چند فایده‌ای که خوشحال بودن برایتان به ارمغان می‌آورد

6 بهمن 1398 - 6:10
سبک زندگی - چند فایده‌ای که خوشحال بودن برایتان به ارمغان می‌آورد
چند فایده‌ای که خوشحال بودن برایتان به ارمغان می‌آورد
امتیاز مطلب: 96%

خوشحال بودن سبب تحرک بیشتر در زندگی می شود؛ این در حالی است که بیشتر افراد گرفتار روزمرگی‌ها بوده و در افکار و باورهای منفی غرق شده‌اند. شاد بودن نه تنها زندگی را برایمان لذت بخش تر می کند، بلکه تأثیر قابل توجهی روی سلامتی‌مان دارد. در ادامه با یوکن همراه باشید تا یاد بگیرید چطور شاد باشید ، از زندگی بیشتر لذت ببرید و به سلامت جسمی خود اهمیت دهید. ارسطو، دانشمند بزرگ یونانی می گوید :

خوشحالی هدف زندگی است. دلیل اصلی آفرینش انسان هم دست یابی به همین هدف است.

این سخن بیش از 2000 سال پیش گفته شده، اما هنوز هم درستی آن قابل تائید است.

امروزه تحقیقات نشان می دهد خوشحال بودن نه تنها باعث داشتن حس بهتر می شود، بلکه سلامتی بیشتر را برایتان به ارمغان می آورد.

با خوشحال بودن، سبک زندگی سالم خواهید داشت

شاد بودن سبب دنباله روی از برخی عادت‌ها می شود که در نهایت به سلامتی بیشتر کمک می کند. بنا بر مطالعات انجام شده در سال 2012 میلادی، افراد خوشحال غذاهای سالم‌تری می خورند و رغبت بیشتری به مصرف میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات دارند. این تحقیق روی 4000 فرد بزرگ‌سال انجام شده و نتایج حاکی از آن است افراد خوشحال 47 درصد بیشتر از دیگران میوه و سبزیجات تازه می خورند. مصرف میوه و سبزیجات فواید قابل توجهی روی سلامتی انسان دارد و از خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی جلوگیری می کند.

تحقیقات نشان می دهد افرادی که احساس شادی و خوشبختی می کنند، 33 درصد بیشتر از دیگران فعالیت دارند و در حدود 10 ساعت در هفته را به فعالیت بدنی می‌پردازند. فعالیت بدنی منظم سبب استحکام استخوان‌ها، افزایش سطح انرژی بدن، کاهش چربی و فشار خون می شود.  علاوه بر آن، خوشحال بودن سبب بهبود الگوی خواب شده که برای داشتن تمرکز، بالا بردن کارایی، عملکرد درست بدن و حفظ وزن مناسب نیاز است.

با خوشحال بودن سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید

با داشتن سیستم ایمنی قوی کمتر دچار بیماری‌ها می شوید. بنا بر تحقیقات انجام شده، خوشحال بودن سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و از ابتلا به سرماخوردگی و عفونت‌های قفسه سینه جلوگیری می کند. محققان در مطالعه‌ای درون بینی 300 فرد سالم قطره‌ی حاوی ویروس سرماخوردگی ریختند تا احتمال ابتلا به سرماخوردگی در آن‌ها بررسی شود. نتایج نشان داد افرادی که احساس شادی کمتری در زندگی دارند سه برابر بیشتر از افراد خوشحال دچار بیماری می شوند.

خوشحالی - سیستم ایمنی بدن

در مطالعه‌ای 81 دانشجو را در مقابل ویروس هپاتیت ب واکسینه کردند. نتایج اعلام کرد احتمال واکنش پادتن که نشان از سیستم ایمنی قوی دارد، در افراد خوشحال دو برابر دیگران است. دقیقا مشخص نیست خوشحالی چه تأثیری روی سیستم ایمنی بدن دارد. شاید خوشحالی روی محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال تأثیر می گذارد . این سه ماده که به اختصار HPA نامیده می شوند، سیستم ایمنی بدن، هورمون‌ها، هضم غذا و میزان استرس را تنظیم می کنند.

