چطور بتوانیم فرد دروغ‌گو را تشخیص دهیم؟ (زبان بدن دروغ‌گوها!)

12 مهر 1396 - 6:00
فکر برتر - چطور بتوانیم فرد دروغ‌گو را تشخیص دهیم؟ (زبان بدن دروغ‌گوها!)
چطور بتوانیم فرد دروغ‌گو را تشخیص دهیم؟ (زبان بدن دروغ‌گوها!)
امتیاز مطلب: 96%

آیا به راحتی می توانید افراد دروغ‌گو را تشخیص دهید؟ به تازگی پژوهشی توسط "لین تن برینک"، روانشناس پزشکی قانونی و همکارانش در دانشگاه کالیفرنیای برکلی انجام شده است. نتیجه‌ی این تحقیق اعلام می کند انسان به طور غریزی می تواند دروغ‌گوها را تشخیص دهد، این در حالی است که گاهی ذهن خودآگاه ما برای تشخیص افراد دروغ‌گو با شکست مواجه می شود. با یوکن همراه باشید.

با کمک نشانه‌هایی می توانیم افراد دروغ‌گو را تشخیص دهیم، در ادامه‌ی مقاله با زبان بدن دروغ‌گوها آشنا خواهیم شد. در این باره گفته می شود، اگر می خواهیم بدانیم کسی به ما دروغ می گوید یا نه، ابتدا باید رفتارهای او در شرایط عادی را بشناسیم. سپس به زبان بدن و الگوی گفتاری فرد دقت کنیم. فردی که دروغ می گوید به طور ناخودآگاه علائم زیر را از خود نشان می دهد:

سریعاً حالت سر خود را تغییر می دهد

اگر از فردی خیلی صریح سؤالی بپرسید و او سریعاً سر خود را حرکت دهد، احتمال دارد به شما دروغ بگوید. دکتر "لیلیان گلاس"، متخصص رفتار و زبان بدن، در این باره می گوید: "ممکن است سر فرد دروغ‌گو کمی به عقب برود، خم شود یا به یک سمت دیگر متمایل گردد". این حالت وقتی اتفاق می افتد که از فرد سؤالی می پرسید و از او انتظار پاسخ دارید.

وضعیت تنفس او تغییر می کند

گاهی فرد دروغ‌گو به نفس نفس زدن می افتد. "گلاس" در کتاب خود نوشت: "نفس نفس زدن به دلیل ریفلاکس رخ می دهد. وقتی تنفس فرد تغییر می کند، شانه‌هایش بالا می رود و صدایش ضعیف می شود. ضربان قلب و جریان خون او تغییر می کند و نفس نفس زدن رخ می دهد. تمام این موارد زمانی اتفاق می افتد که فرد دروغ می گوید و دچار اضطراب و تنش می شود."

زبان بدن افراد دروغگو

سر جای خود می نشیند

حتماً می دانید فردی که دچار اضطراب می شود در جای خود تکان دارد، اما "گلاس" می گوید باید مواظب کسی که اصلاً در جای خود حرکت نمی کند، هم باشیم. او می گوید: "شاید این نشانه‌ای از یک جنگ عصبی باشد، زیرا بدن خود را برای هر مقابله‌ای آماده می کند. وقتی فرد در یک گفت و گوی عادی شرکت دارد، بدن خود را به طور طبیعی و ناخودآگاه حرکت می دهد. پس اگر می بینید طرف مقابل هیچ تکانی ندارد و محکم سر جای خود ایستاده یا نشسته است، حتماً مشکلی پیش آمده است."

مدام کلمات و عباراتی را تکرار می کند

فرد دروغ‌گو سعی می کند شما و خودش را نسبت به مسئله‌ای متقاعد کند، به همین خاطر پشت سر هم کلماتی را به زبان می آورد. او تلاش می کند دروغش را توجیه کند. به گفته‌ی "گلاس" فرد دروغ‌گو بارها تکرار می کند: "من این کار را نکردم". او با تکرار این جمله تلاش می کند افکار خود را سر و سامان دهد و دروغ خود را توجیه کند.

