پاول دورف زاکربرگ روسیه ؛ نگاهی به بیوگرافی موسس تلگرام

21 دی 1396 - 2:06
بیوگرافی - پاول دورف زاکربرگ روسیه ؛ نگاهی به بیوگرافی  موسس تلگرام
پاول دورف زاکربرگ روسیه ؛ نگاهی به بیوگرافی موسس تلگرام
امتیاز مطلب: 92%

پاول  دورف به تاریخ 10 اکتبر 1984 در روسیه به دنیا آمد. او در شهر سن پیترزبورگ، دومین شهر بزرگ روسیه، به دنیا آمد؛ اما بیشتر دوران کودکی خود را در تورین ایتالیا گذراند. پدر او، والری (که دکترای زبان‌شناسی دارد)، در تورین کار می‌کرد. در دوران نوجوانی، پاول به یک مدرسه‌ی ایتالیایی می‌رفت؛ اما در سال 2001 به روسیه بازگشت و خود را برای ورود به دانشگاه آماده کرد. بعدتر و در سال 2006، او مدرک خود در رشته‌ی زبان‌شناسی را از دانشگاه دولتی سن پیترزبورگ دریافت کرد. کتاب «قانون دورف، داستان واقعی VK و موسس آن» که در روسیه به چاپ رسیده، به طور مفصل به زندگی این کارآفرین ، به ویژه در دوران نوجوانی و جوانی، می‌پردازد. 

       

دورف برای تاسیس شبکه‌ی اجتماعی VK و سپس برنامه‌ی پیام‌رسان تلگرام شهرت جهانی پیدا کرد. او VK را در سال 2006 تولید کرد و در ابتدا می‌شد تاثیرپذیری این برنامه از فیسبوک را به وضوح مشاهده کرد. در هر حال بعد از مدتی، ارزش وبسایت VK به بیش از 3 میلیارد دلار رسید. در دسامبر سال 2013، فشارهایی به دورف وارد شد تا او 12 درصد از سهام خود در VK را به ایوان تاورین، مالک شرکت اینترنتی «مالی رو»، بفروشد و در نهایت این اتفاق افتاد. در ادامه، تاورین 52 درصد سهام باقیمانده از VK را نیز خریداری کرد و در سال 2014 به تنها مالک قانونی این وبسایت تبدیل شد.

در سال 2014 و پس از این‌که پاول والریوویچ دورف از سمت مدیرعاملی VK کنار گذاشته شد، او به همراه برادرش، نیکولای دورف، از کشورهای مختلف جهان دیدن کرد و تابعیت کشور «سنت کیتس» را به دست آورد. در سال 2017 هم به مجمع جهانی اقتصاد پیوست و نمایندگی کشور فنلاند را به دست گرفت.

یکی از موفقیت ها و مهم‌ترین دستاوردهای پاول دورف، راه‌اندازی پیام‌رسان تلگرام در سال 2013 و با همکاری برادرش، نیکولای، است. تلگرام که رقیب برنامه‌ی «واتس اپ» متعلق به فیسبوک به حساب می‌آید، در پیام‌های خود از دو لایه رمزگذاری استفاده می‌کند و به گفته‌ی خود دورف، از تمامی برنامه‌های پیان‌رسان دیگر سریع‌تر و ایمن‌تر است. از طرفی، متخصصین امنیت فضای مجازی انتقادهایی از این برنامه هم داشته‌اند.  

     

کاربران تلگرام می‌توانند با استفاده از این برنامه برای دوستان خود پیام، تصویر، فایل، ویدئو و ... بفرستند، چت‌‌روم‌های بزرگ تشکیل دهند و حتی با انتخاب گزینه‌ی چت محرمانه، پیام‌هایی به یکدیگر بفرستند که بعد از مدت زمان معینی از بین می‌رود. این ویژگی‌ها و ایمنی بالای تلگرام باعث شد که توجه گروه‌های خلافکار هم به این برنامه جلب شود. در هر حال تلگرام طرفداران بی‌شماری در ایران دارد و آمارهای مختلف نشان می‌دهد که تعداد کاربران ایرانی تلگرام به بیش از 40 میلیون نفر می‌رسد. دورف در فوریه‌ی سال 2016 اعلام کرد که برنامه‌ی او ماهانه 100 میلیون کاربر فعال دارد که روزانه 15 میلیارد پیام به یکدیگر می‌فرستند.

