روش های کم هزینه برای تبلیغ کسب و کار

17 فروردین 1396 - 5:08
کار آفرینی - روش های کم هزینه برای تبلیغ کسب و کار
روش های کم هزینه برای تبلیغ کسب و کار
امتیاز مطلب: 91%

هنگام تبلیغ کسب و کار، چندین سوال مطرح می شود:

  • بهترین راه برای تبلیغ چیست؟
  • زمانی که مشکل مالی وجود دارد، چگونه می توان به تبلیغ کسب و کار پرداخت و خود را در مقابل چشمان مشتریان نمایان کرد؟
  • مقرون به صرفه قرین راه تبلیغ چیست؟

تبلیغ خدمات و محصولات کسب و کار، ترویج تجارت و جلب مشتری، چالش مداوم کسب و کارهای کوچک است. چه در شروع راه یک کسب و کار باشید و چه اینکه سال های زیادی مشغولی کار باشید، در هر صورت، چند استراتژی بازاریابی ثابت، بدون صرف هزینه، در پیدا کردن مشتریان جدید، به شما کمک خواهد کرد. به همین خاطر اگر کسب و کار کوچکی را شروع کرده اید، مشکل بودجه ی مالی دارید و به دنبال روش هایی برای گسترش و تبلیغ کار خود هستید، نگران نباشید، در ادامه قصد داریم برخی از روش های کم هزینه را برای تبلیغ کسب و کار معرفی کنیم. با ما در یوکن همراه باشید .

طرح حمله ی خود را انتخاب کنید. بهترین چشم انداز خود را تجسم کرده و سپس بهترین راه را برای رسیدن به آن تعیین کنید. تا حد ممکن دقیق باشد. به طور مثال به چند سوال پاسخ دهید، تصمیم گیرنده ی نهایی شرکت شما کیست؟ مشتریان شما در کدام شبکه های اجتماعی اعم از توییتر، گوگل پلاس، پینترست و فیس بوک، یافت می شوند؟ مشتریان در کدام موتور جستجو به دنبال شما می گردند؟ بینگ یا گوگل؟ و ... . از این گونه نمونه سوالات، به وفور یافت می شود. سوالات خود را طرح کرده و به طور دقیق به آنها پاسخ دهید، سپس پاسخ های خود را یادداشت کنید تا قبل از شروع هر گونه بازاریابی به یادداشت های خود رجوع نموده و از آن راهنمایی بگیرید.

وب سایت خود را رونق دهید. یک وب سایت پر محتوا با طراحی مناسب و کاربر پسند، ویترین خوبی برای کسب و کار شما، خواهد بود. اگر برای کسب و کار خود، وب سایت ندارید، سعی کنید به سرعت یک وب سایت برای خود مهیا کنید. در صورتی که توانایی پرداخت هزینه برای طراحی سفارشی وب سایت را ندارید، می توانید از قالب ها و ابزار آماده برای ایجاد یک وب سایت ساده استفاده نمایید.

یک لیست لغات برای کسب و کار خود در دایرکتوری های محلی موتورهای جستجو، تنظیم کنید. گوگل و بینگ، هر دو لیست رایگانی برای کسب و کارهای محلی ارائه می دهد، برای دریافت لیست رایگان گوگل به Google My Business و برای دریافت لیست رایگان بینگ به Bing Places for Business بروید.

صفحه ی پروفایل شخصی خود را در لینکدین، فیسبوک، گوگل پلاس و توئیتر ثبت کنید. سعی کنید پروفایل های رسمی و حرفه ای در شبکه های اجتماعی معتبر و پر کاربر داشته باشید. پروفایل تجاری شما باید شامل توضیحات، کلمات کلیدی و لینک های ارجاع داده شده به وب سایت تجاریتان باشد. همچنین گروه ها و یا مکالماتی که در مورد نوع محصولات و یا سرویس های شما صحبت می کنند را بررسی کرده و در مکالمات شرکت کنید. البته باید توجه داشته باشید که نباید برای آنها اسپم ایجاد کنید و یا محصولات خود را تبلیغ نمایید.

