چطور تمرین‌های ورزشی مختلف، به سلامت روح و روان ما کمک می‌کنند

6 مهر 1400 - 11:00
سلامت - چطور تمرین‌های ورزشی مختلف، به سلامت روح و روان ما کمک می‌کنند
چطور تمرین‌های ورزشی مختلف، به سلامت روح و روان ما کمک می‌کنند
امتیاز مطلب: 75%

این واقعیت که تمرینات ورزشی روی سلامت روان ما تاثیر به سزایی دارند، بارها توسط دانشمندان مختلف مورد اثبات قرار گرفته است. تمرینات فیزیکی بسیار زیادی وجود دارد که روی حالت‌های روحی مختلف شما و هورمون‌های داخل بدن‌تان تاثیر مثبتی می‌گذارند و باعث می‌شوند احساس خوبی در مورد خود و زندگی‌تان داشته باشید. با یوکن همراه باشید تا در این رابطه بیشتر بدانید. 

دویدن

برای شروع، دویدن یکی از آسان‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توانید انجام دهید. به تجهیزات بسیار کمی نیاز دارد و می‌توانید با سرعتی که خودتان با آن راحت هستید شروع کنید و بدوید. انسان‌ها به گونه‌ای تکامل یافته‌اند که بتوانند به صورت طبیعی در دویدن عالی و کارامد باشند. احساسی که در نهایت به انسان پس از دویدن دست می‌دهد، می‌تواند تاثیر مثبتی روی روان او بگذارد. ورزش‌های هوازی، مانند دویدن، بارها ثابت شده‌اند که می‌تواننند به عنوان تاثیرات مثبت در علائم افسردگی و اضطراب ظاهر شوند. همچنین اندورفین را در بدن شما افزایش می‌دهد که با افزایش آن در بدن حال روحی شما خوب می‌شود و احساس بهتری نسبت به زندگی خود پیدا می‌کنید. علاوه بر آن، دویدن موجب افزایش تمرکز در شما می‌شود. همچنین، دویدن به شما کمک می‌کند تا بتوانید شب‌ها را زود بخوابید و در عوض صبح‌ها با یک ذهن خالی و تازه و البته با نشاط کامل از خواب بیدار شوید. و در نهایت دویدن فعالیت بسیار آسانی است که می‌توان آن‌ را به تنهایی، با دوستانتان یا به همراه گروه‌های دیگر انجام دهید.

دویدن

شنا کردن

ورزش شنا، به علت این که با آب سر و کار دارد، تاثیرات مثبتی روی کاهش اضطراب و کمک به حفظ آرامش دارد. علاوه بر این‌ها راه مناسبی برای وقت گذراندن در کنار افراد خانواده یا دوستانتان در زمان‌هایی است که هوا گرم‌تر است و برای شنا کردن مساعد می‌شود. خیلی از افراد ورزش شنا را به عنوان یکی از فعالیت‌های مورد علاقه خود می‌دانند و حتی در حیاط پشتی خانه‌شان استخر دارند که در آن شنا می‌کنند. برای مثال اگر ساکن ویرجینیا باشید، می‌توانید با یک سرچ ساده در اینترنت، کمپانی‌های زیادی را پیدا کنید که متناسب با فضا و بودجه‌ای که دارید برایتان استخر می‌سازند. ساختن عادت شنا کردن می‌تواند سلامت روان شما را تا حد زیادی بهبود بخشد و حال شما را خوب کند. در نهایت، با شنا کردن می‌توانید به تناسب اندام هم برسید.

شنا کردن

یوگا

ورزش یوگا اگر به صورت منظم انجام شود، می‌تواند تاثیر بسیاری در حالات روحی شما و وضعیت عاطفی و احساسی شما و همینطور سلامت روان شما در جهت مثبت داشته باشد. یوگا می‌تواند شما را از سیستم عصبی سمپاتیک به پاراسمپاتیک تغییر دهد که نتیجه‌ی آن بهبود وضعیت روحی‌تان و بهتر شدن حالتان نسبت به مواقعی که در خیلی از اوقات در حالت بجنگ یا فرار کن هستید و اوضاع روحی‌تان خوب نیست می‌شود. به علاوه یوگا می‌تواند به التیام زخم‌های اتفاقات گذشته‌تان به شما کمک کند و آن‌ها را در یک محیط آرام بهبود ببخشد. از مزایای دیگر یوگا می‌توان به این اشاره کرد که به شما در رسیدن به یک آرامش درونی کمک خواهد کرد. روزانه زمانی را برای دور شدن از شلوغی‌های زندگی خود در نظر بگیرید و آن زمان را به تمرین یوگا اختصاص دهید.

یوگا

زومبا

زومبا یک فعالیت مهیج هوازی است. این نوع ورزش در چندین سال اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است و به اندازه‌ی کافی دلیل برای این محبوبیت‌ها وجود دارد. معمولاً زومبا به صورت گروهی انجام می‌شود که در یک کلاس هستند و ترکیبی از موزیک و تمرینات ورزشی است که به رشد مثبت در محیط و بهبود عملکرد روحی افراد کمک زیادی می‌کند. هر دوی این‌ها به عنوان التیام‌بخش علائم افسرگی و اضطراب اثبات‌ شده‌اند. انجام دادن تمرینات ورزشی در کنار بقیه افراد گروه، وقتی که موزیک روشن است و همگی با یک هدف آن‌جا جمع شده‌اید، می‌تواند فایده‌ی زیادی برای سلامت روح و روان شما داشته باشد.

زومبا

تمرینات وزنه‌برداری

وزنه‌برداری به عنوان یک مکمل ورزشی بسیار مفید است. همچنین به بدن شما در عضله‌سازی کمک بسیاری می‌کند. علاوه بر تاثیراتی که در بهبودی علائم اضطراب و افسردگی افراد دارد، بارها ثابت شده که می‌تواند تاثیر مثبتی روی عزت نفس افراد هم داشته باشد. بر اساس مطالعات زیادی که در این باره انجام شده است، زمانی که این ورزش با تمرینات ذهنی ترکیب می‌شود، عملکردهای شناختی فرد را پس از مدتی بهبود می‌بخشد. اگر می‌خواهید تصویر بهتری از خود در ذهن داشته باشید، حس بهتری در مورد خودتان و زندگی‌تان داشته باشید.

تمرینات وزنه‌برداری

انواع مختلفی از تمرینات ورزشی هستند که سلامت روان را بهبود می‌بخشند. با استفاده از این نکات شما می‌توانید هم از لحاظ عاطفی و هم از لحاظ فیزیکی حس بهتری در مورد خودتان داشته باشید.
 

منبع: pickthebrain

نویسنده مطلب
noorieh razavi sani - نوریه رضوی‌ثانی
نوریه رضوی‌ثانی هستم. مترجم و نویسنده‌ی محتوا. به زمینه‌های مختلف روانشناسی، موفقیت، ادبیات ملل، فیلم و سریال و ماشین‌های آفرود علاقمندم و بصورت جدی پیگیری می‌کنم.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2021-09-29 01:30:14
دسته بندی ها