البته گفته می شود افراد سالم و شاد بیشتر از دیگران از رفتارهای سالم تبعیت می کنند ، برای مثال دنباله روی از عادات غذایی سالم و فعالیت بدنی مداوم سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

خوشحال بودن سبب مقابله با استرس می شود

تحقیقات نشان می دهد خوشحالی میزان استرس را کاهش می دهد. در واقع استرس میزان هورمون کورتیزول را بالا می برد که سبب خواب پریشان، افزایش وزن، دیابت نوع 2 و فشارخون می شود. مطالعات حاکی از آن است میزان هورمون کورتیزول در افراد شاد پایین‌تر است. تحقیقی روی 300 فرد بالغ انجام شد و محققان به تمامی آن‌ها کارهای سخت و استرس زا محول کردند. نتایج نشان داد سطح کورتیزول شادترین فرد شرکت کننده، 32 درصد کمتر از دیگران است. این تحقیق سه سال بعد تکرار شد و باز هم نتایج نشان از اختلاف 20 درصدی کورتیزول بین شادترین  و مأیوس‌ترین فرد شرکت کننده داشت.

با خوشحال بودن، از قلب خود مراقبت کنید

با خوشحال بودن ، فشار خونتان کاهش یافته و از قلب خود محافظت خواهید کرد. تحقیقی روی 6500 فرد بزرگ‌سال بالای 65 سال انجام شده که نشان می دهد خوشحال بودن احتمال ابتلا به فشار خون بالا را تا 9 درصد کاهش می دهد.

امروزه بیماری‌های قلبی اصلی‌ترین دلیل مرگ و میر در دنیاست، پس می توانید با خوشحال بودن از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری کنید. مطالعات نشان می‌دهد احساس شادی و خوشبختی 13 تا 26 درصد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می دهد. اخیراً مطالعه‌ای روی 1500 فرد شرکت کننده انجام شده که اعلام می کند افراد خوشحالی که سن بالا، کلسترول بالا و فشار خون بالا دارند، باز هم 22 درصد کمتر از دیگران دچار ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی می شوند. پس احساس خوشبختی و خوشحالی می تواند به بیماران قلبی کمک کند، چرا که تحقیقات ثابت می کند احساس شادی در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، خطر مرگ را 11 درصد کاهش می دهد.

لازم به ذکر است برخی نتایج به این دلیل به دست آمده که افراد خوشحال فعالیت بدنی و عادات غذایی سالم دارند و از سیگار کشیدن اجتناب می کنند. البته خیلی از محققان نتوانسته‌اند رابطه‌ای میان شاد بودن و بیماری‌های قلبی پیدا کنند. پس نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه است.

خوشحال بودن امید به زندگی را بالا می برد

مطالعه‌ای در سال 2015 میلادی انجام شده که به رابطه‌ی شادی و طول عمر زندگی در 32000 فرد شرکت کننده پرداخته است. این مطالعه 30 سال به طول انجامیده و نتایج نشان می دهد احتمال مرگ افراد مأیوس و غمگین، 14 درصد بیشتر از افراد شاد است، چرا که خوشحال بودن به طول عمر شما می افزاید.

70 مطالعه انجام شده روی افراد سالم یا کسانی که سابقه ابتلا به بیماری‌های قلبی یا کلیوی دارند، اعلام می کند میان خوشبختی و طول عمر بالا رابطه‌ی مستقیمی وجود دارد. نتایج نشان می دهد مرگ در افراد شاد با سلامت کامل تا 18 درصد و در افراد بیمار تا 2 درصد کمتر از دیگران بوده است.

افراد خوشحال رفتارهای سالم داشته و به دنبال ورزش، اجتناب از سیگار، مصرف به موقع دارو و خواب کافی هستند . پس شاید به همین دلیل به طول عمر بیشتر خود کمک می کنند. البته این مورد هنوز به اثبات نرسیده است.

