بهینه سازی موتور جستجو (SEO) چیست؟

16 فروردین 1396 - 10:46
بازاریابی اینترنتی - بهینه سازی موتور جستجو (SEO) چیست؟
بهینه سازی موتور جستجو (SEO) چیست؟
امتیاز مطلب: 90%

بهینه سازی موتور جستجو (seo) به طور ساده و روشن فرآیند ارتقاع وبسایت برای بیشتر در معرض دید قرار گرفتن در نتایج موتورهای جستجو است.

دیده شدن در نتایج موتور­های جستجو در نهایت منجر به افزایش بازدیدکنندگانی می­شود که شما را برای اهداف مشخصی جستجو می­کنند و وارد وبسایت شما می شوند.

برای اینکه بفهمیم چه بهینه سازی هایی نتایج موتورهای جستجو را تحت تاثیر قرار می دهند، بیایید یک قدم عقب تر برویم و ببینیم هدف خود موتورهای جستجو چیست.

به طور کلی همه موتورهای جستجو تلاش می­کنند تا تمام محتوای اینترنت را به سرعت جستجو کنند و سپس نتایج مرتبط و معتبر را بر اساس عبارت­هایی که کاربر در جستجو آن است به او ارائه دهند.

در ابتدا، بیایید در مورد مرتبط بودن صحبت کنیم. وقتی که مثلا کاربری عبارت «هتل­های کالیفرنیا» رو جستجو می کند، موتور های جستجو به دنبال لیستی از نتایج هستند که با موضوع «هتل های کالیفرنیا» بیشترین ارتباط را دارد.

موتورهای جستجو همه­ وبسایت هایی را که تا کنون بازدید کرده اند جستجو کرده و صفحاتی که مرتبط­ ترین محتوا را نسبت به موضوع «هتل های کالیفرنیا» دارند، انتخاب می­کنند.

آنها این کار را با ارزیابی فاکتور­های زیادی شامل چگونگی نوشتن و اجرا شدن عبارت شما به صورت کد و سایر فاکتور ها نظیر نزدیک بودن نتیجه جستجو از نظر جغرافیایی (جستجوی محلی) و .... انجام می دهند و همه­ اینها باعث می شود که به یک الگوریتم خیلی خیلی پیچیده و اختصاصی برای مدیریت این فاکتور ها نیاز داشته باشیم.

در پایان روز و در کسری از ثانیه موتور­های جستجو می­توانند همه­ آن وبسایت­ها را بر اساس میزان مرتبط بودن با عبارتی که کاربر تایپ کرده است مثلا در این مورد «هتل های کالیفرنیا»، مرتب کرده و ایندکس کنند.

دانستن این موضوع بسیار مهم است چرا که موتورهای جستجو فرق زیادی را بین عبارت «هتل های کالیفرنیا» با عبارتهای مرتبط دیگر مانند «نواحی تفریحی کالیفرنیا» یا عبارت «دروازه ساحل» در نظر می­گیرند.

موتورهای جستجو می­توانند اختلاف بسیار ناچیز در مورد روابط معنایی و موضوعی بین واژه ­ها و مفهوم ­ها را درک کنند.

به مثالی دیگر توجه کنید. عبارت «قفس سگ» را جستجو کنید. موتور جستجو میداند که صفحاتی که قفس­های سگ رو می فروشند به این جستار  بیشتر مرتبط هستند ولی آنها همچنین می دانند وبسایت هایی که در مورد محل های حیوانات خانگی هستند هم با این موضوع رابطه دارند.

آنها همچنین می دانند که وبسایت هایی که غذای حیوانات خانگی یا اسباب بازیِ آنها را ارائه می­کنند هم ممکن است با این جستجو مرتبط باشند، اما میزان این ارتباط ممکن است کمتر باشد.

بهینه‌سازی موتور جستجو

عامل دیگری که بر نتایج موتورهای جستجو تاثیر می گذارد «اعتبار» است. به بیان دیگر در دنیای بسیار بزرگ و بی قانون اینترنت که هر کسی می تواند هر چیزی را به راحتی ارائه کند، آیا وبسایت شما محل قابل اعتمادی در اینترنت است که موتورهای جستجو بخواهند شما را به کاربرانشان نمایش دهند؟

یک راه خیلی معمول برای اینکه موتورهای جستجو اعتبار یک وبسایت یا «دامنه» را تعیین کنند این است که بقیه­ وبسایت ها راجب شما چه فکری می­کنند و این موضوع را هم می توان با لینک هایی از وبسایت های دیگر که به وبسایت شما اشاره می­کنند ارزیابی کرد.

می­توانید در اینترنت هر لینک را مانند یک رای در نظر بگیرید. وبسایتی که به وبسایت شما متصل است مثل این است که بگوید "من به محتوای شما به اندازه کافی اعتماد دارم و دوست دارم به صفحه­ ی شما ارجاع بدهم" و بعضی از بازدیدکنندگان را به صفحه شما بفرستد.

این یک رای اعتماد است و موتورهای جستجو بر این اساس وبسایت ­ها را نمره دهی، ارزیابی و انتخاب می کنند و اطلاعاتی را که پیدا می­کنند ذخیره می­کنند. اما این مهم است که از همان اول بدانیم که این یک مسابقه­ محبوبیت نیست که بیشترین رای را روی اینترنت برای خود ذخیره کنیم.

موتورهای جستجو برای جلوگیری از این گونه استفاده ­های نادرست، دارای مکانیزمی هستند که بر کیفیت لینک­ ها تاکید دارد. برای مثال یک موتور جستجو احتمالا به لینکی که از طرفِ یک سایت شناخته شده یا یک سایتِ مربوط به صنعت یا سایتی غیر ذی نفع یا دولتی که در زمینه­ کاری شما باشد بیشتر اعتماد می­کند.

بنابراین لینکی که از طرف یک سایت  با طول عمر یک ماه باشد، هیچ کاری برای شما یا شرکت شما نمی­کند درست مثل  این است که بگوید "من به هر چیزی برای ۵ دلار لینک میدهم" و این لینک ارزش چندانی هم ندارد.

از نظر موتورهای جستجو ب از لینک­ها از برخی دیگر در تعیین رای آنها به وبسایت شما و اندازه­ گیری اعتبار وبسایتتان موثرترند، بنابراین شما می توانید کل این سیستم را مانند دموکراسی وزنی در نظر بگیرید که بعضی رای ­ها از بعضی دیگر ارزش بیشتری دارند.

درک اهمیت مرتبط بودن و معتبر بودن برای موتور جستجو به ما کمک می­کند تا هم این دو عامل را بهتر بشناسیم و هم آنها را ارتقا بدهیم و در نهایت در معرض دید بیشتری در موتورهای جستجو قرار بگیریم و بازدیدکنندگان بیشتری از صفحات وبسایتمان بازدید کنند.

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-05-09 10:55:00
دسته بندی ها