چطور ارتباطات سازنده و موفقی در محیط کار داشته باشیم؟

15 اردیبهشت 1399 - 6:05
رفتار سازمانی - چطور ارتباطات سازنده و موفقی در محیط کار داشته باشیم؟
چطور ارتباطات سازنده و موفقی در محیط کار داشته باشیم؟
امتیاز مطلب: 99%

برای موفقیت در شغل خود باید رفتار مؤدبانه‌ای داشته باشید، چرا که رفتار غیرحرفه‌ای در محل کار تهدیدی برای شما خواهد بود. پس بسیار مهم است با آداب معاشرت در محل کار آشنا شوید تا بتوانید در شغل خود به موفقیت برسید. با یوکن همراه باشید.

شاید در طی زمان، هنجارهای مربوط به رفتارهای فردی و حرفه‌ای دچار تغییر شود، اما آداب معاشرت در محیط کار همچنان ثابت باقی می ماند. در خیلی از کسب و کارها نیاز است ارتباط مستقیمی با مردم داشته باشیم و نحوه‌ی برخورد و معاشرت ما، تعیین کننده میزان رشد و موفقیتمان به نسبت رقیبان خواهد بود. در ادامه‌ی مقاله با آداب معاشرت در محل کار آشنا شوید.

دوستان-اشنایی-معرفی افراد

در معرفی افراد به یکدیگر کوتاهی نکنید

وقتی به عنوان واسطه در بین چند نفر قرار می گیرید، از معرفی آن‌ها به یکدیگر غافل نشوید. حتی اگر آن‌ها همدیگر را می شناسند، باز هم افراد را به هم معرفی کنید. این کار سبب می‌شود اطرافیانتان فکر کنند بدون توجه به جایگاهی که دارند، برایشان ارزش قائل هستید.

از دست دادن غافل نشوید

دست دادن، حرکتی است که اعتماد به نفس، ادب و خلوص نیت شما را نشان می‌دهد و به روابطتان استحکام می بخشد. در محیط‌های کاری غیررسمی، کافی است سلامی خشک و خالی کنید و برای برقراری ارتباط با آن‌ها سری تکان دهید، اما دست دادن تأثیر بسیار بیشتری دارد.

از کلمات «لطفا» و «متشکرم» استفاده کنید

استفاده از این واژه‌ها تأثیر فوق‌العاده‌ای در روابطتان خواهد داشت. حتی در محیط‌های کاری غیررسمی هم از این واژه‌ها استفاده کنید. ارسال ایمیل تشکر و قدردانی، کار رایجی است اما نباید از تأثیر یک پیام تشکر کاغذی غافل شوید.

در بین کلام دیگران حرف نزنید

باید یاد بگیرید در محیط کار حرف دیگران را قطع نکنید. معمولاً بیشتر افراد تمایل ندارند صحبت دیگران را کامل بشنوند و می خواهند نظر خود را سریع‌تر بیان کنند، اما این از آداب معاشرت در محیط کار به دور است. کنترل این قضیه کمی سخت است، اما باید بدانید قطع کردن حرف دیگران کار درستی نیست و ممکن است شما را بی‌ادب جلوه دهد.

باید در محیط کار قاطع و باادب باشید و از پریدن در بین صحبت دیگران و تحمیل نظرات خود پرهیز کنید.

از کلمات و واژگان غیررسمی استفاده نکنید

امروزه کمی خودمانی‌تر و غیررسمی‌تر حرف می زنیم، اما باید مراقب کلماتی که انتخاب می کنیم باشیم. ادبیات غیرمحترمانه در هر شرایطی غیرقابل قبول است اما نباید از آن در موقعیت‌های رسمی استفاده کنید.

گفت و گو -پیام

دقت زیادی روی ارتباطات نوشتاری صرف کنید

پیش از ارسال هر پیام متنی، آن را بازبینی کنید تا مطمئن شوید اشتباه و غلط املایی ندارد. امروزه برنامه‌های نگارشی زیادی وجود دارد، اما باز هم باید حواستان به غلط‌های املایی باشد. البته به جز املای کلمات، باید به لحن کلامتان هم توجه کنید.

