50 نکته‌ای که انگیزه‌ی شما را برای رسیدن به موفقیت بالا می‌برد

6 آذر 1399 - 11:56
انگیزشی - 50 نکته‌ای که انگیزه‌ی شما را برای رسیدن به موفقیت بالا می‌برد
50 نکته‌ای که انگیزه‌ی شما را برای رسیدن به موفقیت بالا می‌برد
امتیاز مطلب: 90%

اهداف زیادی در سر دارید و دقیقا می دانید به دنبال چه چیزی هستید، اما شور و اشتیاقتان بعد از مدتی از بین می رود و حرکت به سوی مقصد نهایی هر روز برایتان سخت‌تر می شود. اغلب افراد در این وضعیت قرار گرفته‌اند؛ تنها کافی است بدانید چطور برای ادامه حرکت انگیزه پیدا کنید. در ادامه با یوکن همراه باشید.

1. خاطرات خوش را در ذهنتان مرور کنید

اگر دنبال کردن هدفی جدید، سبب ترس و هراستان می شود، قبل از شروع، به خاطرات خوش پیروزی‌های قبلی‌تان فکر کنید که در شما حس غرور را زنده می کند. از این احساسات بهره ببرید تا با سرعت بیشتری از سربالایی‌ها عبور کنید.

2. دوردست‌ها را ببینید

خیلی زود گرفتار جزئیات و ضرب‌الاجل‌ها می شوید. به همین خاطر لازم است قبل از شروع کار هدف نهایی خود را در زمان حال تجسم کنید. هدفتان را بنویسید و در جایی قرار دهید تا در هنگام کار آن را ببینید. باید به روشنی مشخص کنید به سمت چه هدفی در حرکت هستید.

3. روز خود را با یک کار هیجان‌انگیز شروع کنید

توصیه می کنیم روزتان را با جنبه‌ی هیجان انگیزه پروژه‌تان شروع کنید و بعد به سراغ بخش‌هایی بروید که کمتر جذبتان می کند. باید مطمئن شوید همیشه هدف کوچکی وجود دارد که شما را برای ادامه‌ی روز به حرکت درآورد.

4. پاداشی برای خود در نظر بگیرید

به خودتان قول دهید هر بار سخت‌ترین کار برنامه‌تان را انجام دادید پاداشی لذت بخش به خود دهید. وقتی سخت‌ترین کار را تمام کردید، نیاز نیست متوقف شوید، بلکه از همان شتاب برای عبور از مرحله‌ی بعد استفاده کنید.

5. کمی جنب و جوش داشته باشید

در محل کار فعالیت داشته باشید، دور ساختمان بدوید یا در دفتر کارتان بالانس بزنید. هر کاری انجام دهید تا خون در بدنتان به جریان بیفتد و ذهنتان آرام شود. با فعالیت بدنی هورمون اندروفین در بدنتان آزاد می شود که ذهنتان را آزاد می کند و نگرش جدیدی به شما می دهد.

6. آهنگ‌های انرژی‌بخش داشته باشید

آهنگ‌های موردعلاقه خود را جمع کنید و قبل از شروع کار یا هر زمانی که انرژی‌تان تحلیل رفت به آن‌ها گوش دهید.

7. کارهایتان را تقسیم‌بندی کنید

به جای انجام یک پروژه بزرگ، اهدافتان را تقسیم کرده و در چند بخش مختلف تجسم کنید. بدین صورت می توانید بعد از تکمیل هر گام آن را تیک بزنید و به مرحله‌ی بعد بروید، در این حالت انگیزه‌ی بیشتری خواهید داشت تا به سمت مراحل بعد حرکت کنید.

8. از زمان‌سنج استفاده کنید

اگر دچار رکود شدید، به گونه‌ای عمل کنید که انگار می خواهید مسابقه‌ی دو سرعت خلاقیت برای انجام کار راه بیندازید. زنگ ساعت را روی نیم ساعت بعد بگذارید و ببینید در این مدت چقدر بازدهی‌تان بالاتر می رود. بعد از این مدت کمی استراحت کنید و دوباره شروع به حرکت کنید.