مرتب اطلاعاتی به شما می دهد

"گلاس" در این باره می گوید: "وقتی فرد به شما اطلاعاتی می دهد که از او نخواسته‌اید، به احتمال زیاد در حال دروغ گفتن است. دروغ‌گوها معمولاً بیشتر حرف می زنند و فکر می کنند با زیاد حرف زدن، دروغشان قابل‌باورتر خواهد شد."

زبان بدن افراد دروغگو

دهانش را با دست خود می پوشاند

وقتی فرد دروغ‌گو نمی خواهد درباره مسئله‌ای حرف بزند یا پاسخ سؤالی را بدهد، به طور ناخودآگاه دست خود را روی دهانش می گذارد. وقتی کسی دستش را روی دهانش می گذارد، یعنی نمی خواهد از حقیقت چیزی بگوید. فرد دروغ‌گو تلاش می کند با این کار از حقیقت گویی جلوگیری کند و زیپ دهان خود را بکشد.

به طور خودکار قسمت‌های آسیب پذیر بدنش را می پوشاند

"گلاس" در کتاب خود می نویسد: "نواحی آسیب پذیر می تواند گلو، سینه، سر یا شکم باشد". او می گوید: من به عنوان مشاور وکلا فعالیت دارم و این رفتار را در بیشتر دادگاه‌ها دیده‌ام. وقتی متهم دست خود را روی گلویش می گذارد، متوجه می شوم اعصاب متهم به هم ریخته و از حرف‌های شاهد کلافه شده است. من تا زمانی که در FBI کار نمی‌کردم، با این رفتار آشنا نبودم.

مرتب پاهای خود را جا به جا می کند

فرد دروغ‌گو با جا به جا کردن پاهای خود به شما نشان می دهد مضطرب و نگران است. او سعی می کند نشان دهد از این شرایط گریزان است. پس اگر می خواهید بدانید کسی به شما دروغ می گوید یا نه، به پاهایش نگاه کنید.

به سختی حرف می زند

حتماً در فیلم‌های بازجویی دیده‌اید فرد متهم با دشواری زیاد حرف می زند. در واقع، سیستم عصبی بدن در هنگام استرس، ترشح بزاق را کاهش می دهد و با این کار غشای مخاط دهان خشک می شود. به همین خاطر حرف زدن برای او سخت می شود و ممکن است فشار دادن و گاز گرفتن ناگهانی لب‌ها نیز اتفاق بیفتد.

بدون پلک زدن به شما خیره می شود

حتماً می دانید دروغ از چشمان فرد هویدا می شود و فرد دروغ‌گو از ارتباط چشمی خودداری می کند؛ اما دروغ‌گو می تواند برای فریب شما، ارتباط چشمی خود را حفظ کند.

"برنی مادوف"، به عنوان یک فرد دروغ‌گو، همیشه سعی می کند به چشمان طرف مقابل خیره شود، بدون این که پلک بزند؛ اما وقتی کسی حقیقت را می گوید، چشمان خود را به اطراف برمی گرداند و مرتب به جاهای دیگر نگاه می کند؛ اما در مقابل افراد دروغ‌گو با نگاهی سرد، به چشمان شما خیره می شوند. البته باید مراقب پلک زدن‌های زیاد هم باشید.

زبان بدن افراد دروغگو

اشاره‌ی زیادی با انگشتانش دارد

دروغ‌گوها تلاش می کنند شرایط را به نفع خود تغییر دهند. او بسیار عصبی می شود از این که دروغش را آشکار کنید. به همین خاطر با انگشتش شما را نشانه می گیرد.

 

منبع: Businessinsider

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2018-01-29 11:25:21
دسته بندی ها