بدون اطلاع، وارد هیچ اتاقی نشوید

از ادب دور است در کار دیگران وقفه‌ای به وجود آورید. نباید بدون در زدن و با باز بودن هر دری، وارد اتاق دیگری شوید. اگر فکر می کنید کارتان بیش از چند دقیقه به طول می انجامد، برای ملاقات با او وقت بگیرید.

غیبت و بدگویی نکنید

گاهی نمی توان از غیبت دور بود و هر کسی تمایل به این کار دارد؛ اما باید بدانید غیبت جزئی نیز به شخصیتتان آسیب می‌رساند. صحبت کردن پشت سر کسی که در جمع حضور ندارد، غیرمحترمانه و به دور از ادب است.

به حریم خصوصی دیگران احترام بگذارید

در محل کار هم حرف‌های خصوصی وجود دارد. نباید به خود اجازه‌ی خواندن پیام‌های خصوصی یا گوش دادن به حرف‌های دیگران را بدهید.

به هیچ کس کم‌محلی نکنید

اگر کسی به شما نزدیک می شود، به او توجه کنید. سلام و احوالپرسی ساده داشته باشید و اگر سرتان شلوغ است، از طرف مقابل بخواهید چند دقیقه منتظر بماند. اگر فرد آشنایی را در محل کار می بینید، به دلیل کمبود وقت به او بی‌توجهی نکنید، زیرا اصلاً دلیل خوبی برای کم محلی به دیگران نیست.

بحث‌های سیاسی و مذهبی نکنید

نباید به دنبال بحث‌های سیاسی و مذهبی باشید. پس تمام عقاید و نظرات خود را پشت در محل کارتان بگذارید و بعداً به آن‌ها رسیدگی کنید.

زمان-بهره وری-وقت شناس

وقت‌شناس باشید

ممکن است کارهای زیادی برای انجام دادن داشته باشید، اما نباید وقت شناسی را از یاد ببرید. وقت شناسی به اطرافیانتان نشان می دهد برای وقت خود ارزش قائل هستید. پس سر موقع حاضر نبودن، نشانه‌ی این نیست که سرتان از دیگران شلوغ‌تر است بلکه بی‌تدبیری شما را به نمایش می گذارد.

در جلسات کاری با تلفن حرف نزنید

زمانی که در جلسه‌ای هستید، از گوشی موبایلتان استفاده نکنید. هیچ پیامی نفرستید و به تماس‌هایتان پاسخ ندهید، زیرا این کار بی‌احترامی به دیگران تلقی می شود. علاوه بر آن، این کار سبب می شود به دلیل از دست رفتن تمرکز دیگران، جلسه بیشتر به طول انجامد.

کارت ویزیت خود را به هر کسی ندهید

نباید به هر کسی که می رسید، کارت ویزیت و اطلاعات تماس خود را بدهید، زیرا این کار با آداب معاشرت در محیط کار متناقض است. شاید این کار کمی عجولانه باشد. باید این کار را تنها در هنگام فروش انجام دهید و از طرف مقابل اجازه بخواهید، بهتر است کارت او را هم دریافت کنید.

با دقت به صحبت‌های طرف مقابل گوش دهید

با طرف مقابل ارتباط چشمی خوبی برقرار کنید و تمام تمرکزتان را برای گوش دادن به صحبت‌های دیگران به کار ببندید. معمولاً حافظه کوتاه مدت ما دچار فراموشی می شود و نمی توانیم تا تمام شدن صحبت آن‌ها منتظر بمانیم. می خواهیم زودتر صحبت طرف مقابل تمام شود و وارد بحث بعدی شویم. یکی از آداب معاشرت در محیط کار این است که عجول و کم تحمل نباشید. در بین صحبت‌های دیگران، سؤال بپرسید و این طور وانمود کنید که به حرف‌های او علاقه دارید.

 

منبع: americanexpress

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-02-22 12:43:44
دسته بندی ها