چرا پیشرفت ایرانی‌آمریکایی‌ها در تکنولوژی جای تعجبی ندارد

20 شهریور 1399 - 6:15
بیوگرافی - چرا پیشرفت ایرانی‌آمریکایی‌ها در تکنولوژی جای تعجبی ندارد
چرا پیشرفت ایرانی‌آمریکایی‌ها در تکنولوژی جای تعجبی ندارد
امتیاز مطلب: 96%

مدیر عامل 48 ساله دارا خسروشاهی  با انتخاب شدن برای سمت  مدیر عامل جدید اوبر ایرانی‌ها و ایرانی‌-آمریکایی‌ها را در مرکز توجه بازار تکنولوژی قرار داده است‌.  در ادامه با یوکن همراه باشید.

دارا خسروشاهی که در گذشته مدیر اکسپدیا بوده است در سن 9 سالگی به همراه خانواده‌اش از ایران مهاجرت کرد. او با افراد دیگر ایرانی مطرح در بازار تکنولوژی نسبت خانوادگی نیز دارد‌.

همان‌طور که در مطلبی از واشنگتن پست گفته شده بود، کاوه خسروشاهی برادر دارا خسروشاهی مدیر  شرکت Allen & Co  است همچنین پسر عموی دارا خسروشاهی امیر خسروشاهی یکی از بنیان‌گذاران Nervana شرکت هوش مصنوعی است که کمپانی اینتل آن را به قیمت 400 میلیون دلار خریداری کرده او همچنین با هادی و علی پرتوی دوقلو‌هایی قدرتمند در بازار سرمایه گذاری و  بنیان گذرانی فامیل است.

اعضای دیگر خانواده او شامل فرزاد خسروشاهی یکی از خالقان  Google spreadsheets و اوید لاری‌زاده یکی از شرکای شرکت جی وی در لندن هستند.

سرمایه گذار معروف پژمان نوزاد کسی که هنگام مهاجرت به آمریکا در سال 1992 هیچ پولی نداشت و حتی نمی‌توانست انگلیسی صحبت کند می‌گوید که موفقیت‌های دارا خسروشاهی و بستگانش برای کسانی که عملکرد خانواده‌های ایرانی که شامل در اولویت قرار دادن خانواده و دوستان و تعهد شدید به درس و تحصیل به ویژه ریاضی و علوم را می‌دانند جای تعجب ندارد.

پژمان نوزاد که امروزه یکی از مدیران شرکت  Pear است شرکتی که چهار سال پیش به همراه دوستش مار هرشنسون تاسیس کرده بود می‌گوید:" ریاضی و علوم در فرهنگ ایرانی‌ها ریشه دارد."

 نوزاد، مریم میرزا خانی اولین زن و اولین ایرانی که توانست موفق به دریافت جایزه‌ی فیلد که به جایزه‌ی نوبل ریاضی معروف است شده اشاره کرد وی ریاضی دان استاد استنفورد بود که به تازگی در سن 40 سالگی مغلوب سرطان شد.

نوزاد همچنین به دانشگاه صنعتی شریف اشاره می‌کند و می‌گوید که این دانشگاه دانشجوی دکتری زیادی را به دانشگاه استنفورد فرستاده. در حقیقت دانشگاه صنعتی شریف  یکی از بهترین برنامه‌های مهندسی کارشناسی ارشد در جهان است.

نکته‌ی جالب توجه این است که یکی از بنیان‌گذران این دانشگاه پدر برادران پرتوی، فیروز پرتوی بوده و وی همچنین اولین استاد این دانشگاه بوده است.

نوزاد پیشنهاد می‌کند که کلید، مراقبت کردن از یکدیگر است. او ایرانی‌هایی که می‌شناسد را "همه واقعاً مهربان و دلسوز" می‌خواند خصوصیتی که اصرار می‌کند در محل کار وجود داشته باشد. وی می‌گوید "ما جوری بزرگ شده‌ایم که از یک دیگر مراقبت کنیم و من فکر می‌کنم ما نیز با شرکت خود مانند خانواده‌مان رفتار می‌کنیم."

دارا خسروشاهی به نظر می‌رسد که دل کارکنان شرکت اکسپدیا را به دست آورده. بیش‌ از 2200 نفر از کارکنانش به او امتیاز بالایی دادند به طوری که به تازگی به عنوان نفر 39 ام از 100 مدیر عامل برتر آمریکا منتخب شد.

خود نوزاد به عنوان یک فرد اجتماعی معروف است و فضایی صمیمی در شرکت Pear فراهم آورده.

علاوه بر این وی می‌گوید که در پالو آلتو، سانفرانسیسکو و ونکوور گروهی از ایرانی‌ها و ایرانی-آمریکایی‌ها صبح جمعه برای خوردن صبحانه غیر رسمی به نام نون بربری دور هم جمع می‌شوند.

مهمان‌ها می‌توانند هر زمانی که می‌خواهند بیایند و هر زمانی که می‌خواهند می‌توانند بروند اما آن‌ها می‌دانند که روابط ، حمایت و ایده‌های سرشار همیشه در منو وجود خواهد داشت.

 نوزاد به همراه خانواد‌ه‌اش در دهه‌ی 1980 از تهران به آلمان مهاجرت کرد و به میلیونرهای بازار تکنولوژی قبل از اینکه سرمایه گذار شود فرش می‌فروخت.

مانند تمام افراد دیگر بسیاری از ایرانی‌ها نیز برای رسیدن به آمریکا با سختی‌های زیادی مواجه شدند و قدر زندگی خود در  آمریکا را می‌دانند.

نوزاد احضار می‌دارد :" بسیاری از ما زندگی‌مان را در آمریکا از صفر شروع کردیم اما آمریکا هیچوقت من را بر اساس کشورم، زبانم، میراثم و یا مذهبم قضاوت نکرد و تمام فرصت‌ها به من داده شد و من تا ابد برای آن‌ها سپاس گذارم."

لیستی از افراد ایرانی موفق در دنیای تکنولوژی توسط کارآفرین علی طهماسب تهیه شده است که شامل امید کردستان، مدیر عامل سابق شرکت  گوگل (و در حال حاضر رئیس اجرایی توییتر)؛ پییر امیدیر، بنیان‌گذار eBay؛ شروین پیشاور سرمایه گذار و شان راد از Tinder و بسیاری دیگر می‌شود. انوش انصاری اولین فرد ایرانی که به فضا رفته است در لیست وجود ندارد اما دلیل بر موفق نبودن او نیست.

 

منبع: Techcrunch

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-05 15:53:26
دسته بندی ها