چرا برای موفقیت استارتاپ، کارآفرین باید احساس شادی و رضایت داشته باشد؟

15 خرداد 1399 - 6:00
کار آفرینی - چرا برای موفقیت استارتاپ، کارآفرین باید احساس شادی و رضایت داشته باشد؟
چرا برای موفقیت استارتاپ، کارآفرین باید احساس شادی و رضایت داشته باشد؟
امتیاز مطلب: 94%

کارآفرینان جوان برای موفقیت استارتاپ خود با چالش‌های عدیده‌ای رو به رو هستند. یک باور رایج در بیان فعالان حوزه‌ی استارتاپی وجود دارد؛ این باور می گوید کارآفرینان باید تمام زندگی خود را فدای موفقیت کسب و کار شان کنند، اما نظریه‌ی اشتباهی است و در حقیقت کارآفرینان نباید شادی و زندگی خود را صرف موفقیت استارتاپ کنند. با یوکن همراه باشید.
زندگی استارتاپی، سبک جدیدی از زندگی است که با رشد روز افزون کسب و کارهای نوپا، به جزء جدانشدنی فعالان این حوزه تبدیل شده است. در مدیریت استارتاپ ها به این نکته پرداخته می شود که افراد شاد، خلاقیت و کارایی بیشتری را از خود به نمایش می‌گذارند. البته کارآفرینان به اشتباه فکر می کنند این شادی و احساس رضایت خاطر تنها باید میان کارمندان و اعضای تیم وجود داشته باشد.
اغلب کارآفرینان به ساعات بی خوابی، فشار کاری زیاد، استرس، افسردگی و دیگر پیامدهای کار طولانی مدت اشاره می کنند. آن‌ها کار را جزء جدانشدنی زندگی خود می دانند. به همین خاطر علی رغم دست یابی به موفقیت‌های فراوان، به بیماری‌های جسمی و روانی زیادی نیز دچار شده‌اند.
با تکیه بر تحقیقاتی که در دانشگاه برکلی انجام شده، بیشتر کارآفرینان از مشکلاتی چون افسردگی، اختلالات کم توجهی – بیش فعالی و اضطراب رنج می برند. لازم به ذکر است، مدیران استارتاپ ها تا سه برابر بیشتر از مردم عادی گرفتار بیماری افسردگی می شوند.
کلی فیتزسیمونز، کارآفرین موفق آمریکایی تا به حال چند استارتاپ راه اندازی کرده و به فروش رسانده است؛ اما بعد از فروش استارتاپ دوم به مدت 3 سال دچار بیماری افسردگی شد. او در مقاله‌ای با عنوان راه‌های عبور از مشکلات و بیماری‌های کارآفرینی، توصیه‌هایی برای مدیران استارتاپ ها دارد:

تغییر نگرش و طرز تفکر

در اولین قدم، کارآفرین باید بتواند طرز تفکر خود را تغییر دهد. لازم است این باور غلط را که برای کسب موفقیت باید ازخودگذشتگی کرد را کنار بگذارید.
قوانینی برای استارتاپ خود داشته باشید
معمولاً استارتاپ ها قوانین سفت و سختی برای مدیریت نیروی انسانی خود دارند تا بتوانند بهترین افراد را به تیم خود جذب کنند. وقتی نیروی کاری ببیند مدیر استارتاپ تمام انرژی و وقت خود را صرف موفقیت شرکت می کند، این رویه را به عنوان قانون در نظر گرفته و آن‌ها هم انرژی بیشتری برای انجام کارها صرف می‌کنند. در نتیجه کارمندان خیلی زودتر از مدیران استارتاپ از ادامه‌ی کار خسته می شوند و دیگر هیچ انرژی‌ای برای پیشرفت صرف نمی کنند.

کار بدون استراحت، روحیه‌ی تیمتان را خراب می کند

کارآفرینان موفق، خلاقیت و بازدهی بیشتری دارند، با اعضای تیم به خوبی رفتار می کنند و شخصیت قابل‌اعتمادتری دارند. وقتی زمان بیشتری به استراحت خود و کارمندان اختصاص دهید و فضایی شاد به وجود آورید، اعضای تیم هم انگیزه‌ی بیشتری برای پیشرفت خواهند داشت. در نتیجه، اعتماد تیم به استارتاپ بیشتر شده و قوانین را جدی‌تر می گیرند.

شادی، بهره‌وری‌تان را بالا می برد

دیوید میِستر، استاد دانشگاه هاروارد، در کتاب خود با عنوان "Practice What You Preach"، از ارتباط جدانشدنی شادی کارمندان با افزایش بهره‌وری سخن می گوید. او باور دارد این ارتباط، ارتباط علت و معلول است و برای دست یابی به بهره‌وری بالا، شادی و رضایت اعضای تیم لازم است.
کارآفرینان باید در مسیر دست یابی به موفقیت، همواره شادی، رضایت و سلامت خود را مدنظر داشته باشند. با توجه به مشکلات عدیده‌ای که در این مسیر وجود دارد، می توان ادعا کرد حفظ شادی و رضایت، الزامی برای زندگی استارتاپی است. وقتی کارآفرین توجه کمتری به خود داشته باشد، نیروی توانمند و با استعداد، اعتماد و انرژی میان اعضای تیم را از دست می دهد و با احتمال بیشتری به بیماری‌های جسمی و روحی مبتلا می شود.

منبع: inc

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-01 13:07:39
دسته بندی ها