بیزنس کارت داشته باشید. اگر تازه شروع به کار کرده اید و بیزنس کارت و یا ابزار تحریریه ای که برند شما روی آن درج شده باشد، ندارید، سریع تر برای تهیه آنها اقدام کنید. بیزنس کارت، سربرگ، پاکت و دیگر ابزارهای این چنینی، برای مشتریان شما این دید را ایجاد می کند که حرفه ای هستید و همچنین کسب و کار جدی بنا نموده اید. به خاطر داشته باشید که باید آدرس وب سایت خود را نیز بر روی بیزنس کارد، سربرگ ها و هر نوع سند اداری و غیر اداری که دارید، ثبت کنید.

در یک سرویس ایمیل، حساب کاربری باز کنید. ارسال خبر نامه ایمیلی و یا پیشنهادات تبلیغاتی به مشتریان به آنها چشم اندازی از کسب و کار شما ارائه می هد. البته اطمینان حاصل کنید که اجازه ی ارسال ایمیل به آنها را دارید، زیرا در غیر این صورت ممکن است که ایمیل شما به عنوان اسپم شناخته شود. ایمیل ارسالی شما می تواند شامل یک کتاب الکترونیکی رایگان، مقاله ای پر محتوا و یا موارد مفید مربوط به کسب و کارتان باشد. به طور مثال اگر شما بر روی بحث سلامتی فعالیت می کنید، برای کسانی که مایل به دریافت خبرنامه ی رایگان ایمیلی شما هستند، مقاله ای تحت عنوان" 10 راه آسان برای کاهش وزن بدون گرفتن رژیم غذایی سنگین" ارسال کنید.

بیزنس کارت خود را پخش کنید. برای این کار می توانید از دوستان خود کمک بگیرید. چند تن از دوستان و آشنایان نزدیک خود را جمع کرده و به آنها بگویید که کسب و کار جدیدی را راه اندازی کرده اید، سپس از آنها خواهش کنید که بیزنس کارت شما را به دوستان و بستگانشان بدهند.

همچنین می توانید به فروشگاه هایی که محصولات و سرویس های شما را در اختیار مشتریان قرار می دهند رفته و بیزنس کارت خود را به آنها بدهید و بپرسید که آیا از محصولات و یا سرویس های شما استفاده می کنند و یا کسانی را می شناسند که از محصولات شما استفاده کنند، با این کار می توانید باز خورد آنها را دریافت کرده و همچنین محصولات خود را تبلیغ کنید. اگر آن مکان ها دارای تابلو اعلانات یا جایی است که بتوان بیزنس کارت را به نمایش گذاشت، می توانید از آن فضا نیز استفاده کنید (معمولا سوپر مارکت ها، سالن های آرایش و زیبایی، باشگاه های ورزشی و ... دارای چنین تابلوهایی هستند) و در ازای آن، سرویس های ویژه ای را برای صاحبان آن مکان در نظر بگیرید.

در جلسات گروهی حرفه ای شرکت کنید. گروه هایی مانند اتاق های بازرگانی و یا انجمن های مدنی، می تواند جای مناسبی برای کسب تجربه و ایجاد ارتباط موثر برای پیش برد اهداف کسب و کاری باشد. حتما بیزنس کارت خود را به همراه داشته باشید و در صورت لزوم آن را به اشخاص حاضر در جلسه بدهید. سعی کنید حاضرین در جمع و کسانی که با آنها صحبت می کنید را بشناسید و به صحبت های آنها با اشتیاق گوش دهید. نشان دادن تمایل برای هم صحبتی با افراد، به ثبت نام شما در ذهنشان، کمک خواهد کرد.

