بهره‌وری را از کارآفرینان بزرگ بیاموزید

28 اردیبهشت 1399 - 6:00
کار آفرینی - بهره‌وری را از کارآفرینان بزرگ بیاموزید
بهره‌وری را از کارآفرینان بزرگ بیاموزید
امتیاز مطلب: 92%

بهره وری چیزی بیشتر نشستن بر پشت میز و کار کردن است؛ ما در عصری زندگی می‌کنیم که افراد بیشتر از قبل در دسترس هستند، اما این موضوع خطر از دست دادن تمرکز بر روی کار را افزایش می‌دهد، برای آشنایی با شیو‌ه‌های افزایش بهره‌وری کارآفرینان بزرگ با ما یوکن همراه باشید.

بین بهره‌وری و اثرگذاری برای تمرکز افراد و شرکت‌ها تفاوت بسیاری وجود دارد.

اینکه تاثیرگذارترین افراد دنیا با توسعه و  حفظ بهره‌وری به جایگاه فعلی خود رسیده‌اند، به هیچ عنوان تصادفی نیست. افراد بسیار موفق همانند مارک زاکربرگ، بیل گیتس، ساتیا نادلا و وارن بوفت با  تسلط بر  توانایی‌هایی که در ادامه با شما به اشتراک می‌گذاریم توانسته‌اند بهره‌وری خود را حفظ کرده و به دستاورد‌های بزرگ دست یابند.

1. هرگونه ارتباط را به حساب بیاورید

ارتباطات می‌توانند سدی برای بهره‌وری باشند زیرا وقف انرژی در زمان‌ها و مکان‌های اشتباه می‌توانند وقت شما را تلف کند.

برای مثال یکی از موسسان مایکروسافت، بیل گیتس، یکی از حامیان برقراری ارتباطات با ایمیل است و به همین شکل شخصی که خود را استاد ایمیل‌ها می‌داند یعنی ایلان ماسک، استفاده از ایمیل باعث شده است تا او بهره‌وری خود را حفظ کرده و به گفته خود او دلیل بهره‌وری او این است که " من بسیار در کار با ایمیل خوب هستم."

محدود کردن ارتباطات به وسیله تلفن یا جلسات، به شما زمان بیشتری برای تمرکز بر روی مشکلات اساسی‌تر را می‌دهد. بنابراین تا زمانی که ایمیل پابرجا است، پیام‌ها می‌توانند به در دست گرفتن برنامه روزانه به شما کمک می‌کند.

2. از فرصت‌ها حداکثر استفاده را ببرید

ایلان ماسک همچنین از زیر سوال بردن بهره‌وری خود به طور مداوم حمایت می‌کند. از خودتان درباره چگونه بهره‌ورتر کردن کارها و اثرگذاری بیشتر آن‌ها سوال بپرسید تا بتوانید از زمان خود حداکثر استفاده را برده و وقت خود را تلف نکنید.

ایده استفاده حداکثر از کار و زمان همچنین برای مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک که دوست دارد همیشه به سادگی عمل کند، نیز صدق می‌کند. او تصمیمات پیش‌پاافتاده را از زندگی خود حذف می‌کند که به او اجازه می‌دهد تا بر روی کارش تمرکز داشته و بهره‌وری خود را به حداکثر برساند. یکی از این آسان نگاه‌داشتن تصمیمات تی‌شرت خاکستری و شلوار جینی است که او هرروز می‌پوشد که با این کار تصمیم‌گیری‌های غیرضروری را به حداقل می‌رساند و مارک زاکربرگ تنها کسی نیست که تصمیمات غیرضروری این‌چنینی را از زندگی خود حذف می‌کند مثال‌های بارز دیگر افرادی مانند استیو جابز بود که یقه‌اسکی مشکی او بسیار مشهور است، آلبرت انیشتین که به پوشیدن کت و شلوار خاکستری مشهور بود و شما باراک اوباما را تنها با کت و شلوارهای خاکستری و یا مشکی می‌بینید.

پیدا کردن ساده‌ترین و موثرترین راه برای انجام دادن یک کار یا پروژه به معنای جهت دادن به انرژی شما از کاری کم اهمیت به کارهایی است که اهمیت بیشتری در کسب و کار شما دارد.

این موضوع را همچنین می‌توان به انجام دادن کارهای ساده در ابتدای کارهایتان تعمیم داد به این شیوه شما با انجام دادن کارها و گرفتن تصمیمات ساده‌تر در ابتدا از منحرف شدن حواستان در انجام کارهای مهم‎‌تر جلوگیری می‌کنید.