مطالب پیشنهادی:

زندگینامه تصویری پاول دورف، موسس تلگرام (ویدئو)

داستان موفقیت تلگرام از زبان پاول دورف، موسس تلگرام (مقاله)

حقایقی درباره‌ی پاول دورف

  • زاکربرگ روسیه: به پاول دورف لقب مارک زاکربرگ روسیه را داده‌اند که دلیل آن همان سایت VK است که جایگزین فیسبوک در روسیه محسوب می‌شود. 
  • دورف معتقد است برنامه‌های پیام‌رسان دیگر همگی «به‌درد نخور» هستند: به همین دلیل، پاول و نیکولای دورف در سال 2013 تلگرام را راه‌اندازی کردند. در مصاحبه‌ با شبکه‌ی خبری TechChurch، دورف گفت: «اگر بخواهیم موضوع را ساده بیان کنیم، باید بگویم که مهم نیست چه تعداد برنامه‌ی پیام‌رسان وجود دارد، تمام آن‌ها افتضاح هستند.»
  • بیش از تهدیدهای تروریستی، دورف نگران تهدید حریم خصوصی است: پاول در مصاحبه‌ای با شبکه‌ی بین‌المللی CNN گفت: «اگر به آمار نگاه کنیم و احساسات را کنار بگذاریم... احتمال اینکه یکی از ما به دلیل حمله‌ی تروریستی جان خود را از دست بدهد، تقریبا صفر است. احتمال این‌که در یک تصادف رانندگی کشته شویم، یک میلیون برابر بیشتر از این است که در یک حمله‌ی تروریستی کشته شویم.»
  • دورف معتقد است که ایجاد یک شبکه‌ی محرمانه برای برقراری ارتباط ارزش هر هزینه‌ای را دارد: در پی گزارش‌هایی مبنی بر استفاده‌ی داعش از تلگرام، پاول دورف اعلام کرد که 78 کانال منتسب به داعش به 12 زبان مختلف را مسدود کرده است؛ ولی این موضوع تاثیری روی مکالمات خصوصی بین اعضای داعش نخواهد داشت. در مصاحبه‌ای با مجری و مفسر سیاسی، جان مک‌لافین، دورف گفت: «نمی‌توانیم بگوییم رمزگذاری بد است. فکر می‌کنم ارزش ایجاد چنین ابزار محرمانه‌ای برای 99.99 درصد مردم که هیچ ارتباطی با تروریسم ندارند، بسیار بالا است. تروریست‌ها همیشه راهی برای ارتباط امن پیدا خواهند کرد.»
  • دورف فکر می‌کند دولت فرانسه به اندازه‌ی داعش مسئول حمله‌های پاریس است: پاول دورف نوشت: «بی‌دقتی و سیاست‌های پلیس فرانسه منجر به این فاجعه شد.» او معتقد است که دولت‌ها از مردم مالیات دریافت می‌کنند و پول به‌دست آمده را خرج جنگ‌های بی‌مورد می‌کنند.
  • دورف می‌گوید برای پول وارد این کار نشده است: در یک مصاحبه، پاول دورف گفت که هیچ‌وقت به سودآوری تلگرام فکر نکرده است.
  • دورف جهانگردی را دوست دارد و عکاس با استعدادی است: صفحه‌ی اینستاگرام پاول پر از تصاویر زیبا از طبیعت است. مکان‌هایی که او در آن‌ها عکاسی کرده کشورهایی چون فنلاند، اسپانیا، آمریکا و ایتالیا را در بر می‌گیرد.
  • دورف هیچ مکانی را خانه نمی‌داند: در مصاحبه با مک‌لافلین، پاول گفت: «ترجیح می‌دهم نقطه‌ای را روی نقشه مشخص نکنم. به نظرم نباید زیاد به مفهوم سنتی کشورهای مستقل فکر کنیم. من خوشحالم که روسیه را ترک کردم، چون شرکت فعلی من خیلی بهتر از تجربه‌ی قبلی من است.» در پاسخ به سوالی مبنی بر بازگشت به روسیه، پاول گفت: «فعلا برنامه‌ای برای بازگشت دائمی به روسیه ندارم.»

منبع : UCAN

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2019-01-19 14:06:39
دسته بندی ها