9. پیام مثبتی برای خودتان بنویسید

خودتان پیام مثبتی برای آینده و اهدافتان بنویسید. مثلاً بنویسید از این که به اهدافتان رسیده‌اید و از تمام موانع عبور کرده‌اید چقدر به خود افتخار می کنید. این کار به شما کمک می کند تا در مسیر حرکت قرار گیرید.

10. از تصویری الهام‌بخش استفاده کنید

چه کسی را قهرمان می دانید؟ تصویری از قهرمانتان را در اتاق کار بزنید. وقتی به این تصویر نگاه کنید، نگاهی که از جانب قهرمان روی خودتان احساس می کنید به شما کمک می کند تا انگیزه‌تان را حفظ کنید و به جایگاه والایی برسید.

11. دلیل طرح‌ریزی اهدافتان را بدانید

تمام دلایلی که برای رسیدن به اهدافتان دارید را در یک فهرست بنویسید. روی تقویم اعلان دار یا در پس زمینه گوشی تلفنتان برای خود یادآور بگذارید تا فراموش نکنید به سمت چه هدفی در حرکت هستید.

12. دوستان مثبت‌نگر و مشوق داشته باشید

با افرادی که طرز تفکر مشابه ای با شما دارند معاشرت کنید، کسانی که همانند شما می خواهند به هدفی برسند. وقتی انگیزه‌تان را از دست دادید پیش آن‌ها بروید تا اعتماد به نفستان بالا رود. البته شما هم می توانید همین کار را برای آن‌ها انجام دهید. در بیشتر مواقع توانایی‌های دیگران را راحت‌تر از توانایی‌های خودمان می بینیم.

13. در چه ساعتی از روز بازدهی بیشتری دارید؟

اگر خیلی سحرخیز نیستید ساعت 9 صبح به سراغ برنامه‌تان نروید و برای رسیدن به هدفتان تلاش نکنید. شاید نیاز باشد تا ظهر منتظر بمانید. اگر بهترین شرایط را برای خود فراهم نکنید نمی‌توانید انگیزه‌تان را بالا ببرید.

14. تصویری کلی از هدفتان داشته باشید

تمام مراحل رسیدن به هدف نهایی را در ذهن خود مرور کنید. وقتی هر مرحله را پشت سر گذاشتید موفقیت خود را جشن بگیرید. باید قدردان زحمات خود باشید تا انگیزه‌ی لازم برای ادامه‌ی مسیر را به دست آورید.

15. فضای کاری خوبی برای خود ایجاد کنید

شاید از جایی که می خواهید در آنجا روی هدفتان کار کنید خوشتان نیاید، پس برای شروع کار انگیزه نخواهید داشت. فضای کاری‌تان را به جایی تبدیل کنید که برای رفتن به آنجا شور و هیجان دارید و از بودن در آن لذت می برید.

16. با ترس‌هایتان مواجه شوید

وقتی می توانید از شر انرژی‌های منفی و ترس‌هایتان خلاص شوید که مستقیماً با آن‌ها رو به رو شوید. تمام ترس‌هایی که در مورد اهدافتان دارید را روی کاغذ بیاورید. وقتی این ترس‌ها را به روشنی ببینید، قدرت تسخیر شما را نخواهند داشت.

17. از وقت خود هوشمندانه استفاده کنید

قبل از تمام شدن روز، فهرست کارها را برای روز بعد آماده کنید. پس برای شروع فردا نیاز نیست نگران باشید و هیجان زده خواهید بود.

18. نقل‌قول‌هایی را بخوانید که به شما انگیزه می‌دهند

اگر در طول مسیر دچار یاس و ناامیدی شدید، به دنبال نقل قول‌هایی باشید که به شما انرژی و انگیزه مضاعف می دهند. این نقل قول‌ها را روی میز کارتان بگذارید تا بدانید در ذهنتان روی هر چیزی که تمرکز کنید، به آن دست پیدا می کنید.

