15 عاملی که برای احساس خوشبختی و رضایت در زندگی نیاز دارید

24 شهریور 1399 - 6:10
مدیریت شخصی - 15 عاملی که برای احساس خوشبختی و رضایت در زندگی نیاز دارید
15 عاملی که برای احساس خوشبختی و رضایت در زندگی نیاز دارید
امتیاز مطلب: 95%

خوشبختی تنها نداشتن استرس نیست. باید بپذیریم میان فعالیت‌های از بین برنده استرس و خوشبختی رابطه‌ی عمیقی برقرار است. در ادامه با یوکن همراه باشید تا 15 عاملی که برای خوشبختی و رضایت از زندگی نیاز است را با شما در میان بگذاریم.

مارتین اسلیگمن، یکی از روانشناسان مثبت اندیش، تحقیقات گسترده‌ای درباره‌ی خوشبختی واقعی انجام داده و در نهایت به این نتیجه رسیده خوشبختی واقعی توسط چیزهایی که برای روح و روان ما مفید هستند تقویت می شود؛ چیزهایی چون روابط مستحکم، کارهای چالش برانگیز و داشتن زندگی معنادار.

دکتر مایکل فریش، استاد دانشگاه بیلور و از پیشگامان روانشناسی مثبت گرا، 15 عامل خوشبختی را معرفی کرده که سبب خوشبختی و رضایت فردی می شود. او باور دارد میزان رضایت در این حوزه‌ها به ما کمک می کند تا میزان رضایت و خوشبختی واقعی از زندگی را تعیین کنیم. لازم به ذکر است، خیلی از این عوامل که با خود خوشبختی به همراه دارند، سبب کاهش استرس می شوند؛ عواملی چون ورزش، بروز خلاقیت های هنری، داشتن خانه‌ای مرتب و تمیز و لذت بردن از کار.

وقتی دچار استرس می شوید، دائم ذهنتان به این سمت می رود استرس را از خود دور کنید؛ هر چند با داشتن یک برنامه‌ی کاهنده استرس (کارهایی که در کوتاه مدت استرستان را کم می کند) می توانید زندگی شادی برای خود رقم زنید. وقتی در زندگی به دنبال خوشبختی باشید و سبک زندگی‌ای که به دنبال آن هستید را به عادت روزمره خود تبدیل کنید، برای کاهش استرس در زندگی خود توانایی بیشتری خواهید داشت. این 15 مورد عبارت‌اند از:

سلامتی

با داشتن سلامتی خوشبختی‌تان هم حفظ خواهد شد. نبود سلامتی و مشکلات مربوط به آن، استرس زیادی به زندگی‌تان وارد می کند و انجام برخی کارها را که سبب خوشبختی و رضایت از زندگی می شود، دشوار می سازد.

عزت نفس

تقویت عزت نفس در کودکان بسیار مهم است؛ البته این که نسبت به خود احساس خوبی داشته باشیم چیزی نیست که تنها به کودکانمان بیاموزیم. خود ما هم نیازمند عزت نفس هستیم. باید هر آنچه هستیم را دوست بداریم. عزت نفس پایین سبب می شود در خیلی از مراحل زندگی‌مان دچار مشکل شویم.

اهداف و ارزش‌ها و معنویات

این سه مورد با هم متفاوت هستند اما هر سه نیازمند تمرکز درونی و مثبت روی چیزی است که بزرگ‌تر از حال حاضر شماست.

پول

پولدار بودن باعث نمی شود به خوشبختی چندانی دست یابید، اما قطعاً می دانید بی‌پولی سبب استرس شده و احساس خوشبختی را به چالش می کشد. برای خوشبخت بودن در زندگی باید به قدر کافی پول داشت تا بتوان با خیال راحت زندگی کرد.

کار

برای داشتن احساس خوشبختی باید کاری داشت که حس خوبی به شما بدهد. اگر بیکار باشید یا رضایت شغلی وجود نداشته باشد، قطعاً خوشبخت هم نخواهید بود.

کمک کردن به دیگران

ما انسان‌ها دوست داریم در شرایط مختلف به یکدیگر کمک کنیم. با انجام کارهای خیرخواهانه، احساس شادی بیشتر و استرس کمتری را تجربه خواهیم کرد.

تفریح

برای خوشبخت بودن و کاهش استرس به سرگرمی، اوقات فراغت و بازی نیاز داریم. البته نیاز نیست تمام روز را صرف بازی و سرگرمی کنید اما باید لحظاتی را به بازی و سرگرمی اختصاص دهید.

یادگیری

یادگیری مهارت‌های جدید و رشد فردی سبب دست یابی به رضایت خواهد شد و می تواند منابع بزرگ‌تری را در زندگی برایتان فراهم کند؛ منابعی که سبب کاهش استرس و افزایش خوشبختی می شود.

خلاقیت

فعالیت‌های هنری که سبب بروز خلاقیت می شود حتی برای سلامتی و خوشبختی کسانی که خود را از جمله افراد خلاق نمی‌دانند، مفید است.

عشق

با داشتن عشق می توان در زندگی شادی و خوشبختی واقعی را تجربه کرد.

دوستان

داشتن دوستان خوب می تواند سبب ایجاد رضایت و شادی در تمام زندگی شود و شما را در مقابل استرس و ناامیدی مقاوم کند. یکی از فواید دوستی برای سلامتی، افزایش طول عمر است.

خانواده

ارتباط نزدیک با اعضای خانواده زندگی شما را پرنشاط و معنادار می کند، مگر این که خانواده‌ی خوبی نداشته باشید. با یافتن راه‌هایی برای برقراری ارتباط با خانواده‌تان می توانید استرس و تنش را از زندگی خود حذف کنید.

خانه

در پایان یک روز سخت و پرتنش، داشتن خانه‌ای امن و مرتب سبب رفع خستگی و کاهش استرس خواهد شد.

محله

زندگی در محله‌ای امن، محله‌ای که در آن هیچ خطر مالی و جانی وجود ندارد و همسایه‌ها حامی و دوست یکدیگر هستند، سبب شادی و رضایت از زندگی می شود.

جامعه

احساس تعلق به یک جامعه، جامعه‌ای فیزیکی مانند محله‌ای که در آن زندگی می کنید یا بودن در جمع دوستانی که اهداف، دیدگاه‌ها و علاقه‌مندی‌های مشترکی دارید، برای داشتن احساس شادی و خوشبختی نیاز است.

منبع: verywell

نویسنده مطلب
sepehr - سپهر خیری
فارغ التحصیل رشته صنایع و علاقه مند به مارکتینگ

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-05 15:05:33
  • نظرات
تصویر آواتار فائزه
   فائزه

چرت ترین مطلبی بود که مطالعه کردم . همه این عوامل بیرونی بودن ... اما برای خوشبختی باید چیزی در درون ما باشه که مشوق باشه یه انگیزه یا روحیه خاص ... توی دنیای شلوغ الان کسی به محله توجه نداره ... کسی معنی عشق رو متوجه نمیشه ...و خیلی چیزای دیگ پس هیچ ادم خوشبختی وجود نداره

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه

کد امنیتی فرم ثبت دیدگاه
دسته بندی ها