6 عادت مثبت صبحگاهی برای شروع یک روز شاد و کارآمد!

3 اردیبهشت 1399 - 6:00
مدیریت زمان - 6 عادت مثبت صبحگاهی برای شروع یک روز شاد و کارآمد!
6 عادت مثبت صبحگاهی برای شروع یک روز شاد و کارآمد!
امتیاز مطلب: 93%

اگر صاحب کسب و کاری هستید، کاملاً طبیعی است صبح تا شب مشغول کار باشید و همیشه احساس خستگی کنید. معمولاً صبح زود بیدار شدن کار سختی است. خیلی از افراد قبل از این که برای 12 ساعت کار از خانه بیرون بروند، چندین بار از زنگ ساعت استفاده می کنند؛ اما لازم است تغییراتی در برنامه روزانه‌تان به وجود آورید تا سرحال و پرانرژی از رختخواب بلند شوید. با یوکن همراه باشید.

خیلی‌ها به اهمیت سحرخیز بودن پی برده‌اند. تیم فریس (Tim Ferriss)، اپرا (Oprah)، تیم کوک (Tim Cook) مدیرعامل اپل هم روز خود را قبل از طلوع آفتاب آغاز می کنند. اگر می خواهید پیش از سرکار رفتن از ساعات طلایی اول صبح استفاده کنید، لازم است چند عادت صبحگاهی را در خود به وجود آورید:

ساعت-زمان

زنگ ساعت را دقیق تنظیم کنید

داشتن زمان دقیق برای بیدار شدن بسیار مهم است، زیرا این دقیق بودن مغز شما را وادار به توجه می کند. به همین خاطر است که اجتماع صبحگاهی شرکت مان را هر روز صبح رأس ساعت 10:55 دقیقه انجام می دهیم.

تا پیش از این، عادت داشتم ساعت را روی 6 صبح بگذارم و مدام زمان بیدارباش را جلو و عقب کنم؛ اما اکنون 5:55 دقیقه برای بیدار شدنم مشخص شده و این مسئله در ذهن من ثابت شده است و مرا مجبور می کند تا به موقع از رختخواب بلند شوم.

هر روز هدفی برای خود تعیین کنید

من وقتی از خواب بیدار می شوم، قهوه ساز را روشن می کنم و در فاصله‌ی آماده شدن قهوه، هدفی برای آن روزم مشخص می کنم. اهدافتان را روی کاغذ بیاورید تا احتمال دست یافتن به آن بالا رود. مطمئن باشید کاری که سنجیده باشد، حتماً به نتیجه می رسد. وقتی اهداف روزانه خود را بنویسید، روز موفق‌تری خواهید داشت. در غیر این صورت تمرکز روی کارها برایتان سخت می شود.

من هر روز از دفترچه یادداشت تلفن همراهم برای نوشتن تنها یک هدف استفاده می کنم تا در 24 ساعت آینده به آن برسم. اهداف باید ساده و قابل دسترس باشند. مثلاً یک هدف می تواند باشگاه رفتن باشد، یا هدف دیگر به سلامت و تغذیه مربوط باشد.

ساعت مفیدی به خود اختصاص دهید

این مهم‌ترین عادت صبحگاهی من است. بچه‌های من در ساعت 7 صبح از خواب بیدار می شوند، پس ساعت 6 تا 7 صبح ساعتی طلایی برای خودم است. می توانم از این زمان برای تقویت زبان فرانسه استفاده کنم، به پیاده روی بروم یا مطالعه مختصری داشته باشم. بدون شک در ساعت طلایی به سراغ چک کردن ایمیل‌ها نخواهم رفت. پیش از این عادت داشتم قبل از هر کاری تلفن همراهم را بردارم و اینباکس ایمیلم را چک کنم. خواندن ایمیل‌ها در ابتدای صبح سبب می شود دیگران اولویت‌ها را مشخص کنند و در نتیجه عملکرد منفعلانه‌ای خواهی داشت.

صبحانه‌ی سالم و مناسبی مصرف کنید

معمولاً ساعت 9 تا 5 بعدازظهر در اوج اتفاقات و مشکلات هستید و ممکن است از اجرای یک برنامه غذایی سالم غافل بمانید؛ اما من توجه ویژه‌ای به اولین وعده‌ی غذایی روزانه‌ام دارم، پس می‌توانم در حفظ عادات غذایی مناسب موفق شوم.

درحال حاضر با یک شرکت ارائه غذا همکاری دارم که به من امکان انتخاب بین غذاهای مختلف را می دهد تا بتوانم انرژی خود را در طول روز تأمین کنم. مدت‌ها قبل خود را با غذاهای در دسترس سیر می کردم یا قید خوردن ناهار را می زدم؛ اما اکنون می دانم عادت‌های سالم منجر به ذهن فعال و تمرکز بیشتر می شود، وقتی انرژی لازم به بدن نرسد، امکان ندارد مدیری پرانرژی و قاطع باشیم. داشتن رژیم غذایی سالم سبب شده هیچ وقت یک وعده‌ی غذایی را از دست ندهم.

از زمان رفت و آمد بهترین بهره را ببرید

برخی افراد بیش از 12 ساعت فعالیت کاری دارند، اما من می خواهم زندگی‌ام را در تعادل قرار دهم و وقت بیشتری برای سلامت جسمی و روابط خانوادگی‌ام صرف کنم. من معمولاً ساعت 8:30 یا 9 صبح به محل کار می رسم و از 20 دقیقه زمان رانندگی برای انجام کارهای مهم استفاده می کنم. مصاحبات و تماس‌های کنفرانسی برای وقتی برنامه ریزی شده که در حال رانندگی هستم، بدین ترتیب در طول مسیر نیز کارآمدم. وقتی در مسیر رفت و آمد به برخی کارها رسیدگی کنم، زمان کمتری در محل کار خواهم ماند. پس با این کار از ترافیک کلافه نشده و می توانم بهتر و خلاقانه‌تر فکر کنم.

خواب-استراحت-سلامتی

شب خوب بخوابید

حتماً می دانید کارآمدی بالای صبحگاهی به خواب شب بستگی دارد. من معمولاً ساعت 22 به رختخواب می روم، اما قبل از این که خوابم ببرد، 10 موردی که باید به خاطرشان قدردان باشم را یادداشت می کنم. وقتی روز بدی را سپری کرده‌ام، این کار به من کمک می کند تا خواب راحتی داشته باشم. خوابیدن با روحیه مثبت به من کمک می کند تا سر وقت و با حال خوب از رختخواب بلند شوم و روز جدیدی را شروع کنم.

 

منبع: Forbes

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-01-30 12:35:53
دسته بندی ها