19. یادتان باشد هر روز به هدفتان نزدیک‌تر می‌شوید

گاهی نیاز است وقفه‌ای در کار داشته باشید. اگر نیمی از برنامه‌ی روزانه‌تان را انجام دادید باز هم تلاش خوبی داشته‌اید و باید قدردان خود باشید.

20. روزتان را با برنامه‌ای یکسان شروع کنید

برنامه‌ی یکسانی برای شروع روز داشته باشید تا ذهنتان را آزاد و در وضعیت مناسبی قرار دهد. این کار می تواند آماده کردن صبحانه، مدیتیشن، پیاده روی یا گوش دادن به موسیقی باشد. تنها باید بدانید کدام کار برای شما بهتر است.

21. با افرادی صحبت کنید که قبلا در شرایط شما بوده‌اند

اگر احساس ناامیدی و رکود دارید، به سخنرانی افراد موفق یا تدتاک (TED Talk) گوش دهید. پیاده روی کنید و آماده و بشاش به سراغ کارتان بروید.

22. از گروه‌های مجازی استفاده کنید

شاید هنوز آماده نباشید اهداف خود را با آشنایانتان در میان بگذارید. پس بهتر است از اپ ها یا گروه‌هایی استفاده کنید که در آن افراد با هدف مشابه شما گرد هم می آیند. با این کار خود را مجاب به پاسخ گویی در مقابل اهدافتان می کنید.

23. به خودتان استراحت دهید

اگر خسته شدید و انرژی‌تان تحلیل رفته، قطعاً برای انجام هیچ کاری انگیزه نخواهید داشت. پس کمی استراحت کنید و مطمئن شوید خواب شبانه‌تان کامل است.

24. از شبکه‌های اجتماعی فاصله بگیرید

تنها یک یا دو روز از شبکه‌های اجتماعی دوری کنید تا ببینید چقدر بازدهی‌تان بالا می رود. با چرخیدن در شبکه‌های اجتماعی، انرژی‌تان صرف زیر نظر گرفتن دیگران می شود و دیگر تمرکزی برای انجام کارهای خود نخواهید داشت.

25. کتاب بخوانید

وقت و انرژی‌ای که از کنار گذاشتن شبکه‌های اجتماعی به دست می آورید، به مطالعه و کتاب خواندن اختصاص دهید. شاید با مطالعه ایده‌ای به دست آورید که توقع آن را نداشتید و این موضوع برایتان جالب باشد که ببینید فردی این ایده را داشته و در کتابی تدوین کرده است. وقتی آن‌ها توانسته‌اند ایده‌های خود را روی کاغذ بیاورند، قطعاً شما هم می توانید.

26. دوش آب سرد بگیرید

برای 30 ثانیه دوش آب سرد بگیرید تا برای بیرون رفتن از خانه آماده شوید. با این کار مغزتان بیدار می شود و با ذهنی آماده به محل کار می روید.

27. در محل کار جایی بنشینید که تمرکزتان بیشتر است

راهکار خوبی که سبب افزایش تمرکز و انگیزه‌تان می شود این است که در مکانی جدید کار کنید. پس در محل کار و خانه، جایی بنشینید که از هوای خنک یا نور طبیعی برخوردار است. تمام جاهای ممکن را امتحان کنید تا گزینه‌های بیشتری در اختیار خود قرار داده باشید.

28. نقش مربی را ایفا کنید

در محل کار، نقش مربی را برای افراد تازه وارد برعهده داشته باشید. کمک به دیگران و دیدن تلاش آن‌ها برای رسیدن به اهدافشان، انگیزه شما را بالا می برد و می توانید پروژه خود را بهتر پیش ببرید.

29. گاهی تغییر مسیر دهید

اگر بعد از مدت مشخصی متوجه شدید کارتان به خوبی پیش نمی رود و برای ادامه‌ی مسیر دچار شک و تردید شده‌اید، چند قدم به عقب برگردید. می‌توانید عاملی را در پروژه خود تغییر دهید تا کارتان بهتر پیش برود. از این که مسیرتان را تغییر دهید احساس شرمندگی نکنید.