برای عضویت در گروه هایی که در جذب مشتریان هدف شما موثر هستند، هزینه پرداخت کنید. گروه هایی را بیابید که مشتریان بالقوه ی محصولات و سرویس های شما معمولا به آن جذب می شوند، سپس هزینه ی لازم برای عضویت را پرداخت کرده و در این گروه ها حضور داشته باشید. اگر این گروه ها وب سایتی دارند که در آن نام اعضا لیست شده است، اطمینان حاصل کنید که نام شما و نام وب سایتتان به آن اضافه شده باشد. پس از آن دوباره چک کنید که اطلاعات تماس و نام وب سایت شما صحیح باشد.

عضویت فعالی در دو تا سه گروه این چنینی داشته باشید. با عضویت در چند گروه، فرصت و شانس بیشتری برای دیدار با افراد مورد نظر خود خواهید داشت. اما به این نکته نیز توجه کنید که فرصت طلبی نباید زمان شما را تلف نماید. گاهی عضویت در گروه ها و سازمان های متعدد، زمان و انرژی زیادی را می طلبد که همیشه هم با ایده های مفید و کمک به پروژه، توام نخواهد بود. جانب اعتدال را رعایت کنید.

برای مطبوعات و روزنامه های محلی، مقاله ارسال کنید. شما می توانید به دنبال اقدامات متفاوت باشید، مثلا در صورت توانایی، با برنامه های رادیو، تلوزیون و مجلاتی که مخاطبان آن ها به چیز هایی که شما عرضه می کنید، علاقه مند هستند، ارتباط برقرار کنید. این ارتباط صرفا برای تبلیغ نیست. همانطور که می دانید تبلیغ در چنین رسانه هایی هزینه ی گزافی در پی دارد و بحث این مقاله، تبلیغات کم هزینه است. برخی از کسب و کارها محتوایی برای ارائه دارند که برای برخی از رسانه ها جالب خواهد بود و می توانند با هم معامله کنند. در ازای ارائه ی این محتوا در رسانه، می تواند نامی از آن کسب و کار برده شود. در این مورد به خصوص، به خاطر داشته باشید که باید برای عرضه ی تقاضا توانمند باشید. زیرا در رسانه های جمعی این چنینی سیلی از مخاطبان در معرض تبلیغ شما قرار خواهند گرفت و در صورت عدم توانایی برای عرضه ی تقاضای انبوه، بدبینی را در ذهن مشتریان ایجاد خواهید کرد. می توانید یک مقاله در حیطه ی تخصص خود نوشته و آن را برای روزنامه، مجلات، وب سایت ها و دیگر رسانه های حیطه ی فعالیت خود، ارسال نمایید. فقط اطمینان حاصل کنید که نام شما و وب سایتتان در آن درج شده باشد. می توانید سرویس و یا محصول خود را نیز در انتهای مقاله ارجاع دهید و ضمیمه ی آن کنید.

به دنبال ایجاد درآمد بروید. به مدارس، آموزشگاه ها و حتی کسب و کارهای دیگر سر بزنید، شاید آنها به ارائه ی سرویس های شما برای دانشجویان و یا کارمندان خود، نیاز داشته باشند.

با افراد دیگری که کاری مشابه کار شما را انجام می دهند، شبکه سازی کنید و وارد همکاری شوید. به آنها بگویید که می توانید در کنار هم، همکاری مساعدی داشته باشید و سربار اضافی کار را کاهش دهید. البته سعی نکنید که مشتریان آنان را جلب خود نمایید، این کار شهرت شما را خراب خواهد کرد.

در کنفرانس های صنعتی و یا سازمان های داوطلب، کتابخانه ها و گروه های کسب و کار محلی که اغلب نیاز به سخنران در جلسات خود دارند، پیشنهاد سخنرانی بدهید. این گونه تجمعات، معمولا به محتوای شما نیاز دارند، شما نیز می توانید از تریبون آنها استفاده کرده و نام خود را به گوش عده ای برسانید. به خاطر داشته باشید که بهتر است در این نوع سخنرانی ها به صورت کاملا رسمی اعلام حضور کرده و اطلاعات تماس و نام خود را نیز در انتهای آن اعلام نمایید.