با خوشحال بودن، دردهایتان را تسکین دهید

بیماری آرتروز سبب التهاب و از بین رفتن مفاصل می شود. این بیماری با کهولت سن شدت می یابد و فرد شاهد سفت شدن مفاصل و درد شدیدی خواهد بود. تحقیقات نشان می دهد شاد بودن احساس درد و سفتی مفاصل ناشی از آرتروز را کمتر می کند و فرد عملکرد فیزیکی بهتری خواهد داشت.

تحقیقی روی 1000 فرد مبتلا به آرتروز زانو انجام شده که نشان می دهد افراد شاد در هر روز 711 قدم بیشتر از  دیگران برمی دارند که 8.5 درصد بیشتر از قدم‌های افراد غمگین مبتلا به آرتروز است.

خوشحال بودن تحمل درد را آسان‌تر می کند. به طوری که مطالعات نشان می دهد افراد شاد در طول سه ماه ریکاوری 13درصد درد کمتری را تجربه می کنند. دلیل این مسئله آن است که افراد خوشحال انرژی مثبت بیشتری جذب می کنند و در هنگام درد حواس خود را با افکار و ایده‌های مثبت پرت می کنند و کمتر روی بیماری متمرکز می شوند.

خوشحالی - تسکین دردها

خوشحال بودن سبب سلامتی شما می شود

میان خوشحال بودن و سلامتی رابطه برقرار است. در این زمینه تحقیقات زیادی انجام گرفته که به نتایج آن اشاره می کنیم:

  • خوشحالی ضعف بدن را کاهش می دهد: ضعف بدن در زمانی بروز می کند که فرد دچار عدم تعادل می شود. در این زمینه تحقیقی روی 1500 فرد سالخورده انجام شده که نتایج هفت ساله‌ی آن نشان می دهد شادترین افراد نسبت به دیگران 3% کمتر ناتوانی داشته‌اند.
  • خوشحالی از ابتلا به سکته‌ی مغزی جلوگیری می کند: سکته‌ی مغزی وقتی اتفاق می افتد که اختلالی در جریان خون مغز رخ دهد. مطالعه‌ی انجام شده روی افراد سالخورده نشان می دهد احتمال ابتلا به حمله مغزی در کسانی که احساس شادی و خوشبختی دارند 26درصد کمتر از دیگران است.

راه حل‌هایی برای شاد بودن

خوشحالی حالتان را خوب می کند و روی سلامتی‌تان هم تأثیر مثبت دارد. در ادامه چند روش برای خوشحال بودن را بیان می کنیم:

  • شکرگزار باشید: برای داشته‌هایتان قدردان باشید تا احساس خوشحالی را در خود بالا ببرید. توصیه می کنیم هر روز سه موردی که باید برایشان شکرگزار باشید را یادداشت کنید.
  • فعالیت بدنی داشته باشید: ورزش‌های هوازی مانند ایروبیک بهترین ورزش برای خوشحالی بیشتر است. البته پیاده روی و تنیس هم به شاد بودنتان کمک می کند.
  • خوب بخوابید: کم خوابی یا بدخوابی روی احساس خوشحالی‌تان تأثیر منفی می گذارد. اگر در خوابیدن مشکل دارید، به سراغ پزشک بروید تا راه حلی پیدا کنید.
  • گردش کنید: به پیاده روی یا باغبانی مشغول شوید. باید حداقل 5 دقیقه در روز را به نرمش در فضای باز اختصاص دهید.
  • تمرینات مدیتیشن انجام دهید: مدیتیشن منظم سبب شادی‌تان می شود و به کاهش استرس و بهبود خواب کمک می کند.
  • عادت غذایی سالمی داشته باشید: هر چه میوه و غذاهای سالم‌تری مصرف کنید، شادتر خواهید بود.

 

منبع: healthline

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-02-08 14:41:38
دسته بندی ها