30. یادتان باشد هر کسی مرتکب اشتباه می‌شود

اگر از اشتباه کردن بترسید قطعاً راهی به سوی شکست خواهید یافت. وقتی اشتباه نکنید یعنی به قدر کافی سخت کوش نبوده‌اید. پس نگذارید ترس از شکست شما را از طی کردن مسیر موفقیت بازدارد.

31. با کسی همراه شوید

حتماً خودتان می دانید وقتی تنها هستید بهتر کار می کنید یا وقتی با کسی همراه می شوید و از او ایده می گیرید؟

اگر به صورت گروهی عملکرد بهتری دارید کسی را پیدا کنید که اهداف و آرمان‌های مشترکی با شما دارد و می توانید با او هم مسیر شوید.

32. زمانی را برای استراحت خود در نظر بگیرید

اگر در طول روز بدون استراحت و وقفه کار می کنید، غیرممکن است انگیزه و انرژی‌تان در تمام طول مدت بدون تغییر باشد. وقتی برنامه‌ی هفتگی خود را طرح ریزی می کنید، زمانی را به استراحت و بازیابی انرژی اختصاص دهید.

33. از هر چیز منفی دوری کنید

شاید گوش دادن به اخبار یا خواندن صفحه حوادث روزنامه باعث دل‌شوره و استرستان شود، پس تنها عناوین اخبار را یک بار در روز بخوانید. آیا همکاری دارید که مدام منفی بافی می کند؟ طرز برخورد با افراد سمی و منفی باف را یاد بگیرید و همیشه بحث را به سمت مسائل مثبت تغییر دهید. باید انرژی‌های منفی را از زندگی خود دور کنید تا انگیزه‌تان پایین نیاید.

34. لیستی برای قدردانی از داشته‌هایتان داشته باشید

باید بدانید برای داشتن کدام آدم‌ها در زندگی‌تان قدردان هستید. این لیست را در محل کار خود قرار دهید تا همیشه یادتان باشد وقتی به اهدافتان برسید چه کسانی به شما افتخار خواهند کرد.

35. یادتان باشد هیچ وقت برای شروع دیر نیست

خیلی از افراد دنبال کردن اهداف جدید خود را به سال یا فصل جدید موکول می کنند؛ اما باید بدانید هر زمانی که اراده کنید هدف جدید قابل دسترس خواهد بود. اگر یک روز یا یک هفته شرایط بر وفق مرادتان نیست، نا امید نشوید. هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید به خود بگویید امروز روز دیگری است، این کاری است که می توانم برای تغییر وضعیت ذهنی‌ام انجام دهم و قدم به قدم به موفقیت نزدیک‌تر شوم، بعد از آن روزتان را شروع کنید.

36. مواد غذایی بخورید که برای مغز مفید است

به سراغ میان وعده‌های سرشار از پروتئین مانند ماهی سالمون، گوشت بدون چربی، مغزها یا مواد سرشار از آنتی‌اکسیدان مانند کلم بروکلی و توت‌های رنگی بروید تا همیشه ذهنتان آماده باشد.

37. به اندازه‌ی کافی آب بخورید

اگر فکر می کنید عملکرد خوبی ندارید و به سختی تمرکز می کنید، شاید دچار کمبود آب هستید. علاوه بر خواب مناسب و برنامه غذایی سالم، نوشیدن آب کافی نیز برای کارکرد مناسب مغز لازم است.

38. بیشتر بخندید

فیلم‌های خنده دار ببینید یا حرفی بامزه برای دوستانتان بزنید. خندیدن باعث خوش خلق شدنتان می شود، پس می توانید از این انرژی برای دنبال کردن اهداف خود استفاده کنید.

39. وارد انجمن‌های حرفه‌ای شوید

در این انجمن‌ها با افرادی ارتباط دارید که از نظر فکری شبیه شما هستند. آن‌ها همانند شما در مسیر دست یابی به اهدافشان قرار دارند و این مسئله به شما انگیزه می‌دهد تا برای رسیدن به هدف خود بیشتر تلاش کنید و بتوانید اهداف خود را با آن‌ها در میان بگذارید.

