اشتباهات رایج مالی که گریبان گیر کارآفرینان بی‌تجربه می‌شود

21 اسفند 1399 - 11:00
کار آفرینی - اشتباهات رایج مالی که گریبان گیر کارآفرینان بی‌تجربه می‌شود
اشتباهات رایج مالی که گریبان گیر کارآفرینان بی‌تجربه می‌شود
امتیاز مطلب: 91%

بیشتر کارآفرینان جوان در ابتدای تأسیس استارتاپ خود به خاطر محدودیت منابع، تمایل زیادی به قناعت و صرفه جویی دارند؛ اما خیلی از آن‌ها متحمل هزینه‌های زیادی می شوند. در ادامه با یوکن همراه باشید تا اشتباهات مالی متداول کارآفرینان را بیان کنیم.
درباره شیوه‌ی مدیریت مالی کسب و کارها نظرات مختلفی وجود دارد؛ اما یک اصل مهم در این باره وجود دارد: بودجه‌ی مالی استارتاپ را همانند سرمایه‌ی شخصی خود مصرف کنید.
خیلی از کارآفرینان برای باقی ماندن استارتاپ در روزهای تنگ به سراغ صرفه جویی می روند. آن‌ها تلاش می کنند تا جای ممکن دست توی جیبشان نبرند. به همین خاطر به ندرت از آن‌ها مخارج بالا و هزینه‌های تبلیغاتی گزاف دیده می شود. شاید به خاطر همین صرفه جویی‌ها فکر کنند هیچ وقت با شکست مالی مواجه نخواهند شد؛ اما غافل از این که عامل شکست مخارج اضافه نیست، بلکه هزینه‌های اضافه در زمان‌های نامناسب است. در ادامه‌ی مقاله، اشتباهات مالی کارآفرینان را از دیدگاه مینارد وب (فعال اقتصادی) بیان می کنیم:

هزینه‌ی زودهنگام

اگر به تازگی استارتاپ خود را راه اندازی کرده، محصولی وارد بازار نکرده‌اید و به دنبال آن هیچ درآمدی هم ندارید، باید به جز هزینه توسعه‌ی محصول، خرج اضافه برای خود نتراشید.

نبود هزینه‌ی کافی

با رونق کسب و کار ، در نظر گرفتن بودجه‌ی مناسب برای توسعه‌ی زیرساخت‌ها و نفوذ تبلیغاتی برای شکست رقبا و کسب سهم بیشتری از بازار، بسیار ضروری است.
من این استراتژی را از eBay فراگرفتم و برای توسعه‌ی کسب و کارمان به کار بردم. وقتی در منطقه شمالی آمریکا که بازار بزرگی است در حال خسارت دیدن بودیم و نیاز به سرمایه گذاری در آن مناطق داشتیم، تصمیم گرفتیم روی اهداف بین‌المللی تمرکز کنیم و سود آتی را در بازارهای کوچک صرف نکنیم؛ زیرا از همان ابتدا قصد داشتیم فعالیت بین‌المللی داشته باشیم. این تصمیم بسیار بزرگ بود اما در نهایت به سودمان تمام شد.
زمانی که eBay را ترک کردم، بیش از 50 درصد عایدی ما از درآمدهای بین‌المللی بود و فعالیت جهانی سبب رونق کسب و کار ما شده بود.

اشتباهات کارآفرینان بی تجربه - نبود هزینه کافی

استخدام زودتر از موعد تیم فروش

اگر کسب و کار شما محصولی تجاری وارد بازار می کند، تشکیل تیم فروش قبل از تولید یک اشتباه بزرگ است. فشار بازار راهنمای خوبی برای تشخیص زمان مناسب به منظور تشکیل تیم فروش و بازاریابی است. بهتر است این هزینه را برای توسعه‌ی محصول بهتر صرف کنید. هر زمانی که برای فروش به افراد خبره نیاز داشتید سریعاً آن‌ها را استخدام کنید.

بوروکراسی اداری

تشکیل معاونت مالی یا منابع انسانی قبل از رونق کسب و کار هوشمندانه نیست. در صورت نیاز می‌توانید این وظایف را به شرکت‌های ثالث واگذار کنید.