فیلمی از محصول یا خدمات خود در یوتیوب، آپارات و دیگر وب سایت های به اشتراک گذاری ویدئو، به اشتراک گذارید. مخاطبان معمولا با جلوه های بصری بیشتر ارتباط برقرار می کنند، از طرفی وب سایت های یوتیوب، آپارات و ... بستر مناسبی است که بتوانید محصول خود را در غالب تصویر به مشتریان بالقوه نشان دهید.

برنامه های دولتی، ایالتی و محلی را که برای کمک به کسب و کارها، ایجاد شده اند، بیابید. گاهی مشاوره ها و خدمات رایگانی از سوی دولت برای کمک به کسب و کار ها، ارائه می شود، باید در زمان اعلام این خدمات، مطلع باشید و از آنها استفاده کنید.

به طور مثال اگر شما یک خانم صاحب کسب و کار باشید، به دلیل اقلیتی که در جامعه زنان کارآفرین وجود دارد، خیلی از سازمان های خصوصی، ایالتی یا فدرالی، گواهی های خاصی برای شما ارائه خواهند داد. همچنین سهمیه هایی به شما تعلق می گیرد که باید از وجود آنها مطلع باشید.

به خاطر داشته باشید نامه نگاری در کسب وکار نقش موثری دارد. نترسید برای سازمان های مرتبط و بعضاً به ظاهر غیر مرتبط (گاهی می توان همکاری متفاوتی رقم زد)، با دلیل و بی دلیل نامه ارسال کنید. شما با این نوع ارتباط گیری می توانید نام خود را به گوش آنها برسانید. همچنین می توانید برای برخی از افرادی که می دانید ممکن است به محصول شما علاقه مند باشند، نامه ی فروش ارسال کنید. البته به خاطر داشته باشید که حتما در نامه های ارسالی به سازمان ها و یا اشخاص، به توصیف کسب و کار خود پرداخته و شرایط و چشم انداز آن را شرح دهید. همچنین یک بیزنس کارت به آن ضمیمه کنید. از طرفی این نامه ها را شماره گذاری کرده تا به صورت هدف مند بتوانید آن ها را پیگیری دوره ای نمایید.

اگر ماشین، کامیون، موتور و یا دیگر وسایل نقلیه دارید که در کسب و کار شما استفاده می شود، حتما برند خود را روی آن هک کنید. به این ترتیب مشخص کرده اید که سیستم حمل و نقل مخصوص به خود را دارید، این موضوع در نظر مشتری بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

نمونه هایی از محصولات خود را در دسترس قرار دهید. در صورت توان، برخی از نمونه محصولات خود را در اختیار افراد قرار دهید تا بتوانند آن را تست کنند. به طور مثال اگر سرویسی ارائه می دهند در یک روز خاص برای تعداد محدودی آن سرویس را به صورت رایگان ارائه دهید.

با پیگیری مداوم، مشتریان سابق خود را دائمی کنید. فرم های نظر سنجی آماده کرده و بازخورد مشتریان خود را دریافت کنید. مشتریان از اینکه شما به آنها احترام بگذارید بسیار خرسند خواهند شد. می توانید نظرات آنها را بسته به اولویت ها و توانایی های خود، در اسرع وقت اعمال کرده و در جلب رضایت مشتریان خود بکوشید.

از دیگر افراد برای فروش محصولات خود استفاده کنید، به طور مثال از وابستگان، فروشندگان و یا افراد علاقه مند بخواهید که در فروش محصول به شما کمک کنند، شما نیز در ازای این کمک خدمات ویژه و یا حق کمیسیون به آنها تعلق دهید.

با تکرار این روش های به ظاهر ساده، می توانید با کمترین هزینه ی ممکن، به جلب مشتری و تبلیغ کسب و کار خود بپردازید.

 

منبع: businessknowhow

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2017-05-09 08:53:00
دسته بندی ها