40. به خودتان جریمه‌ی نقدی بدهید

تمام مراحلی که تا رسیدن به اهدافتان دارید را مشخص کنید و برای هر یک زمانی در نظر بگیرید. اگر هر کاری را در زمان مقرر به انجام نرساندید، پولی به خیریه‌ای که همکاران یا دوستانتان پیشنهاد می دهند اهدا کنید.

41. مشوقی برای خود داشته باشید

از اعضای خانواده، دوستان یا همکاران خود بخواهید اگر تمایل دارند در صورت دست یابی شما به اهدافتان به خیریه‌ی موردنظر کمک کنند.

42. همین حالا اقدام کنید

اگر بعد از بیدار شدن انگیزه‌ای برای کار کردن ندارید و راهی به ذهنتان نمی‌رسد، فقط شروع کنید. شاید بهتر باشد کارها را در روزی انجام دهید که ذهنیت و تفکر بهتری دارید، اما با این حال اگر امروز شروع کنید آسان‌تر است تا این که بخواهید فردا از هیچ شروع کنید.

43. هر روز به دنبال نکته‌ای مثبت باشید

هر روز نکته‌ای مثبت و اتفاق خوبی که می خواهید فردا رخ دهد را یادداشت کنید. باید تفکر مثبت را در خود نهادینه کنید و همیشه به دنبال اتفاقات خوب باشید.

44. کمال‌گرایی را رها کنید

اگر همیشه به دنبال معیارهای غیرواقعی باشید، هیچ وقت نمی‌توانید انگیزه‌ی خود را حفظ کنید. نباید بگذارید کمال گرایی، مانع پیشرفتتان شود و از مسیر موفقیت منحرفتان کند.

45. خیال‌پردازی کنید تا به واقعیت تبدیل شود

اگر انگیزه‌ی کافی ندارید، در ذهنتان به دوران کودکی فکر کنید تا هیجان ادامه دادن مسیر را احساس کنید. باید ببینید در آن شرایط چطور رفتار می‌کردید، همان را تقلید کنید تا به مرور زمان به احساس واقعی‌تان تبدیل شود.

46. دست از مقایسه بردارید

وقتی دائماً خود را با دیگران مقایسه می کنید، حتماً احساس بدی خواهید داشت. همین حالا دست از مقایسه کردن بردارید. وقتی فکر می‌کنید اطرافیانتان کارهای شگفت انگیز انجام می دهند اما شما نمی توانید، با انگیزه ماندن کار بسیار دشواری می‌شود. باید قبول کنید همه با چالش‌ها و مشکلات عدیده‌ای رو به رو هستند، اما هیچ وقت آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به نمایش نمی گذارند.

47. به دنبال لذت بردن باشید

دست یابی به اهداف نیازمند تلاش و عزم راسخ است اما نباید خیلی خودتان را اذیت کنید. از خود بپرسید برای چه کسی این کارها را انجام می دهم؟ به دنبال راه‌هایی باشید که لذت بیشتری را در طول مسیر برایتان فراهم می‌کند.

48. به رنگ‌های نشاط‌آور نگاه کنید

نارنجی و سبز از جمله رنگ‌هایی هستند که انرژی شما را برای خلاقیت بالا می برند. پس محل کار خود را با این رنگ‌ها تزئین کنید تا انگیزه‌تان افزایش یابد و برای تمرکز بیشتر نیز به گل‌ها و گیاهان سبز رنگ نگاه کنید.

49. هیچ هدفی را رها نکنید

باید هر کاری که شروع می‌کنید را به پایان برسانید. پس هیچ وقت اهداف خود را نیمه کاره باقی نگذارید.

50. از افراد موفق الهام بگیرید

زندگی افرادی که آن‌ها را ستایش می‌کنید مطالعه کنید. آن‌ها برای بالا بردن انگیزه‌شان چه می کنند؟ یکی از این کارها را انتخاب کنید تا ببینید چقدر باعث پیشرفتتان می‌شود.

منبع: Entrepreneur

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-11-27 02:00:28
دسته بندی ها