عاداتی که شما را در زندگی یک فرد با انگیزه می‌کند

27 شهریور 1399 - 6:10
انگیزشی - عاداتی که شما را در زندگی یک فرد با انگیزه می‌کند
عاداتی که شما را در زندگی یک فرد با انگیزه می‌کند
امتیاز مطلب: 94%

گاهی تمام انگیزه‌ی خود را از دست می دهید و قدرت وجودی‌تان را نادیده می گیرید، در این شرایط نمی دانید چطور همان انگیزه اولیه را کسب کنید. اگر عادات افراد با انگیزه را دنبال کنید، شما هم می توانید کارهای بیشتری به انجام برسانید و شرایط سخت را پشت سر بگذارید، علاوه بر آن برای انجام کارهای فوق‌العاده آماده خواهید بود. در ادامه با یوکن همراه باشید تا به شما بگوییم چطور با انگیزه زندگی کنید.

انگیزه دان به معنای «دمیدن روح تازه» است. پس اگر انگیزه داشته باشیم، قادر خواهیم بود در هر کاری که انجام می دهیم روح تازه‌ای بدمیم.

دو نوع انگیزه درونی و انگیزه بیرونی وجود دارد. انگیزه‌ی درونی به یافتن محرک درونی مربوط می شود و انگیزه‌ی بیرونی براساس پاداش و مجازات کار به دست می آید. برای داشتن انگیزه نیاز است علایق درونی خود را در جهت مثبت و از طریق جایزه دادن تقویت کنیم.

در ادامه چند عادت افراد با انگیزه را معرفی می کنیم. این هفت عادت به زمان محدود نبوده و می توانید با تکیه بر آن‌ها به زندگی‌تان نشاط دهید و از یکنواختی بیرون بیایید:

برای هر کاری «چرا؟» داشته باشید

افراد با انگیزه هر کاری را با چرا شروع می کنند. اگر تنها به خاطر این که کوهی برای بالا رفتن وجود دارد، به سراغ کوهنوردی رفته‌اید، وقتی بالا رفتن برایتان سخت شود، احتمالاً نمی توانید به مسیر خود ادامه دهید؛ اما اگر دقیقا بدانید چرا این کار را انجام می دهید و این کار برایتان ارزشمند باشد، در هر موقعیتی می توانید توانمندی خود را به کار گیرید و از شرایط سخت گذر کنید.

مثلاً یک چرایی این است؛ می خواهیم تا جای ممکن کیفیت زندگی انسان‌ها را بهبود دهم. من این چرایی را به هدف روزانه‌ام مرتبط کرده‌ام؛ پس در هنگام کار تلاش می کنم اطرافیانم پیشرفت کنند و به بهترین نحو ممکن به مشتریانم کمک کنم.

نظر خود را درباره ممکن‌ها تغییر دهید

خیلی از مردم باورهایی دارند که محدود کننده است، اما تصور می کنند بی‌انگیزه هستند. آن‌ها بیشتر کارها را مشکل و نشدنی می دانند. شاید خواندن داستان زندگی افراد موفق برایتان مفید باشد، زیرا نگرشتان تغییر کرده و می توانید دنیا را پر از امکانات ببینید.

ممکن ها و غیرممکن ها

اگر می خواهید به توانایی‌های واقعی انسان‌ها پی ببرید، به کتاب رکوردهای گینس سر بزنید. در این کتاب متوجه می شوید انسان‌هایی هستند که هر غیرممکنی را ممکن کرده اند. با کتاب‌ها، داستان‌ها و فیلم‌های موفقیت آمیز به خودتان یادآوری کنید چه قدرتی در وجود شما نهفته است.

باورهای محدود کننده را کنار بگذارید

باورهای محدود کننده قدرت ذهن ما را می گیرد. شاید در ذهن خود بگویید: نه، من نمی توانم، من برای انجام این کار ناتوانم.

داستان ککی را شنیده‌اید که درون ظرف شیشه‌ای در بسته قرار دارد. کک تمام روز بالا و پایین می پرد تا از ظرف بیرون بیاید، اما در نهایت خسته می شود. وقتی درب ظرف برداشته می شود، کک تنها داخل ظرف بالا و پایین می پرد و نمی تواند جهش بیشتری انجام دهد. اکنون کک می تواند از ظرف بیرون بیاید، اما باورهای محدود کننده اجازه نمی دهد فراتر برود.

پیشنهاد می کنیم باورهای محدودکننده خود را کنار بگذارید تا همانند کک داخل ظرف شیشه‌ای نباشید.

وقت بیشتری برای ارزش‌هایتان بگذارید

اگر زمان زیادی صرف ارزش‌هایتان کنید، هم انگیزه‌ی خود را بالا می برید و هم از زندگی‌تان لذت خواهید برد.