تجمل گرایی در محل کار

اغلب کارآفرینان در تمام امور به دنبال صرفه جویی هستند؛ اما خیلی از آن‌ها به دکوراسیون و مبلمان اداری شیک و گران قیمت تمایل دارند. آن‌ها با هدف تشویق کارمندان به انجام کارهای حرفه‌ای‌تر و تأثیرگذاری روی ذهنیت و روان مشتریان، به سراغ دکوراسیون‌های لوکس می روند و هزینه‌های گزافی صرف زیباسازی فضای اداری می کنند. در بیشتر مواقع مزایای این کار ارزش هزینه‌های آن را ندارد. گاهی این طور تصور می شود که شرکت به اهداف خود رسیده و این تلقین غلط، باعث استراتژی‌های مدیریتی اشتباه می شود.

پرداخت حقوق و مزایای اضافی

برخی از استارتاپ ها به کارمندان خود پیشنهاد حقوق بالا می دهند که بهترین راه برای هدر رفت سرمایه‌ی آن‌هاست. در یک استارتاپ تمام افراد باید ریسک پذیر باشند و پرداخت غرامت بر اساس سهم و انصاف انجام گیرد. در صورت موفقیت کسب و کار، عدالت در تقسیم سود بسیار ارزشمندتر از خود سود است.

اشتباهات کارآفرینان بی تجربه - پرداخت حقوق و مزایای اضافی

عدم استفاده از منابع موجود

اگر در انجام وظایف خود به کمک و مشاوره نیاز دارید، از مشاوران یا هیئت مدیره کمک بگیرید. نباید از هیئت مدیره توقع داشته باشید تنها وظایف را به شما یادآوری کنند؛ بلکه آن‌ها را وارد امور اجرایی کنید تا بتوانند نگرش بهتری داشته باشند. کارآفرینان موفق و باهوش می دانند چطور در کنار افزایش قدرت نفوذ خود به کارمندان هم کمک کنند.

اتلاف وقت

سرمایه تنها پول نیست، بلکه زمان هم به همان اندازه ارزشمند است و باید مدیریت درستی برای استفاده از آن انجام گیرد. شما باید تمام روز، ماه و سال، هر آنچه در توانتان است انجام دهید. کارآفرینان موفق استفاده‌ی مؤثری از زمان می برند و این مسئله یکی از اصلی‌ترین مهارت‌های آن‌ها به حساب می‌آید.
تمام موارد ذکر شده از رایج‌ترین اشتباهات کارآفرینان است که باید از آن‌ها اجتناب کنند. اگر اکنون متوجه اشتباهتان شده‌اید چه باید بکنید؟ هر چه زودتر مخارجتان را در آورید و برای باقی ماندن در بازار از هزینه‌های اضافی خودداری کنید. همیشه آمار درستی در مورد مخارج و درآمدهای احتمالی خود داشته باشید و عمر گردش سرمایه را تخمین بزنید.
حقیقت مدیریت این است که اگر دخل و خرجتان سازگار نباشد و نتوانید مخارج را کاهش دهید یا درآمد اضافه‌ای ایجاد کنید، باید خود را در دادگاه‌های مالی تصور کنید.
مدیریت مالی شروع و پایان مشخصی ندارد. حتی کمپانی‌های بزرگ هم با این مشکلات مواجه شده و همواره شاهد تعدیل نیرو از آن‌ها بوده‌ایم.
گاهی باید صرفه جویی کنید و در زمانی دیگر هر چه می توانید برای فعالیت‌های بازاریابی خرج کنید. وقتی توانایی تصمیم گیری درست داشته باشید در مدیریت موفق خواهید شد.

منبع: inc

نویسنده مطلب
UCAN TEAM - تیم تحریریه یوکن
تعدادی کارشناس محتوا که در زمینه موفقیت، سبک زندگی، مهارت‌های فردی و شغلی تخصص دارند و تلاش می‌کنند مقالاتی کاربردی و مفید را برای مخاطبان تولید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-03-10 00:58:41
دسته بندی ها