از بی‌احترامی و بی‌توجهی دارد. این حالت به طرف مقابل نشان می دهد خسته‌اید و تمایلی به حضور در آن جمع ندارید. قطعاً هیچ کسی به رئیس خود نمی گوید: "من نمی دانم چرا باید به حرفهای تو گوش دهم." اما وقتی حالت خمیده و خسته به خود می گیرید، این حرف را به او می‌فهمانید؛ در واقع این مفهوم را با زبان بدن خود خواهید گفت.

مغز انسان به گونه‌ای سازمان دهی شده که میان قدرت ما و میزان فضایی که اشغال می کنیم، ارتباط وجود دارد. صاف ایستادن در حالی که شانه‌ها عقب هستند، نشان دهنده‌ی قدرت است. در این حالت، میزان فضایی که اشغال می کنید به بیشترین حد ممکن می رسد. در حالی که خمیده بودن، ناشی از به هم ریختن شکل بدن شماست و سبب اشغال فضای کمتر و در نتیجه قدرت کمتر می شود.

وقتی صاف بایستید، به دیگران نشان می دهید برای آن‌ها احترام قائلید و ارتباط سازنده‌ای میان دو طرف برقرار می شود.

2. حرکت‌های اغراق آمیز

این حرکات نشان می دهد شما حقیقت را بیش از اندازه بزرگ جلوه می دهید. پس باید حرکات کنترل شده داشته باشید تا توانایی مدیریت و اعتماد به نفستان را نشان دهید. حرکت‌هایی مانند باز کردن بازوها از یکدیگر و نشان دادن کف دست‌ها به دیگران، نشان می دهد شما چیزی برای مخفی کردن ندارید.

زمان-تایم-بهره وری- دقت-برنامه ریزی

3. نگاه کردن به ساعت

وقتی با کسی حرف می زنید به ساعت خود نگاه نکنید که نشانه‌ی بی‌احترامی، غرور و بی‌حوصلگی شماست. این کار به طرف مقابل می فهماند تمایلی به صحبت کردن با او ندارید و می خواهید هر چه زودتر آن محل را ترک کنید.

4. روی برگرداندن

روی برگرداندن از دیگران در هنگام صحبت کردن نشان می دهد ناراحت و بی‌میل هستید یا شاید نسبت به فردی که با او حرف می زنید بدگمانید. پس روی‌تان به طرف کسی که با او حرف می زنید باشد و در هنگام گوش دادن به صحبت‌هایش، سرتان را کمی خم کنید. با این زبان بدن به او نشان می دهید تمام توجه و تمرکزتان را برای گوش دادن به حرف‌های او به کار گرفته‌اید.

5. دست به سینه بودن

دست به سینه بودن و پا روی پا انداختن نشان می دهد حرف‌هایی که طرف مقابل می زند را قبول ندارید. اگر لبخند هم بزنید، شاید طرف مقابل حس کند تمایلی به صحبت کردن با او ندارید. حتی اگر با دست به سینه ایستادن، احساس راحتی بیشتری دارید، باز هم برای این که به طرف مقابل نشان دهید علاقه‌مند به گوش دادن به صحبت‌هایش هستید، از این حالت دست بردارید.

6. ناهماهنگی میان حرف‌ها و حالت صورت

ناهماهنگی میان حرف‌ها و حالت چهره سبب می شود دیگران فکر کنند مشکلی پیش آمده و شما می خواهید آن‌ها را گول بزنید، حتی اگر دلیل آن را ندانید. مثلاً، لبخند عصبی در هنگام رد کردن یک پیشنهاد در طول جلسه، به شما کمک نمی کند تا منظور خود را به درستی بیان کنید؛ با این حالت طرف مقابل در همکاری با شما احساس ناراحتی خواهد داشت، زیرا فکر می کند مرتکب اشتباهی شده‌اید یا چیزی را مخفی می کنید.

صحبت-گفت و گو-زبان بدن-سر تکان دادن

7. بیش از حد سر تکان دادن

سر تکان دادن بیش از اندازه، اضطراب شما را نشان می دهد. شاید طرف مقابل سرتکان دادن شما را به نشانه‌ی موافقت یا متوجه شدن موضوعی بداند، در حالی که واقعاً با آن موضوع موافق نیستید یا آن را درست متوجه نشده‌اید.