باید ارزش‌های خود را دقیقا بشناسید، بدین ترتیب می توانید میان ارزش‌ها و کارهای روزمره‌تان ارتباط برقرار کنید. مثلاً من یادگیری، برتری داشتن و ماجراجویی را ارزش می‌دانم. پس هر پروژه‌ای که به من داده شود، تنها پروژه را انجام نمی دهم، بلکه یک ماجراجویی جدید تجربه خواهم کرد.

 وقتی پروژه‌ای به من داده می شود که از انجام آن لذت نمی برم، به دنبال راهی می روم تا بتوانم از آن پروژه چیز جدیدی یاد بگیرم. علاوه بر آن، به دنبال افرادی خواهم بود تا راهی برای انجام سریع‌تر و ارزان‌تر پروژه به من نشان دهند. پس کمترین ارزشی که می توانم پیدا کنم، بهتر شدن است.

با افرادی معاشرت کنید که به شما انگیزه می‌دهند

حتماً می دانید برخی کارها انرژی شما را می گیرند و برخی دیگر به شما انرژی می دهند. بعضی افراد هم هستند که انگیزه‌ی شما را از بین می برند و برخی دیگر به شما انگیزه و انرژی مضاعف می دهند.

باید بدانید اولین فردی که می تواند به شما انگیزه مثبت دهد، خودتان هستید. پس هیچ وقت از خود انتقاد نکنید. وقتی دچار شکست می شوید خودتان را سرزنش نکنید؛ بلکه به دنبال تجربه‌ای تازه باشید. هیچ وقت از خود نپرسید: «چرا دچار این اشتباه شدم؟» بلکه بگویید: «چطور می توانم عملکرد بهتری از خود نشان دهم؟»

به دنبال چیزهایی باشید که شما را به سمت جلو ببرد. خیلی هم فکرتان را مشغول نکنید. برای این منظور باید دنبال افرادی باشید که به شما انرژی می دهند و کمکتان می کنند قدرت درونی‌تان را آزاد کنید. شاید این کار از طریق تمرکز روی استعدادهای شما انجام شود. ممکن است با گفتن برخی جملات شما را تشویق کنند دوباره حرکت کنید و بخواهید دنیا را تغییر دهید.

انگیزه بخشی - افراد معاشرتی

روی مسیر پیشرفتتان تمرکز کنید

اگر بتوانید روی پیشرفت کردن تمرکز کنید، هم انگیزه‌ی بیشتری خواهید داشت و هم شادتر خواهید بود. این یک عادت عالی و قدرتمند است. برای این که بتوانید از انجام کارهایتان بازخورد بهتری بگیرید، باید این موارد را در نظر بگیرید:

  • واقعی باشد: بهتر است بازخوردی که می‌گیرید به فعالیت فعلی شما نزدیک‌تر باشد.
  • دقیق و مرتبط باشد: اگر بازخوردی که می گیرید مربوط به آن فعالیت نباشد، هیچ نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و اگر دقیق نباشد هم کمکی به شما نمی کند.
  • کاربردی باشد: اگر بازخوردی که می گیرید هیچ راهکاری برای بهبود فعالیت‌ها به شما ندهد، فایده‌ای در بر نخواهد داشت.

با بازخورد گرفتن از اطرافیانتان درباره کارهایی که انجام می دهید، از زندگی خود لذت بیشتری می برید.

برای خود اهداف هیجان‌انگیز تعیین کنید

باید اهدافی برای خود تعیین کنید که شما را به طور خودکار به سمت جلو ببرند؛ اهدافی که تصور به تحقق پیوستنش سبب هیجانتان می شود.

اگر احساس درماندگی دارید، ممکن است ارزش‌ها و علاقه‌مندی‌های شما با هم در تضاد باشند. شاید این احساس به خاطر ترس شماست. ممکن است به اهداف کوچک‌تری نیاز داشته باشید تا با رسیدن به آن‌ها، انگیزه‌ی مضاعف پیدا کنید. شاید هم اهداف بزرگ‌تری نیاز است تا انگیزه‌ی بیشتری به شما بدهند.

اگر علاقه‌ای به هدف خود ندارید، آن را به عنوان ارزش قبول نکنید؛ بلکه به دنبال چالشی باشید که به شما انگیزه دهد. مسیر دست یابی به هدفتان را یک ماجراجویی لذت بخش ببینید که سراسر چالش است. با این نگرش متوجه می شوید چه انگیزه بالایی دارید. برای باانگیزه بودن، نیازی به کسی ندارید، بلکه باید بدانید چطور از طریق پیشرفت و کسب مهارت می توانید انگیزه‌ی بیشتری برای خودتان ایجاد کنید.

 

منبع: time

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-05 14:50:11
دسته بندی ها