6 گام برای اطمینان از این‌که ایده‌ی کسب و کار شما عملی است

20 شهریور 1399 - 6:00
کار آفرینی - 6 گام برای اطمینان از این‌که ایده‌ی کسب و کار شما عملی است
6 گام برای اطمینان از این‌که ایده‌ی کسب و کار شما عملی است
امتیاز مطلب: 95%

راه‌اندازی یک استارتاپ موفق، علم ساخت موشک نیست، ولی نیاز به مهارت های دقیقی دارد. زمانی که استارتاپی را راه اندازی می کنید، بسیار مهم است که از عملی بودن ایده ی آن اطمینان کسب کنید. علاوه بر این ها، یکی از بزرگترین دلایل شکست بسیاری از کارآفرینان این است که آنها روی ایده ای کار می کنند که در دنیای واقعی عملی نیست. در واقع برخی رویایی را در سر می پرورانند که در اجرا نمی تواند نتیجه ی مطلوب را داشته باشد.

تعادل نیازهای مصرف کنندگان شما و تمایل به خلق سرویس و محصول جدید، مرگ و زندگی کسب و کار شما را رقم می زند. مهم نیست که چقدر اشتیاق و انرژی برای تولید محصول خود صرف می کنید، اگر محصولی که ارائه می دهید، نیاز مخاطبان را مرتفع نسازد، در هر صورت عملی نخواهد بود و شکست خواهید خورد.

با یوکن همراه باشید تا در این مقاله با چند راهنمایی ساده بیان کنیم که چگونه می توان فهمید که ایده‌ی کسب و کار، قابل دوام است و در طرح و اندازه ی بزرگ، شانسی برای موفقیت دارد. برای فهمیدن این موضوع، قبل از شروع اجرای پیاده‌سازی ایده، به سوالات زیر پاسخ دهید:

1. آیا می‌توانید آن را بسازید؟

برای شروع، ضروری است که ببینید آیا می توانید ایده ای که در سر دارید را بسازید. ممکن است تصور این‌که می توانید مسئله ای را حل کنید، آسان باشد، اما اغلب مواقع، در دنیای حقیقی، پیاده سازی ایده در توان شما نیست.

لازم نیست نمونه ای از محصول نهایی را برای بازار تولید کنید، می توانید یک طرح مفهومی ایجاد کنید و میزان توان و قدرت خود را بسنجید. همچنین اگر یک نمونه ی ابتدایی بسازید و آن را در اجتماع کوچکی تست کنید، مشکلاتی که ممکن است رخ دهد را به حداقل خواهید رساند. بازخوردی که از این مرحله دریافت می کنید، در حل مسائل احتمالی بسیار کاربردی خواهد بود.

2. آیا ایده‌ی شما مقرون به صرفه است؟

پس از اینکه مطمئن شدید که قادر به ساخت محصولی که در سر می پرورانید، هستید، نوبت این است که میزان مقرون به صرفه بودن ایده را بسنجید. اما چطور می توان فهمید که یک ایده مقرون به صرفه است؟!

برای شروع می توانید میزان بالانس حساب بانکی خود را در نظر بگیرید. ایده ی شما در حال حاضر چه مقدار هزینه دارد و آیا منابع مالی برای تامین هزینه های آن در اختیار دارید. همچنین باید ببینید که آیا پروژه ای با این میزان هزینه برای اهداف مهمی که در آینده دارید، ارزش اجرا را دارد.

از طرفی باید به قیمت گذاری نیز توجه کرد، باید بتوانید قیمتی برای محصول خود در نظر بگیرید که قادر باشید آن را به فروش برسانید و کسب درآمد کنید.

برخی مواقع یک محصول خیلی کامل و بی نقص تولید می کنید، اما به خاطر هزینه های تولید، سود حاصل از آن، مقرون به صرفه نیست.

شما می توانید با توجه به بازار هدف خود و ایده گرفتن از رنج قیمت محصولات مشابه موجود در بازار، روی قیمت محصول خود کار کنید.

