8 درس جاودانه زندگی از وارن بافت

9 اسفند 1399 - 11:00
کار آفرینی - 8 درس جاودانه زندگی از وارن بافت
8 درس جاودانه زندگی از وارن بافت
امتیاز مطلب: 98%

دونالد لاتوماهینا می‌گوید که من اخیرا کتاب اصول سرمایه گذاری وارن بافت را خوانده‌ام. این کتاب در مورد اصول سرما‌یه‌گذاری وارن بافت در سال‌های مشارکت او (1956-1970)، سال‌ها قبل از برکشایر هاتاوی است. ایده‌ این کتاب این است که او مبلغ نسبتا کمی را در آن زمان سرمایه گذاری می‌کرد و بنابراین اصول او برای سرمایه‌گذاران فردی و کوچک بسیار مناسب‌تر است. در ادامه برای آشنایی با 8 درس زندگی از وارن بافت با یوکن همراه باشید.

این کتاب، یک کتاب سرمایه‌گذاری است، اما من درس‌های زندگی را از آن آموختم. در اینجا می‌خواهیم به 8 درس جاودانه زندگی از وارن بافت را برای پیشرفت در زندگی با شما به اشتراک بگذارم.

1. بر روی دانش خود سرمایه‌گذاری کنید

در طول خواندن این کتاب، من تحت تأثیر عمق دانش سرمایه‌گذاری بافت قرار گرفتم. او هنگامی که سرمایه‌گذاری را شروع کرد تنها 25 سال داشت. اکنون متوجه‌ می‌شوم که چرا او تنها دانشجوی استادش بنجامین گراهام بود که تاکنون نمره الف را کسب کرده است.

اما او چگونه می‌توانست چنین دانش عمیقی داشته باشد؟ جواب این سوال این است که او بر روی دانش خود سرمایه‌گذاری کرده و روزانه زمان زیادی را صرف مطالعه می‌کرد.

این درس زندگی او کاملا آشکار است؛ شما باید بر روی دانش خود سرمایه‌گذاری کنید. دانش قدرت است و داشتن مزیت دانش، شما در زندگی به سمت جلو سوف خواهد داد.

2. تکالیف خود را انجام دهید

در دنیای سرمایه‌گذاری همانند هر حوزه دیگری از زندگی، بسیاری از مردم بدون اینکه بدانند چه کاری انجام می‌دهند، کارهای خود را انجام می‌دهند. آن‌ها به فقط کورکورانه از جمعیت و یا از نظر برخی از کارشناسان پیروی می‌کنند.

اما بافت این‌گونه نبود. او همواره می‌دانست که چه کاری انجام می‌دهد، زیرا او تکالیف خود را انجام داده بود. او قبل از اینکه تصمیم به سرمایه‌گذاری بگیرد، ساعت‌های بی‌شماری را صرف تحقیق و تحلیل حقایق می‌کرد. در واقع، او به حدی در این کار غوطه‌ور بود که می‌توانست گزارش مالی بسیاری از شرکت‌ها را از حفظ بخواند.

بنابراین هر کاری که می‌کنید، تکالیف خود را انجام دهید، از کاری که انجام می‌دهید آگاهی داشته باشید.

3. از آنچه نمی‌دانید آگاهی داشته باشید

با توجه به نکته قبلی، شما باید تمایل داشته باشید که نسبت به آنچه نمی‌دانید آگاهی داشته باشید. بسیاری از مردم به دلیل غرور خود از اقرار به چیزهایی که نمی‌دانند خودداری می‌کنند و نتیجه این کار چه می‌شود؟ آن‌ها در نهایت کارهایی که درکی از آن ندارند را انجام می‌دهند.

بافت از اینکه بگوید، یک فرصت برای سرمایه‌گذاری را درک نمی‌کند، دریغ نمی‌کرد. در چنین مواردی او از کنار فرصت‌های این‌چنینی می‌گذشت.

4. صرفه‌جو باشید

بافت با وجود ثروت فراوانش به خاطر شیوه زندگی صرفه‌جویانه‌اش شناخته شده است. این کتاب به ما دلیلی برای این شیوه زندگی او می‌دهد و آن درک او از بهره مرکب بود.

وارن بافت می‌داند که اگر امروز مقدار کمی پول سرمایه‌گذاری شود، می‌تواند در سال‌های آینده به مبلغ قابل توجهی تبدیل شود. حتی گفته شده است که بافت این‌گونه فکر می‌کرد که یک اصلاح موی سر 10دلاری در واقع برای او 300هزار دلار هزینه برداشته است.

درست است این تفکر کمی افراطی است، اما هدف آن کاملا مشخص است؛ هرگونه هزینه غیرضروری در طولانی مدت، برای شما هزینه‌‌های زیادی را در بر خواهد داشت.

5. به اصول‌ خود پایبند باشید

دورانی در زمان مشارکت بافت وجود داشته‌اند که در طی آن دیگر مدیران سرمایه‌گذاری، با استفاده از روش‌های سودآور، پول بیشتری نسبت به بافت در مشارکت خود به دست می‌آوردند. با وجود سودآور بودن این روش‌ها به آسانی می‌توان وسوسه شد و به دنبال روش‌های دیگران رفت. اما بافت به اصول خود پایبند بود. او قصد داشت تا به دنبال شیوه‌های دیگران نرود.

6. تکامل بیابید

پایبندی به اصول به این معنا نیست که در طول زمان تکامل نیابید، بلکه برعکس، شما باید با تغییر زمان، تکامل یافته و پیشرفت کنید.

بافت این کار را با تکاملِ اصولی که با آن زندگی می‌کرد انجام داد. او به اصول خود پایبند بود، اما اصول او در طول زمان تکامل می‌یافت. یکی از اصول تکامل یافته او از "خرید یک کسب و کار مناسب با قیمتی فوق‌العاده" به "خرید یک کسب و کار فوق‌العاده با قیمتی مناسب" بوده است.

7. تمرکز کنید

تنها راه بازگشتی برتر تمرکز بر روی سرمایه‌گذاری شما است. در مورد بافت، او مایل بود که  40درصد از سرمایه را بر روی یک فرصت سرمایه‌گذاری کند. هنوز هم تنوع وجود دارد اما نه بیش از حد، چرا؟ زیرا سرمایه‌گذاری بر روی بهترین ایده شما بهتر از سرمایه‌گذاری بر روی ایده‌های متوسط شما است.

به طور مشابه، شما باید در زندگی خود تمرکز داشته باشید. شما در هر صورت به تنوع نیاز دارید (مثلا زندگی اجتماعی‌تان)، اما هنگامی که فرصت خوبی را ‌می‌یابید، باید تلاش خود را متمرکز کنید.

8. بدانید که چه موقع دست از کار بکشید

در سال 1970، بافت تصمیم گرفت تا مشارکت خود را با توجه به وضعیت بازار و منافع شخصی خود به پایان برساند. او سپس خود را به مدیریت برکشایر هاتاوی رساند.

چیزی که باید بیاموزید این است که شما باید بدانید که در چه موقع دست از کاری بکشید و به کار بعدی خود رو بیاورید. در زندگی فصولی وجود دارد و هنگامی که زمان کوچ به فصلی دیگر فرا می‌رسید، شما باید تمایل داشته باشید که فصل گذشته را رها کنید. بسیاری از افراد به اندازه‌ای با فصل قدیمی زندگی خود خو گرفته‌اند که نسبت به حرکت به سمت فصلی جدید تردید دارند.

منبع: LifeOptimizer

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-02-28 11:40:00
دسته بندی ها