8. بی‌قرار بودن و مرتب کردن موها

مرتب کردن موها به طرف مقابل می فهماند شما مضطرب، پرانرژی، خجالتی و آشفته هستید. شاید با این حرکت دیگران تصور کنند شما بیش از اندازه به ظاهر خود اهمیت می دهید و به قدر کافی روی کارهایتان تمرکز ندارید.

9. نداشتن تماس چشمی

جلوگیری از تماس چشمی سبب می شود این طور به نظر برسد چیزی را پنهان می کنید و این مسئله سبب بدگمانی شود. شاید عدم برقراری تماس چشمی نشان دهنده اعتماد به نفس پایین شما باشد و با این کار نشان دهید در محل کار تمایلی به ارتباط با دیگران ندارید. پایین نگاه کردن در هنگام حرف زدن سبب می شود این طور به نظر برسد که اعتماد به نفس ندارید، با این کار حرف‌های شما تأثیر خود را از دست می دهد. مخصوصاً وقتی درباره مسائل مهم حرف می زنید، باید ارتباط چشمی خوبی برقرار کنید. تماس چشمی مداوم نشان دهنده‌ی اعتماد به نفس، قدرت و هوش شماست. البته بدون تماس چشمی مداوم و مستقیم هم می توان رابطه برقرار کرد اما بی‌توجهی زیاد، ارزش روابطتان را از بین می برد.

10. تماس چشمی بیش از اندازه

تماس چشمی بیش از حد می تواند یک رفتار تهاجمی به حساب آید و به طرف مقابل نشان دهد به دنبال تسلط پیدا کردن هستید. معمولاً تماس چشمی باید بین 7 تا 10 ثانیه به طول انجامد و تماس چشمی در حین گوش دادن، طولانی‌تر از زمان حرف زدن است. البته چگونگی قطع تماس چشمی نیز پیامی را القا می کند؛ به پایین نگاه کردن، نشانه‌ی تسلیم و اطاعت است و نگاه کردن به اطراف، اعتماد به نفس شما را نشان می دهد.

چشم چرانی

11. چشم چرانی کردن

چرخاندن چشم‌ها نشان دهنده‌ی بی‌احترامی شما به طرف مقابل است. شاید این رفتار به عادت تبدیل شود، اما قطعاً قادر به کنترل آن خواهید بود و باید بدانید تلاش برای کنترل آن، ارزشمند است.

12. اخم کردن

اخم کردن، این پیام را می رساند که از ارتباط با کسانی که در اطراف شما هستند، ناراحت اید. عبوس بودن و اخم کردن، اطرافیان را از شما دور می کند، زیرا سبب می‌شود فکر کنند مورد قضاوت شما قرار گرفته‌اند. در مقابل لبخند زدن نشان می دهد فردی با اعتماد به نفس با رفتاری درست هستید. مطالعات انجام شده با کمک تصویربرداری MRI از مغز، نشان می دهد مغز انسان به افرادی که لبخند می زنند پاسخ مثبت می دهد و این مسئله تاثیر پایداری روی مغز می‌گذارد.

13. شل دست دادن

ضعیف دست دادن نشان می دهد اعتماد به نفس کافی ندارید، البته خیلی قوی دست دادن هم رفتاری تهاجمی برای تسلط یافتن روی طرف مقابل به حساب می‌آید که به اندازه‌ی ضعیف دست دادن، تأثیر منفی دارد. پس باید نحوه‌ی دست دادن خود را با توجه به طرف مقابل و شرایطی که در آن قرار گرفته‌اید، مطابقت دهید، اما در هر صورت سعی کنید محکم دست دهید.

14. گره کردن مشت

مشت گره کردن همانند دست به سینه بودن یا پا روی پا انداختن، نشان می دهد تمایلی به حرف زدن با طرف مقابل ندارید. با این حالت اهل بحث و جدل به نظر می رسید و ممکن است دیگران در ارتباط برقرار کردن با شما، عصبی شوند.

صحبت -گفت و گو-مکالمه

15. بیش از حد نزدیک شدن

وقتی بیش از 45 سانتی متر به طرف مقابل نزدیک می شوید، نشان می دهید احترامی برای حریم خصوصی دیگران قائل نیستید. با این کار دیگران از کنار شما بودن، احساس ناراحتی خواهند داشت.

در پایان

زبان بدن اهمیت زیادی در ارتباطات اجتماعی دارد. اگر سعی کنید از اشتباهات زبان بدن دوری کنید، در زندگی شغلی و شخصی خود، روابط بهتری را تجربه خواهید کرد.

 

منبع: forbes

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-27 14:37:32
دسته بندی ها