چرا برخی کارآفرینان کسب و کار نوپای خود را می فروشند؟

12 تیر 1399 - 6:00
کار آفرینی - چرا برخی کارآفرینان کسب و کار نوپای خود را می فروشند؟
چرا برخی کارآفرینان کسب و کار نوپای خود را می فروشند؟
امتیاز مطلب: 98%

خیلی از افراد کسب و کار جدیدی راه می اندازند تا بعد از مدتی استارتاپ خود را با سود بالایی بفروشند؛ اما کارآفرینان باید نکاتی را قبل از فروش کسب و کار خود در نظر بگیرند تا سوددهی‌شان به بیشترین مقدار ممکن برسد. با یوکن همراه باشید.

کارشناسان پیش بینی می کنند میزان فروش کسب و کارها در دهه‌ی آینده به طور قابل توجهی رشد خواهد کرد. پس اگر می خواهید برای کسب پول، استارتاپ یا کسب و کار نوپایتان را بفروشید، خود را آماده کنید و نکاتی را در نظر بگیرید. کارآفرینانی که در زمینه فروش کسب و کارشان تجربه‌ی کافی نداشته باشند نمی توانند از این موقعیت به نفع خود بهره ببرند. در ادامه‌ی مقاله، راه‌هایی را معرفی می کنیم که به آمادگی کارآفرینان برای فروش استارتاپ می‌افزاید.

پایان مسیر را در ذهنتان تجسم کنید

وقتی برنامه‌ی از پیش تعیین شده‌ای داشته باشید بهتر می توانید به موفقیت دست یابید. باید قبل از هر کاری با اعضای تیم و مدیران شرکت مشورت کنید و مشتری‌ها و بازار را بشناسید.

روی مسیر پیشرفت تمرکز کنید

یکی از اصلی‌ترین کارهایی که قبل از ارزش گذاری باید انجام گیرد این است که ببینید این کسب و کار چه درآمدی برایتان به ارمغان می‌آورد. برای قیمت گذاری استارتاپ خود، میزان پیشرفت کسب و کار در آینده و درآمدی که در سه تا پنج سال آتی خواهد داشت را در نظر بگیرید.

از مشاوران کمک بخواهید

پیش از این که خیلی دیر شود در مورد فروش کسب و کار با یک فرد خبره و باتجربه مشورت کنید و تمام قوانین فروش استارتاپ و مسائل حقوقی را از او بپرسید. انجام این کارها وقتی وارد فرآیند فروش شوید هزینه‌های بیشتری را می طلبد.

بازار را بشناسید

خودتان را به جای مشتری بگذارید و ببینید میزان درآمد کسب و کار در آینده، مشتری‌ها و تیم مدیریتی و کاری می تواند نظر او را جلب کند یا نه. معمولاً سرمایه گذارهای بانکی تحلیل و ارزیابی خوبی درباره موقعیت کسب و کار ارائه می دهند و می توانید مشاوره‌ی خوبی از آن‌ها بگیرید.

ارزش‌ها را دریابید

تمام متغیرهایی که دارای ارزش اقتصادی هستند را شناسایی کنید. از سؤالاتی که سرمایه گذاران می‌پرسند استفاده کنید و برطبق آن نقشه‌ی استراتژیک خود را طراحی کنید. اگر هنوز نقشه‌ای ندارید هر چه سریع‌تر برای تهیه‌ی آن اقدام کنید.

بدهی‌های مالیاتی را کاهش دهید

خیلی از صاحبان کسب و کارها تا زمان فروش استارتاپ خود از پرداخت مالیات و بدهی‌ها اجتناب می کنند، به همین خاطر در هنگام فروش مجبور می‌شوند هزینه‌ی زیادی بابت جریمه بپردازند.

به فکر جانشین باشید

قبل از فروش شرکت، به فکر کسانی باشید که در این مسیر همراهتان بوده‌اند و از طریق فروش سهام، ارتباط آن‌ها را با شرکت حفظ کنید.

کارهایتان را تقسیم کنید

برای این که ارزش گذاری کسب و کار آسان‌تر شود، این کار را به طور مجزا برای هر بخش انجام دهید؛ مثلاً ارزش گذاری بخش مربوط به تکنولوژی و بخش مربوط به امور مالی باید به طور جداگانه انجام گیرد.

هیئت مدیره داشته باشید

مدیران باتجربه و مجرب به ارزش کسب و کارتان می افزایند. پس هیئت مدیره خوبی بسازید و تیم کاری خوبی برای شرکت استخدام کنید.

تمام هزینه‌هایی که پرداخته‌اید را در نظر بگیرید

خیلی از کارآفرینان از سرمایه خود برای راه اندازی کسب و کار استفاده می کنند. اگر با چند نفر شریک هستید این مورد را در هنگام تقسیم درآمد لحاظ کنید.

برای آینده برنامه ریزی کنید

برای زندگی خود باید برنامه‌ی استراتژیک داشته باشید، همان طور که کسب و کارتان نیازمند نقشه‌ی استراتژیک است. پیش از این که کسب و کار خود را بفروشید، ببینید با پولی که کسب می کنید می خواهید در آینده روی چه کاری سرمایه گذاری انجام دهید.

منبع: inc

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-06-29 17:25:28
دسته بندی ها