3. آیا مردم خواستار محصول یا سرویس شما هستند؟

این مرحله برخی مواقع گام اول شروع کسب و کار محسوب می شود اما در غیر این صورت نیز باید توجه شود که مرحله ی بسیار مهمی برای دریافت این موضوع است که آیا ایده ارزش پیشروی را دارد یا خیر. در بسیاری از موارد، سرمایه گذاران بدون داشتن یک نمونه اولیه، نمی توانند میزان تقاضا را برای محصولات خود بسنجند. می توانید با ارائه ی محصول خود در سطح عمومی، شناخته شوید.

افراد اغلب از این مرحله، بیشتر از مراحل دیگر می ترسند و جامعه آزمایشی خود را از اعضای خانواده و دوستان انتخاب می کنند. اما امتحان بازار واقعی، برای سنجش کیفیت محصول، بهتر است.

4. آیا می‌توانید برای آن بازاریابی کنید؟

تا به این مرحله شما باید بدانید که تقاضا برای محصول شما وجود دارد و می توانید از آن سودآوری کنید. اما تعیین محصول برای بازاریابی به صورت بالقوه همیشه آسان نیست. فقط صرف اینکه برای یک محصول تولید شده توسط شما، از سوی مردم تقاضا وجود دارد، نمی توان به طور قطع گفت که بازاریابی آن نیز آسان خواهد بود.

اینجا، جایی است که شما باید تحقیقاتی انجام دهید و دانش خود را بالا ببرید. می توانید با بررسی کسب و کارهای دیگر در صنعت خود، تا حدودی دانش لازم را به دست بیاورید. نگاه کنید که رقبای شما برای بازاریابی از چه استراتژی هایی استفاده می کنند، البته این به این معنا نیست که کاملا از آنها کپی برداری کنید ولی بررسی راهکارهای آنها می تواند به شما ایده دهد. اگر استراتژی را بیابید که کارا باشد، ارزش تلاش را خواهد داشت.

5. آیا می‌توانید آن را در مقیاس‌های کوچک ارائه دهید؟

در این مرحله از پروسه، ممکن است به این نکته پی برده باشید که آماده ی این هستید که بخش های اجرایی را محدود کنید. بزگترین اشتباه کارآفرینان این است که همه ی محصول را به یکباره وارد بازار می کنند و به این امید هستند که به سرعت بودجه صرف شده را بازگردانند. این کار شما را به دردسر خواهد انداخت و ممکن است فروش محصولات آن طور که انتظارش را دارید، پیش نرود و باعث نا امیدی و شکست شود.

با یک مقیاس کوچک شروع کنید و بر روند و سرعت فروش محصولات خود نظارت نمایید. همانطور که زمان پیش می رود، می توانید با تلاش در مقیاس های کوچک، به صورت معقولی بازگشت سرمایه و ایجاد سود را تضمین کنید. به یاد داشته باشید که اگر به سرعت محصولات را وارد بازار کنید، در یکی از دام های شکست فرو خواهید رفت و نمی توانید مطمئن به راه خود ادامه دهید.

6. آیا قادر به اتخاذ تصمیمات بزرگ هستید؟

برای کارآفرینان، تصمیمات بزرگی در حیطه‌ی کسب و کار وجود دارد که اثبات شده که سخت ترین نوع تصمیمات هستند. شما نباید همه ی موارد را در مورد ایده ی محصول و یا سرویس خود، در معرض خطر قرار دهید. استارتاپ ها باید مطمئن شوند که سعی و کوشش آنها قبل از سرمایه گذاری منجر به جذب مقدار قابل توجهی سرمایه از سوی سرمایه گذاران خواهد شد. تصمیماتی این چنینی که مسئله ی حیاتی برای ادامه و گسترش کار محسوب می شود، مواردی است که باید در حیطه ی توانایی شما باشد.

 

منبع: TECH.CO

آیا به نظر شما این مطلب مفید بود؟

2020-09-05 17:16:01
دسته بندی ها