7 جمله‌ی ممنوعی که هیچ وقت نباید به رئیستان بزنید

20 اردیبهشت 1399 - 6:05
رفتار سازمانی - 7 جمله‌ی ممنوعی که هیچ وقت نباید به رئیستان بزنید
7 جمله‌ی ممنوعی که هیچ وقت نباید به رئیستان بزنید
امتیاز مطلب: 95%

خیلی از کارمندان مهارت ارتباط با رئیسشان را ندارند و اصلاً نمی دانند چطور باید با او صحبت کنند. در واقع کارمندان برای ارتباط با رئیس خود در دو دسته جای می گیرند. دسته‌ی اول از گفتن حرفشان واهمه دارند که این کار آن‌ها را به شخصیتی ترسو و بزدل تبدیل می کند؛ اما در مقابل دسته‌ی دوم با رفتاری ستیزه جو خود را به دردسر می اندازند. در ادامه می خواهیم به 7 چیزی که هیچ وقت نباید به رئیستان بگویید اشاره کنیم. با یوکن همراه باشید.

هدف از این مقاله، داشتن رفتاری متعادل و درست در مقابل مدیران است. پس اگر دقت خود را بالا ببرید، یاد می گیرید چطور روابط کاری موفقیت آمیزی با مدیرتان داشته باشید و در عین پیشرفت، شغلتان را هم تهدید نکنید.

1. این کار را باید چگونه انجام دهم؟

وقتی مدیر از شما می خواهد کاری انجام دهید، به جای این که دست دست کنید، باید ببینید دقیقا چه چیزی می خواهد و بعد سریعاً بگویید: "چشم، مشکلی نیست. می توانید روی من حساب باز کنید." سپس محل را ترک کرده و به دنبال انجام آن کار بروید و حتماً انجامش دهید. با این روش به ارزش شما در نزد رئیس افزوده می شود و مسئولیت بیشتری را می پذیرید.

2. وقت کافی برای انجام این کار ندارم

باید قبول کنید تمام رئیس‌ها از کارمندان خود کار بیشتر با پول کمتر می خواهند و این تنها در مورد رئیس شما صادق نیست. باید ببینید کاری که از شما می خواهند چه اهمیتی دارد و وظایفتان را اولویت بندی کنید. اگر به عهده گرفتن کار جدید به معنای آن است که مسئولیت دیگری را زمین بگذارید، اجازه دهید این چنین شود و این را به رئیستان هم بگویید.

3. نه

هیچ وقت به رئیستان «نه» نگویید، مگر این که از شما کار غیرقانونی و غیراخلاقی بخواهند. پس هیچ گاه بدون این که فکر کنید به رئیستان نه نگویید که اصلاً کار درستی نیست. باید سؤال بپرسید، عقب نشینی کنید و در صورت لزوم مذاکره کنید اما هیچ وقت نه نگویید مگر این که نیازی به شغل فعلی‌تان نداشته باشید. شاید به جای گفتن "نه" از جملات مشابه مانند "فکر نکنم که ..." استفاده کنید، استفاده از این جملات هم به صلاحتان نیست.

4. این کار را خودت انجام بده

ممکن است رئیستان رفتار خوبی با شما نداشته باشد، شاید او عقده‌های دوران کودکی‌اش را روی کارمندان خالی کند و آن‌ها را بردگان خود بداند. او هر شخصیتی که دارد، وقتی این کار را انجام دهید که تصمیم به ترک شغلتان گرفته‌اید. نباید بی دلیل و با بهانه جویی شغل خود را از دست بدهید؛ عواقب این رفتار تنها به خودتان بر می گردد.

5. به واحد نیروی انسانی مراجعه می‌کنم

وقتی بسیار جوان بودم، از رئیسم پرسیدم چرا ارزیابی ضعیفی از من ارائه کرده است. از پاسخ او قانع نشدم و گفتم آیا می توانم با مافوقت صحبت کنم. او مخالفت کرد اما من این کار را کردم. اشکالی ندارد گاهی به سراغ مافوق رئیستان بروید، اما این کار باید صادقانه و محترمانه انجام شود؛ اما هیچ وقت به سراغ واحد نیروی انسانی نروید که کمکی به شما نمی کند. اگر نمی توانید تحمل کنید استعفا دهید. اگر خلافی در کار است، شکایت کنید؛ اما واحد نیروی انسانی را فراموش کنید.

6. تقصیر من نیست، از فلانی بخواهید

باید در محل کار رفتاری مسئولانه داشته باشید. اگر اشتباهی از شما سر نزده و تقصیری ندارید، توضیح دهید؛ اما هیچ وقت انگشت اتهام خود را به سوی فرد دیگری دراز نکنید. شاید این رفتار را در خیلی از مدیران و سیاست مداران دیده باشید، اما باید بدانید این افراد غیر حرفه‌ای هستند و لایق استخدام شدن نیستند. پس سعی کنید همانند این افراد نباشید.

7. فلانی احمق است

هیچ وقت نزد رئیستان پشت سر همکار، مشتری یا فروشنده حرف نزنید و علیه او توطئه چینی نکنید. شاید شما از کسی انتقاد می کنید که اهمیت بیشتری برای شرکت دارد، پس این رفتار خطری برای خودتان خواهد بود. نباید فکر کنید رئیس دوست شماست. شاید او به این فکر فرو رود که پشت سر او به دیگران چه می گویید و با این کار اعتماد او نسبت به شما سلب خواهد شد.

باید بدانید رئیس همانند من و شما انسان است، تنها در موقعیت بالاتری قرار گرفته، پس ارتباط با او باید محافظه کارانه باشد. اگر رابطه‌تان حرفه‌ای و با احترام باشد متقابلاً همین رفتار را دریافت خواهید کرد. اگر مسئولیتی به شما محول شده، در مقابل آن پاسخ گو باشید و کارتان را به نحو احسن انجام دهید، در این صورت در کارتان پیشرفت خواهید کرد.

منبع: entrepreneur

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-05-09 09:20:03
دسته بندی ها