3. از انجام دادن چند کار در آنِ واحد، خودداری کنید

تحقیقات نشان می‌دهند که مغز انسان کارها را در آن واحد انجام نداده و بلکه  تمرکز خود را از کاری به کاری دیگر انتقال می‌دهد. مفهوم اصلی بهره‌وری این است که ما به جای تمرکز بر روی کارهای مختلف در آن واحد، در اصل در حال استفاده از قدرت ذهنمان برای تعویض جهت تمرکز از کاری به کاری دیگر هستیم.

خودداری از انجام کارها در آن واحد می‌تواند بهره‌وری ما را به طرز چشم‌گیری افزایش دهد. در لحظه زندگی کردن و تمرکز داشتن بر روی یک مسئله خاص به شما اجازه می‌دهد تا بدون تقلا کردن در مورد پیش‌آمدهای آینده کار موردنظر خود را انجام دهید.

یکی از راه‌های انجام این کار محول کردن کار به دیگران و همکاری با آن‌ها است. مدیرعامل شرکت مایکروسافت، ساتیا نادلا، در سال 2014 اعلام کرد که

بهره‌وری را برای توانمندسازی هر شخص و هر سازمان برای دستاوردهای بیشتر، دوباره کشف کنید.

با تعداد وسیعی از برنامه‌های کاربردی و خدماتی مانند جلسه‌های از راه دور که اجازه همکاری را می‌دهند، با استفاده از این فن‌آوری‌ها  (اگرچه منظور مخصوصا مایکروسافت است)، به افرادی مانند نادلا کمک می‌کنند تا بهره‌وری خود را حفظ کنند.

4. بر روی یک کار تمرکز کرده در آن کار ماهر شوید

نویسنده کال نیوپورت درباره عملکرد بیل گیتس و تحلیل آن می‌نویسد که حواس پرتی‌ها تاثیرات کار ما را به علاوه استعداد درونی کلی ما را به حداقل می‌رساند. در ادامه او به کار کردن عمیق اشاره می‌‌کند؛ به این مفهوم که کار عمیق به این معنا است که  ما می‌توانیم تاثیر کار خود را به طور موفقیتانِ با صرف مقداری زمان (حتی یک یا دو ساعت) برای کار کردن با ضرورت و حذف حواس‌پرتی‌ها به حداکثر برسانیم.

در اصل این توانایی که با دقت زیاد بتوان بر روی یک کار یا هدف متمرکز شد به بیل گیتس اجازه داد تا در عرض چند ماه یک تجارت میلیارد دلاری را تاسیس کند.

یکی از راه‌های دیگر در تکمیل هنر تمرکز از تاجر توانمند آمریکایی، وارن بوفت، که از سه مرحله استراتژی بهره‌وری برای کمک به کارمندانش استفاده می‌کند به ارمغان آمده است.

قدم اول

از 25 عدد از هدف‌های خود ( مانند هدف‌های کاری، هدف‌هایی برای پروژه‌ای خاص، یا حتی هدف‌های عمومی که در یک هفته یا ماهی خاص می‌خواهید انجام می‌دهید) فهرستی تهیه کنید.

قدم دوم

فهرست تهیه شده را بررسی کرده و 5 عدد از مهم‌ترین هدف‌های آن فهرست را مشخص کنید و این 5 هدف را در فهرستی جداگانه نوشته و به عنوان 5 هدف برتر خود قرار دهید.

قدم سوم

ابتدا بر روی دستیابی به آن 5 هدف برتر تمرکز کنید و تا زمانی که این هدف‌ها را تکمیل نکرده‌اید هدف‌های دیگر را در نظر نگیرید.

در این استراتژی هدف اصلی بوفت این است که شما بر روی 5 هدف برتر خود تمرکز کرده و 20 هدف‌ دیگر را به عنوان حواس پرتی در نظر بگیرید.

تمرکز بر تعداد کمی از اهداف مهم به شما اجازه می‌دهد تا راحت‌تر آن‌ها را اداره کرده و دستیابی به آن اهداف را نیز آسان‌تر می‌کند و در نتیجه شما می‌توانید برنامه‌ریزی خود را داشته و زمان را به درستی مدیریت کنید.

سریع‌تر انجام دادن کارها از همیشه آسان‌تر شده است

ما در عصری زندگی ‌می‌کنیم که برای به دست آوردن اطلاعات موردنیازمان نیاز به عملی خاص یا برقراری ارتباط مستقیم با دیگران نداریم. با وجود هوش مصنوعی در محل کار ما، تعداد زیادی از برنامه‌های کاربردی مختلف، انواع خدماتی که قدم‌های بعدی ما را پیش‌بینی کرده و کارهای مختلف را در آن واحد برای ما انجام می‌دهند، تمامی این فن‌آوری‌ها در نهایت به ما زمان و قدرت ذهنی بیشتری می‌دهند تا بهره‌وری‌مان را به حداکثر توان خود برسانیم.

 

منبع: LifeHack

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-05-17 09:48:22
دسته بندی ها